2016-04-28, 19:11
Medlem
Senaste Yougov-mätningen ställer vissa frågeställningar som inte rimmar riktigt med verkligheten.

Men jag anar av olika siffror här och där.. att...

...de som kommer lida mest av miljöpartiets skandaler är socialdemokraterna helt enkelt för det faktum att man inte vill ha en s+mp regering.

Miljöpartiet har det svårt nu och får förmodligen kämpa med 4%-spärren och jag antar även att båda språkrören faktiskt byts ut. Det finns uppenbart mycket skit som miljöpartiet sysslat med och vars konsekvenser nu är uppenbara även för medelsvensson + all motsägelsefulla individer som säger en sak och gör en annan sak i miljöpartiet.

Logiskt sett borde blocket s+mp+v minska och där finns alltså en uppenbar risk/chans att den spricker helt både regeringsmässigt före valet och som block vid valet 2018.

Men som ni redan noterat så har alliansen motsvarande problem. Två partier ligger väldigt låg och riskerar att falla ur. Vi har också att allianspartierna har spretat mera i sin politik, jag tänker speciellt på centern som på sätt och vis är mer extrem än miljöpartiet i invandringspolitiken.

Vi kan utifrån Yougov mätningen konstatera att 3 partier numera är jämnstora. Socialdemokraterna, moderaterna och sverigedemokraterna. Det här kommer att få stor betydelse i valet 2018 om siffrorna håller sig.

Både alliansen och vänsterblocket är frågetecken inför valet 2018. Ingenting är längre säkert eftersom 3 partier riskerar att ramla ur riksdagen med nuvarande politik.

Det gör att samarbete mellan SD+M, M+S, S+SD efter valet 2018 förmodligen är enda alternativen ifall båda blocken förlorar ett parti.

Om det ens är möjligt vet jag inte, men det kommer i grunden att förändra svensk politik på alla plan när småpartierna tappat i betydelse.
2016-04-28, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Att MP ökar och SD minskar idioti detta land förtjänar fan nästan ett terrordåd.
Allting är inom felmarginalen.
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Skulle inte förvåna mig om nästa undersökning visar liknande siffror

Om Inte mp förlorat minst 2 % nästa undersökning är detta land dömt att dö ut.
2 procentenheter är 50% av MP. Du överskattar verkligen vanliga MP-Svensson. Och majoriteten av mp-are går nog till FI eller VP, det är ett nollsummespel oavsett.
Hur många V-väljare skulle bytta partiet, om de fick veta, att Jonas Sjöstedt i smyg älskar Stalin? V kunde rent av öka
2016-04-28, 19:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En tänkbar gissning är att beställaren insett att man köpt/är på väg att köpa en inaktuell mätning. Det är ju litet olyckligt när mätningen sker kort innan det verkligen händer något som (rimligtvis) påverkar opinionen.

Att MP ÖKAR är ju litet otippat.

Ett helt tänkbart scenario. Frågan är om man i så fall har beställt att få en ny snarast?
2016-04-28, 20:27
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
PM2 för SD uppdaterad med dagens YouGov. Då mätningen låg mer eller mindre exakt på vad modellen på förhand förväntade sig, kvarstår i all väsentlighet bilden av en inbromsande opinionsminskning. Den enligt modellen mest sannolika ögonblickliga förändringen är ca -0.6 pe/mån.
2016-04-28, 21:11
Medlem
Är det bekräftat att Metro hoppat av, eller är de bara en del av det vanliga konspirationstugget här? Verkar ju underligt att dom skulle sluta publicera Yougov när SD tappar stöd.
2016-04-28, 21:28
Medlem
Returpappers avatar
Ha ha Yougov gav mig opinionsfrågorna första veckan i April, minns ej exakt vilken dag. Men de kom inte till användning tydligen. Beställaren tyckte de hade Sd för högt, vilket jag tidigare skrivit om i tråden att jag trodde. Så man frågade igen, men inte mig, men beställare tyckte fortfarande de är för högt för Sd så man släpper YouGov, precis det jag tidigare skrivit om som sannolikt.

Men nu kommer moderaterna i tråden som försöker framstå som Sd sympatisörer att gå alldeles i taket. -" jo då opinionsinstituten och deras beställare, det här fallet Metro, är så pålitliga och hederliga". -"Stöds av mitt PM X och Y" etc. mm. Tror fan det men inga andra.

Kan mycket väl vara så att Sd sympatisörer dras till YouGov därför att det bekräftar det man vill ha bekräftat. Å andra sidan vrakar man de institut som inte bekräftar Sd höga väljarstöd.

När ca 30 % av de slumpmässigt sökta aldrig kan nås är givetvis osäkerhetsfaktorn större än den statistiskt skolade skulle gå med på som säkerställt underlag. Och för de som inte bryr sig om den saken ger det utrymme att redovisa som man vill eller som kunden önskar.

Ska bli intressant när SCB kommer därför att de har fullständig redovisning om sina metoder. Inte för att de likt de andra kan göra något åt de 30% som gör sig otillgängliga. Det är den gruppens storlek som avgör om det är kvalitet i undersökningen eller inte.
2016-04-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ha ha Yougov gav mig opinionsfrågorna första veckan i April, minns ej exakt vilken dag. Men de kom inte till användning tydligen.

Hur vet du att dina svar inte kom till användning? Kanske gjordes en politisk undersökning med en annan beställare än Metro, som inte har/hade för avsikt att publicera resultatet? Kanske användes frågan om partitillhörighet för att kunna korrigera för ett skevt underlag gällande en helt annan frågeställning, eller bestod undersökningen enbart av vilket parti du skulle rösta på? Om du är relativt nyligen registrerad kanske frågan var ett led i YouGovs ansträngningar att hålla eventuella "politiska aktivister" utanför opinionsundersökningarna?
2016-04-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
PM2 för SD uppdaterad med dagens YouGov. Då mätningen låg mer eller mindre exakt på vad modellen på förhand förväntade sig, kvarstår i all väsentlighet bilden av en inbromsande opinionsminskning. Den enligt modellen mest sannolika ögonblickliga förändringen är ca -0.6 pe/mån.
Inget säger ju att sänkningen skulle vara konstant (som ju styrs av inte minst politiska omvärldssfaktorer), allt mer tyder ju snarare att det går mot en stabilisering (as we are speaking).
2016-04-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Inget säger ju att sänkningen skulle vara konstant (som ju styrs av inte minst politiska omvärldssfaktorer)

Visst är det så, det var därför jag var noga med att skriva "ögonblickliga".

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
allt mer tyder ju snarare att det går mot en stabilisering (as we are speaking)

För en modell som enbart är baserad på information om opinionsundersökningar är detta inte helt självklart, det beror på de faktiska mekanismerna bakom opinionsförändringar. Baserat på all för mig tillgänglig information skulle jag personligen dock hålla med dig.

När jag jobbat med PM2 har jag utforskat ett antal olika modellstrukturer. Dessa adresserar inte mekanismerna bakom opinionsförändringar i detalj, utan ger snarare statistiska beskrivningar av olika sorters opinionsdynamik. I huvudsak har jag testat tre sorters modeller: 1) förändringar i opinionen är en så kallad random walk, dvs de sker på ett visst slumpmässigt sätt; 2) förändringar i opinionen sker med en hastighet som i sin tur är en random walk; 3) förändringar i opinionen sker med en hastighet som förändras med en acceleration som är en random walk.

Modelltyp 2 har som helhet fungerat bäst för de historiska data jag tittat på, och det är en sådan modelltyp som jag använder i PM2. Till skillnad från typ 1, som inte innehåller någon slags trend, beskriver typ 2 opinionsförändringar som konstanta trender, sett i ett lokalt eller ögonblickligt tidsperspektiv. Typ 3 kan beskriva mer komplicerade lokala trender, så som "inbromsningar" eller accelererande tillväxt.

Att modeller av typen 2 har fungerat bättre än typ 3 för mig innebär förstås inte att den faktiska utvecklingen av opinionen är konstant över tid. Det betyder bara att en modell som beskriver lokala trender utöver rent konstanta förändringar inte ger någon förbättrad prediktion av opinionsutvecklingen (vilken mäts indirekt genom modellens förmåga att prediktera nya opinionsundersökningar).
2016-04-29, 04:33
Medlem
Vinner SD nästa val (som jag hoppas dom gör) kommer jag fan dansa naken nånstans.
2016-04-29, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imunderandoverit
Vinner SD nästa val (som jag hoppas dom gör) kommer jag fan dansa naken nånstans.

Med att vinna valet, menar du bli största parti eller bli del av en regering?
2016-04-29, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Visst är det så, det var därför jag var noga med att skriva "ögonblickliga".

För en modell som enbart är baserad på information om opinionsundersökningar är detta inte helt självklart, det beror på de faktiska mekanismerna bakom opinionsförändringar. Baserat på all för mig tillgänglig information skulle jag personligen dock hålla med dig.

När jag jobbat med PM2 har jag utforskat ett antal olika modellstrukturer. Dessa adresserar inte mekanismerna bakom opinionsförändringar i detalj, utan ger snarare statistiska beskrivningar av olika sorters opinionsdynamik. I huvudsak har jag testat tre sorters modeller: 1) förändringar i opinionen är en så kallad random walk, dvs de sker på ett visst slumpmässigt sätt; 2) förändringar i opinionen sker med en hastighet som i sin tur är en random walk; 3) förändringar i opinionen sker med en hastighet som förändras med en acceleration som är en random walk.

Modelltyp 2 har som helhet fungerat bäst för de historiska data jag tittat på, och det är en sådan modelltyp som jag använder i PM2. Till skillnad från typ 1, som inte innehåller någon slags trend, beskriver typ 2 opinionsförändringar som konstanta trender, sett i ett lokalt eller ögonblickligt tidsperspektiv. Typ 3 kan beskriva mer komplicerade lokala trender, så som "inbromsningar" eller accelererande tillväxt.

Att modeller av typen 2 har fungerat bättre än typ 3 för mig innebär förstås inte att den faktiska utvecklingen av opinionen är konstant över tid. Det betyder bara att en modell som beskriver lokala trender utöver rent konstanta förändringar inte ger någon förbättrad prediktion av opinionsutvecklingen (vilken mäts indirekt genom modellens förmåga att prediktera nya opinionsundersökningar).
Problemet är att opinionsundesökningar i sig har en självsvängningseffekt vilket påverkar respondenternas svar. Ett SD som växer kraftigt lockar till sig nya sympatisörer ett SD som sjunker stöter bort/ bromsar tillväxten av sympatisörer.
Sen finns det verkliga orsaker, som M och allahiansens ovilja att ta makten eller S oförmåga att skaka av sig Mp. Den frustration som det skapar kommer ofelbart leda till att SD tar ny fart under året.

Att vi har flera institut som ligger kraftigt fel kontra din analys ( som känns vederhäftig) visar på ett fulspel vilket tar stöd av mitt första resonemang, SD skall stoppas genom att stödet skall verka sjunka kraftigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in