Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-03-20, 20:49
Medlem
elliot1990s avatar
Kroppkakor
Blodpudding med rårörda lingon och vitkål/morötter
Någon typ av stekt strömming med lök och grädde som tillagas i ugnen med potatis och rödbetor som tillbehör. Minns inte rättens namn.
Pölsa
Varma mackor
Köttsoppa med klimp
Dillkött
Fiskbullar, fiskpinnar.

Mycket svensk husmanskost fick jag.
Citera
2016-04-11, 06:31
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Förlåt om jag missförstår men inte menar du väl att du äter fiskbullarna med makaroner?

Nåväl min mormor brukade göra stuvade makaroner med fläsk till mig när jag var liten.
Hon sockrade makaronstuvningen också så den blev söt och god och fläsket var så där lagom salt och hela rätten var jättegod och jag ville alltid ha den på fredagar för då kändes det som fest.

Nu är mormor borta sedan flera år och när jag ska försöka mig på att göra samma rätt så blir den aldrig lika god oavsett hur mycket eller lite jag sockrar makaronerna och försöker få till fläsket lagom salt så att det smakar som mormor gjorde det

Jo räk/hummer går bra till pasta med dillsmak då måste det vara potatis 😊
Fiskbullar är trevligt hehe förutom dom nya torskbullarna.
Citera
2016-04-11, 06:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fisk.
Min pappa tyckte det var kul att fiska, och varenda söndag i åratal åts det gädda.

Jag lovade att vägra äta fisk när jag blev stor, och det har jag hållit.
Citera
2016-04-11, 13:13
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Höna finns ju inte ens i butikerna nu för tiden.

Det är många som tror så. Kokhöns finns dock ofta i butikerna för ca. 20:-/kg. Själv käkar jag kokt höns med ris och currysås 2 ggr i månaden.
Citera
2016-04-11, 17:59
Medlem
Photoshoppeds avatar
Jag åt ofta löjromsmackor till frukost. På mjuk-kaka, eller rostat bröd. Visste inte att det var nåt dyrt jag åt eftersom vi fiskade själva. Det är lite andra tider nu med frukosthållningen.
Citera
2016-04-11, 20:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Bryta (som frukostmat). Det är hårt tunnbröd som bryts i små bitar, sedan häller man på mjölk och lingonsylt. Min mamma gjorde också ett otroligt gott bröd med lingon i. Vi var ute och plockade kopiösa mängder bär varje höst så det är många bärrelaterade matminnen.

Sedan minns jag grannkvinnans köttfärssås. Jag begriper inte vad hon hade i, har aldrig kommit i närheten av den smaken.
Ett annat namn var brödsull.
Men det jag minns, dåliga minnen av skolmaten, är
Dillkött- slamsigt
Kokt höns- inge vidare
Tunga- helst inte igen
Vitkålssallad blandad med lingonsylt- av två goda grjer blir det bara fel
Lever- gick inte att äta förrän jag smakade en riktigt tillagad
Citera
2016-04-11, 23:24
Medlem
Moltas666s avatar
Några maträtter har etsat sig fast i minnet.

- Flygande Jakob förekom hyfsat ofta när jag växte upp. Därefter upplevde jag att den maträtten mer eller mindre försvann?

- Dessutom tillagade min mor ganska ofta gratinerad kassler i ugnen med ananas-skivor. Äter man det längre eller har den maträtten försvunnit? Hade den inte något asiatiskt namn?

Något jag lärde mig gilla under uppväxten var sill i alla former samt Janssons Frestelse. När jag och min fru bjuder på nattamat blir det ofta Janssons Frestelse med öl och ett par snapsar.
Citera
2016-04-13, 18:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det är många som tror så. Kokhöns finns dock ofta i butikerna för ca. 20:-/kg. Själv käkar jag kokt höns med ris och currysås 2 ggr i månaden.

Beror kanske på var i landet man bor? Har inte sett höna i butikerna där jag bor på över 10 år.
Citera
2016-04-14, 15:32
Medlem
Farmors köttfärssås och potatis som hon pressade med gaffeln.. glömde lingonsylt ofc! Kunde käka så mycket så jag låg ner på hennes golv eftersom jag hade käkat så mycket Hennes köttfärssås var så god. nu har man andra maträtter man hellre föredrar däremot! Men glömmer aldrig farmors..
Citera
2016-04-14, 18:03
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Beror kanske på var i landet man bor? Har inte sett höna i butikerna där jag bor på över 10 år.

I Malmö vet jag en butik som säljer djupfryst höna. Hade själv tänkt göra just Kokt höna i curry nu någon dag då jag inte ätit det på flera år...

Då av denna sort
http://www.skanefagel.com/sortiment/
Citera
2016-04-18, 11:49
Medlem
Tord.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
I Malmö vet jag en butik som säljer djupfryst höna. Hade själv tänkt göra just Kokt höna i curry nu någon dag då jag inte ätit det på flera år...

Då av denna sort
http://www.skanefagel.com/sortiment/

Vilken butik då? Blev sugen som f-n!
Citera
2016-04-19, 16:39
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Några maträtter har etsat sig fast i minnet.

- Flygande Jakob förekom hyfsat ofta när jag växte upp. Därefter upplevde jag att den maträtten mer eller mindre försvann?

- Dessutom tillagade min mor ganska ofta gratinerad kassler i ugnen med ananas-skivor. Äter man det längre eller har den maträtten försvunnit? Hade den inte något asiatiskt namn?

Något jag lärde mig gilla under uppväxten var sill i alla former samt Janssons Frestelse. När jag och min fru bjuder på nattamat blir det ofta Janssons Frestelse med öl och ett par snapsar.

Flygande Jakob försvann mer eller mindre efter 70-talets slut, men säkert finns nostalgiker som lagar det fortfarande.

Kassler med ananasskivor vet jag flera som gör, så nej det har inte försvunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in