Citat:
Ursprungligen postat av
frankofil
Hej. Skapade precis en tråd men den blev snabbt stängd då det tydligen ska postas här:
Jag torskade på innehav (ca. 1,5 gram) och bruk (cannabis och ett näst intill osynligt streck på amfetamin). Jag erkände allt jag blev anklagad för. Dock åkte jag i en bil (baksätet) när polisen stannade oss, jag är rätt säker att det var oss dom letade efter, och jag undrar om trafikstyrelsen kommer ta mitt körkort då jag bara haft det i 3 månader. Någon sa att man måste vara den som kör, men kan jag inte bli dömd som medbrottsling då föraren definitivt kommer åka på drograttfylleri?
Bakgrundshistoria: Aldrig någonsin haft med polisen att göra innan och jag betedde mig respektfull och visade att jag ångrade mig. Jag är strax över 20. Har dessutom ett jobb på g som kräver körkort.
Jag kommer kunna dra en story för trafikstyrelsen om hur jag bättrat mig, och det har jag (inte rökt sedan händelsen, lär inte göra det förän domen går igenom (om äns någonsin)). Jag är väldigt ångerfull och vill inte fortsätta i denna banan.
Jag tolkar det som att innehavet rörde cannabis det med.
Narkotikabrotten lär bedömas som ringa och du kommer att dömas till dagsböter, förmodligen landar antalet på 30 st, vilket belopp varje bot ligger på beror främst på din årsinkomst, förmodligen får du ett strafföreläggande hemskickat som du kan godkänna.
Nu vet jag inte omständigheterna i ditt fall men för att du ska dömas för medhjälp till rattfylleri måste du ha medverkat till brottet på något vis, exempelvis att du lånade ut din bil till föraren, enbart det faktum att du satt i baksätet medför inte att du kan bli dömd för brottet.
Du behöver inte ha begått ett trafikbrott (det är förstås större risk att förlora körkortet om så också har skett) för att förlora körkortet, det är tillräckligt att du anses vara opålitlig ur nykterhetshänseende, då det är första gången du har blivit dömd för brottet så kommer man inte att dra tillbaka ditt körkort så länge du inte erkänner ett pågående beroende.
Det är transportstyrelsen som kommer att höra av sig till dig efter att du har godkänt strafföreläggandet eller efter att du har fått en dom, de kommer att vilja ha ett yttrande, där ska du låta ångerfull och förklara att det var en engångshändelse som inte kommer att upprepas, förklara även gärna att du har ett jobb på gång som kräver körkort. Att du för tillfället har en prövotid på körkortet påverkar inte bedömningen överhuvudtaget, det medför endast att om du skulle få kortet återkallat så måste du ta om det.
Lycka till och undvik att hamna i problem igen, misstag i ungdomen kan ställa till det senare i livet.