2016-04-29, 11:50
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det var höger handske som hittades vid brunnen i ladan, men det är oklart om Lisa var höger eller vänsterhänt.
Absolut är det möjligt att hon själv knäppt av sig hjälmen med bara en fri hand, eller rent av krånglat med handskar, men var skulle hon gjort det då (ihop med fickringningen...)?

Ska försöka bygga lite kedja utifrån hur jag tänker...

Om det varit NB som närvarat vid fickringningen (lugnt läge), är det mest troliga att Lisa i så fall knäppt av sig hjälmen vid mopeden, och tagit ur hörlurarna samtidigt som hon "fickringt" sin pappa genom handsfree´n, med lurarna hängande nerför bringan.
Här blir det då i min mening väldigt osannolikt att NB valt att ta med sig hjälmen från moped-platsen, samtidigt som han lämnat andra tillhörigheter vid mopeden.

Om det varit ett lugnt kontaktinitiativ (vägbeskrivning, bärhjälp etc), skulle då Lisa rört sig självmant över vägen med hjälmen på huvudet?
För att vid ladan, ta av sig hjälmen och på denna plats råkat fickringa?
Föga troligt i min mening. I ett sådant läge, borde hon lämnat hjälmen vid mopeden.
Vänsterhandsken i jack-ärmen skvallrar i riktning om att hon vid mopeden/på väg över vägen/intill ladan, troligtvis inte klätt av sig mer, än sin högra handske.

Nerijus misslyckades fatalt dagen innan med ett lugnt tillvägagångssätt. Han var inte tillräckligt övertygande. Kan detta vara en reflektion hos honom, i samband med att Adriana sprang vidare?

Är han modig/dristig nog att med våld ta Lisa från mopeden över vägen, in i ladan?
Med grann-husen intill, och vägen med sin trafikdensitet i två motsatta riktningar?
Vågar han sig på att lita på att han har en sådan 360°-koll, att han vågar överfalla henne bakom caféet?
Det vore i så fall en ganska enorm evolution jämfört mot hur tillvägagångssättet var med Adriana. Henne hade han ju alldeles vid landsvägs-kanten vid infarten till kopplingsstationen.
Det vore väl ett sekund-förlopp att överfalla henne och ta iväg henne till osynlighet, men han gör inte detta alltså. Jag tror inte han är skapt så.
Därmed skulle han osannolikt ställa till med en sådan scen på Söndagen.

Misstänker starkt att Lisa var högerhänt, i denna video använder hon högerhanden: https://www.youtube.com/watch?v=32GVuVypVaw
2016-04-29, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Däremot tror jag absolut inte han hängt henne i denna.
Jag tror han tejpade henne tidigt. Över mun. För att hon inte skulle ropa på hjälp. Det kan ha skett där örhängena är. Han vill nog fort bort från öppningarna för att inte riskera att synas (och höras). Däremot har resterande tejp på flera meter runt skallen en helt annan funktion och det tror jag sker i mjölkrummet.
Så kan det naturligtvis ha varit. Ett annat scenario är:

Av med hjälm för att klargöra sin sak. Han gör klart vad som gäller med ett finger över munnen. Lisa har en låg tyngdpunkt tror inte alls hon ger ifrån sig de tecken han hoppas på, hon läser och förs till brunnen där kan det då finnas en justerbar hängningsanordning från teleskoplastaren som står utanför med lång del av teleskopstången utfälld och pallen bredvid.

Bordet är dukat och allting finns på plats, det är dessutom nästan raka vägen in från gaveln på café på Klostret. Det behöver naturligtvis inte vara så, det är bara det enklaste sättet jag har sett för att försöka förklara ingredienserna. Vi vet ju redan resultatet. Javisst.

Citat:
Det finns tecken på strid. Har Lisa försökt att fly rätt genom ladan till baksidan så har hon tappat handsken när hon springer. Hennes jacka är skitig vilket skulle kunna förklara att hon ramlat eller dragits omkull. Det är mängder med folk som gått där som byggarbetsplats, traktor som körs, saker som dras.
Nästa ställe är 4 meter innanför dörren till stalldelen dvs örhängena som ramlat ur. När drog han av henne jackan? En tröjärm är söndersliten.
Mer stridstecken behöver det inte finnas om han tvingade henne att gå med en kniv mot strupen. Eller en snara.
.. Med löfte om att inte komma till skada om hon gör som han säger. Lyfte han upp och bar henne så lär det inte finnas minsta fjät

Ingen aning om jackan tror att det har varit påse & handskar på under stora delar av detta förloppet. Jag utgår från "min omhuldade" där en person tejpas så att denne bara kan se ut med ett öga och är sedan inhöljd i någon typ av överdrag som klädsel. -byxor ned tröja upp, till en person som ser ut som ett frågetecken och bara står och äcklar sig. Lite väl unika detaljer som jag tror var grundfantasin. Därför verkställs den även om det kanske inte går att göra fullt ut.

Nerijis må ha fantiserat mycket men i det verkliga livet är själva livet skörare än så, men det vet han inte för han har nog inte praktiserat fantasierna så mycket förut. Därför blir sessionen väldigt kort.

Tidsangivelserna både med teleskoplastarna och damen med hunden är intressanta, har inte kommit dit än och ber att få återkomma. I övrigt enligt Allt i närheten av händelsens centrum - Lisa Holm försvann i Blomberg Med grundtesen att det fanns ett gammalt fantasicentrum och ett relativt nytt teleskopcentrum och att han bara rör sig mellan dessa två centrumen. Det första ligger nästan rakt fram från brottsplatsen.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-04-29 kl. 12:01.
2016-04-29, 12:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
Misstänker starkt att Lisa var högerhänt, i denna video använder hon högerhanden: https://www.youtube.com/watch?v=32GVuVypVaw

Ja, jag har också den starka misstanken om att hon var högerhänt.
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2016/01/Lisa-Holm-arkitekten.png
https://nouwcdn.com/11/1250000/1220000/1214049/pics/1214049_2016128193014305_sbig.jpg (spegelvänd bild)

Det är väl egentligen kring detta varför jag reflekterar över höger handske i ladan resp. vänster handske i jackans ärm.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-29 kl. 12:04.
2016-04-29, 12:02
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vad skulle Lisas skor kunna visa?
Vilka fordon skulle ha undersökts?
På vilket sätt är spårsökningen i boden fel utförd?
Sista frågan förstår jag inte alls.

BH, som har full tillgång till både slask och arbetsblad har trots det inte tagit upp sakerna du föreslår. Vad kan det bero på tror du?

Jag hoppar än en gång in och adresserar ett inlägg du gjort då jag tycker det är intressant att ta del av dem då jag uppfattar dem som någon form av "damage control" mer än något annat.

Här i form av omvänd logik. Jag förmodar att du antar att Lisas skor inte kan visa något. Ett gott bevis på de förutfattade meningar och den långt ifrån förutsättningslösa inställningen. Varför undersöka något när man antar att det inte ger något? Varför läsa en bok om omslaget ser tråkigt ut?

Du lägger sedan över ansvaret på att identifiera bilar som skall undersökas. Om man antar att Lisa fraktats med bil till Martorp och man inte finner spår från att det skett i de bilar man undersökt, borde man då inte undersöka fler bilar? Eller är det så att man redan bestämt vilken bil man anser Lisa fraktats i och att man tycker det är "poänglöst" och bara "äter" av budgeten att leta på andra ställen?

Även i tredje frågan vänder du på argumenten. Man kan ju svara den på ett lika "goddag yxskaft" sätt. Spårsäkring skulle självfallet skett på ett sådan sätt att spår från den som "tryck in" Lisa i skåpet i byssjan säkrats. Vad det gäller NB så borde väl frekvensen av dennes DNA i byssjan slås fast. Även om det finns överrepresentation av annan persons DNA i byssjan borde ju vara intressant.

Har du läst slasken eller spekulerar du bara vad du tror/antar borde finnas där och vad BH läst och inte läst där?
2016-04-29, 12:07
Medlem
Citat:
Varför antar du att han såg honom som skyldig. Jag har inte sett nån värdering i meningen nånstans? Han talar om en viss blick och kan lika gärna handla om kall, arg, genomträngande, obehaglig. Att han stirrade på honom intensivt. Granskande.
Det finns mycket man kan se i ett öga förutom skuld.

Det måste finnas någon förklarning varför just dessa herrar stirrade på varandra. Båda har uttalat sig efteråt att det var obehaglit.
2016-04-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Brukar du också höra röster, i pluralis? Bara undrar, för du kommer med så underliga påståenden.

Det enda viktiga i din agenda det är misstänkliggöra precis vem/vilka som helst för mordet för att du är så jävla ledsen att de fångade din balt.
Ointressantoch ovidkommande vittnesmål finns i slasken, så du vet.
Det finns INGA spår efter någon okänd gärningsman, INGET DNA från okänd person har hittats.
Innan du slänger ur dig misstankar åt något håll, fundera lite - kan det vara möjligt, rimligt, logiskt och sannolikt? Menar då att du ska fundera lite över hur NB:s DNA hamnat där det hittades om han inte skulle vara skyldig. Menar då också att du ska fundera över de vittnesuppgifter som finns och fundera över om alla dessa är fejk. Menar både de vittnen som sett honom köra t.o.r Martorp och även när AB och IB berättat hur NB strax efter mordet bad om falskt alibi - när alla fortfarande letade efter en LEVANDE flicka.
När du ändå håller på och funderar så tänk på att poliserna som arbetade med fallet också har egna döttrar som de nog inte vill ska bli mördade på samma vis som Lisa, så varför skulle de vara delaktiga i en komplott att sätta dit en "oskyldig" gästarbetare?

Det var Lisas pappa som hörde att L pratade med några, inte jag.
Som jag förstår har du inte läst FUP. Verkar att du är helt säkert att det var NB som mördade L.
Men det finns omständigheterna som inte stämmer:
Vittnena "såg" honom köra t.o.fr Martorp samma tid som han skypade med sin mamma.
IB och AB har sagt att NB bad att säga till/tala om/ bekräfta att han var hemma men fl tolkade det som - att han bad om falskt alibi. NB behövde inte falskt alibi - han var hemma kl 18.Det finns vittnen.
Senast redigerad av Sudharma 2016-04-29 kl. 12:47.
2016-04-29, 12:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Parkerat så att han skär av hennes väg ut med radion på och låtsas punka. Ber kattsnällt från liggande. LH Svarar -Jaa visst! och närmar sig med det han bett om och möts omedelbart av en Svepspark från liggande rätt i höger knäveck
-Krack
-Samtalet kopplas av från telefonen-
Vit säck blå handtag i bilen över vägen. Snabbt in till höger hjälm av. Till pallen med tejp vid brunnen. Hundarna hittar sedan bara spår runt mopeden.

"Två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och högra underbenet."
Problem 1: J åker i väg 18.19: Ingen bil på norra parkeringen. - Därmed inte sagt att inte NB hunnit köra fram sin bil tills LH anlänt till platsen; det finns det tid till.

Problem 2: Pizzamannen ser en man komma ut från ladan. Vittnets kvitto 18:31:15 indikerar antaget körtiden 5 min och uthämtning, betalning 1 min - max 1 min 30 min, att mannen setts 18.25:21 - 18:25:51.

Fickringning: 18:26:41.

NB hann med god marginal att gå över gatan och fram till mopedplatsen. - Men han hann inte så mycket mer. "Nu är det klart" kan vara LH:s svar på en öppningsreplik från NB, t.ex. "Har du slutat nu?" - Det finns enormt många möjligheter för en sådan ordväxling som inkluderar LH:s kända svar.

Vidare vet vi att LH:s mobil var påslagen till åtminstone 18:39:39 (location update = kontakt med nätet). Förmodligen inte påslagen 19:59:04. Tiden däremellan går ej att säga något om. Mobilen har inte stängts av på normalt sätt, men hur och varför är en öppen fråga - låt vara att vi vet att den vid okänd tidpunkt slagits sönder - dock inte vid mopedplatsen.

Öppningen där maskinen stod ligger ungefär på mitten av ladan/byggnaden och vittnet beskriver att bakdelen stod utanför ladan och framdelen med gafflarna var inne i ladan. - Lastaren kan således ha förberetts inför brottet.

För att lägga ytterligare en ingrediens till teleskoplastarscenariot kan nämnas att NB sett joggerskan klättra upp i silon på baksidan av ladan; alldeles intill den plats där vittnet sett lastaren. Måhända NB:s fantasier då tillförts ytterligare bränsle.

"Två blånader med underhudsblödningar på baksidan av högra knäleden och högra underbenet.": Kan ha åsamkats LH vid mopedplatsen; likaså en smäll på hjälmen med åtföljande blodvite. - Detta har tagit ett fåtal sekunder; ingen har sett dem där bakom kaféet; NB har kunnat bakbinda och tejpa för munnen en första omgång. - Sedan kan han ha stoppat en omtöcknad LH i en medhavd säck och med den på ryggen skyndsamt lämnat platsen.

NB har många ansikten och identiteter - och flera angreppssätt är möjliga. - Han hade dessutom bråttom och det fanns ingen tid att försitta.
2016-04-29, 13:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Fråga honom som du skrev.. Jag har inte en aning om vad han tänkt sig och det är så oklart för övrigt att jag inte ser nån vits att spekulera. Däremot tror jag absolut inte han hängt henne i denna.
En av de promenerande kvinnorna:
Citat:
De passerade en gammal lada som låg mitt emot cafét. Veronica vet att hon tittade lite extra på den och funderade på vad man skulle kunna göra om den till. På långsidan fanns det portar som var öppna så att man kunde se rakt igenom och där inne stod det en grävmaskin.
Möjligheten att någon kunde dyka upp kan snarare ha triggat NB än avhållit honom från att iscensätta det han föresatt sig. - Även inne i mjölkrummet kunde hans bil locka till sig nyfikna som passerade. - Samma sak gäller f.ö. den gamla nedlagda telestationen, även om risken där kanske kan bedömas som lägre.
Citat:
Det finns tecken på strid. Har Lisa försökt att fly rätt genom ladan till baksidan så har hon tappat handsken när hon springer.
Tror du att han skulle ha låtit henne få den chansen..?
Citat:
Hennes jacka är skitig vilket skulle kunna förklara att hon ramlat eller dragits omkull. Det är mängder med folk som gått där som byggarbetsplats, traktor som körs, saker som dras.
Smutsen kan lika gärna förklaras av NB:s hantering av kläder mm. - Överallt var det skitigt - inkl. inne i boden i Martorp.

NB gav säkert inte LH några möjligheter att göra motstånd.
2016-04-29, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Smutsen kan lika gärna förklaras av NB:s hantering av kläder mm. - Överallt var det skitigt - inkl. inne i boden i Martorp.

NB gav säkert inte LH några möjligheter att göra motstånd.

Ja Nerijus smutsighet den dagen är intressant. Först är det som om han har rullat runt i jorden. Sedan blir den mer och mer vit. Gissar att det var vitt under ett jordigt yttre. Vilket leder mig mot brunnen och något förestående gjutarbete eller något vitt pulver där. Mjölk och slaktrummet förvisso fyllt med dam och skit men vitt?

Citat:
FUP Diverse om smutsens färg
Du sade att byxorna var smutsiga, såg du det?
Jag såg inte byxorna men hans fru. Det var jord och hon hade frågat honom var har du rullat
dig?

Hon frågade honom hur han kunde vara så smutsig med jord om du håller på med plåt.
Berättade hon detta för dig?
Ja.
Vad hade han svarat henne?
Han var inte där då. Det var nästa dag vi var ihop alla tre.
På natten visade sig polisen.
Sedan hörde jag hur hon säger till honom Det kanske är du som har mördat henne när
kläderna varit så smutsiga. Han säger till henne dra du härifrån eller berätta det för polisen
din dumma kärring

Mmm sa hon då vilka byxor det var som var smutsiga?
Nej det sa hon inte, nej utan det var han som sa liksom att, att vi inte skulle berätta om det för
någon och då var det slut på samtalet

Men du säger att byxorna var väldigt smutsiga
Inte väldigt men dammiga
Beskriv dammet
Vitfärgat

Jajamen, när Nerijus kom hem, när Nerijus kom hem och sa att han va, eller och han
var smutsig, va, varför hade han blivit smutsig sa han det?
När jag sa till honom, krypte du på knänen när du varit där, jo sa han det var väldigt dammigt
där
Såg du några fläckar?
Det var vitt damm
Mmm, mmm såg du några andra fläckar på kläderna?
Inget
Mmm, vad trodde du att smutsen kom ifrån?

Ingen aning
Nej, tänkte du på det, att det var konstigt?
Nej, han brukar vara smutsig
Mmm, mmm
Alltid
Eh, har Nerijus sagt till er att ni skulle tala om någon speciell tid som han var hemma,
efter att polisen har varit där?
Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så,
sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad
Mmm
Nerijus med fruga har dessutom uppgett att de sett en brun bil vid gaveln till kafet / dammen vid kafet, men har någon annan sett den?

Poliserna som frågar runt inledningsvis, letar uppenbart efter en brun bil ...
2016-04-29, 13:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var Lisas pappa som hörde att L pratade med några, inte jag.
Det lutar åt en person:
Citat:
Ursprungligen postat av SH
S hör hur L pratar med någon, han hör inte om det är en mansröst eller kvinnoröst som tilltalar L. De han hör är att L säger att " nu är det klart".
Citat:
Men det finns omständigheterna som inte stämmer:
Vittnena "såg" honom köra t.o.fr Martorp samma tid som han skypade med sin mamma.
Nej, vittnena såg honom runt 19.30. - Skypesamtalet inleddes 19.35:04 (från IB:s konto på den gemensamma datorn). - Grannen T i ett tidigt förhör den 14 juni:
Citat:
Ursprungligen postat av s. 360
T stannar till då vi är ca 4-5 meter från grusvägen och berättar att klockan måste ha varit närmare 19.45 än vad han i förhöret som hölls kl 10.54 sade.
Grannen A i ett ännu tidigare förhör den 11 juni:
Citat:
Ursprungligen postat av s. 367
Enligt A hände detta på söndagkvällen mellan 19.30 och 20.00.
Citat:
IB och AB har sagt att NB bad att säga till/tala om/ bekräfta att han var hemma men fl tolkade det som - att han bad om falskt alibi. NB behövde inte falskt alibi - han var hemma kl 18.Det finns vittnen.
Han kan ha varit hemma en snabbis vid 18-tiden, druckit kaffe och rökt, för att sedan sticka ned till ladan igen (2 min 30 sek) - där han cirklat runt som katten kring het gröt allt sedan em.
2016-04-29, 14:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nerijus med fruga har dessutom uppgett att de sett en brun bil vid gaveln till kafet / dammen vid kafet, men har någon annan sett den?

Poliserna som frågar runt inledningsvis, letar uppenbart efter en brun bil ...
Ja, det är en identifierad Freelander som stått parkerad på kaféets södra parkering från runt 19.30. - Även AJ:s son HJ såg denna bil på tillbakavägen från sin kompis.

Det är inte uteslutet att NB kan ha sett bilen före turen till Källby, dvs om han efter Martorp tagit en extra sväng ned mot ladan för att kolla läget, och det kan ha varit därför han varit angelägen om att få med sig IB så att hon också skulle få se den "skumma" bilen. - Han kan naturligtvis också ha haft tur att bilen stod där när han och IB var på väg till Handlar´n; det gav ju honom ett tillfälle att rapportera om en misstänkt bil vid tiden för LH:s försvinnande.
2016-04-29, 14:14
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det lutar åt en person:Nej, vittnena såg honom runt 19.30. - Skypesamtalet inleddes 19.35:04 (från IB:s konto på den gemensamma datorn). - Grannen T i ett tidigt förhör den 14 juni:Grannen A i ett ännu tidigare förhör den 11 juni:Han kan ha varit hemma en snabbis vid 18-tiden, druckit kaffe och rökt, för att sedan sticka ned till ladan igen (2 min 30 sek) - där han cirklat runt som katten kring het gröt allt sedan em.

Lite märkligt av trollen i tråden, att bara för Nerijus har synts till vid ett tillfälle 18:00, så räknas det som smått omöjligt att han kunnat smita iväg efter det. Arnes fru såg Nerijus som hastigast i några minuter, var befann han sig resterande tiden till ca 19:00. Aivaras kunde inte intyga att Nerijus var hemma kl 18:00, det kan betyda att Nerijus var hemma en snabbis bara.

Så Nerijus har inget alibi för den kritiska tidpunkten, och både TR och HR ansåg att Nerijus saknade ett tillförlitligt alibi för den tid då Lisa Holm måste ha överfallits och dödats. Likadant så kan man undra varför Nerijus så gärna ville påpeka att han var hemma kl 18:00, då var ju Lisa enbart försvunnen vid det tillfället. Ingen annan mer än mördaren visste att hon var död den tidpunkten. Så varför var Nerijus så angelägen om att påpeka det. Är det här verkligen så svårt för alternativstollarna att ta in, själv tror jag det handlar om två saker - dels för att han är en "stackars gästarbetare" och även ren ovilja att ta till sig fakta. Till den grad så att flera av dom även ljuger och hittar på för att få rätt.
Senast redigerad av henkess 2016-04-29 kl. 14:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in