2016-04-25, 13:26
Medlem
flukkes avatar
Sajter som blockerar adblockers kan bryta mot EU-lagstiftningen. Alexander Hanff har fått svar från EU kommissionen att siter som undersöker om användaren använder Adblock förmodligen bryter mot lagen.

http://www.idg.se/2.1085/1.656567/eu-adblocker-lagen

http://uk.businessinsider.com/ad-blocker-blockers-may-be-illegal-in-europe-2016-4

Tycker att detta är en intressant synvinkel och hoppas att det går som det har gått får kakorna. Vore komiskt om siterna måste fråga om tillstånd innan de får undersöka om besökaren använder Adblock eller liknande.

Om detta visar sig stämma kan det leda till stora konsekvenser för media som släpper print till fördel för digitalt som också kan komma att bli värdelös om alla anonymt kör adblock.

Vill man komma med förslag på siter som undersöker om besökaren använder adblock (t.ex flashback) kan man lämna dessa på en wall of shame som Alexander kommer att lansera inom kort. Dessa siterna kan komma att ställas inför EU-domstolen
Citera
2016-04-25, 14:13
Medlem
oberoendemedias avatar
Såg en person från Nyheter24 skymta förbi i bakgrunden på SVT Play under dagens presskonferens med Miljöpartiet. Intressant att se utrustningen för en av Sveriges större medier.

http://imgur.com/BKC9eZD

När trösklarna för utrustning och kunskap försvinner så öppnas möjligheterna men samtidigt kan det slå hårt mot etablerade medier. Tidningarna kan ersätta anställda med valfri pryo-elev efter någon timmes snabbkurs vilket borde resultera i lönedumpning. Samtidigt förlorar tidningarna ensamrätten när vem som helst kan få tittare genom att slänga upp en gratis livestream (Paris) eller video (Haninge).

Såg för övrigt en intressant diskussion där en doktorand försökte förklara för en journalist att han missförstått statistik och därmed presenterat en sanning som inte fanns. Visade sig vara totalt omöjligt och han gav till slut upp. Tror allt mer på en framtid där vi följer utvalda experter istället för journalister som har noll koll på ämnet.

Idag står startsidan för en stor del av sidvisningarna (se DN) och skulle man förlora bilden som "startsidan för nyheter" så blir det en kännbar förändring. Det är ett farligt spel där medierna dels vill ta del av besökarna i sociala medier men samtidigt inte får tappa en så viktig del.
Citera
2016-04-25, 21:32
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Såg en person från Nyheter24 skymta förbi i bakgrunden på SVT Play under dagens presskonferens med Miljöpartiet. Intressant att se utrustningen för en av Sveriges större medier.

http://imgur.com/BKC9eZD

När trösklarna för utrustning och kunskap försvinner så öppnas möjligheterna men samtidigt kan det slå hårt mot etablerade medier. Tidningarna kan ersätta anställda med valfri pryo-elev efter någon timmes snabbkurs vilket borde resultera i lönedumpning. Samtidigt förlorar tidningarna ensamrätten när vem som helst kan få tittare genom att slänga upp en gratis livestream (Paris) eller video (Haninge).

Såg för övrigt en intressant diskussion där en doktorand försökte förklara för en journalist att han missförstått statistik och därmed presenterat en sanning som inte fanns. Visade sig vara totalt omöjligt och han gav till slut upp. Tror allt mer på en framtid där vi följer utvalda experter istället för journalister som har noll koll på ämnet.

Idag står startsidan för en stor del av sidvisningarna (se DN) och skulle man förlora bilden som "startsidan för nyheter" så blir det en kännbar förändring. Det är ett farligt spel där medierna dels vill ta del av besökarna i sociala medier men samtidigt inte får tappa en så viktig del.

Det där med någon form av stativ för vanliga telefoner såg jag flera exempel av alldeles nyss på nyheterna från den där presskonferensen.
Citera
2016-04-25, 22:38
Medlem
MinNalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Undrar om inte Expressen lägger ner samtidigt då, samt även GT i Göteborg och Kvällsposten i Malmö.

Lägger AB ner papperstidningen så får ju Expressen ta hela kostnaden för distributionen till butikerna själv. Som det är nu så samkör ju tidningarna distributionen för att hålla nere kostnaderna.

Det tillkommer en kostnad till.
Dessa två samkör även returtidningarna gemensamt "till återvinning"
, kors o tvärs genom Sverige.
Citera
2016-04-26, 23:10
Medlem
Verkar som att Dagens Industri stoppar alla som har adblock. Går att läsa delar av artikel om man kommer från länk men kommer man till huvudsidan direkt är det stopp där. Valde att behålla adblock på...
Citera
2016-04-27, 11:30
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Mittmedia ska starta upp en helt ny avdelning med 12 journalister som ska producera sponsrad journalistik.

Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria Winberg
Det är inte native och vi kallar det inte textreklam. Vi kommer göra temasatsningar och partnerskap ihop med exempelvis ett företag. Men vi ska hela tiden styra den redaktionella processen. Reportrar kommer inte ta order från kunden utan vi ska jobba fram ett innehåll utifrån den journalistiska kompetens vi har.

Det är företag som kommer betala för samarbetsformen. Men det är vi som ska jobba fram ett tema ihop med marknadsavdelningen. Sen går de ut och hittar intressenter på det temat, då tar vi fram en pitch som vi kan visa att det här skulle vi kunna göra. Sen går marknad tillbaka till kunden.

Vi blir cirka 12 personer men det är inga nya tjänster.

Jag fattar inte. Ska företag betala för att journalisterna ska skriva om dem, men rapporteringen kommer vara opartisk? Så man betalar för att inte bli ignorerad av medierna? Och företagen ska inte ta initiative, utan det är medierna som väljer ett tema på saker de ska skriva om och sedan kontaktar de företag och tigger pengar av dem?

Är det bara jag som missuppfattat alltihop eller är detta en jätteoklar affärsidé?

http://journalisten.se/nyheter/mittmedia-satsar-pa-sponsrad-journalistik
Citera
2016-04-27, 11:53
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Verkar som att Dagens Industri stoppar alla som har adblock. Går att läsa delar av artikel om man kommer från länk men kommer man till huvudsidan direkt är det stopp där. Valde att behålla adblock på...

Jag gick på di.se med adblock på. inget problem.
Klickade in mig på http://www.di.se/artiklar/2016/4/27/lo-hog-tillvaxt-de-kommande-aren/ från framsidan.
Inget problem heller med adblock igång. IOF, så blockerar jag deras reklamblock :>
Citera
2016-04-27, 12:27
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Jag fattar inte. Ska företag betala för att journalisterna ska skriva om dem, men rapporteringen kommer vara opartisk? Så man betalar för att inte bli ignorerad av medierna? Och företagen ska inte ta initiative, utan det är medierna som väljer ett tema på saker de ska skriva om och sedan kontaktar de företag och tigger pengar av dem? Är det bara jag som missuppfattat alltihop eller är detta en jätteoklar affärsidé?

SR har en intervju där man nämner ett pågående reportage:

Citat:
Ett projekt som redan är igång är bostadspuls på Östersunds-Postens webb. TV-inslag där en journalist hälsar på hemma hos länsbor som bor i olika husmodeller. För ett tag sedan fick den före detta skidskytten David Ekholm visa upp sin villa i över sex minuter. En hustyp som han är säljare för.

Samtidigt hävdar Länstidningens reporter Lasse Ljungmark följande:

Citat:
Vill förövrigt påpeka att varken LT:s eller ÖP:s journalister är involverade i detta. Inget i tidningarna är beställningsmaterial från näringslivet...

Jag lyckas inte få någon klarhet i var det ska publiceras.
Citera
2016-04-27, 12:29
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Mittmedia ska starta upp en helt ny avdelning med 12 journalister som ska producera sponsrad journalistik.

Jag fattar inte. Ska företag betala för att journalisterna ska skriva om dem, men rapporteringen kommer vara opartisk? Så man betalar för att inte bli ignorerad av medierna? Och företagen ska inte ta initiative, utan det är medierna som väljer ett tema på saker de ska skriva om och sedan kontaktar de företag och tigger pengar av dem?

Är det bara jag som missuppfattat alltihop eller är detta en jätteoklar affärsidé?

Hon ljuger för att offentligt kunna låtsas att det blir oberoende journalistik. Det är textreklam. (Native är också textreklam.)
Citera
2016-04-27, 13:14
Medlem
Citat:
Och företagen ska inte ta initiative, utan det är medierna som väljer ett tema på saker de ska skriva om och sedan kontaktar de företag och tigger pengar av dem?

Ett liknande fenomen, som blir allt vanligare i den bransch där jag är verksam, är att journalister öppet ber om gratishjälp med att utföra sitt arbete. Moroten är mer eller mindre halvkvädna löften om gratispublicitet.

Exempelvis kan man få mejl från en journalist som önskar högupplösta bilder inom ett visst produkt- eller tjänsteområde, för att använda till en artikel. Man uppmuntras också att skicka med en kortare text om det egna bolagets erbjudanden på området.

Det är förvisso inget konstigt med att en journalist kontaktar ett företag för att få information. Det nya är att det kopplas ihop med allt mer ogenerade erbjudanden om marknadsföringsmässigt fördelaktiga motprestationer. Än så länge är fenomenet begränsat till media i träsksegmentet (sämre fackpress och gratistidningar), men jag tycker mig märka att det rör sig uppåt i prestigeklasserna.

Det är kanske nästa steg i utvecklingen, efter det som Mittmedia provar nu? Istället för "ditt företag betalar, och vi skriver något snällt" går man direkt på "ditt företag skriver något snällt, och vi publicerar materialet". Fokus på kärnverksamheten med andra ord. Varför ska man ha anställda journalister när det finns pressinformatörer och lobbyister som gärna skriver några rader högkvalitativ färdig copy utan kostnad för tidningen? Kritisk granskning blir svårt förstås, som vi diskuterat tidigare i tråden.

Jag kan inte säga att jag klandrar dem, jag skulle antagligen ha gjort samma sak om jag hade haft deras jobb. Om priset måste ned, och man inte kan öka effektiviteten, så får man dra åt kvalitetskranen istället. Man släpper inte ett starkt varumärke utan att kapitalisera färdigt på det först. Det tar säkert ett par decennier innan kundernas kvalitetsförväntningar (och därmed betalningsvilja) motsvarar den levererade kvaliteten. Då, först då, är det dags att slå igen butiken. Ungefär som att "Chevrolet" numera betyder "riktigt billig asiatisk småbil", men fortfarande har en undermedveten klang av "lyxig amerikanare".
Citera
2016-04-27, 13:20
Medlem
Danska Politikens lokaltidningar ska skära 40 tjänster i Danmark och Sverige.

Tror endast att de har gratistidningar i Sverige, bla dessa

Region Syd/Väst
1. Lokaltidningen Burlöv
2. Lokaltidningen Båstad/Laholm
3. Lokaltidningen Halmstad
4. Lokaltidningen Helsingborg
5. Lokaltidningen Höganäs
6. Lokaltidningen Kävlinge Nya
7. Lokaltidningen Landskrona
8. Lokaltidningen Limhamn/Bunkeflo
9. Lokaltidningen Lomma Bladet
10. Lokaltidningen Lund
11. Lokaltidningen Malmö Öster
12. Lokaltidningen Malmö Väster
13. Lokaltidningen Malmö Söder
14. Lokaltidningen Malmö Centrum
15. Lokaltidningen Mellanskåne
16. Lokaltidningen Sjöbo
17. Lokaltidningen Skurup
18. Lokaltidningen Staffanstorp
19. Lokaltidningen Svalöv
20. Lokaltidningen Svedala
21. Lokaltidningen Söderåsen
22. Lokaltidningen Tomelilla/Simrishamn
23. Lokaltidningen Trelleborg
24. Lokaltidningen Vellinge
25. Lokaltidningen Ystad
26. Lokaltidningen Ängelholm
Region Öst/Norr
27. Lokaltidningen Alvesta
28. Lokaltidningen Commersen Karlshamn
29. Lokaltidningen Commersen Ronneby
30. Lokaltidningen Commersen Karlskrona
31. Lokaltidningen Commersen Sölvesborg/Olofström
Citera
2016-04-27, 13:40
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:

Som vanligt i pajaslandet Sverige så kan man inte kalla en spade för en spade, utan måste hitta på nya begrepp för att undvika negativa associationer. Viktoria Winberg vet mycket väl att det man tänker hålla på med är sponsrad journalistik, men att det samtidigt väcker avsky och misstroende hos läsaren. Därför ljuger man, döper om, vilseleder, mörkar - i vanlig journalistisk anda.

Citat:
- Det är inte native och vi kallar det inte textreklam. Vi kommer göra temasatsningar och partnerskap ihop med exempelvis ett företag. Men vi ska hela tiden styra den redaktionella processen. Reportrar kommer inte ta order från kunden utan vi ska jobba fram ett innehåll utifrån den journalistiska kompetens vi har, säger Viktoria Winberg.

Man ska alltså göra "temasatsningar" ihop med företag som de betalar för, men man tänker inte ta order från dem.
Företagen lär vara jättesugna på att betala pengar för en produkt som de har noll kontroll över - speciellt när den kommer från smutsiga journalistsvin. Nej, det kommer bli sponsrad journalistik och journalisterna kommer böja rygg för minsta lilla krav företaget kommer med. De har knappast råd att tacka nej och bevara sin "journalistiska heder" () så det blir att hora ut sig för att överleva några år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in