2016-04-24, 09:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Drack Stigbergets GBG Beer Week 2016 idag, fan vilken härlig IPA!!

Just nu på plats 48 på Ratebeers IPAlista.
http://www.ratebeer.com/beer/stigbergets-gbg-beer-week-2016/411389/1/2/

En av de 21 öl jag mäktade med att prova på mässan igår. Den var mycket bra, men nästan överdos av grape och humle så den nådde "bara" upp till 4/5 för mig.

Två fullpoängare hittade jag och det var båda IPA:s

Union Jack från Firestone Walker och Ulriken från norska 7Fjell
Citera
2016-04-24, 18:18
Medlem
RedXs avatar
Ulriken är jävligt bra (drack den på SBWF)
Citera
2016-04-25, 21:30
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Kvällens höjdare är faktisk Gaffel Kölsch. Inget som sticker ut men delikatt i all enkelhet.

Drack den på tapp på Bierhaus i Stockholm för några veckor sen som en av mina första Kölsch-öl. Mycket besviken, smakade.. peppar?

I övrigt, Sleeping Lemons som kom förra släppet. Vilken jävla skitöl där med. Blaskigt och smaklöst. Hade höga förväntningar där med efter lovande (brittiska) recensioner.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2016-04-25 kl. 21:33.
Citera
2016-04-26, 08:07
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Drack den på tapp på Bierhaus i Stockholm för några veckor sen som en av mina första Kölsch-öl. Mycket besviken, smakade.. peppar?

I övrigt, Sleeping Lemons som kom förra släppet. Vilken jävla skitöl där med. Blaskigt och smaklöst. Hade höga förväntningar där med efter lovande (brittiska) recensioner.

Peppartoner kände jag inte, men smakade inte så noga. För mig är det sån öl man kyler ned ordentligt och dricker utan krusiduller. Satt bra just där och då.

Sleeping Lemons är riktigt vattnig och tam, ja. Smakade som att dricka saften av äpplesorten Golden delicious blandat med lite saltvatten. Förstod inte heller grejen med den ölen. Är den representativ för gose-öl? Ska de vara så tamma? Har inte druckit mycket av den sorts öl förut förutom Mohawks Anything Goose, vilken var betydligt angenämmare.
Citera
2016-04-26, 09:04
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious

ja. den var riktigt skitkass.

tänka sig med alla kraftbryggare, nu ska den ena slå den andra med mer och tokiga saker, gärna fullt med laktos och aromämnen.

ska det gå så långt att vanlig hederlig svinbra öl ska bli "sällsynt" igen?
Citera
2016-04-26, 09:35
Medlem
stayluckys avatar
Håller med om Sleeping Lemons. Den var ingen höjdare alls.
Citera
2016-04-26, 11:41
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Drack Stigbergets GBG Beer Week 2016 idag, fan vilken härlig IPA!!

Just nu på plats 48 på Ratebeers IPAlista.
http://www.ratebeer.com/beer/stigbergets-gbg-beer-week-2016/411389/1/2/
Kul! Men vissa recensioner alltså.. Snubben som gav den det lägsta hittills (3.2), "Franzen", menade tydligen att det var en trött humlig arom. Trött? haha va? Den var allt annat än trött förra tisdagen när jag drack den och jag tror fan inte att den har hunnit bli trött på några dagar när den var så grymt fräsch då. Samma person nämner att den är torr. Näst lägsta (3,4) nämner också att den är torr. Jag tyckte inte alls att den var torr. Tvärtom.
Citera
2016-04-26, 11:53
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Kul! Men vissa recensioner alltså.. Snubben som gav den det lägsta hittills (3.2), "Franzen", menade tydligen att det var en trött humlig arom. Trött? haha va? Den var allt annat än trött förra tisdagen när jag drack den och jag tror fan inte att den har hunnit bli trött på några dagar när den var så grymt fräsch då. Samma person nämner att den är torr. Näst lägsta (3,4) nämner också att den är torr. Jag tyckte inte alls att den var torr. Tvärtom.

Recensioner är jävligt godtyckliga alltså. Något som jag tycker är intressant är hur man ser folk säga att en öl är "decent" eller "helt okej" och ge den betyget 16/20. Dafuq? En bekant på untappd hade också beskrivit en öl som "inte särskild god men intressant att ha prövat" och gav den 3,75/5. Han ger å andra sidan nästan alltid betyg mellan 4,5 och 5.

Man får hitta några "recensenter" som man vet är bra och man litar på för mycket av det man läser är inte direkt tillförlitligt.
Citera
2016-04-26, 14:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Recensioner är jävligt godtyckliga alltså. Något som jag tycker är intressant är hur man ser folk säga att en öl är "decent" eller "helt okej" och ge den betyget 16/20. Dafuq? En bekant på untappd hade också beskrivit en öl som "inte särskild god men intressant att ha prövat" och gav den 3,75/5. Han ger å andra sidan nästan alltid betyg mellan 4,5 och 5.

Man får hitta några "recensenter" som man vet är bra och man litar på för mycket av det man läser är inte direkt tillförlitligt.

Jag har nog benämnt någon öl som "decent but not fantastic" eller något sådant, och samtidigt gett den typ 16/20. För egen del handlar det nog om att det nummeriska betyget är en konsekvent måttstock som jag tillämpar lika på alla öl oavsett typ och prisklass. Men om en öl är hypad som fan och kostar 100-150:- flaskan så är inte 16/20 speciellt bra i min bok då det finns gott om lättillgängliga öl för en fjärdedel av priset som hamnar lika högt, och det kan man då ge uttryck för i den skrivna recenssionen genom att skriva att den kanske var under förväntan trots det höga betyget. Som världens främsta vinkritiker Robert Parker (vars sifferbetyg på ett visst vin historiskt sett har kunnat avgöra om det säljer slut på dagar och gör att nästa årgång kommer kosta dubbelt så mycket, eller om det faller i glömska helt) har sagt så är det ganska meningslöst att bara kolla på betyget utan att läsa recenssionen och sätta det i kontext.
Citera
2016-04-26, 18:33
Medlem
Quorthons avatar
YELLOW
Edward, APA, 5,2%
Arthur Wholesale, Saison, 6%

BLUE
Brother Soigné Wholesale, Saison, 5%
Sumner, APA, 5,2%

RED
Susan, IPA, 6,2%
E. Wholesale, Saison, 7%

GREEN
Society Solitude 4, IIPA, 8%
Florence Wholesale Wheat, Saison, 5%

Ölen som Hill Farmstead tar med sig på CBC. Som väntat en hel del saison. Inte min favoritstil men har ju inte druckit någon från HF förutom Grassroots brother soigné.
Citera
2016-04-26, 20:32
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
YELLOW
Edward, APA, 5,2%
Arthur Wholesale, Saison, 6%

BLUE
Brother Soigné Wholesale, Saison, 5%
Sumner, APA, 5,2%

RED
Susan, IPA, 6,2%
E. Wholesale, Saison, 7%

GREEN
Society Solitude 4, IIPA, 8%
Florence Wholesale Wheat, Saison, 5%

Ölen som Hill Farmstead tar med sig på CBC. Som väntat en hel del saison. Inte min favoritstil men har ju inte druckit någon från HF förutom Grassroots brother soigné.
tråk. saison är fan inte något skoj alls.
Citera
2016-04-27, 12:26
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tråk. saison är fan inte något skoj alls.

Men Society & Solitude #4 hade jag gärna smuttat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in