Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Jag hoppar än en gång in och adresserar ett inlägg du gjort då jag tycker det är intressant att ta del av dem då jag uppfattar dem som någon form av "damage control" mer än något annat.
Här i form av omvänd logik. Jag förmodar att du antar att Lisas skor inte kan visa något. Ett gott bevis på de förutfattade meningar och den långt ifrån förutsättningslösa inställningen. Varför undersöka något när man antar att det inte ger något? Varför läsa en bok om omslaget ser tråkigt ut?
Du lägger sedan över ansvaret på att identifiera bilar som skall undersökas. Om man antar att Lisa fraktats med bil till Martorp och man inte finner spår från att det skett i de bilar man undersökt, borde man då inte undersöka fler bilar? Eller är det så att man redan bestämt vilken bil man anser Lisa fraktats i och att man tycker det är "poänglöst" och bara "äter" av budgeten att leta på andra ställen?
Även i tredje frågan vänder du på argumenten. Man kan ju svara den på ett lika "goddag yxskaft" sätt. Spårsäkring skulle självfallet skett på ett sådan sätt att spår från den som "tryck in" Lisa i skåpet i byssjan säkrats. Vad det gäller NB så borde väl frekvensen av dennes DNA i byssjan slås fast. Även om det finns överrepresentation av annan persons DNA i byssjan borde ju vara intressant.
Har du läst slasken eller spekulerar du bara vad du tror/antar borde finnas där och vad BH läst och inte läst där?
Jag anar att du hyser någon slags agg mot mig trots att du finner mina inlägg intressanta nog att kommentera.
Postaren tycker BH "skulle ha kastat in lite mer i överklagan". Rimligvis bör man kunna ange skäl till varför något ska tas upp i en överklagan till HD.
Att bara "kasta in" lite extra för att få många punkter imponerar nog inte på HD.
Därför bad jag postaren förklara hur BH skulle motivera skäl för PT i de frågorna.
Det har gjorts fibersäkring på skorna, men man har dock inte gått vidare med den undersökningen
Jag kan inte avgöra om det var fel beslut och värderar inte om det var rätt eller fel beslut. För skäl till PT behövs dock en förklaring till varför det var fel beslut och rimligen skulle ge nya avgörande bevis.
Polisen har regler att följa.
För att göra husrannsakan i bil krävs skälig misstanke mot ägaren eller synnerlig anledning att genomsöka. Vilka fordon uppfyller det och skulle ha blivit aktuella för genomsökning? Postaren gav intryck av att syfta på specifika fordon och jag undrade vilka.
Ok. Så för att man inte hittat nog många spår i byssan så är den fel utförd och ska motivera PT. Jag hade hoppats postaren kunde visa någon källa på att undersökningen varit fel/bristfälligt utförd.
Hur kan man bevisa att NBs eller annan persons DNA kommit in i byssan vid brottet och inte tidigare?
Överrepresentation av någon persons DNA i byssan säger väl bara att den personen på något vis spridit mycket DNA där. Hur bevisar det samband med brottet?
Självklart spekulerar jag bara om slaskens innehåll, men jag litar på att BH läst slask och arbetsblad och kan bedöma om något av värde fanns där.
Tycker du BH är inkompetent som inte tagit upp det postaren föreslår eller kan det vara så att BH helt enkelt inte funnit PT-skäl att slå ned på de punkterna?