2016-04-27, 06:05
Bannlyst
finns en del bra grejer på feltema men de saker som inte håller måttet får de alltid i retur av mej . så spar alltid kvittot !!!!!
Citera
2016-04-27, 06:56
Medlem
murder_us avatar
Jag har totalt övergett både Biltema och Clas Ohlson till förmån för Jula pga att sortimentet har gått åt helvete. Biltemas sortiment består numera till 90% av plastskit och hushållsmaskiner och clabbe har verkligen tappat stinget sedan expansionen. Tycker båda har en likadan blandning skit och försöker vara något de inte är. Det är med tungt hjärta jag skriver det här om clabbe.

Ska jag ha plastamög och gadgets går jag väl för fan till teknikmagasinet och ska jag har elektronik går jag till Kjell och company. Vill jag har rejäla verktyg går jag till Jula som är stället att gå för riktiga karlar numera. Bilen låter jag någon annan mecka åt mig.
Senast redigerad av murder_u 2016-04-27 kl. 06:59.
Citera
2016-04-27, 07:14
Medlem
Ghastens avatar
Likadant tyvärr med alla lågprisbutiker. Från början kommer dom
in på marknaden med lägre priser. Men sen smyghöjer dom sina
prylar. Finns många kunder som inte tittar på internet om det finns
lägre priser utan dom tror dom har ju låga priser och köper där.
Ibland kan man göra klipp men det är inte så ofta längre.
Citera
2016-04-27, 07:51
Medlem
bildelspriserna har jag inte koll på, men jag köpte lite saker till katten där för något år sen. prishöjningarna på dom grejerna har höjts från 130 kr till 190 kr resp 70kr till 100kr. Så jag tycker inte att dom är prisvärda längre.
Citera
2016-04-27, 08:04
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Jag har för mig att dessa http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...ms-2000019319/ gick på 17 spänn för 1-2 år sedan. Idag 30!
Citera
2016-04-27, 08:09
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Varför väljer folk att köpa Biltemas reservdelar när renommerade märken många gånger är billigare?

Vi tar ett exempel till en Bmw E36.

Bromsbelägg fram:
Biltema: 349kr http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...MW-2000027403/
Bosch: 338kr http://www.mister-auto.se/sv/bromsbe...6!494!015.html

Tiderna förändras, en gång i tiden stod det 'Made in Germany' på boschgrejerna och det var en klar köpsignal även om de var dyra, idag är det mera oklart, det kan ju tom. vara så att Boschen är gjord i kina medans bilteman är gjord i ett västland, eller kanske kommer de från samma fabrik men bara packad i olika kartonger...

Om jag själv skulle köpa belägg och biltema hade på hyllan och de kostade 349 så skulle jag nog slå till.
Citera
2016-04-27, 08:15
Medlem
Att ifrågasätta prishöjningar ger inte så mycket. Jämförelsen skall vara med likvärdiga produkter (helst samma fabrikat och modell) som saluförs i andra butiker.
Citera
2016-04-27, 08:23
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag har totalt övergett både Biltema och Clas Ohlson till förmån för Jula pga att sortimentet har gått åt helvete. Biltemas sortiment består numera till 90% av plastskit och hushållsmaskiner och clabbe har verkligen tappat stinget sedan expansionen. Tycker båda har en likadan blandning skit och försöker vara något de inte är. Det är med tungt hjärta jag skriver det här om clabbe.

Ska jag ha plastamög och gadgets går jag väl för fan till teknikmagasinet och ska jag har elektronik går jag till Kjell och company. Vill jag har rejäla verktyg går jag till Jula som är stället att gå för riktiga karlar numera. Bilen låter jag någon annan mecka åt mig.

Riktiga karlar lagar väl bilen själv?

...och teknikmagasinet gör väl inget annat än kränger plast till ockerpriser?

Biltema kanske inte är detsamma som för 10 år sedan, men står sig hyfsat fortfarande, och jag gillar att kunna svänga dit och hämta det som behövs just för stunden.
Citera
2016-04-27, 08:27
Medlem
iggesundarns avatar
prishöjningar blir det på allt,inget unikt för Biltema. Orsaken är höjda priser hos lev, höjda löner, höjda kostnader för lokaler, ja listan kan göras hur lång som helst. Naturligtvis inget unikt för Biltema. Men visst finns det grejer som är både billigare och bättre, men också dyrare och sämre. Som ovan skrev, ska det jämföras så ska det va likadana grejer,,samma märke osv.
Citera
2016-04-27, 08:28
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Riktiga karlar lagar väl bilen själv?

...och teknikmagasinet gör väl inget annat än kränger plast till ockerpriser?

Biltema kanske inte är detsamma som för 10 år sedan, men står sig hyfsat fortfarande, och jag gillar att kunna svänga dit och hämta det som behövs just för stunden.

teknikmagasinet säljer ju mer skit än Biltema.
Citera
2016-04-27, 08:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Vill jag har rejäla verktyg går jag till Jula som är stället att gå för riktiga karlar numera.

När det gäller verktyg så säljer Jula samma usla kvalité som Biltema och Clas Ohlson.
Dom duger för hobbyverksamhet men inte på en bilverkstad, inte ens verktygen med tio års garanti duger för bruk varje dag på en bilverkstad, deras blocknycklar med spärr och spärrhandtag går oftast sönder inom ett år är min erfarenhet. Både Biltema, classe och Jula...

Det har hänt att jag köpt lite prylar på Biltema för eget privat bruk, men jag håller med om att Biltema inte längre är prisvärt, sist köpte jag bakre bromsskivor till min bil men det var mest för att jag stod och behövde dom på en söndag. Några månader senare blev en bromsskiva skev efter en hård inbromsning.

När jag handlar bildelar till kunders bilar i min verkstad så gör jag det oftast från Mekonomen eller ABR, just på grund av enkelheten och smidigheten och att det alltid blir rätt delar.
Att handla från Tyskland tar för lång tid och det ställer dessutom till problem om kunden ringer återbud.

Allt fler kunder köper idag egna delar från Biltema eller från Tyskland, Fine det är väl okej, men köp för fan rätt delar då. Jag vet inte hur många gånger varje månad kunder kommer dragandes med delar som inte passar på deras bil.
Lite surt när man rivet bort en växellåda för kopplingsbyte när man inser att kundens medhavda kopplingspaket inte alls passar på bilen, då ska man försöka få saker och ting på plats igen och putta ut bilen ur verkstaden med allt vad det innebär med att boka in en ny tid någon vecka senare.
Citera
2016-04-27, 08:40
Medlem
Karmans avatar
Biltemas VD avgick förra veckan, pga "meningsskiljaktigheter". Så du kanske är något på spåren TS...

http://www.di.se/artiklar/2016/4/21/...iljaktigheter/
Senast redigerad av Karman 2016-04-27 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in