Hej!
23 år, högskolestudent, tidigare ostraffad och aldrig hade kontakt med polis.
I ett väldigt påverkat tillstånd bestämmer tillsammans med en kompis att gå till ett låst parkeringshus (tillhör hyresbolaget) och bryta oss in genom taket och plocka några cyklar därifrån som hyresbolaget har samlat i en hög efter att de tidigare rensat cykelparkeringar i området på gamla cyklar som har stått där för länge.
Samtidigt klär vi ut oss som till en maskerad (just då kände vi oss tryggare så): jag hade en Bundeswehr militär mundering (fältuniform), andningsmask och skidmask på mig och polarn hade Guy Fawks mask och en Palestina-sjal. Vi hade även robusta arbetshandskar, bultsax och ett ca 10m långt rep som användes för att klippa cykellås och forcera stora höjder.
Brottet startades i nattens mörker men eftersom vi tappade tidsuppfattningen höll vi på fram till ca 9-10 på morgonen annan dag påsk. Ungefär då kom polisen och jag lyckades att fly brottsplatsen genom att använda repet och sedan hoppa två våningar på gräsmattan (repet fastnade högre upp) men polarn blev tagen.
När jag var hemma och tänkte gå och sova så ringer polisen och säger att antingen kommer jag tillbaka till brottsplatsen eller så kommer de till mig. Jag hade ganska ostädat hemma och tyckte då att det vore pinsamt att ha besökare så jag valde att klä på mig (i normala civilkläder denna gång) och komma tillbaka.
När jag var framme så fanns två polisbilar och en minibuss med specialenhet på plats och spaningshundar tillsammans med poliser gick runt och verkade leta åt fel håll. Jag kom fram med händerna i luften och gav mig in. Efter att de ställde några frågor och tog personuppgifter så drog de.
Så satt vi kvar där på parkeringen utanför P-huset en stund chockade och sedan kom fram på vår nästa "briljanta" idé. Vi skulle cykla till polishuset och berätta om vår "goda" åtanke att vi ville göra nytta av skrotet samt erkänna allt i minsta detalj. Så är vi framme vid polishuset runt kl 12 eller 13 och sitter i väntrummet i lite mer än 1 timme.
Direkt efter att vi kom på tur så blir vi omhändertagna av två kvinnliga poliser (med motivering att vi såg påverkade ut) och blir ledda in i separata celler där vi blir förhörda. Strax efter kroppsvisiterar ena av poliser mig och ber att klä av mig naken. Jag känner mig både förnedrad och förvirrad och ber henne hämta en manlig kollega varpå jag får ett nej. Trots att jag var nära att bryta ihop så gör jag som jag blir tillsagd och sedan lämnar urinprov som slår positivt på tjack, THC och benzo.
Så efter några dagar av googlande har jag kommit fram att jag riskerar att bli åtalad och dömd för följande brott:
Olaga intrång, stöld, förberedelse till stöld (hade relaterad utrustning), narkotikabrott, langning och eventuellt flykt från polisen.
Alla dessa brott i sig kan knappt ge fängelsestraff, men kan de låsa in mig för att de begicks samtidigt kombination?
Har värsta ångest nu. Dagen jag kommit hem från polishuset så tog jag fram handtvål och tänkte hänga mig men sedan insåg jag att polisen hade tagit mitt rep tillsammans med bultsax i beslag som bevismaterial, ironiskt nog. Nu mår jag lite bättre iaf.