2016-04-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Förmodligen fängelse 3 mån -1 år kanske

För allting?

Blir det skadestånd till denna han snodde pengar och mobilen av?
Citera
2016-04-01, 23:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankofil
Hej. Skapade precis en tråd men den blev snabbt stängd då det tydligen ska postas här:
Jag torskade på innehav (ca. 1,5 gram) och bruk (cannabis och ett näst intill osynligt streck på amfetamin). Jag erkände allt jag blev anklagad för. Dock åkte jag i en bil (baksätet) när polisen stannade oss, jag är rätt säker att det var oss dom letade efter, och jag undrar om trafikstyrelsen kommer ta mitt körkort då jag bara haft det i 3 månader. Någon sa att man måste vara den som kör, men kan jag inte bli dömd som medbrottsling då föraren definitivt kommer åka på drograttfylleri?
Bakgrundshistoria: Aldrig någonsin haft med polisen att göra innan och jag betedde mig respektfull och visade att jag ångrade mig. Jag är strax över 20. Har dessutom ett jobb på g som kräver körkort.
Jag kommer kunna dra en story för trafikstyrelsen om hur jag bättrat mig, och det har jag (inte rökt sedan händelsen, lär inte göra det förän domen går igenom (om äns någonsin)). Jag är väldigt ångerfull och vill inte fortsätta i denna banan.

Jag tolkar det som att innehavet rörde cannabis det med.

Narkotikabrotten lär bedömas som ringa och du kommer att dömas till dagsböter, förmodligen landar antalet på 30 st, vilket belopp varje bot ligger på beror främst på din årsinkomst, förmodligen får du ett strafföreläggande hemskickat som du kan godkänna.

Nu vet jag inte omständigheterna i ditt fall men för att du ska dömas för medhjälp till rattfylleri måste du ha medverkat till brottet på något vis, exempelvis att du lånade ut din bil till föraren, enbart det faktum att du satt i baksätet medför inte att du kan bli dömd för brottet.

Du behöver inte ha begått ett trafikbrott (det är förstås större risk att förlora körkortet om så också har skett) för att förlora körkortet, det är tillräckligt att du anses vara opålitlig ur nykterhetshänseende, då det är första gången du har blivit dömd för brottet så kommer man inte att dra tillbaka ditt körkort så länge du inte erkänner ett pågående beroende.

Det är transportstyrelsen som kommer att höra av sig till dig efter att du har godkänt strafföreläggandet eller efter att du har fått en dom, de kommer att vilja ha ett yttrande, där ska du låta ångerfull och förklara att det var en engångshändelse som inte kommer att upprepas, förklara även gärna att du har ett jobb på gång som kräver körkort. Att du för tillfället har en prövotid på körkortet påverkar inte bedömningen överhuvudtaget, det medför endast att om du skulle få kortet återkallat så måste du ta om det.

Lycka till och undvik att hamna i problem igen, misstag i ungdomen kan ställa till det senare i livet.
Citera
2016-04-01, 23:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
För allting?

Nu är det svårt att bedöma straffvärdet utan att veta detaljerna rörande brotten men med tanke på att minimistraffet för enbart rån är 1 års fängelse så skulle jag inte hoppas allt för mycket på 3 månader.

Här ska nämnas att man kan bedöma en gärning som i och för sig faller in under rån som något annat brott om gärningen anses vara av mindre allvarlig art men då det (om jag inte missminner mig) var så att offret var instängd i en bil, fick utstå vissa hot och inte blev utsläppt förrän han lämnat ifrån sig telefonen är det knappast tillämpligt.

Anhållen är man i avvaktan på att man ska pröva om man ska häktas eller ej, en vild gissning är att han häktades för att han inte ska fortsätta begå brott, han verkar inte direkt kunna låta bli.
Citera
2016-04-03, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
För allting?

Det beror på om målsägande yrkar ett skadestånd. Beroende på din pojkväns bakgrund, så är jag nog rätt säker på att han lär få skaka galler i minst ett år framöver!
Citera
2016-04-12, 02:30
Medlem
Jag åkte precis hem från jobbet då jag jobbade natt, jag åkte 120 km/h på en 90 väg och har endast haft körtkort typ 1 år.

Iallafall 100 meter innan kameran svänger jag över i vänster körfält (fartkameran va på höger såklart) hade solskyddet nerfält fast jag tror inte jag döljde mig 100% men döljde mig lite gjorde jag nog.

När jag kommer fram till fartkameran så blixtrar kameran och jag som inte ens låg i rätt körfält heller jag trodde inte den blixtrade på andra körfältet.

Min fråga är vad tror ni konsekvenserna blir? Och om tråden ligger i fel ämne kan väl någon mod flytta den.

Tack!
Citera
2016-04-16, 20:37
Bannlyst
Jag kommer inte få någon straff men vill bara veta vad som händer om man bestrider fortkörningsbot och inte skriver på pappret? Om det går till tingsrätten och man förlorar, måste man betala rättegångskostnader? Tänkte att man kan göra livet surare för snuten med mer pappersarbete för deras del att de i slutändan kanske lägger ner skiten.
Citera
2016-04-20, 11:47
Medlem
Sprayde en polis i ansiktet med sprayfärg. Vad blir straffet? Hon ska inte ha fått några allvarliga skador.

Har inte suttit innan och har inte dömts för några våldsbrott.
Citera
2016-04-20, 16:24
Medlem
Hej, min polare har pisseprov om2 dar och är allt annat än ren. Jag tänkte gå dit med hans pass och säga att jag är han (eftersom mitt piss e rent). vad kan jag få för straff om jag på något sätt skulle torska?
Citera
2016-04-20, 17:27
Medlem
persie91s avatar
Tjjaaa!

Någon flashbackare här som vet en del om straff eller så.

Skicka då pm, vill inte vara för detaljerad.
Citera
2016-04-21, 22:55
Medlem
Försäkringsbedrägeri på 4-6k. Vad kan straffet bli?
Citera
2016-04-27, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LanceHardwood
Åkte dit för ringa narkotikabrott (cannabis) för ett tag sen. Jag hade inget på mig men jag erkände direkt så jag fick åka och pissa på station. Jag visade mig väldigt ångerfull och medgörlig, det konstaterade även "the good cop". Fick dessutom "the bad cop" att bli schysst till slut, då han skjutsade hem mig och sa "ta väl hand om dig nu".

Det jag fick höra var att det "kan bli en böter", men det nämndes inte något annat straff.

Jag är några år över 18, tidigare ostraffad, har körkort och har nyligen börjat plugga.

Har dessutom fått ett brev hem om "Underrättelse" som jag personligen har lite svårt att tyda. Står bl.a. att jag "har möjlighet att ta del av förundervisningen" och även att jag kan tillägga något jag anser vara viktigt om jag hör av mig till polisen.

All typ av hjälp uppskattas enormt, jag vill bara kunna fortsätta mitt liv som vanligt. Fast utan cannabis då..

Citat:
Ursprungligen postat av LanceHardwood
Tackar ödmjukast för ett mycket bra svar!

Det finns ingen risk att jag måste träffa soc? Jag har verkat så ångerfull det går hela tiden.

Har nu fått brev från transportstyrelsen om att socialen kommer att ta kontakt med mig. Hur kommer socialen kontakta mig? Med brev? I så fall, kan man se till att de mailar/ringer istället? Är det troligt att jag kommer få behöva pissa? Jag har inte rört en drog sen dess, men kan ju vara skönt att slippa betala för det. Jag har en väldigt bra historia känner jag, men det kanske ofta slutar med piss ändå för säkerhets skull? Det är i princip omöjligt att jag förlorar körkortet väl, eftersom jag skulle pissa rent vid test?

Har också en fråga gällande vad jag ska ha som ursäkt ifall mina föräldrar frågar vad det stod i brevet från transportstyrelsen.. Bor nämligen hemma fortfarande. Har ju ingen bil, så kommer inte direkt på nån bra ursäkt...
Citera
2016-04-29, 08:08
Bannlyst
Vilket straff kan en ung man förvänta sig om han är ostraffad, när brottet gäller ett bedrägeri värt 15000kr (femton tusen kronor) om polisen INTE hittat bevis i den misstänktes datorer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in