2016-04-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du hele, skulle du åka med så jag kan få visa dig Martorp?

Vad är hele?
2016-04-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Detta stämmer med vad som mobilsökningen har kommit fram till.

SMS vid mopeden. Ringningen på P-platsen. Sedan gick färden mot ladan därefter försvann positionen på grund av skuggning från någon av masterna. Signalen fanns dock kvar och efter mätningar verkar slaktrummet i södra delen av ladan vara den plats där mobilen bröt kontakten med omvärlden.

Men sms:en finns ju inte kopierade in i fupen. Varför? Vet polisen ens vad dom innehöll?
2016-04-30, 13:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
När man gör masttömningarna sållas inte det som kan vara intressant ut, utan mn tar ut allt. Ungefär som husrannsakan, man hittar även annat kriminellt som inte hör till fallet. Möjligheten att mäta avståndet från mast till mobil ligger klart under 1 meter. Om man juridiskt får använda sido info som detta beror väl om uppgifterna hör till fallet gör de inte det skall det läggas i slasken. Åklagarsidan är väl medveten om att fallet kan gå till PT och vill ha " bevis" kvar. Försvaret har tillgång till slasken men att gräva fram detta hade varit förödande för NB. Mina tankar och funderingar.

Sedärja! Spiken i kistan även om PT mot all förmodan skulle beviljas av någon anledning.

Jag tror numera efter dessa uppgifter om att mobiler kan placeras inom en meters avstånd från mast, att Lisa skickade SMS vid mopeden, rörde sig mot mannen som behövde hjälp och ringningen till pappa noterades vid p-platsen. Hon ringde medvetet farsan för att hon anade ugglor i mossen när hon gick mot mannen som bad om hjälp. Hon ville att pappa skulle höra vad som pågick. Pappa Holm uppfattade intet ont anande detta som en fickringning och lade på. Sedan gick allt fort och mobilen ( och Lisa ) färdades mot ladan där den och Lisa dog i mjölkrummet.
Senast redigerad av hasselmuz 2016-04-30 kl. 13:39. Anledning: fetande
2016-04-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tycker också att det är underligt.
Har Lisa två hjälmar?
För hur kan pappan annars ha uppgett fel hjälm från början?

FUP 424
Förhör med SH den 11 Juni kl 9:20 :

"Stefan ringde och meddelade att han lämnat fel uppgifter om lisas hjälm.
Den hjälm som Lisa hade på sig på söndagen var en spräcklig silverhjälm med svart och vitt
mönster. På framsidan på hjälmen stod texten: HJC HELMET."

Ännu konstigare är ju iom att Lisa's mamma ju har uppgett rätt beskrivning av hjälmen redan
den 8 Juni, pratade dom inte med varandra om vad Lisa hade på sig dag 1 ?:

FUP 79
Lisa's mamma:
"När Lisa åkte iväg på söndagsmorgonen hade hon på sig en svart t-shirt, en blå/vit Odd
Molly kofta, en rosa/vit Henry Lloyd jacka, jeans och ovanpå dessa svarta Adidasbyxor med
vita revärer, svarta Nikeskor med vit sula. Hjälmen är grå/svart/vit lite metallic, med något
liknande mönster av blomranka.
Handskar av "crossmodell"."

Vem av föräldrerna såg Lisa på morgonen den 7 Juni innan/när hon åkte iväg hemifrån och därför faktiskt såg hjälmen?

Jag har kollat igenom FUP angående vad andra sagt om ur Lisa's hjälm såg ut:

Lisa's stora syster Stina tror att det var svart "SHOE- hjälm" :

FUP 83
"Stina sa att Lisas hjälm var borta. Det var en svart "SHOE- hjälm" trodde hon."

FUP 148

Julia R säger att Lisa's hjälm är:

"Lisas hjälm var av märket HJC, med visir och käkskydd. Hjälmens färg var enligt
Julia flammad i gråskaliga färger."

Dessutom vittnar SH att han "startade" Lisa på morgonen. Gjorde han inte det? Han borde haft järnkoll på hjälmen. Stack Lisa iväg innan han "startade" henne? Varför skulle det döljas?
Varför inte säga som det är?

Det känns som det var viktigt med fasad än hur verkligen såg ut. Varför? Alla familjer har väl problem?
2016-04-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Korrekt. Hon kände personen. Han frågade om hon är är färdigt på jobbet. Hon svarade - det är klart.

Det kan råda försiktighet att övertolka den sk fickringningen. Vi vet inget om det var avsiktligt eller oavsiktligt samtal. Det varade 15 sekunder. Det är ganska lång tid för en fickringning.
2016-04-30, 13:45
Medlem
Citat:
Det går alldeles utmärkt att rekonstruera var en mobil befunnit sig. Inte hur lång tid som helst men kommer pejlet igång inom de närmaste dygnen är inget problem.

Som ex. skjutningen i Uddevalla där det utgicks från tid och plats, detta blev avgörande för att gärningsmännen snabbt kunde gripas.

I detta fall har det inte varit något avgörande inslag utan mer en bekräftelse på kända fakta. Både med avseende på plats och hörda personer.

Hela fikets område söktes inledningsvis av och det var ungefär ett trettiotal mobiler som på ett eller annat sätt varit eller passerat området. Samtliga är så vitt jag vet identifierade och flertalet var av ej intresse.
Lisas mobil var lätt att följa eftersom den var känd och identifierad. Synd att den inte var med längre än till ladans tillbyggnad.
Om jag ska gissa något så tror jag att den kan ha gått i golvet i samband att Lisa befanns i detta rum, om hon hängdes eller vad som skedde. Tidsmässigt ,från SMS bakom fiket till hängning i tillbyggnaden, borde vara fullt tillräcklig för att genomföra gärningen.

Polisen ägnade sig inte åt denna pejlning så vitt jag vet. På vems initiativ och i vilket syfte skedde den?
Skicka gärna teknisk källa på att det går att pejla en mobiltelefon exakt på metern flera dagar efter - särskilt med tanke då på att det bara finns tre master.
2016-04-30, 13:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nu bör vi väl kunna slå fast att NB hade en dryg timma på sig att utföra sitt värv. Om NB anslöt sig först i slutet av skypesamtalet; upp till en timme och en kvart, på ett ungefär.
Absolut och med tanke på de tidpunkter som han setts i sin ilfart från Martorp så lutar det ju åt att det var i slutet av skype-samtalet han anslöt sig.

Citat:
Ska bli intressant att höra Felix förklaringar sen. Jag tycker att händelseförloppet har klarnat avsevärt nu. Vi kan stryka Lisas kollegor vid fickringningen och kan anta att NB inledde ett samtal med Lisa innan han skred till verket.
Håller med. Jag har länge trott att kollegorna redan åkt när fickringningen kom för tiden för fickringningen överensstämmer ju inte med tiden för stängningen, d.v.s de hade redan begett sig iväg en stund innan fickringningen kom. Lisa var alltså helt ensam kvar i några minuter och det var väl ett sånt läge som NB hoppats på. Givetvis slår han till där då när han fick chansen. Man tänker många om. Om inte Lisa hade varit ensam kvar utan åkt strax innan kollegorna hade hon nog levt idag. Tyvärr hade nog någon annat blivit Nerijus offer då, det var som förutbestämt att det skulle ske. Förutbestämt men oförutsägbart.
Ja, blir intressant att höra Felix förklaringar. Jag skulle önska att man hittade resten av Lisas mobil så att man kunde återskapa något ur den.

Citat:
Från det ena till det andra; tycker att den här låten speglar NB's komplicerade relation till sin mor:https://www.youtube.com/watch?v=IdX_FfxlxdU
Japp, det har du rätt till, låten speglar en sån komplicerad relation bra. Dock är Manson själv en tämligen trevlig och okomplicerad natur om man jämför med Nerijus
´Putting Hole In Happiness´ har också några rader där man får lite NB/mamman-vibbar.
The sky was blonde like her, It was a day to take the child..
Putting holes in happiness, We'll paint the future black..
https://www.youtube.com/watch?v=Hx2r41WmrOs
2016-04-30, 13:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Även om fallet vore att Lisa´s och NB´s telefoner följt varandra på otvivelaktigt led gällande plats/tid, framställs det aldrig i öppet protokollform.
I överskottsmaterialet finns det en mer eller mindre sekretessad sammanställning, oavsett det varit ett användbart verktyg eller ej.
Det som får mig att reagera lite, är att förhörs-prat om detta helt och hållet saknas. En mobilpejling är lite att likställa med en vittnesuppgift (avseende olika styrka/tillförlitlighet) under pågående förhör, så det blir för mig obegripligt att man påstås ha pejlat tydligt här, eftersom allt som finns är frågor/ta reda på efter telefonnummer (syftet är dock att försöka pejla dessa nr)

Om jag minns rätt är det två master som arbetat, varav den ena arbetat minimalt mot Blomberg/detta område. Denna passiva mast står på andra sidan Vänern, och har svag/obefintlig signal jämfört med en mer närliggande mast.
Den masten som däremot har arbetet, tillåter föga troligt tillräckligt tydlig triangulering för att avgöra om en enhet befinner sig vid caféet eller tvärs över vägen från densamme. Jag har då aldrig sett sådan exakthet hos en mast. En mast som dessutom pejlat glest/lång intervall kan omöjligtvis plockat upp så tydliga platsskillnader inom något som förmodas vara sekund/enstaka minutförlopp.
Ta då ett titt på påståendet att man uppfattar skillnad mellan moped-plats (intill byggnad) och norra grusparkeringen, så blir skepsis påtaglig.
Det är nästan så det säger sig självt.
Lägg härtill att polisen/åklagaren har sagt att man tror LH:s fickringning härröra från tidpunkten för själva stängningen - plus det rel. osannolika i att NB haft med sig sin mobil under sina eskapader, så löser sig frågan nästan kemiskt.
2016-04-30, 13:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det kan råda försiktighet att övertolka den sk fickringningen. Vi vet inget om det var avsiktligt eller oavsiktligt samtal. Det varade 15 sekunder. Det är ganska lång tid för en fickringning.
Inte om den var avsiktlig och avslutades med en kraftfull attack.
2016-04-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Menar du att det var försvaret som pejlade på sin egen räkning, på pappas begär, eller? Och poliser fick inte veta något, eller. Hur har du fått dessa hemliga uppgifter då?

Jag kan tro att försvaret har Sveriges bästa pejlingsystem, sä klart har de det, men de anväder helt egna telenät och avancerade metoder.

Det här börjar bli värre varje dag...

Håller med. Ju mer det skrivs om pejling desto mer förstår man hur mycket militären är inblandad.
Då kan det också användas som desinformation.
2016-04-30, 14:00
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
När man gör masttömningarna sållas inte det som kan vara intressant ut, utan mn tar ut allt. Ungefär som husrannsakan, man hittar även annat kriminellt som inte hör till fallet. Möjligheten att mäta avståndet från mast till mobil ligger klart under 1 meter. Om man juridiskt får använda sido info som detta beror väl om uppgifterna hör till fallet gör de inte det skall det läggas i slasken. Åklagarsidan är väl medveten om att fallet kan gå till PT och vill ha " bevis" kvar. Försvaret har tillgång till slasken men att gräva fram detta hade varit förödande för NB. Mina tankar och funderingar.
Intressanta funderingar!
Citat:
För att det inte ska bli någon trådsanning vill jag dementera att det saknades tillstånd. Sökningar görs på uppdrag och därför får information inte lämnas ut till mer än beställaren.

De uppgifter som har kommit till offentligheten är från mobilens operatör. Det är den som har koll på vem som är reggad ägare. I vårat sök framkommer endast IMEI-nummer dvs. mobilens chassinummer.

Jag kanske rörde till begreppen kring mobilsökning istället för att förklara något. Det var inte min avsikt.
TACK så mycket till er båda för att ni förklarar och reder ut begreppen för t.ex mig som är "mindre vetande" om hur mobilpejling går till. Är tacksam över all information som delats här.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-30 kl. 14:13.
2016-04-30, 14:29
Medlem
Citat:
Har du nån källa på det fetade?

En vanlig mobiloperatör får inte spara ner textmeddelanden från sms. Polisen måste alltså ha fysisk tillgång till en mobiltelefon för att kunna ta del av dem. Hur är det med FRA? Får dom spara ner textmeddelanden?

Jag har inte talat om FRA, utan FMTM, vilket ändrades till FMTIS i årsskiftet.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/forsvarsmaktens-telekommunikations-och-informationssystemforband-fmtis/

I FUP står inte pappans namn i telefonlistan, utan det står FMTM= försvarsmaktens telekommunikation nätets abonemang.

På söndagen då hade Lisa fått sms från FMTM klockan 9:32:47.
Helena Holm hade skickat ett sms till Lisa klockan 13:59:52.
FMTM hade skickat ett sms till Lisa klockan 17:48:32.
Lisa hade skickat ett sms till FMTM klockan 18:22:22
FMTM hade skikad ett sms till Lisa klockan 18:22:38 ja så till sist den sk fickringningen från Lisas telefon till FMTM klockan 18:26:41.

I den här listan är FMTM = försvarsmaktens telekommunikation näts abonemang.

Jag tror inte att någon någonsin, utom försvaret själv, kan få uppgifter om vad gäller samtal eller sms från eller till försvarets telekommunikatinons nätets abonemang.

Vad innehöll dessa sms vet inga utomstående, inte ens poliser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in