2016-04-27, 13:41
Medlem
zoombos avatar
Jag gör på samma sätt. Beställer från Tyskland. Feltema och liknande får det bli bara om det brådskar. Däremot så tycker jag att (delar av) deras verktygssortiment är riktigt bra!
Att skylla priserna på att vi bor i ett högavlöneland med digra skatter stämmer inte då man kan köpa märkesdelar till halva priset eller mindre i Tyskland som har ungefär samma skatter och löner som oss.
Och då menar jag halva priset mot för vad Feltema säljer!
Nä, dom har helt enkelt blivit giriga. Fläskar på för att dom kan, trots att dom har avanser på vissa delar på upp till 1000%. Dom "tillverkar" (boxar/brandar) egna delar i Kinafabriker. Tror ni att dom betalar speciellt mycket för detta? Not. Ändå så ligger dom bara snäppet under vad märkesdelar kostar (i Sverige). Jag välkomnar alla tyska företag som på allvar tagit upp kampen om billiga delar, tänk om OKQ8 kunde återgå
i samma bil(!)spår och göra samma sak, vilken spelare man skulle bli på marknaden med deras utbredningsområde, öppettider och logistik! Kanske ännu starkare än på 70-talet.
Nä det finns två vägar för Feltema att att gå om dom inte ska bli omkörda av Tyskarna:
- Alliera sig med fienden och bli stordistributör av deras delar. Släpp det tveksamt klingade Feltema-namnet på alla bildelar.
- Håll kvar sina priser och sitt märke men utöka sortimentet och sänk priserna. Rejält!
Ett tändstift ska inte behöva kosta mer än 25,- och bra olja går att sälja för 35,-/l.
Citera
2016-04-27, 15:03
Medlem
keyzexs avatar
Prisjämförelse drivknut Skoda Octavia -99

Drivknuten.se
499 Kr
http://drivknuten.se/drivknut/drivkn...le-passat.html

Biltema
799 kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...VW-2000026323/

Mekanika.se
859 Kr
https://www.mekanika.se/produkt/driv...9/10/dk-610001

Mekonomen
1627 Kr
http://www.mekonomen.se/bil/reservde...133a06-20338sv

Ebay

449 Kr Ink frakt. Där kan jag nog hitta ännu billigare om jag letar noga.
http://www.ebay.com/itm/VW-GOLF-V-1-...9VSyiM&vxp=mtr

För min del blir det Ebay den här gången för jag har inte bråttom.
Andra valet hade blivit Drivknuten.se för det är snabb leverans därifrån oftast dagen efter.
Citera
2016-04-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag gör på samma sätt. Beställer från Tyskland. Feltema och liknande får det bli bara om det brådskar. Däremot så tycker jag att (delar av) deras verktygssortiment är riktigt bra!
.

Jag ska snart beställa ett par kamremmar - finns det någon bra tysk sajt?
Citera
2016-04-27, 16:13
Aldrig köpt reservdelar hos Biltema men lite verktyg som jag antar är hyfsade för priset, t.ex.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-2000028465/

Mycket delar för pengarna men lyckades bryta av en av hylsorna ytan större ansträngning och bistarna rostar lätt, så kvaliteten är väl sådär men det var ju billigt i alla fall.

Brukar annars köpa hos Swedol om jag är ute efter lite mer kvalitetsgrejer.
Senast redigerad av Pecka- 2016-04-27 kl. 16:15.
Citera
2016-04-27, 16:17
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag ska snart beställa ett par kamremmar - finns det någon bra tysk sajt?

Finns flera trådar om detta redan. T ex denna:
(FB) Varför köper inte fler reservdelar ifrån Tyskland?
Citera
2016-04-27, 18:15
Medlem
Nej för mig som nästan lever på att skruva bil blir det inte många resor till biltema, dom lyckas fanimej aldrig, ska ta upp de exempel jag kommer på nu
Min domkraft kommer från biltema, vilken skit! Inte värst gammal och håller trycket i max en minut. Skulle tippa på att det är Biltemas dåliga gummidetaljer som är problemet inuti
Bränsleslangen jag köpte där höll en vintersäsong sen var det fnöske
Köpte en balja som läckte
Bromsdetaljer som inte alls passar ( här är det seriös varning, det har hänt de allra flesta jag känner). Vi köpte bromsbackar Till Volvo V70 och skruvade isär 8 gånger och undersökte. Sen köpte vi på Volvo, då var det tvärnit på första försöket!
Vinkelslipen höll väl inte så värst länge heller innan knappen att låsa skivan med lossnade o låste skivan hux flux ibland

Men oljan packades tills ganska nyligen nån stans här i mellansverige (Laxå??) och det var ur samma oljetankar till både biltema, OKQ8 osv osv Men jag bojkottar iallafall nu när jag inte tycker det behövs fler skämtbutiker!
Beställer jag inte online så köper jag Mekonomen, har blivit vän med dom så om jag inte får 10% rabatt så får jag ~20%

Det är service
Citera
2016-04-27, 19:52
Medlem
Drdeoos avatar
Vilken ska man köpa sin olja till bilen då?
Just nu använder jag mig av 0w-20
Citera
2016-04-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Vilken ska man köpa sin olja till bilen då?
Just nu använder jag mig av 0w-20

Jag köper på mapodo.de

Castrololja till samma pris som biltemaolja inklusive frakt hem till dörren. Alla mina reservdelar till planerade mek köper jag på ebay.de
Behöver jag nått akut åker jag ofta till Bilbuttericks, men som sagt billiga är dom inte längre.
Citera
2016-04-27, 20:14
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Jag köper på mapodo.de

Castrololja till samma pris som biltemaolja inklusive frakt hem till dörren. Alla mina reservdelar till planerade mek köper jag på ebay.de
Behöver jag nått akut åker jag ofta till Bilbuttericks, men som sagt billiga är dom inte längre.

Ska kolla in mapodo, tack för tipset!
Citera
2016-04-27, 20:40
Medlem
Arctic Mans avatar
Nackdelen för biltema är dom aldrig rear. I jämförelse med jula som oftast dyrare än biltema, så kan jula köra kampanjer med bra priser på kända märken. Man vill ju inte ha garaget fullt med saker det stå biltema eller meec på.
Citera
2016-04-27, 21:53
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag har totalt övergett både Biltema och Clas Ohlson till förmån för Jula pga att sortimentet har gått åt helvete. Biltemas sortiment består numera till 90% av plastskit och hushållsmaskiner och clabbe har verkligen tappat stinget sedan expansionen. Tycker båda har en likadan blandning skit och försöker vara något de inte är. Det är med tungt hjärta jag skriver det här om clabbe.

Ska jag ha plastamög och gadgets går jag väl för fan till teknikmagasinet och ska jag har elektronik går jag till Kjell och company. Vill jag har rejäla verktyg går jag till Jula som är stället att gå för riktiga karlar numera. Bilen låter jag någon annan mecka åt mig.

Precis detta kunde jag ha skrivit själv. Om jag över huvud taget överväger Biltema så är det för att jag måste ha nått omgående och som sista utväg. Att personalen är så jävla ointresserade, okunniga och ibland otrevliga (iaf i Örebro) är även det en anledning till varför jag undviker dom till varje pris. Deras reservdelar är så jävla dåliga så jag har till och med plockat delar (med osäker livslängd kvar) på returbilen för att hålla bilvrak igång tills den oundvikliga skrotningen inträffat. Pendlarbilar ska vara billiga, kosta lite att underhåll.

Jula har allt jag behöver i verktygs- och maskinväg. Bildelar köper jag på nätet eller i närmsta mekonomen/ad bildelar/meca.

Och Clas Ohlson.... lampor, ramar o annat inredningsskit har gjort det till en inredningsaffär. Tyvärr. Numera botaniserar jag på Jula eller Bauhaus, när kärringen min ska storhandla på det hemska Marieberg.

//SS
Citera
2016-04-27, 22:29
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Jag köper på mapodo.de

Jag köpte på oljemagasinet.se jämförde med mapodo nu de ska ha 41 euro för 4 l är väl ca 380 kr oljemagasinet tar 459 men frakt bara 59 mapodo tar 20 Eur eller 180 kr. Så då är oljemagasinet billigare. Stor skillnad mot mekonomen i båda fall de tar väl 8 eller 900 castrol edge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in