Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-04-27, 10:08
Medlem
Fris avatar
Bara denna lilla diskussion här som engagerar ett par tre personer illustrerar någonting fundamentalt. Kanske han sade 711, kanske han sade bigly. So what, alla fattar vad han menar, kommunikationen funkade, bättre faktiskt än för någon annan någonsin. T.o.m. Jesus ligger i sin faders skugga där. Hur Trump uttalar vissa ord och vad han tros åsyfta med dem, bli föremål för "analys". Det är precis där han vill placera alla meningslösa nördar som pysslar med sånt. Lock'em up in their think tanks!

Och av mitt intresse för astronomi så kan jag konstatera att universum är stort nog för bara en Trump. Mänskligheten går verkligen in i rymdåldern nu, under Trumps vaktpass. Som kommer att vara för evigt, hans son Eric, eller en anan av hams ungar, tar över om åtta år. Kungadöme är den naturligt stabila regeringsformem, alla samhällen i alla kulturer i alla tider har kommit fram till det.
Senast redigerad av Fri 2016-04-27 kl. 10:14.
2016-04-27, 10:33
Bannlyst
Spännande ikväll....foreing policy tal..

Avbryt all foreign aid om ni frågar mig, dags att sluta betala för allihopa..vill EU behålla NATO så får dom betala kalaset
2016-04-27, 10:37
Bannlyst
SmokeyNegroni du verkar ha bra koll på dom obundna delegaterna i PA...det gick bättre än väntat för Trump va? Då skulle han kunna förlora Indiana utan att det drabbar honom. Inte för att jag tror att han kommer förlora Indiana men!
2016-04-27, 10:44
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepineuphoria
Spännande ikväll....foreing policy tal..

Avbryt all foreign aid om ni frågar mig, dags att sluta betala för allihopa..vill EU behålla NATO så får dom betala kalaset
USA betalar 22% av natos budget. Skulle usa dra sig ur nato vilket de aldrig kommer att göra kommer usa inte att spara några pengar utom möjligen just de där 22% som betyder några miljarder kr.
Skulle usa dra sig ur skulle dock europa tvingas bygga upp mycket stridskrafter som usa nu bara har, så usa skulle knappast tjäna något ekonomiskt medan europa skulle förlora väldigt mycket på det.
2016-04-27, 10:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
USA betalar 22% av natos budget. Skulle usa dra sig ur nato vilket de aldrig kommer att göra kommer usa inte att spara några pengar utom möjligen just de där 22% som betyder några miljarder kr.
Skulle usa dra sig ur skulle dock europa tvingas bygga upp mycket stridskrafter som usa nu bara har, så usa skulle knappast tjäna något ekonomiskt medan europa skulle förlora väldigt mycket på det.
Hur räknar du nu? USA spenderar mer på militären än vad övriga NATO-länder gör tillsammans. Är 22 procent den andel av kaffekassan på högkvarteret i Bryssel som de betalar?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures
2016-04-27, 11:12
Medlem
Nattens största seger i swingstate Pennsylvania.

Trump röster 892,702

Hilliry röster 918,649

Totalt demokrater 1,638,560

Totalt republikaner 1,537,696

Mitt Romney 2012 468,374

Trump slår nästan Hilliry med 3 personer. Det ända Trump behöver göra är att gå mer mot mitten så är han president med independents hjälp.
Senast redigerad av seeeg321 2016-04-27 kl. 11:15.
2016-04-27, 11:12
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur räknar du nu? USA spenderar mer på militären än vad övriga NATO-länder gör tillsammans. Är 22 procent den andel av kaffekassan på högkvarteret i Bryssel som de betalar?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures

Jag syftar på utgifter av typen kaffekassa ja. Väldigt lite av usa's försvarsmakt är hårt bundna till just europeiska uppgifter och kan inte tas bort bara för att de drar sig ur som gigant inom nato.
2016-04-27, 12:32
Medlem
Trump i segertal: Clinton får bara röster för att hon är en kvinna. Om Trump var en kvinna skulle han fortfarande vara en dick, en shemale. Som president skulle han lyssna lika mycket på sina rådgivare som män som är ansvariga för allt sexuellt våld när de går i terapi.
2016-04-27, 12:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag syftar på utgifter av typen kaffekassa ja. Väldigt lite av usa's försvarsmakt är hårt bundna till just europeiska uppgifter och kan inte tas bort bara för att de drar sig ur som gigant inom nato.

Usa ska ju sexdubbla sin europeiska militärbudget med nyöppning av Keflavikbasen osv. Helt rimligt motdrag till rysslands mobilisering och alltmer aggressiva beteende. Om Trump får makten veti gudarna vad som kommer att hända , han tycks ju skita i EU och med våra impotenta försvar kan Putin snart göra vad fan som helst. Trump är ett direkt hot mot hela EU, inte bara ekonomiskt (pga hans isolationistiska hållning) utan även hans ide om att strypa NATO vore ödesdigert.
2016-04-27, 12:46
Bannlyst
Som sagt, har Trump börjat prestera mycket bättre relativt till mätningar. Svårt att säga, vad det beror på. Delvis på Cruz och senare Kasich fifflande. Delvis på att Cruz blivit "eliminaTED". Delvis på att Trump inte har sagt något dumt i en månad nu
Förhoppningvis, kommer hans populäritet hos kvinnor/svarta/latinos också att öka nu.
Kod:
STATE	TRUMP OVERPERFORMANCE
Since New York	+9.0
Connecticut	+7.0
Delaware	+6.1
Maryland	+10.1
New York	+6.5
Pennsylvania	+11.7
Rhode Island	+12.3
Before New York	+0.2
Alabama		+4.1
Arizona		+7.9
Arkansas	-1.2
Florida		+4.5
Georgia		+1.7
Idaho		-1.9
Illinois	+3.8
Iowa		-5.8
Kansas		-7.3
Kentucky	+0.9
Louisiana	-1.3
Massachusetts	+2.8
Michigan	-1.6
Mississippi	+6.2
Missouri	+4.8
Nevada		+3.9
New Hampshire	+2.9
North Carolina	-1.0
Ohio		0.0
Oklahoma	-4.7
South Carolina	-1.3
Tennessee	-5.1
Texas		-0.9
Utah		-2.0
Vermont		-0.7
Virginia	-4.0
Wisconsin	+1.0
Average of polls taken within 21 days of the election
http://fivethirtyeight.com/live-blog/april-26-primaries-presidential-election-2016/?#livepress-update-14131541
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Trump i segertal: Clinton får bara röster för att hon är en kvinna. Om Trump var en kvinna skulle han fortfarande vara en dick, en shemale. Som president skulle han lyssna lika mycket på sina rådgivare som män som är ansvariga för allt sexuellt våld när de går i terapi.
Mens?
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Usa ska ju sexdubbla sin europeiska militärbudget med nyöppning av Keflavikbasen osv. Helt rimligt motdrag till rysslands mobilisering och alltmer aggressiva beteende. Om Trump får makten veti gudarna vad som kommer att hända , han tycks ju skita i EU och med våra impotenta försvar kan Putin snart göra vad fan som helst. Trump är ett direkt hot mot hela EU, inte bara ekonomiskt (pga hans isolationistiska hållning) utan även hans ide om att strypa NATO vore ödesdigert.
Skål!
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-04-27 kl. 12:48.
2016-04-27, 12:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag förstår detta, men det förändrar inte faktumet att USA står för en betyldigt större andel än 22 procent av den militära slagkraften hos NATO. Som exempel kan nämnas att 19 av 26 hangarfartyg som NATO förfogar över är amerikanska och dessa är dessutom större än de andra ländernas. Hur tror du att de hade påverkat den militära slagkraften hos NATO om dessa hade försvunnit? Donald Trump har faktiskt helt rätt när han säger att USA bidrar mycket mer än de andra länderna till NATO.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_carriers_in_service

Jag håller dock med dig om att det ger en skev bild att jämföra NATO-medlemmarnas försvarsbudgetar rakt av. Det gäller dock åt båda hållen och jag kan tänka mig att Kanadas försvar inte heller är speciellt inriktat på Europa och att Storbritannien och Frankrike har en del militära utgifter utanför Europa.
Senast redigerad av Gynekologstol 2016-04-27 kl. 12:52.
2016-04-27, 12:50
Medlem
Gynekologstols avatar
fel, radera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in