Citat:
Ursprungligen postat av
Manboiii
Behöver nödvändigtvis inte vara kabeln som orsakar det, men självklart något man felsöker först om vi säger så.. Så prövade med tjockare kabel.
Bara dra en tjockare en över säterna för å se om det gör någon skillnad, känns ju lite onödigt å rycka ut om du fått pilla länge för att dra om det inte är felet.
Kan mycket väl handla om att generatorn i bilen inte är tillräckligt stark. Jag har ju ingen aning vad för bil du har.
Oavsett generatorstorlek ska han ha samma spänning bak som fram. För det mesta räcker vanliga generatorer till för det är väldigt sällan du krämar fullt ur steget så att du faktiskt går minus i ström, gör man det är det bra att ha en utökad batteribank precis som Ts har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Berpaderp
Nej. En ganska grov sak med tillhörande säkringshållare och 80A säkring. Den är ju egentligen till för att dra från batteriet fram till slutsteget
80A, då är jag nästan helt säker på att det är en glassäkring (AGU). Ser säkringen ut såhär?
http://www.bilstereohornan.se/images...0A-60A-80A.jpg Dessa säkringar är billiga men problemet är att de kan gå "halvsönder" vilket innebär att de fortsätter leda men de gör det dåligt och säkringen ser fortfarande hel ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Berpaderp
Efter lite googlande så hittade jag kabelkittet. 20mm2 kabel. Anpassat för att driva steg mellan 350-1000wrms
Detta skulle jag säga absolut är i underkant. Är du säker på att det är ren koppar och inte aluminium? Är det ren kopparkabel är det gränsfall, du får väldigt mycket spänningsfall.
Mitt råd är att dra en till 20mm² kabel mellan batterierna (bästa hade varit att dra 50mm² på en gång men i ditt läge är det mest ekonomiska att dra en tunn kabel till. Byt ut din säkringshållare (om det nu är AGU du har) till ANL-säkring som är mycket bättre. Det är faktiskt ganska dyrt med säkringshållare och kablar men håller man utkik på tex bilstereoforum.se och garaget.org så kan man rätt ofta göra fynd och komma betydligt lindrigare undan. Finns även tex svetskabel som man kan köpa som strömkabel och det är mycket billigare, nackdelen är att den är styvare.
Sedan;
har du säkrat av vid båda batterierna max 50 cm ifrån? Väldigt viktigt om du vill att försäkringen ska gälla.
Har du pressat kabelskorna ordentligt? Du ska kunna hänga dig med dina kablar, så hårt ska det sitta.
Har du jordat i kraftig, bärande kaross där du har slipat plåtrent? Bältesinfästningen brukar vara en bra punkt, hjulhusen dåligt punkt.