2016-03-28, 04:47
Medlem
symg5js avatar
Frågar åt en kompis.

Om en 16 årig, (tidigare ostraffad) Kastar ner en 46 årig kvinna på marken(skadar henne), sen skjuter 7 skott med en airsoft pistol på kroppen nära håll för att just skada henne. Sen springer iväg.

Vad blir det för straff? Blir det grov misshandel eller bara misshandel?
Senast redigerad av symg5j 2016-03-28 kl. 04:50.
Citera
2016-03-29, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symg5j
Frågar åt en kompis.

Om en 16 årig, (tidigare ostraffad) Kastar ner en 46 årig kvinna på marken(skadar henne), sen skjuter 7 skott med en airsoft pistol på kroppen nära håll för att just skada henne. Sen springer iväg.

Vad blir det för straff? Blir det grov misshandel eller bara misshandel?
Misshandel/grov misshandel vapenbrott/brott mot knivlagen
Citera
2016-03-29, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartbanan
Vad för straff får en tidigare ostraffad 18-20 åring som:

Haft en cannabisodling som ger mellan 8-10 kg marijuana per skörd
Överlåtit cannabis
Innehaft två skjutvapen

Narkotikabrott möjligen grovt och grovt vapenbrott
Citera
2016-03-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Narkotikabrott möjligen grovt och grovt vapenbrott
Straff rabatt?
Citera
2016-03-29, 22:40
Medlem
zilavbres avatar
frågar åt en vän

17 år inte dömd tidigare
vad för straff för stöld, bedrägligt beteende och torskat med kokain, amfetamin, benzo och cannabis i kroppen ?
Citera
2016-03-30, 07:25
Medlem
thorfromasgards avatar
Hej!

23 år, högskolestudent, tidigare ostraffad och aldrig hade kontakt med polis.

I ett väldigt påverkat tillstånd bestämmer tillsammans med en kompis att gå till ett låst parkeringshus (tillhör hyresbolaget) och bryta oss in genom taket och plocka några cyklar därifrån som hyresbolaget har samlat i en hög efter att de tidigare rensat cykelparkeringar i området på gamla cyklar som har stått där för länge.

Samtidigt klär vi ut oss som till en maskerad (just då kände vi oss tryggare så): jag hade en Bundeswehr militär mundering (fältuniform), andningsmask och skidmask på mig och polarn hade Guy Fawks mask och en Palestina-sjal. Vi hade även robusta arbetshandskar, bultsax och ett ca 10m långt rep som användes för att klippa cykellås och forcera stora höjder.

Brottet startades i nattens mörker men eftersom vi tappade tidsuppfattningen höll vi på fram till ca 9-10 på morgonen annan dag påsk. Ungefär då kom polisen och jag lyckades att fly brottsplatsen genom att använda repet och sedan hoppa två våningar på gräsmattan (repet fastnade högre upp) men polarn blev tagen.

När jag var hemma och tänkte gå och sova så ringer polisen och säger att antingen kommer jag tillbaka till brottsplatsen eller så kommer de till mig. Jag hade ganska ostädat hemma och tyckte då att det vore pinsamt att ha besökare så jag valde att klä på mig (i normala civilkläder denna gång) och komma tillbaka.

När jag var framme så fanns två polisbilar och en minibuss med specialenhet på plats och spaningshundar tillsammans med poliser gick runt och verkade leta åt fel håll. Jag kom fram med händerna i luften och gav mig in. Efter att de ställde några frågor och tog personuppgifter så drog de.

Så satt vi kvar där på parkeringen utanför P-huset en stund chockade och sedan kom fram på vår nästa "briljanta" idé. Vi skulle cykla till polishuset och berätta om vår "goda" åtanke att vi ville göra nytta av skrotet samt erkänna allt i minsta detalj. Så är vi framme vid polishuset runt kl 12 eller 13 och sitter i väntrummet i lite mer än 1 timme.

Direkt efter att vi kom på tur så blir vi omhändertagna av två kvinnliga poliser (med motivering att vi såg påverkade ut) och blir ledda in i separata celler där vi blir förhörda. Strax efter kroppsvisiterar ena av poliser mig och ber att klä av mig naken. Jag känner mig både förnedrad och förvirrad och ber henne hämta en manlig kollega varpå jag får ett nej. Trots att jag var nära att bryta ihop så gör jag som jag blir tillsagd och sedan lämnar urinprov som slår positivt på tjack, THC och benzo.

Så efter några dagar av googlande har jag kommit fram att jag riskerar att bli åtalad och dömd för följande brott: Olaga intrång, stöld, förberedelse till stöld (hade relaterad utrustning), narkotikabrott, langning och eventuellt flykt från polisen.

Alla dessa brott i sig kan knappt ge fängelsestraff, men kan de låsa in mig för att de begicks samtidigt kombination?

Har värsta ångest nu. Dagen jag kommit hem från polishuset så tog jag fram handtvål och tänkte hänga mig men sedan insåg jag att polisen hade tagit mitt rep tillsammans med bultsax i beslag som bevismaterial, ironiskt nog. Nu mår jag lite bättre iaf.
Citera
2016-03-30, 18:56
Medlem
Arnoldt101s avatar
Det är svårt att säga vad du skulle kunna få för straff eftersom jag inte vet tillräckligt om omständigheterna. En stöld har mellan 14 dagar i fängelse till 2 års fängelse i straffskala. Straffvärdet brukar dock som regel landa på mellan 3-4 veckor till 2-3 månader i snitt beroende på hur stölden och brottet sett ut samt omständigheterna i övrigt. Detta i kombination med det samlade straffvärdet (för både ringa narkotikabruk, stöld, förberedelse till stöld etc.) så skulle det i runda slängar utmynna i ett totalt straffvärde på 3-6 mån. Försvårande omständigheter i ditt fall är att inbrottet föregåtts av planering i form av kläder, bultsax etc.

HR är att det råder en presumtion för fängelse vid ett samlat straffvärde på 12 mån eller mer.
I ditt fall är presumtionen mot fängelse eftersom ditt samlade straffvärde är under 12 månader och med tanke på att du är ostraffad tidigare finns det en stor chans att domstolen väljer att döma dig till skyddstillsyn eller villkorlig dom i kombination med samhällstjänst eller böter. Vid beaktande under valet för villkorlig dom kommer domstolen att bedöma om det är troligt att du ej kommer återfalla i brottslighet, vid skyddstillsyn bedömer de istället om skyddstillsyn kan tänkas innebära att det bidrar till att hålla dig borta från brottslighet.

Det mest troliga är, enligt min egen åsikt, i så fall skyddstillsyn, läs Brottsbalken 30 kap §9 om du vill se bestämmelsen angående bedömningen vid valet av skyddstillsyn och samhällstjänst.

Samhällstjänsten döms då ut efter ditt samlade straffvärde. i ditt fall mellan 3-6 mån. det skulle i så fall ge dig samhällstjänst mellan 80h-140h.

Mitt svar är inte helt 100 % eftersom jag skrivit det på 5 min och på rak hand men jag skulle säga att bedömningen ser ut sådär på ett ungefär.
Citera
2016-03-30, 18:57
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorfromasgard
Hej!

23 år, högskolestudent, tidigare ostraffad och aldrig hade kontakt med polis.

I ett väldigt påverkat tillstånd bestämmer tillsammans med en kompis att gå till ett låst parkeringshus (tillhör hyresbolaget) och bryta oss in genom taket och plocka några cyklar därifrån som hyresbolaget har samlat i en hög efter att de tidigare rensat cykelparkeringar i området på gamla cyklar som har stått där för länge.

Samtidigt klär vi ut oss som till en maskerad (just då kände vi oss tryggare så): jag hade en Bundeswehr militär mundering (fältuniform), andningsmask och skidmask på mig och polarn hade Guy Fawks mask och en Palestina-sjal. Vi hade även robusta arbetshandskar, bultsax och ett ca 10m långt rep som användes för att klippa cykellås och forcera stora höjder.

Brottet startades i nattens mörker men eftersom vi tappade tidsuppfattningen höll vi på fram till ca 9-10 på morgonen annan dag påsk. Ungefär då kom polisen och jag lyckades att fly brottsplatsen genom att använda repet och sedan hoppa två våningar på gräsmattan (repet fastnade högre upp) men polarn blev tagen.

När jag var hemma och tänkte gå och sova så ringer polisen och säger att antingen kommer jag tillbaka till brottsplatsen eller så kommer de till mig. Jag hade ganska ostädat hemma och tyckte då att det vore pinsamt att ha besökare så jag valde att klä på mig (i normala civilkläder denna gång) och komma tillbaka.

När jag var framme så fanns två polisbilar och en minibuss med specialenhet på plats och spaningshundar tillsammans med poliser gick runt och verkade leta åt fel håll. Jag kom fram med händerna i luften och gav mig in. Efter att de ställde några frågor och tog personuppgifter så drog de.

Så satt vi kvar där på parkeringen utanför P-huset en stund chockade och sedan kom fram på vår nästa "briljanta" idé. Vi skulle cykla till polishuset och berätta om vår "goda" åtanke att vi ville göra nytta av skrotet samt erkänna allt i minsta detalj. Så är vi framme vid polishuset runt kl 12 eller 13 och sitter i väntrummet i lite mer än 1 timme.

Direkt efter att vi kom på tur så blir vi omhändertagna av två kvinnliga poliser (med motivering att vi såg påverkade ut) och blir ledda in i separata celler där vi blir förhörda. Strax efter kroppsvisiterar ena av poliser mig och ber att klä av mig naken. Jag känner mig både förnedrad och förvirrad och ber henne hämta en manlig kollega varpå jag får ett nej. Trots att jag var nära att bryta ihop så gör jag som jag blir tillsagd och sedan lämnar urinprov som slår positivt på tjack, THC och benzo.

Så efter några dagar av googlande har jag kommit fram att jag riskerar att bli åtalad och dömd för följande brott: Olaga intrång, stöld, förberedelse till stöld (hade relaterad utrustning), narkotikabrott, langning och eventuellt flykt från polisen.

Alla dessa brott i sig kan knappt ge fängelsestraff, men kan de låsa in mig för att de begicks samtidigt kombination?

Har värsta ångest nu. Dagen jag kommit hem från polishuset så tog jag fram handtvål och tänkte hänga mig men sedan insåg jag att polisen hade tagit mitt rep tillsammans med bultsax i beslag som bevismaterial, ironiskt nog. Nu mår jag lite bättre iaf.

Se svar på citat ovan
Citera
2016-03-31, 00:31
Medlem
Det var inte jag som stal utan min pojkvän. Vad blir det för straff?

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.4839534-stal-snus-for-over-1-000-kronor
Citera
2016-04-01, 18:05
Medlem
frankofils avatar
Hej. Skapade precis en tråd men den blev snabbt stängd då det tydligen ska postas här:
Jag torskade på innehav (ca. 1,5 gram) och bruk (cannabis och ett näst intill osynligt streck på amfetamin). Jag erkände allt jag blev anklagad för. Dock åkte jag i en bil (baksätet) när polisen stannade oss, jag är rätt säker att det var oss dom letade efter, och jag undrar om trafikstyrelsen kommer ta mitt körkort då jag bara haft det i 3 månader. Någon sa att man måste vara den som kör, men kan jag inte bli dömd som medbrottsling då föraren definitivt kommer åka på drograttfylleri?
Bakgrundshistoria: Aldrig någonsin haft med polisen att göra innan och jag betedde mig respektfull och visade att jag ångrade mig. Jag är strax över 20. Har dessutom ett jobb på g som kräver körkort.
Jag kommer kunna dra en story för trafikstyrelsen om hur jag bättrat mig, och det har jag (inte rökt sedan händelsen, lär inte göra det förän domen går igenom (om äns någonsin)). Jag är väldigt ångerfull och vill inte fortsätta i denna banan.
Citera
2016-04-01, 20:13
Medlem
PANIK !!!!!!

Min pojkvän åkte fast i Oslo med 2-3 gram heroin och nu väntar rättegång nästa fredag.

Inte bara det, i onsdags grep polisen honom för stöld då han hade plockat på sig snus för över 1000 kr.

Och dessutom så rånade han en kille på en mobiltelefon och tvingade honom pengar, det var 2014, jag blev uppringd av polisen IDAG som sa att han kommer häktas och att jag kommer vittna mot honom, men han är ju redan anhållen för snuset, hur kan han häktas för detta nu med denna killen om han redan sitter anhållen för det med snusen.

Har är också misstänkt för grov olovlig körning, narkotikabrott, misshandel, olaga hot, vapeninnehav.

Så min fråga är vad han kommer få för straff? Jag tänker på rättegången nu på fredag det med heroinet, också snusen som han stal, och även detta rån han gjorde mot denna killen genom att ta pengar och hans telefon?

Plussas allting ihop? Blir det bara fängelsestraff eller skadestånd? Vad blir fängelset eller skadeståndet? På ett ungefär..?
Senast redigerad av butterfly9797 2016-04-01 kl. 20:25.
Citera
2016-04-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
PANIK !!!!!!

Min pojkvän åkte fast i Oslo med 2-3 gram heroin och nu väntar rättegång nästa fredag.

Inte bara det, i onsdags grep polisen honom för stöld då han hade plockat på sig snus för över 1000 kr.

Och dessutom så rånade han en kille på en mobiltelefon och tvingade honom pengar, det var 2014, jag blev uppringd av polisen IDAG som sa att han kommer häktas och att jag kommer vittna mot honom, men han är ju redan anhållen för snuset, hur kan han häktas för detta nu med denna killen om han redan sitter anhållen för det med snusen.

Har är också misstänkt för grov olovlig körning, narkotikabrott, misshandel, olaga hot, vapeninnehav.

Så min fråga är vad han kommer få för straff? Jag tänker på rättegången nu på fredag det med heroinet, också snusen som han stal, och även detta rån han gjorde mot denna killen genom att ta pengar och hans telefon?

Plussas allting ihop? Blir det bara fängelsestraff eller skadestånd? Vad blir fängelset eller skadeståndet? På ett ungefär..?
Förmodligen fängelse 3 mån -1 år kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in