Citat:
Ursprungligen postat av
Hatt-Kaninen
Och företagen ska inte ta initiative, utan det är medierna som väljer ett tema på saker de ska skriva om och sedan kontaktar de företag och tigger pengar av dem?
Ett liknande fenomen, som blir allt vanligare i den bransch där jag är verksam, är att journalister öppet ber om gratishjälp med att utföra sitt arbete. Moroten är mer eller mindre halvkvädna löften om gratispublicitet.
Exempelvis kan man få mejl från en journalist som önskar högupplösta bilder inom ett visst produkt- eller tjänsteområde, för att använda till en artikel. Man uppmuntras också att skicka med en kortare text om det egna bolagets erbjudanden på området.
Det är förvisso inget konstigt med att en journalist kontaktar ett företag för att få information. Det nya är att det kopplas ihop med allt mer ogenerade erbjudanden om marknadsföringsmässigt fördelaktiga motprestationer. Än så länge är fenomenet begränsat till media i träsksegmentet (sämre fackpress och gratistidningar), men jag tycker mig märka att det rör sig uppåt i prestigeklasserna.
Det är kanske nästa steg i utvecklingen, efter det som Mittmedia provar nu? Istället för "ditt företag betalar, och vi skriver något snällt" går man direkt på "ditt företag skriver något snällt, och vi publicerar materialet". Fokus på kärnverksamheten med andra ord.

Varför ska man ha anställda journalister när det finns pressinformatörer och lobbyister som gärna skriver några rader högkvalitativ färdig copy utan kostnad för tidningen? Kritisk granskning blir svårt förstås, som vi diskuterat tidigare i tråden.
Jag kan inte säga att jag klandrar dem, jag skulle antagligen ha gjort samma sak om jag hade haft deras jobb. Om priset måste ned, och man inte kan öka effektiviteten, så får man dra åt kvalitetskranen istället. Man släpper inte ett starkt varumärke utan att kapitalisera färdigt på det först. Det tar säkert ett par decennier innan kundernas kvalitetsförväntningar (och därmed betalningsvilja) motsvarar den levererade kvaliteten. Då, först då, är det dags att slå igen butiken. Ungefär som att "Chevrolet" numera betyder "riktigt billig asiatisk småbil", men fortfarande har en undermedveten klang av "lyxig amerikanare".