2016-04-22, 04:30
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INitialise
Haha "I hope my district wins this year"

Lägga skattepengar på sönderknarkade individer.
Är det inte just det vi gör idag utan att ta del av intäkterna från försäljning?
Ja, det är exakt det vi gör idag. Förutom att lägga pengar på att rehabilitera dessa så har polisen omfattande resurser just för att jaga och trakassera brukare. Som Klyban har varit inne på så slänger Sverige ca 25 miljarder årligen på kampen mot droger. Allt detta för att i slutändan visa på ett utav Europas sämsta siffror. Tänk om vi istället sparade dessa 25 miljarder, och även beskattade varan genom en legalisering, och istället drar in ytterligare några miljarder, till att lägga dessa miljarder på viktigare saker än att jaga hederligt folk som röker och som inte gör nån annan skada. Vi vet att cirkus 6-10% är problematiska rökare och att resterande inte behöver rehab. Alltså kan vi spara in en massa samtidigt som en liten del öronmärks till just problematiska rökare. Det är bara att kika på Colorado. Där har vi siffror på hur lyckat det blev. Visserligen så är det för tidigt för att utröna resultatet i stort men alla siffror har än så länge varit positiva.
Citera
2016-04-22, 04:43
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är exakt det vi gör. Dessutom är missbruksvårdens kostnader en piss i havet för landstingen. Skulle man ta bort alla tvångsvård, det vill säga straff man fått från en domstol, så skulle summan inte ens bli en halv piss. Argumentet "jag vill inte betala för en massa knarkare" är helt klart ett av dom sämre. Jag vill inte betala för sportfånar som skadar sig men eftersom Sverige fungerar som det gör så får man snällt tugga i sig såna saker.
This! Du har, så länge som jag har varit medlem på Flashback alltid varit vettig och sansad i dina inlägg. Det var personer som dig som fick mig att vilja sätta mig in i ämnet. Det var när jag läste debatter ifrån såna som dig kontra såna som Ganglere2 som jag kände att jag själv behövde läsa på för att förstå. Fortsätt så min vän.
Citera
2016-04-22, 04:45
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Även fast dem flesta insatta vet att det lutade åt detta håll är det fortfarande fruktansvärt stort, vi skriver historia

Nu ska det bli intressant att se när polisens befogenheter som att integritetskränka offerlösa brottsmakare med tvångsprovtagning upphör.
Ja, många visste vad som stundades inför UNGASS mötet. Men nu har vi det på svart på vitt. Återstår bara att se hur vi i Sverige tillämpar dom nya förordningarna.
Citera
2016-04-22, 04:53
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om nu man gör så bra jobb att skydda oss från knarket.
Varför är det då enklare än någonsin och mer spritt än någonsin?
Sverige är ett rätt tydligt exempel på att vår narkotikapolitik är havererad.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bry dig inte om ganglere2, han hoppar in i såna här trådar med en massa nonsens lite då och då.
Är ökänd för detta.
Men han drar svansen mellan benen VARJE gång, när det kommer till att ge oss vad han stöder sin rappakalja på.
Det är likadant varje gång, skulle gissa på jag varit med om detta 10-15gånger under åren jag stött på byfånen ganglere2.
Och varje gång spelar han oförstående, rätt roande när man vet om detta beteende.
Ja, även jag har märkt detta hos Ganglere2, och jag har slutat att bry mig om sådana personers inlägg då det är lönlöst, då inte fakta går in hos dessa. Detsamma gäller religiösa och dylikt, men det är bra att andra orkar debattera dessa fån så att icke insatta som läser får se hur fel dom har. Fortsätt så Klyban. Till Ganglere2, den dagen du fullföljer debatten, och inte försvinner med svansen mellan bena, den dagen bjuder jag dig på en hel special.
Citera
2016-04-22, 04:56
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Sverige kommer göra allt för att misstolka. Minns "allas lika värde" som skapat masspsykos.
Det fetade: Vad menas?
Citera
2016-04-22, 05:14
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
I vårt inhumana land brukar de inskränkta, okunniga politikerna åtminstone huka sig lite när FN hötter med fingret och påtalar att vi även i detta fall faktiskt bryter mot de mänskliga rättigheterna. Därför tror jag att vi åtminstone snart kommer att se en ändring av praxis, så att polisen slutar att med våld avkräva folk kroppsvätskor.
Exakt därför som jag är hoppfull. Vi kommer att ge vika för internationell kritik. Vi har alltid varit måna om vad resten utav världen tycker och tänker om oss och mänskliga rättigheter har alltid varit en punkt som vi har vördat. Därför är jag säker på att även vi ställer om i slutändan.
Citat:
Ett litet steg på vägen blev UNGASS, dock inte så stort som i varje fall jag hade hoppats. Ett par små steg i rätt rikting i Sverige, och betydligt större steg i andra länder (inklusive Norge och Danmark) tror jag att vi kommer att se fram tills 2019, när nästa stora möte angående global drug policy är. Richard Branson var inte helt nöjd med bristen på handlingsplan: https://www.virgin.com/richard-branson/un-has-talked-about-drugs-now-what
Ja men precis. Oavsett vad våra politiker tycker så kommer vi att vara tvungna att ställa om då andra länder runtomkring oss legaliserar. Vi vet sedan innan att danskarna vill legalisera, och än mer nu när FN har ändrat sina stadgar. bara häromdagen så kom nya utspel ifrån Danmark om att legalisera. Vi har Storbritannien som snart ska rösta om frågan, och redan nu pekar det mesta på att även dom legaliserar. Vi kommer inte att isolera oss, så vi vet alla vad som nalkas.
Citat:
...för övrigt häpnar jag över att folk i allmänhet, och till och med folk som ger sig in i sådana här trådar för att diskutera saken, är så förbannat okunniga i ämnet. En absolut majoritet av de som brukar droger är inte tunga missbrukare! Så är det faktiskt.
...och en absolut majoritet av de som brukar alkohol är inte tunga alkoholister... och en absolut... äeh!
Yup, men tyvärr har vi för många nötter som har gått på lögnerna ifrån staten, och envist repeterar det som auktoriteterna har rabblat om i flera år. Räcker med att kolla på religiösa och hur dom envist tror på det imamen och föräldrarna har indoktrinerat dom till. Man vill inte, och vågar inte bryta sig loss ifrån lögnerna. Tyvärr, men jag har dock förhoppningar om dessa inskränkta individer, eftersom att jag själv en gång i tiden tillhörde denna skara.
Citera
2016-04-22, 05:23
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drudley
Har du ingen som helst koll på debaten eller vad dom gör i andra länder?

Nu pratar jag inte om de länder som lättat på lagarna och fått mindre kostnader och mycket bättre resultat, för dom ignoreras fritt.

Nu pratar jag om länderna runt om och speciellt i Asien som har de hårdaste lagarna och glatt avrättar knarkbrottslingarna men ändå har gott om knarkande människor i landet.

Exakt hur hårt har du tänkt gå för infria din fantasi egentligen?

Det skulle jag vilja veta, och sen skulle jag vilja veta hur stor chans do tror det finns att det skulle hände före en avkriminalisering likt ett gott antal andra länder i EU.
Dödstraff är humant enligt deras logik. Vi frigör samhället, och människorna runtomkring "missbrukaren" ifrån lidande. Men att ha dödstraff på det svenska folkets favorit drog kommer inte på tal. Då blir jargongen en helt annan. Att majoriteten utav den svenska befolkningen kan förtära en drog som bevisligen är farligare och mer beroendeframkallande än cannabis är det inget snack om. Men fan ta den som röker det mindre skadliga alternativet, för där kan man inte bruka det, man kan endast missbruka det. Varför, jo, för att staten säger så.

Låt dessa nötter leva i sin egna bubbla.
Citera
2016-04-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Haha. Vi skriver historia.

Vilka vi? Bor du inte i Sverige?

Dumt av mig att citera från länken då det blir väldigt rörigt. I länken under står det om vad det står i broschyren som regeringen tagit fram samt två forskare som talar mot regeringens påstående. Orka klicka på länken i stället
http://www.svt.se/opinion/tham-om-narkotikapolitiken?cmpid=deld:ny:20160421:tham-om-narkotikapolitiken:nyh

Alla andra kommer skriva historia. Vi får så vackert stå bredvid och titta på
Alla 193 medlemsländer i FN har efter ett 50 år långt misslyckat krig kommit överens om att straff det inte är ett framgångsrikt tillvägagångssätt och även om det är ett visst missnöje från ett flertal stater så har alla länder skrivit under den nya narkotikakonventionen. Om inte det är att skriva historia så vet jag inte vad historia är.

Läste du ens första inlägget? Varför länkar du till en artikel skriven av Ted Goldberg?
Senast redigerad av bartold 2016-04-22 kl. 10:33.
Citera
2016-04-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Ja, många visste vad som stundades inför UNGASS mötet. Men nu har vi det på svart på vitt. Återstår bara att se hur vi i Sverige tillämpar dom nya förordningarna.
Blir intressant att se, det känns som att någonting annat än en avkriminalisering inte är godtagbart.

Frågan är vad som händer med länder som inte implementerar den nya förordningen, att Sverige som land skulle tappa anseende internationellt är klart och det är vi måna om.

Har vi några sanktioner från FN ifall detta inte följs? Böter?
Senast redigerad av bartold 2016-04-22 kl. 10:43.
Citera
2016-04-22, 13:13
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Alla 193 medlemsländer i FN har efter ett 50 år långt misslyckat krig kommit överens om att straff det inte är ett framgångsrikt tillvägagångssätt och även om det är ett visst missnöje från ett flertal stater så har alla länder skrivit under den nya narkotikakonventionen. Om inte det är att skriva historia så vet jag inte vad historia är.

Läste du ens första inlägget? Varför länkar du till en artikel skriven av Ted Goldberg?

"Läste du ens första inlägget?" -Ja, varför tror du inte jag gjorde det?
"Varför länkar du till en artikel skriven av Ted Goldberg?" - För att jag tyckte den påvisade att regeringen har en annan agenda och syn på framtida narkopolitik trots att de skrivit på en konvention som säger något annat.
Det är inget unikt att Sverige går emot FN. Titta bara på såpan om vad FN tycker om svenska häktningsregler.

Förlåt om jag hade fel för att jag inte är tillräckligt insatt. Känns som att jag kränkt dig. Vet inte om det beror på att mitt förra inlägg saknade sådana här:
Jag tyckte det framgick att det var skrivet med glimten i ögat
Citera
2016-04-22, 13:20
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Blir intressant att se, det känns som att någonting annat än en avkriminalisering inte är godtagbart.

Stödet för detta bland landets styrande, media, soc.folk, polis, rättsväsende, sjukvård, skolväsende, f.d. knarkare, inom rehabilitering m.m. är lyckligtvis obefintligt.

Citat:
Frågan är vad som händer med länder som inte implementerar den nya förordningen, att Sverige som land skulle tappa anseende internationellt är klart och det är vi måna om.

Har vi några sanktioner från FN ifall detta inte följs? Böter?

Böter för att man inte släpper knark fritt? Jomenvisst.
Citera
2016-04-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Böter för att man inte släpper knark fritt? Jomenvisst.
(citerad person ointressant, men citatet väckte frågan)

Har FN möjlighet att bötfälla länder, likt EU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in