2016-04-30, 12:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det gjordes nog inte för pappan använde sin tjästetelefon, det går fram i FUP. Men innehållet i sms:n får man inte, för försvaret ha en egen telenät. Lokalisering av telefonen går inte att få fram heller av samma skäl.

Personer behöver ju inte heller ha telefonen alltid med sig. Nerijus möjligtvis hade inte det.
Har du nån källa på det fetade?

En vanlig mobiloperatör får inte spara ner textmeddelanden från sms. Polisen måste alltså ha fysisk tillgång till en mobiltelefon för att kunna ta del av dem. Hur är det med FRA? Får dom spara ner textmeddelanden?
2016-04-30, 12:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Från presskonferensen 23/10, med LJ och LGW inför åtal:
LJ:
Mobiltelefoner har inte kunnat pejlas särskilt väl. Det enda man vet är att Lisa Holms telefon stängdes av strax före 18,30. Men det finns signaler en liten stund senare. Det finns en mast i Blomberg, men den är ganska ensam i området.
Ja, detta har citerats tidigare och med tanke på glesbygd (aka mindre antal basstation/mast än tätbefolkat område) så begriper jag inte hur det skulle kunna ge så exakt positionering gällande signalstyrka och triangulering?
2016-04-30, 13:03
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Menar du att det var försvaret som pejlade på sin egen räkning, på pappas begär, eller? Och poliser fick inte veta något, eller. Hur har du fått dessa hemliga uppgifter då?

Jag kan tro att försvaret har Sveriges bästa pejlingsystem, sä klart har de det, men de anväder helt egna telenät och avancerade metoder.

Det här börjar bli värre varje dag...
Herregud vad det verkar kul att låtsas missförstå.
Jag har inte blandar mig inte in i någon avancerad diskussion om försvarets eventuella pejlingssystem. Det var enbart en förklaring till hur jag uppfattat att Felix52 menat i sina inlägg, d.v.s hur jag tolkat det. Skrev ju "om jag uppfattat infon vi fått av Felix52 rätt." Men, starta nu något nytt alternativspår i syfte att misstänkliggöra pappan, militären o.s.v. Man ser ju med enkelhet här hur du förvrider fakta, börjar prata om "pejling på pappans begär". Fy fan, nu kan du och nopomil joina i ett militär-pejlings-spår, eller hur?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-30 kl. 13:05.
2016-04-30, 13:06
Medlem
Citat:
Det gjordes nog inte för pappan använde sin tjästetelefon, det går fram i FUP. Men innehållet i sms:n får man inte, för försvaret ha en egen telenät. Lokalisering av telefonen går inte att få fram heller av samma skäl.

Personer behöver ju inte heller ha telefonen alltid med sig. Nerijus möjligtvis hade inte det.

Jag har förstått det som att datalagringsdirektivet inte kräver lagring av innehåll i sms. Sms får man väl aldrig fram via masttömning. Bara när och till vem det skickats. (Därför framgår när LH skrev sms till pappan men inte vad LH skrev i sms till pappan).
SHs sms till LH finns uppenbarligen registrerade i LHs samtalslista. Därmed bör det finnas data på vilken mast de kom via, eller?
Menar du att försvaret har helt egna master skilda från övriga operatörer i sitt telenät?

Nej, mastdata visar inte vem som höll i telefonen. Finns det några skäl att misstro SHs uppgifter?
Jag förstår inte hur du ens kan misstänka att SH har något med sin dotters försvinnande att göra.
2016-04-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag vill jag gärna se källan till det här.
Är det polisen som myglat?

Ingen trådsanning på gång va?
När man gör masttömningarna sållas inte det som kan vara intressant ut, utan mn tar ut allt. Ungefär som husrannsakan, man hittar även annat kriminellt som inte hör till fallet. Möjligheten att mäta avståndet från mast till mobil ligger klart under 1 meter. Om man juridiskt får använda sido info som detta beror väl om uppgifterna hör till fallet gör de inte det skall det läggas i slasken. Åklagarsidan är väl medveten om att fallet kan gå till PT och vill ha " bevis" kvar. Försvaret har tillgång till slasken men att gräva fram detta hade varit förödande för NB. Mina tankar och funderingar.
2016-04-30, 13:10
Medlem
Jag tror att den här tråden egentligen handlar om att bearbeta en fruktansvärd händelse. Och vi gör det på olika sätt

Ett brutalt mord på en ung kvinna

Och hennes föräldrar har drabbats av det absolut värsta tänkbara scenario som kan hända en förälder - deras lilla flicka är död. Mördad

Jag skummar i tråden och läser den ena tänkbara teorin efter den andra om vad som kan ha hänt denna sommarkväll i juni:
- polisen har inte följt upp just det spåret, eller man har inte dna-testat där eller dom eller...och bla bla bla...osv osv

Polisen har gjort en mycket gedigen och omfattande förundersökning
Dock är det en omöjlighet att ta DNA prov på varenda kotte som har varit på platserna där Lisa mördades och där hennes kropp hittades

Man har säkerligen också missat någon bil som har passerat denna kväll. Det kan vara människor som inte vill uppge, av olika anledningar, att dom passerat - men som inte har någonting att göra med Lisa Holms död

Tack vare Lisas pappa började man snabbt genomsöka området - och som det skulle visa sig sedan: platsen där man till sist hittade den döda flickan

Då kan även en glad chimpans räkna ut att mördaren har både lokalkännedom och kort om tid

Och platsen som polis och Missingpeople genomsökte och knackade dörr - det är ingen storstad med autobahn utanför dörren
Det är en liten by där dom flesta känner eller vet om varandra. En så pass liten by så att polisen kan topsa alla som håller till där

Så får man upp vittring på Familjen B och förhören börjar...
Dessa tre: fru B, NB, och lillebror B är inte överens om vem som var hemma eller inte hemma den aktuella timmen när mordet skedde

Och så får polisen svar från Tekniska där man har hittat färska blodfläckar från NB på den döda Lisa
Blodfläckar som han förklarar med att "jag har aldrig träffat henne. Jag vet ingenting"

Sedan åker frun och lillebror hem till Litauern och kommer aldrig mer att komma tillbaka till Sverige.
Inte ens för att hjälpa NB som idag är dömd i två instanser för mordet på Lisa Holm

Till er som tvivlar - är det någon hemme?
2016-04-30, 13:18
Medlem
För att det inte ska bli någon trådsanning vill jag dementera att det saknades tillstånd. Sökningar görs på uppdrag och därför får information inte lämnas ut till mer än beställaren.

De uppgifter som har kommit till offentligheten är från mobilens operatör. Det är den som har koll på vem som är reggad ägare. I vårat sök framkommer endast IMEI-nummer dvs. mobilens chassinummer.

Jag kanske rörde till begreppen kring mobilsökning istället för att förklara något. Det var inte min avsikt.
2016-04-30, 13:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag förstår att pejling inte kan användas som bevismaterial utan att det används som just ett utredningsverktyg, som du skriver. Att det kan användas vid förhör t.ex:"vad gjorde din mobil på brottsplatsen"? Men att en mobil "varit på plats" är naturligtvis inte en säkerhet för att personen varit där. Men, att t.ex ett uppkopplat samtal från den misstänkte på plats kan indikera en större styrka för att han befunnit sig just där? Om det varit så att man pejlat NB:s mobil regelrätt och att pejlingen visat att hans mobil befann sig nära Lisas - då borde väl åklagaren haft med detta som ett tillägg till allt annat som visar att NB är GM. Endera finns NB-pejlingen men är inte riktigt regelrätt gjord eller så finns den inte som den nyligen har beskrivits i tråden.
Jag vet vart det lutar åt att jag tror i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, detta har citerats tidigare och med tanke på glesbygd (aka mindre antal basstation/mast än tätbefolkat område) så begriper jag inte hur det skulle kunna ge så exakt positionering gällande signalstyrka och triangulering?

Även om fallet vore att Lisa´s och NB´s telefoner följt varandra på otvivelaktigt led gällande plats/tid, framställs det aldrig i öppet protokollform.
I överskottsmaterialet finns det en mer eller mindre sekretessad sammanställning, oavsett det varit ett användbart verktyg eller ej.
Det som får mig att reagera lite, är att förhörs-prat om detta helt och hållet saknas. En mobilpejling är lite att likställa med en vittnesuppgift (avseende olika styrka/tillförlitlighet) under pågående förhör, så det blir för mig obegripligt att man påstås ha pejlat tydligt här, eftersom allt som finns är frågor/ta reda på efter telefonnummer (syftet är dock att försöka pejla dessa nr)

Om jag minns rätt är det två master som arbetat, varav den ena arbetat minimalt mot Blomberg/detta område. Denna passiva mast står på andra sidan Vänern, och har svag/obefintlig signal jämfört med en mer närliggande mast.
Den masten som däremot har arbetet, tillåter föga troligt tillräckligt tydlig triangulering för att avgöra om en enhet befinner sig vid caféet eller tvärs över vägen från densamme. Jag har då aldrig sett sådan exakthet hos en mast. En mast som dessutom pejlat glest/lång intervall kan omöjligtvis plockat upp så tydliga platsskillnader inom något som förmodas vara sekund/enstaka minutförlopp.
Ta då ett titt på påståendet att man uppfattar skillnad mellan moped-plats (intill byggnad) och norra grusparkeringen, så blir skepsis påtaglig.
Det är nästan så det säger sig självt.
2016-04-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Uppenbarligen var det inte intressant, ganska snabbt stod det nog klart att denna "Anders" även tagit fel på person och moped. Så det låter ju väldigt upphetsande, ligger antagligen i slasken. Bland allt annat oviktigt.

Var stod det att denna "Anders" har förhörts? Fanns det flera flickor med rosa jackor på moped vid den tidpunkten? Då är ju det intressant i sig.
2016-04-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
För att det inte ska bli någon trådsanning vill jag dementera att det saknades tillstånd. Sökningar görs på uppdrag och därför får information inte lämnas ut till mer än beställaren.

De uppgifter som har kommit till offentligheten är från mobilens operatör. Det är den som har koll på vem som är reggad ägare. I vårat sök framkommer endast IMEI-nummer dvs. mobilens chassinummer.

Jag kanske rörde till begreppen kring mobilsökning istället för att förklara något. Det var inte min avsikt.

Åter igen, stort tack. Du rörde inte alls till det för mig, tvärtom.
2016-04-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Mobilsöket var lika omfattande här som någon annan stans. Var har du fått detta trams ifrån.
Har försökt förklara detta några gånger i tråden men du tycks inte vara mottaglig för information.

Lars Johanssons egna ord under presskonferensen 23 okt: "telefonbiten är inte väsentlig"
2016-04-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I slasken där allt annat ointressant hamnar. Likt Anders du ältar.
.. Som TVÅ advokater grävt igenom och inte funnit nåt av värde.

Att han minns fel i en kaotisk situation är väl för helvete inte konstigt och sen korrigerar.
Skärp dig med indirekta anklagelser om Lisas pappa.

Naturligtvis skulle utredningen redovisat den felaktiga uppgiften från SH när de redovisade att han rättade den på torsdagen. Det är logik och objektivitet. Men utredningen är full utav, inte bara frågetecken, svarta hål och fulknep, den är också slarvig. Ett sådant slarv är att inte den första uppgiften redovisades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in