2016-04-29, 14:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja Nerijus smutsighet den dagen är intressant. Först är det som om han har rullat runt i jorden. Sedan blir den mer och mer vit. Gissar att det var vitt under ett jordigt yttre. Vilket leder mig mot brunnen och något förestående gjutarbete eller något vitt pulver där. Mjölk och slaktrummet förvisso fyllt med dam och skit men vitt?
Cement, gjutningsmassa... även grus kan efterlämna ett vitt smutslager. - Det ser ut att finnas en hel del vitt material nära brunnen och även i övrigt inne i ladan plus att det runt mopedplatsen ligger ljust grus. - Det behövs ju bara att man står på knä en stund och vrider kroppen ett par varv så lär man få ett vitt stoft på knäna. - Det kan ju också vara IB som dragit till med "vitt" för att hon inte ville det skulle vara jord..? -
2016-04-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag hoppar än en gång in och adresserar ett inlägg du gjort då jag tycker det är intressant att ta del av dem då jag uppfattar dem som någon form av "damage control" mer än något annat.

Här i form av omvänd logik. Jag förmodar att du antar att Lisas skor inte kan visa något. Ett gott bevis på de förutfattade meningar och den långt ifrån förutsättningslösa inställningen. Varför undersöka något när man antar att det inte ger något? Varför läsa en bok om omslaget ser tråkigt ut?

Du lägger sedan över ansvaret på att identifiera bilar som skall undersökas. Om man antar att Lisa fraktats med bil till Martorp och man inte finner spår från att det skett i de bilar man undersökt, borde man då inte undersöka fler bilar? Eller är det så att man redan bestämt vilken bil man anser Lisa fraktats i och att man tycker det är "poänglöst" och bara "äter" av budgeten att leta på andra ställen?

Även i tredje frågan vänder du på argumenten. Man kan ju svara den på ett lika "goddag yxskaft" sätt. Spårsäkring skulle självfallet skett på ett sådan sätt att spår från den som "tryck in" Lisa i skåpet i byssjan säkrats. Vad det gäller NB så borde väl frekvensen av dennes DNA i byssjan slås fast. Även om det finns överrepresentation av annan persons DNA i byssjan borde ju vara intressant.

Har du läst slasken eller spekulerar du bara vad du tror/antar borde finnas där och vad BH läst och inte läst där?

Jag anar att du hyser någon slags agg mot mig trots att du finner mina inlägg intressanta nog att kommentera.

Postaren tycker BH "skulle ha kastat in lite mer i överklagan". Rimligvis bör man kunna ange skäl till varför något ska tas upp i en överklagan till HD.
Att bara "kasta in" lite extra för att få många punkter imponerar nog inte på HD.
Därför bad jag postaren förklara hur BH skulle motivera skäl för PT i de frågorna.

Det har gjorts fibersäkring på skorna, men man har dock inte gått vidare med den undersökningen
Jag kan inte avgöra om det var fel beslut och värderar inte om det var rätt eller fel beslut. För skäl till PT behövs dock en förklaring till varför det var fel beslut och rimligen skulle ge nya avgörande bevis.

Polisen har regler att följa.
För att göra husrannsakan i bil krävs skälig misstanke mot ägaren eller synnerlig anledning att genomsöka. Vilka fordon uppfyller det och skulle ha blivit aktuella för genomsökning? Postaren gav intryck av att syfta på specifika fordon och jag undrade vilka.

Ok. Så för att man inte hittat nog många spår i byssan så är den fel utförd och ska motivera PT. Jag hade hoppats postaren kunde visa någon källa på att undersökningen varit fel/bristfälligt utförd.
Hur kan man bevisa att NBs eller annan persons DNA kommit in i byssan vid brottet och inte tidigare?
Överrepresentation av någon persons DNA i byssan säger väl bara att den personen på något vis spridit mycket DNA där. Hur bevisar det samband med brottet?

Självklart spekulerar jag bara om slaskens innehåll, men jag litar på att BH läst slask och arbetsblad och kan bedöma om något av värde fanns där.
Tycker du BH är inkompetent som inte tagit upp det postaren föreslår eller kan det vara så att BH helt enkelt inte funnit PT-skäl att slå ned på de punkterna?
Senast redigerad av Prudent 2016-04-29 kl. 14:24.
2016-04-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var Lisas pappa som hörde att L pratade med några, inte jag.

Det lutar åt en person:

Citat:
Ursprungligen postat av SH
S hör hur L pratar med någon, han hör inte om det är en mansröst eller kvinnoröst som tilltalar L. De han hör är att L säger att " nu är det klart".

L pappa hörde andra rösterna förutom Lisas:
Ur förhör med SH 2015-06-10 FUP s. 69

"Klockan 18.26 fick han ett samtal från Lisa där hon "ringer från fickan" sa Stefan.
Han sa att han kom ihåg att Lisa sa "Det är klart" samtidigt som någon svarade något som han inte hörde. Stefan ropade samtidigt "hallå" för att Lisa skulle höra honom. Han var då inte helt fokuserad på de andra rösterna. Han var osäker på om det var han som tryckte av samtalet men han trodde att det bara slutade eller att Lisa stängde av det.
Han hade också hört ett "metalliskt ljud" under samtalet. Det kunde ha låtit från det att Lisa skulle kicka igång mopeden eller från en dörregel som stängdes.
Han hörde också andra röster än Lisas. En av rösterna kunde vara en ljusare mansröst men Stefan var inte säker på detta. Han sa att det kunde ha varit två röster förutom Lisas."
2016-04-29, 15:53
Medlem
Citat:

Citat:
Men det finns omständigheterna som inte stämmer:
Vittnena "såg" honom köra t.o.fr Martorp samma tid som han skypade med sin mamma.

Nej, vittnena såg honom runt 19.30. - Skypesamtalet inleddes 19.35:04 (från IB:s konto på den gemensamma datorn). - Grannen T i ett tidigt förhör den 14 juni:

Citat:
Ursprungligen postat av s. 360
T stannar till då vi är ca 4-5 meter från grusvägen och berättar att klockan måste ha varit närmare 19.45 än vad han i förhöret som hölls kl 10.54 sade.
Grannen A i ett ännu tidigare förhör den 11 juni:
Citat:
Ursprungligen postat av s. 367
Enligt A hände detta på söndagkvällen mellan 19.30 och 20.00.

Han pratade med mamma 19:35 - 19:51 se FUP.
Menar du att han kunde skypa med mamma och samtidigt köra bil till Martorp och tillbaka?
Om dem som sitter i domstolen tänkte likadant som du är det helt sjukt i svenska rättsväsendet.
2016-04-29, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ja, det är en identifierad Freelander som stått parkerad på kaféets södra parkering från runt 19.30. - Även AJ:s son HJ såg denna bil på tillbakavägen från sin kompis.

Det är inte uteslutet att NB kan ha sett bilen före turen till Källby, dvs om han efter Martorp tagit en extra sväng ned mot ladan för att kolla läget, och det kan ha varit därför han varit angelägen om att få med sig IB så att hon också skulle få se den "skumma" bilen. - Han kan naturligtvis också ha haft tur att bilen stod där när han och IB var på väg till Handlar´n; det gav ju honom ett tillfälle att rapportera om en misstänkt bil vid tiden för LH:s försvinnande.
Aah, återigen, Tack för ditt kunnande!

Gör inte Nerijus något när hon ska vittna? har för mig skrattar till, fnyser eller någon beteende avvikelse i samband med att hon inte säkert känner igenom honom den store Nero? Vill minnas en anomali i samband med hennes vittnesmål från hans sida.
Citat:
Problem 1: J åker i väg 18.19: Ingen bil på norra parkeringen. - Därmed inte sagt att inte NB hunnit köra fram sin bil tills LH anlänt till platsen; det finns det tid till.

Problem 2: Pizzamannen ser en man komma ut från ladan. Vittnets kvitto 18:31:15 indikerar antaget körtiden 5 min och uthämtning, betalning 1 min - max 1 min 30 min, att mannen setts 18.25:21 - 18:25:51.

Fickringning: 18:26:41.

NB hann med god marginal att gå över gatan och fram till mopedplatsen. - Men han hann inte så mycket mer. "Nu är det klart" kan vara LH:s svar på en öppningsreplik från NB, t.ex. "Har du slutat nu?" - Det finns enormt många möjligheter för en sådan ordväxling som inkluderar LH:s kända svar.

Vidare vet vi att LH:s mobil var påslagen till åtminstone 18:39:39 (location update = kontakt med nätet). Förmodligen inte påslagen 19:59:04. Tiden däremellan går ej att säga något om. Mobilen har inte stängts av på normalt sätt, men hur och varför är en öppen fråga - låt vara att vi vet att den vid okänd tidpunkt slagits sönder - dock inte vid mopedplatsen.

Öppningen där maskinen stod ligger ungefär på mitten av ladan/byggnaden och vittnet beskriver att bakdelen stod utanför ladan och framdelen med gafflarna var inne i ladan. - Lastaren kan således ha förberetts inför brottet.

För att lägga ytterligare en ingrediens till teleskoplastarscenariot kan nämnas att NB sett joggerskan klättra upp i silon på baksidan av ladan; alldeles intill den plats där vittnet sett lastaren. Måhända NB:s fantasier då tillförts ytterligare bränsle.

"Två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och högra underbenet.": Kan ha åsamkats LH vid mopedplatsen; likaså en smäll på hjälmen med åtföljande blodvite. - Detta har tagit ett fåtal sekunder; ingen har sett dem där bakom kaféet; NB har kunnat bakbinda och tejpa för munnen en första omgång. - Sedan kan han ha stoppat en omtöcknad LH i en medhavd säck och med den på ryggen skyndsamt lämnat platsen.

NB har många ansikten och identiteter - och flera angreppssätt är möjliga. - Han hade dessutom bråttom och det fanns ingen tid att försitta.
Jag tror nog att han själv till fots eller med troligt med bil klocka
18:27 just har svept henne i backen och påbörjar bärandet med transportpåsen mycket resolut.
18:29 in till vänster av med hjälm
18:31 till pallen som då står vid brunnen i min ritning. Rep och tejpning.
Här har han inte många frågor eller tveksamma handlanden i sitt egna sinne. Tvärtom ett inövat scenario som han säkert kan variera i oändlighet tack vare träningsårens erfarenhetsbredd.

Han tänker inte försitta någon extra tid ifall lokalbefolkningen vill konstra, han har ju fru och barn och annat att tänka på. Här utgår jag från att det också finns silikonhandskar vilka används mest för att visa distans till objektet. Och för att det inte ska få några griller av något annat än vad det är. Nerijus en ganska klockren, eh person.

"And my heart beats with the cardiograph in tact
Affirming themselves tachycardia fact."

Undrar om man bekräfta sig själv i takykardiska faktum, om man inte stryper någon bara för att känna hjärtats rytm stegras när pulsen stiger för att hjärtat inte kan leverera. Ack så hissnande levererande ..
гр. Сильсавед - Мои заветные 27 (пародия на "оду нашей любви" гр. т9)
2016-04-29, 16:05
Medlem
henkesss avatar
Citat:
L pappa hörde andra rösterna förutom Lisas:
Ur förhör med SH 2015-06-10 FUP s. 69

"Klockan 18.26 fick han ett samtal från Lisa där hon "ringer från fickan" sa Stefan.
Han sa att han kom ihåg att Lisa sa "Det är klart" samtidigt som någon svarade något som han inte hörde. Stefan ropade samtidigt "hallå" för att Lisa skulle höra honom. Han var då inte helt fokuserad på de andra rösterna. Han var osäker på om det var han som tryckte av samtalet men han trodde att det bara slutade eller att Lisa stängde av det.
Han hade också hört ett "metalliskt ljud" under samtalet. Det kunde ha låtit från det att Lisa skulle kicka igång mopeden eller från en dörregel som stängdes.
Han hörde också andra röster än Lisas. En av rösterna kunde vara en ljusare mansröst men Stefan var inte säker på detta. Han sa att det kunde ha varit två röster förutom Lisas."

Du verkar väldigt trög. Stefan sa att det kunde ha varit två stycken röster, lägg märke till ordvalet kunde han kan inte avgöra helt enkelt eftersom samtalet pågick under så kort tid. Har du själv lyssnat på samtalet?

Citat:
Stefan hör hur Lisa pratar med någon, han hör inte om det är en mansröst eller kvinnoröst som tilltalar Lisa. De han hör är att Lisa säger att " nu är det klart".

Som du ser så hinner Stefan inte ens höra om det är en mansröst eller kvinnoröst. Men hur du har bildat din uppfattning är ju solklart. Så att det ska passa in med två osynliga gärningsmän som inte lämnar några spår, och som norpar färskt blod från Nerijus. Jävla trams, vad har du mer för "bevis" än det som redan finns mot Nerijus? Kan vara kul att jämföra mot dom bevis som faktiskt finns.
2016-04-29, 16:11
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det var Lisas pappa som hörde att L pratade med några, inte jag.
Som jag förstår har du inte läst FUP. Verkar att du är helt säkert att det var NB som mördade L.
Men det finns omständigheterna som inte stämmer:
Vittnena "såg" honom köra t.o.fr Martorp samma tid som han skypade med sin mamma.
IB och AB har sagt att NB bad att säga till/tala om/ bekräfta att han var hemma men fl tolkade det som - att han bad om falskt alibi. NB behövde inte falskt alibi - han var hemma kl 18.Det finns vittnen.

Du hittar ju på och klipper o klistrar som det passar dina fantasier .
Aivaras har inte bekräftat att han var hemma .
Kärringen går ju inte att lita på som ju ljuger t.o.m med handen på bibeln .
Att någon såg honom på trappan kl 18 spelar ingen som helst roll .
Likadant om han var hemma en sväng vid 19-tiden .
Han har haft gott om tid att hinna med mordet ändå .
Läs ur den riktiga FUP nästa gång .
Vem är spöket som har mördat Lisa helt spårlöst ?
2016-04-29, 16:19
Bannlyst
Förundersökningsprotokoll 861 - 862

-Är det bara jag som tänker på ett fotavtryck i bilden på de svarta överdragsbyxorna? För det verkar inte finnas på jeansen. Någon som känner igen avtrycket?
2016-04-29, 17:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du verkar väldigt trög. Stefan sa att det kunde ha varit två stycken röster, lägg märke till ordvalet kunde han kan inte avgöra helt enkelt eftersom samtalet pågick under så kort tid. Har du själv lyssnat på samtalet?

Som du ser så hinner Stefan inte ens höra om det är en mansröst eller kvinnoröst. Men hur du har bildat din uppfattning är ju solklart. Så att det ska passa in med två osynliga gärningsmän som inte lämnar några spår, och som norpar färskt blod från Nerijus. Jävla trams, vad har du mer för "bevis" än det som redan finns mot Nerijus? Kan vara kul att jämföra mot dom bevis som faktiskt finns.

Stopp lite nu..

SH uttalar ganska genomgående att det handlar om röster (plural)

Att SH säger att det kunde vara två röster förutom Lisas, innebär inte per automatik att man utesluter en röst. Det kan likväl läggas till en röst, om jag ska vara lite obekväm.
Av allt att döma, hörde SH ett sorl. Ett sorl han försökt sortera ut så gott det går.

Vidare kan ju jag berätta att när det gäller: "Förhöret inspelat på ljudfil och skrivs ut som en sammanfattning." så finns det extremt liten chans att nedtecknaren skriver fel form (plural/singular) i den omfattning som gjorts from sid.68-69

Jag håller det högst troligt att det var kollegorna som var intill när fickringningen skett, trots det upplevt framskjutna tidsangivelsen.
Det är nämligen inte vederlagt att kollegorna skildes åt tidigare än kl 18.26, även om många skribenter här uppfattat det som vederlagt.

EDIT
För att utveckla det hela, då det sedan bottnar i att kollegorna omöjligtvis kunnat hinna till bussen om dom var kvar vid kl18.26, samt då det där med bussar, restider hit och dit och stängningstillfälle rabblats på tresiffrigt antal sidor redan.

Västtrafiks avgångstabell från 7/6 2015:
Citat:
Enligt vår trafikdatabas hade vi tre avgångar från Skara Busstation till Lidköping Resecentrum mellan klockan 18.00 - 20.00 den 7 juni 2015:

Linje 200 - avgångstid 18.35 från Skara Busstation.
Linje 1 Express - avgångstid 18.45 från Skara Busstation.
Linje 1 Express - avgångstid 19.25 från Skara Busstation.

Restid för kollegorna har uppgetts vara 24min från caféet till Skara busstation, och med lite gaspedal hinns 18.45-bussen gott och väl med.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-29 kl. 17:28.
2016-04-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Som vi ser - man ändrar sina uppgifter i varje förhör.
Det man märker vid förhör av varje person. Det gäller även L pappa.
I första förhör var det röst som han hörde, i tredje förhör var det röster detta han uprepade tre gånger.
Nu är fråga - vilka fakta som gäller?
Hur bedömmer fl vilka fakta blir det sanningen.
Senast redigerad av Sudharma 2016-04-29 kl. 17:17.
2016-04-29, 17:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Möjligheten att någon kunde dyka upp kan snarare ha triggat NB än avhållit honom från att iscensätta det han föresatt sig. - Även inne i mjölkrummet kunde hans bil locka till sig nyfikna som passerade. - Samma sak gäller f.ö. den gamla nedlagda telestationen, även om risken där kanske kan bedömas som lägre.
Tror jag knappast eftersom det inte rimmar med resten (det avsides valda mjölkrummet, att gömma henne på Martorp eller oron efteråt att bli upptäckt). Hans bil? Den lär han väl kunna ha stående om han arbetar där och vad är det för jämförelse med att hänga henne helt synlig?

Risktagande och spänning är en sak men att mörda som om det vore manegen på cirkus Scott nästintill? Alla förbipasserande riskerar se henne och det finns två vittnen som studerat ladans interiör med stort intresse strax efteråt. Det syns rätt igenom och till och med via bil skulle hon kunna ses:
http://y.cdn-expressen.se/images/de/f0/def0f42c6acd4fb8843e6728425afc83/16x9/680.jpg

Citat:
Tror du att han skulle ha låtit henne få den chansen..?
Finns inget som inte säger att hon slet sig loss och hann springa en bit med honom flåsande i nacken och tappar handsken. Sker det direkt innanför porten är det en naturlig flyktväg om han är bakom och blockerar.
Däremot gav han henne uppenbart inte chansen.
Citat:
Smutsen kan lika gärna förklaras av NB:s hantering av kläder mm. - Överallt var det skitigt - inkl. inne i boden i Martorp.
Det kan det. Jag tenderar dock titta på mer jordiska mindre omständiga förklaringar i överfallsförlopp än att hängas två gånger. Ena gången fullt synlig, andra gången som redan död.
Senast redigerad av develi 2016-04-29 kl. 17:28.
2016-04-29, 17:48
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Stopp lite nu..

SH uttalar ganska genomgående att det handlar om röster (plural)

Att SH säger att det kunde vara två röster förutom Lisas, innebär inte per automatik att man utesluter en röst. Det kan likväl läggas till en röst, om jag ska vara lite obekväm.
Av allt att döma, hörde SH ett sorl. Ett sorl han försökt sortera ut så gott det går.

Vidare kan ju jag berätta att när det gäller: "Förhöret inspelat på ljudfil och skrivs ut som en sammanfattning." så finns det extremt liten chans att nedtecknaren skriver fel form (plural/singular) i den omfattning som gjorts from sid.68-69

Jag håller det högst troligt att det var kollegorna som var intill när fickringningen skett, trots det upplevt framskjutna tidsangivelsen.
Det är nämligen inte vederlagt att kollegorna skildes åt tidigare än kl 18.26, även om många skribenter här uppfattat det som vederlagt.

Kollegorna kommer inte ihåg om det faktiskt var så. Om det dessutom var en mansröst som Stefan hörde, så stämmer det dåligt med kollegorna som var tjejer. Stefan säger som sagt att det kan ha varit två röster, men han visste inte om det var ljus mansröst eller tjejröst. Han var helt enkelt jävligt osäker.

Rebecka sa så här,

Citat:
"Vi blev klara ganska tidigt. Vi sa hej då, stängde och låste, och sen gick vi skilda vägar. Vi gick till vänster. Lisa gick till höger. Det sista jag såg av henne var att hon svängde runt hörnet."

Vilket i mina öron inte låter som att dom stod och samtalade i ca 20 min, när fickringningen ägde rum. Dom stängde runt 18:00 för dom blev klara tidigt. Så jag håller inte alls med, tidsangivelserna stämmer inte in, kollegorna hade troligtvis åkt hem och Lisa var kvar sist. Vilket hon var också, för ingen annan märkte när hon försvann.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in