Citat:
Har skummat igenom den här tråden nu och finner den intressant. Det som bekymrar mig i diskussionen är att den lätt tycks bli känsloladdad. Varför inte koppla bort känsloargument och se på vetenskapliga undersökningar + omvärldsobservationer och dra slutsatser utifrån det.
Jag kunde inte bry mig mindre om antingen män eller kvinnor var sämre inom allt, så länge man kallar en spade för en spade och ser faktan för vad den visar. Jag tolkar utfallet av diskussionen så här långt som att ena sidan så gärna vill att inga könsskillnader existerar och försöker hålla fast vid detta, medan den andra sidan påvisar att könsskillnader finns. Det senare stämmer bättre överens med effekter vi kan observera i verkligheten.
Vad jag vet, så skiljer sig alla däggdjursarter och kön rent biologiskt. Att komma från detta, och bestämma sig för att den mänskliga hjärnan fungerar precis lika mellan könen, är fullständigt ologiskt. Skillnaderna måste rimligen finnas, frågan är bara hur stora dom är. Min gissning är såpass stora att dom på en makronivå ger delar av de effekter vi ser i samhället. Med detta kan man självklart inte avskriva samhällsstrukturer som mycket väl kan påverka/har påverkat utfallen, men att blint hävda att dessa skulle vara den enda faktorn är i mina ögon rent sagt trångsynt och korkat.
Vad är så obekvämt med att kvinnor och män skulle fungera olika? Då finns det rimligtvis fler styrkor att tillgå.
Jag kunde inte bry mig mindre om antingen män eller kvinnor var sämre inom allt, så länge man kallar en spade för en spade och ser faktan för vad den visar. Jag tolkar utfallet av diskussionen så här långt som att ena sidan så gärna vill att inga könsskillnader existerar och försöker hålla fast vid detta, medan den andra sidan påvisar att könsskillnader finns. Det senare stämmer bättre överens med effekter vi kan observera i verkligheten.
Vad jag vet, så skiljer sig alla däggdjursarter och kön rent biologiskt. Att komma från detta, och bestämma sig för att den mänskliga hjärnan fungerar precis lika mellan könen, är fullständigt ologiskt. Skillnaderna måste rimligen finnas, frågan är bara hur stora dom är. Min gissning är såpass stora att dom på en makronivå ger delar av de effekter vi ser i samhället. Med detta kan man självklart inte avskriva samhällsstrukturer som mycket väl kan påverka/har påverkat utfallen, men att blint hävda att dessa skulle vara den enda faktorn är i mina ögon rent sagt trångsynt och korkat.
Vad är så obekvämt med att kvinnor och män skulle fungera olika? Då finns det rimligtvis fler styrkor att tillgå.
"Rolig" och klassisk, standard och manlig iakttagelse på FB.
TS med ämne kring könsskillnad. Kvinnor och män i tråden debatterar med likvärdig mängd studier, resonemang, och fan och hans moster som de pucklar på varandra med.
Man hoppar in och konstaterar att kvinnor (eller de som debatterar för kvinnornas sak)…bah! = känslor.
Verkligen effektivt! och så udda, oväntad och bright! iakttagelse.
Aldrig någonsin hört den förr! hörredu.
Läs nu och fatta något mycket enkelt och logiskt.
Ja det finns biologiska generella könsskillnader. Finns ingen feminist som någonsin förnekat detta, går liksom se med blotta ögat. De feminismen förnekat är att dessa ska rendera kvinnor de uslaste och sämst betalda jobben, sexuell exploatering, gratisarbetet hemma, minst med status, möjligheter, makt och intellektuellt inflytande i samhällen.
De funna könsskillnaderna gällande våra hjärnor ger nämligen på intet vis för handen att kvinnor tänker sämre, inte kan ditt eller datt eller som du själv just nu kläckt ur dig är så "känslosamma" när vi protesterar mot att ses på som lägre stående idioter av vissa.
Kvinnor är som sagt empiriskt bevisade vara bättre verbalt. OM det nu som du påstår inte skulle vara så att genus och fördomar i samhället (dvs samhällsstrukturer) har den största påverkan på utfall i dessa saker, borde det då inte svämma över av kvinnor i de berömda författarkorridorerna i världen? eller i de flesta talarstolar? runt världens maktbord där man förhandlar, övertalar varandra med ORD?
Eller sitter man i dessa positioner och räknar kanske?
Den kan du ju fundera lite på.
Vem har påstått att inte fler kvinnor läser på universitet? Betydligt fler kvinnor läser inom nästan alla ämnen, på alla nivåer, förutom bland de matematiskt tunga ämnena. Frågan är varför fokus inte ligger på att hjälpa fler män att läsa vidare (även om de bästa tenderar att vara män). Om du är intresserad av ämnet kan du få en studie, från 2015, som går igenom forskningen (nu är ju du rätt ointresserad av forskning men för andra som är det).
Och du och co drar ideligen fram denna halmdocka för det passar dina agenda.
har jag uppfattat dig korrekt?