2016-04-30, 11:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Från presskonferensen 23/10, med LJ och LGW inför åtal:
LJ:
Mobiltelefoner har inte kunnat pejlas särskilt väl. Det enda man vet är att Lisa Holms telefon stängdes av strax före 18,30. Men det finns signaler en liten stund senare. Det finns en mast i Blomberg, men den är ganska ensam i området.

Realtids-pejling, här kommenterat av Christer Fuxborg, 9/6:
Genom att pejla Lisa Holms telefon har polisen kommit fram till att den finns i det lantliga område där arbetsplatsen ligger.
Men var mobilen, som varit polisens tidigare huvudspår, slogs av strax efter att flickan skickat sms:et till sina föräldrar vet man inte.
– Telefonen har dött på grund av att batteriet laddats ur eller blivit avstängd. Sen har vi ingen indikation, säger Christer Fuxborg.

Vidare konstaterar jag att förhörsuppgifter/prat om litauernas mobiltelefoner helt och hållet saknas i FUP. Om pejling av mobiler är relevant i ett fall, brukar det dyka upp genom förhör i form av aningen mer svävande/frågande eller klarläggning rakt av.
Det enda jag ser att man frågat - Är NB, efter om han kan numret till sin svenska mobiltelefon (kontantkort) samt att PM/utredning avseende undersökningar redogörs på bla sid.949-958

Visst är pejling ett känsligt ämne, men det är inga hemligheter, och DN fick fram lite fakta mot slutet av 2015:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-spanar-pa-tusentals-via-mobiler/
http://www.dn.se/ekonomi/mobilen-sparar-dig-overallt/

Sammanlagt och till trots, är detta inte ett försök att slå hål på Felix52´s uppgifter om saken. Jag finner h*ns inlägg intressanta, men det är på sin plats att det kanske visas underlag för sådana ganska rejäla påståenden, istället för att blint lita på dom.
Tack för dina länkar till intressant information.

Är nästan lite obehagligt hur man kan kontrolleras bara via mobilen.

Tänkte på en sak i ena artikeln, hur stort detta med mobilpejling har blivit för polisen, vilket hjälpmedel detta måste vara. Men, också att det bara (såklart) får användas mot personer som är misstänkta för brott.
Om mobilpejlingen i LH-fallet användes "fel" d.v.s att en icke misstänkt person pejlades (NB innan han misstänktes) - då får man väl inte heller använda sig av dessa uppgifter officiellt, i FUP eller i rätten, även om det ytterligare skulle ha bundit NB till gärningen?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-30 kl. 11:17.
2016-04-30, 11:20
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är detta fakta eller dina egna fria slutsatser?

Eftersom du själv är så noga med att kräva källhänvisningar från andra skribenter. It goes both ways, you know.
Egna slutsatser - såklart - utifrån Felix52´s inlägg.
2016-04-30, 11:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag vill jag gärna se källan till det här.
Är det polisen som myglat?

Ingen trådsanning på gång va?
Egna slutsatser - såklart - utifrån Felix52´s inlägg.
Källa får du fråga Felix52 om.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-30 kl. 11:25.
2016-04-30, 11:24
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tyckte bara det var konstigt.
Men det kan ju finnas förklaringar som att man hade ett foto där man kunde se att man lämnat fel uppgifter tidigare.
Vad menas?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-30 kl. 11:27.
2016-04-30, 11:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Från presskonferensen 23/10, med LJ och LGW inför åtal:
LJ:
Mobiltelefoner har inte kunnat pejlas särskilt väl. Det enda man vet är att Lisa Holms telefon stängdes av strax före 18,30. Men det finns signaler en liten stund senare. Det finns en mast i Blomberg, men den är ganska ensam i området.

Realtids-pejling, här kommenterat av Christer Fuxborg, 9/6:
Genom att pejla Lisa Holms telefon har polisen kommit fram till att den finns i det lantliga område där arbetsplatsen ligger.
Men var mobilen, som varit polisens tidigare huvudspår, slogs av strax efter att flickan skickat sms:et till sina föräldrar vet man inte.
– Telefonen har dött på grund av att batteriet laddats ur eller blivit avstängd. Sen har vi ingen indikation, säger Christer Fuxborg.

Vidare konstaterar jag att förhörsuppgifter/prat om litauernas mobiltelefoner helt och hållet saknas i FUP. Om pejling av mobiler är relevant i ett fall, brukar det dyka upp genom förhör i form av aningen mer svävande/frågande eller klarläggning rakt av.
Det enda jag ser att man frågat - Är NB, efter om han kan numret till sin svenska mobiltelefon (kontantkort) samt att PM/utredning avseende undersökningar redogörs på bla sid.949-958

Visst är pejling ett känsligt ämne, men det är inga hemligheter, och DN fick fram lite fakta mot slutet av 2015:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-spanar-pa-tusentals-via-mobiler/
http://www.dn.se/ekonomi/mobilen-sparar-dig-overallt/

Sammanlagt och till trots, är detta inte ett försök att slå hål på Felix52´s uppgifter om saken. Jag finner h*ns inlägg intressanta, men det är på sin plats att det kanske visas underlag för sådana ganska rejäla påståenden, istället för att blint lita på dom.
Nu bör vi väl kunna slå fast att NB hade en dryg timma på sig att utföra sitt värv. Om NB anslöt sig först i slutet av skypesamtalet; upp till en timme och en kvart, på ett ungefär.
2016-04-30, 11:39
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om jag får gissa; Felix får rätta mig sen när hen kan: när försvinnandet uppgraderades till Särskild händelse på måndagen övertog Noa det samordnande arbetet mellan utredningsgruppen, Säkerhetspolisen, Försvaret och Försvarets radioanstalt. Den delen av utredningen bör vara hemligstämplad och kan möjligen bitvis skymtas i slasken. FRA påbörjar under måndagen sin pejling och på tisdagen koncentreras söket efter vägen som leder mot Martorp. Just då vet man inte vems mobil man spårar, men man söker av området enligt Managing search operations (MSO). Lisa kan ju i det läget befinna sig var som helst i den riktningen. Det kan tyckas lite löjligt att den här mobilpejligen är sekretessad och att den inte tas med i bevisningen i TR eller HR, men det är väl bara att gilla läget i det här fallet när FRA är inblandat.

När utredningsmaterial från Försvaret och Säkerhetspolisen tas med som bevisning i en rättegång så brukar väl alla förhandlingar ske bakom lykta dörrar, om jag inte har helt fel.
Det här låter som en mycket rimlig gissning.
Känner mig genast mera upplyst med din beskrivning av hur pejlingsarbetet/ansvaret kan ha lagts upp, tack!
2016-04-30, 11:49
Medlem
rotesaus avatar
Jag är ju inte Felix52, men svarar helt kort ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om jag får gissa; Felix får rätta mig sen när hen kan: när försvinnandet uppgraderades till Särskild händelse på måndagen övertog Noa det samordnande arbetet mellan utredningsgruppen, Säkerhetspolisen, Försvaret och Försvarets radioanstalt. Den delen av utredningen bör vara hemligstämplad och kan möjligen bitvis skymtas i slasken. FRA påbörjar under måndagen sin pejling och på tisdagen koncentreras söket efter vägen som leder mot Martorp. Just då vet man inte vems mobil man spårar, men man söker av området enligt Managing search operations (MSO). Lisa kan ju i det läget befinna sig var som helst i den riktningen. Det kan tyckas lite löjligt att den här mobilpejligen är sekretessad och att den inte tas med i bevisningen i TR eller HR, men det är väl bara att gilla läget i det här fallet när FRA är inblandat.

När utredningsmaterial från Försvaret och Säkerhetspolisen tas med som bevisning i en rättegång så brukar väl alla förhandlingar ske bakom lykta dörrar, om jag inte har helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tack för dina länkar till intressant information.

Är nästan lite obehagligt hur man kan kontrolleras bara via mobilen.

Tänkte på en sak i ena artikeln, hur stort detta med mobilpejling har blivit för polisen, vilket hjälpmedel detta måste vara. Men, också att det bara (såklart) får användas mot personer som är misstänkta för brott.
Om mobilpejlingen i LH-fallet användes "fel" d.v.s att en icke misstänkt person pejlades (NB innan han misstänktes) - då får man väl inte heller använda sig av dessa uppgifter officiellt, i FUP eller i rätten, även om det ytterligare skulle ha bundit NB till gärningen?

Pejling är ett utredningsverktyg, avgjort ej att betrakta som bevismedel.
I en sämre fungerande rättsstat, är dock pejling framträdande som hjälpfaktum.
2016-04-30, 12:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det här låter som en mycket rimlig gissning.
Känner mig genast mera upplyst med din beskrivning av hur pejlingsarbetet/ansvaret kan ha lagts upp, tack!
Ska bli intressant att höra Felix förklaringar sen. Jag tycker att händelseförloppet har klarnat avsevärt nu. Vi kan stryka Lisas kollegor vid fickringningen och kan anta att NB inledde ett samtal med Lisa innan han skred till verket.

Från det ena till det andra; tycker att den här låten speglar NB's komplicerade relation till sin mor:https://www.youtube.com/watch?v=IdX_FfxlxdU
2016-04-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Mobildata kan bekräfta var SHs mobil befann sig när den tog emot samtalet från LH och samtal under bilresan samt utanför cafét kan bekräfta att han själv är i besittning av telefonen. (Om så gjorts vet jag inte).

Det gjordes nog inte för pappan använde sin tjästetelefon, det går fram i FUP. Men innehållet i sms:n får man inte, för försvaret ha en egen telenät. Lokalisering av telefonen går inte att få fram heller av samma skäl.

Personer behöver ju inte heller ha telefonen alltid med sig. Nerijus möjligtvis hade inte det.
2016-04-30, 12:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag är ju inte Felix52, men svarar helt kort ändå.

Jag förstår att pejling inte kan användas som bevismaterial utan att det används som just ett utredningsverktyg, som du skriver. Att det kan användas vid förhör t.ex:"vad gjorde din mobil på brottsplatsen"? Men att en mobil "varit på plats" är naturligtvis inte en säkerhet för att personen varit där. Men, att t.ex ett uppkopplat samtal från den misstänkte på plats kan indikera en större styrka för att han befunnit sig just där? Om det varit så att man pejlat NB:s mobil regelrätt och att pejlingen visat att hans mobil befann sig nära Lisas - då borde väl åklagaren haft med detta som ett tillägg till allt annat som visar att NB är GM. Endera finns NB-pejlingen men är inte riktigt regelrätt gjord eller så finns den inte som den nyligen har beskrivits i tråden.
Jag vet vart det lutar åt att jag tror i alla fall.
2016-04-30, 12:36
Medlem
Citat:
Det gäller NB men kan ej användas som bevis då det är en totalpejling de ej hade tillstånd till, endast den försvunna Lisas mobil skulle ha pejlats inledningsvis, om jag fattat infon vi fått rätt.

Menar du att det var försvaret som pejlade på sin egen räkning, på pappas begär, eller? Och poliser fick inte veta något, eller. Hur har du fått dessa hemliga uppgifter då?

Jag kan tro att försvaret har Sveriges bästa pejlingsystem, sä klart har de det, men de anväder helt egna telenät och avancerade metoder.

Det här börjar bli värre varje dag...
2016-04-30, 12:46
Medlem
Citat:

Och ej i civilmål som detta visar vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in