2016-04-21, 03:14
Medlem
taucetis avatar
Konstigt att ingen har lagt upp denna nyhet på forumet. En jättenyhet som Flashback borde ha varit först med, tycker man.

FN har i alla fall enats om att straff och förbud inte har fungerat och att man numera ska rikta in sig på vård och mänskliga rättigheter.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/en-forflyttning-fran-brott-och-straff-till-halsa

Citat:
Även folkhälsominister Gabriel Wikström (S), som leder den svenska delegationen på plats i New York, är nöjd med inriktningen på deklarationen.

– Den är ett viktigt steg på vägen för en bättre global narkotikapolitik. Jag är nöjd med att hälsa och mänskliga rättigheter har fått en tydligare plats. Det viktiga nu blir att genomföra det som står i deklarationen på det sätt som bäst lämpar sig utifrån nationella förutsättningar
Citat:
Många länder, som Ryssland och Kina, håller fast vid en restriktiv politik med fokus på kriminalisering och straff samtidigt som en rad länder intagit en mer pragmatisk hållning där skademinskning och avkriminalisering av användandet av narkotika lyfts fram som viktiga reformer för att få bukt på problemen.
Roligt att SVT inte vill skriva om att Sverige alltid har varit på samma sida som Kina och Ryssland i denna fråga.

Jag har egentligen inte några frågor och därför få ni debattera fritt om ämnet och vad det innebär framöver.

Men det som skulle kunna vara utav intresse är: När ändras lagen i Sverige? Kommer vi bara att avkriminalisera eller kommer vi även att legalisera?

(För er som vill fördjupa sig så finner ni schemat här nedan för dom olika ämnena som ska plöjas igenom dessa veckor under det stora mötet.)

http://www.unodc.org/ungass2016/en/side_events1.html

Även några ord ifrån Koufi Annan:
Citat:
Avkriminalisera bruket av narkotika och påbörja arbetet för att skapa lagliga och reglerade drogmarknader – det kräver FN:s tidigare generalsekreterare Kofi Annan i ett öppet brev som publiceras i samband med FN:s toppmöte om narkotika.
Citat:
Kofi Annan skriver bland annat att kostnaden för den globala förbudspolitiken uppgår till 700 miljarder dollar, samtidigt som 300 miljoner människor använder droger och den illegala narkotikamarknaden är värd över 300 miljarder dollar per år
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kofi-annan-darfor-maste-kriget-mot-drogerna-fa-ett-slut

Edit
Senast redigerad av tauceti 2016-04-21 kl. 03:42.
Citera
2016-04-21, 03:22
Medlem
Swe1227s avatar
Spännande, men jag har ännu inte förstått riktigt vad skillnaden blir.
Citera
2016-04-21, 03:29
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Spännande, men jag har ännu inte förstått riktigt vad skillnaden blir.
Skillnaden på avkriminaliserat och legaliserat?
Citera
2016-04-21, 03:46
Medlem
Citat:
– Den är ett viktigt steg på vägen för en bättre global narkotikapolitik. Jag är nöjd med att hälsa och mänskliga rättigheter har fått en tydligare plats. Det viktiga nu blir att genomföra det som står i deklarationen på det sätt som bäst lämpar sig utifrån nationella förutsättningar

Det understrukna kan man tolka lite pessimistiskt, men det är förstås trevligt att saken diskuteras.
Förhoppningsvis är deklarationen starkt skriven och lämnar ett mycket litet utrymme för efterrationalisering av de individuella medlemsländerna.
Citera
2016-04-21, 03:51
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det understrukna kan man tolka lite pessimistiskt, men det är förstås trevligt att saken diskuteras.
Förhoppningsvis är deklarationen starkt skriven och lämnar ett mycket litet utrymme för efterrationalisering av de individuella medlemsländerna.
Jag skulle gissa på det. Har svårt att tro ngt annat, men det återstår att se hur Sverige agerar. Nu har man dock godkänt detta och vård istället för straff tolkar jag som att man som första akt avkriminaliserar.
Citera
2016-04-21, 05:30
Medlem
cacas avatar
Tror tvärtom att samhällets syn på drogberoende kommer att hårdna precis som övrigt i samhället, egna egot prioriteras och vem fan kommer i framtiden vilja lägga skattepengar på rehabliterinng av sönderknarkade individer?
Nej tror mer på att det blir hårdare och längre internering För sedan tvingas in i efterkontroller, åker man dit igen skärper man straffet ytterligare.
Till slut den ultimata lösningen. Livstidsinternering utan möjlighet till frigivning samt straffarbete!
Citera
2016-04-21, 06:04
Medlem
tegelpanna123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tror tvärtom att samhällets syn på drogberoende kommer att hårdna precis som övrigt i samhället, egna egot prioriteras och vem fan kommer i framtiden vilja lägga skattepengar på rehabliterinng av sönderknarkade individer?
Nej tror mer på att det blir hårdare och längre internering För sedan tvingas in i efterkontroller, åker man dit igen skärper man straffet ytterligare.
Till slut den ultimata lösningen. Livstidsinternering utan möjlighet till frigivning samt straffarbete!

Det där är nog att ta i..

Det Svenska samhället hatar knarkare, så har det varit länge och så kommer det fortsätta att vara, helt oavsett vad FN säger. Det kan ni ta till banken! Inte för att jag håller med men så ÄR det!
Citera
2016-04-21, 07:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Det där är nog att ta i..

Det Svenska samhället hatar knarkare, så har det varit länge och så kommer det fortsätta att vara, helt oavsett vad FN säger. Det kan ni ta till banken! Inte för att jag håller med men så ÄR det!

Exakt. Knark ska vara förbjudet. Samhället och dess medborgare måste skyddas. Sverige har rätt typ av drogpolitik.
Citera
2016-04-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Haha "I hope my district wins this year"

Lägga skattepengar på sönderknarkade individer.
Är det inte just det vi gör idag utan att ta del av intäkterna från försäljning?
Citera
2016-04-21, 11:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INitialise
Haha "I hope my district wins this year"

Lägga skattepengar på sönderknarkade individer.
Är det inte just det vi gör idag utan att ta del av intäkterna från försäljning?
Det är exakt det vi gör. Dessutom är missbruksvårdens kostnader en piss i havet för landstingen. Skulle man ta bort alla tvångsvård, det vill säga straff man fått från en domstol, så skulle summan inte ens bli en halv piss. Argumentet "jag vill inte betala för en massa knarkare" är helt klart ett av dom sämre. Jag vill inte betala för sportfånar som skadar sig men eftersom Sverige fungerar som det gör så får man snällt tugga i sig såna saker.
Citera
2016-04-21, 12:24
Medlem
Även fast dem flesta insatta vet att det lutade åt detta håll är det fortfarande fruktansvärt stort, vi skriver historia

Nu ska det bli intressant att se när polisens befogenheter som att integritetskränka offerlösa brottsmakare med tvångsprovtagning upphör.
Citera
2016-04-21, 13:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Exakt. Knark ska vara förbjudet. Samhället och dess medborgare måste skyddas. Sverige har rätt typ av drogpolitik.
Om nu man gör så bra jobb att skydda oss från knarket.
Varför är det då enklare än någonsin och mer spritt än någonsin?
Sverige är ett rätt tydligt exempel på att vår narkotikapolitik är havererad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in