2016-03-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
Personligen tycker jag inte att Grankotten är något att hänga i julgranen då jag värdesätter närheten till universitetet som korridorerna erbjuder.

Är det här ett skämt, Grankotten ligger ju 20 min gångväg från uni...?
Citera
2016-03-21, 19:04
Medlem
Hej alla! En fråga, och hoppas att någon har svar: Är det OK att ha husdjur i omöblerade studentrum på Studentvägen? Jag hittar diddly squat på obo.se, och kan inte hitta något när jag googlar heller. Innebär det att inga regler finns kring detta?
Citera
2016-03-21, 21:00
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Hej alla! En fråga, och hoppas att någon har svar: Är det OK att ha husdjur i omöblerade studentrum på Studentvägen? Jag hittar diddly squat på obo.se, och kan inte hitta något när jag googlar heller. Innebär det att inga regler finns kring detta?
Med studentvägen så antar jag att du menar studentgatan, och med studentgatan så antar jag att du menar korridor? Personligen tror jag inte att man får ha det pga att du delar kök och andra offentliga utrymmen med andra personer. Detta är dock bara spekulationer, men jag känner inte till någon som haft husdjur där. Ett mail till Öbo vore nog smidigast! =)
Citera
2016-04-14, 00:29
Medlem
Hejsan!

Med största sannolikhet blir det juridik i Örebro till hösten för min del. Ser att många av er snackar om bostadspoäng eller liknande hit och dit, hur börjar jag samla dessa? Och hur fungerar de?

Sedan undrar jag även lite rent allmänt hur Örebro är som studentstad. Gött folk? Bra uteliv?

Jag är göteborgare, om det är till någon hjälp..

Svar skulle verkligen uppskattas!
Citera
2016-04-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarrokhBulsara
Hejsan!

Med största sannolikhet blir det juridik i Örebro till hösten för min del. Ser att många av er snackar om bostadspoäng eller liknande hit och dit, hur börjar jag samla dessa? Och hur fungerar de?

Sedan undrar jag även lite rent allmänt hur Örebro är som studentstad. Gött folk? Bra uteliv?

Please svara! Hittar fanimej inte på nätet, trots febrilt letande.
Citera
2016-04-21, 20:26
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Hejsan!

Köpoäng samlar du hos ÖBO, registrera dig på www.obo.se. De fungerar som att den som har flest köpoäng för lägenheter (turordning efter köpoäng). Du får ett köpoäng om dagen från att du registreras.

Jag trivs väldigt bra i Örebro som studentstad. Utelivsmässigt är Göteborg mycket bättre än Örebro. Dock brukar de flesta studenter gå till Kårhuset, vilket är trevligt då alla studenter och likasinnade umgås. Det går i alla fall ingen nöd på mig! =)
Citera
2016-04-21, 21:05
Medlem
BlankaRyus avatar
Hur är det att bo och plugga i Örebro? Funderar på att plugga där till hösten och är aningen konfunderad över studentliv osv. Finns det regelrätta områden där det bara studenter bor studenter och finns det ett studentliv värt namnet i staden? Det är ju ett något mindre universitet, men staden är ju ganska stor med svenska mått. Utelivet i allmänhet?
Citera
2016-04-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grmmbl
Köpoäng samlar du hos ÖBO, registrera dig på www.obo.se. De fungerar som att den som har flest köpoäng för lägenheter (turordning efter köpoäng). Du får ett köpoäng om dagen från att du registreras.

Jag trivs väldigt bra i Örebro som studentstad. Utelivsmässigt är Göteborg mycket bättre än Örebro. Dock brukar de flesta studenter gå till Kårhuset, vilket är trevligt då alla studenter och likasinnade umgås. Det går i alla fall ingen nöd på mig! =)

Tack för svar!

Var inne och kikade på hemsidan nu och lyckades klicka mig fram till en kundanmälan. Där ska jag, som fjärde steg i anmälan, fylla i önskemål. Lite oklart må jag säga, då jag inte kan ett piss om staden och dess områden. Hur ska jag veta var man helst vill bo? Finns dessa områden att välja mellan:

Vad är att föredra? Jag vill ha nära till skolan, gym och mataffär! Sedan är det ju såklart ingen nackdel om kvarteret man ska bosätta sig i är relativt stökfritt.

Skulle vara grymt om du kunde hjälpa mig lite till!
Citera
2016-04-22, 00:19
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Var inne och kikade på hemsidan nu och lyckades klicka mig fram till en kundanmälan. Där ska jag, som fjärde steg i anmälan, fylla i önskemål. Lite oklart må jag säga, då jag inte kan ett piss om staden och dess områden. Hur ska jag veta var man helst vill bo?

Vad är att föredra? Jag vill ha nära till skolan, gym och mataffär! Sedan är det ju såklart ingen nackdel om kvarteret man ska bosätta sig i är relativt stökfritt.

Skulle vara grymt om du kunde hjälpa mig lite!
Bågen - precis bredvid universitetet. Nära till gym, mataffär 1 km.
Baronbackarna - på andra sidan byn, stökigt, 25 minuter bussresa, 3 km till gym. Nära Citygross.
Brickebacken - ganska nära, går att cykla, stökigt område, gym och mataffär i Brickebacken centrum

Centralt - finns ett nybyggt studentboende mellan Behrn Arena och Vågen. Nära till gym och mataffär
Grankottevägen - mellan Brickebacken och universitetet. Mataffär 1 km, gym på universitetet.
Markbacken - "Knarkbacken" på andra sidan byn. Gränsar till Varberga och Oxhagen.

Norr - Nära mataffärer och 1.5 km till gym. Dålig bussförbindelse till universitetet?
Oxhagen - Ett av de värre områdena. Gränsar till Varberga och Haga.
Rosta - Ganska lugnt område på andra sidan stan. Långt till gym. Mataffär finns. 20 min buss till uni.

Sörbyängsvägen - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.
Stjärnskruven - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.
Studentgatan - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.

Teknisten - Läs ovanstående kommentar om centralt.
Tengvallsgatan - Andra sidan byn. Ligger bredvid Markbacken.
Tybble - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.

Varberga - Ett av de stökigare områdena.
Vasastan - "Gamla stan" Nära gym, cafe, mataffärer, 20 minuter buss till universitetet.
Vivalla - Skojar du?!?! Området är känt för rekrytering till ISIS bland annat.
Citera
2016-04-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Bågen - precis bredvid universitetet. Nära till gym, mataffär 1 km.
Baronbackarna - på andra sidan byn, stökigt, 25 minuter bussresa, 3 km till gym. Nära Citygross.
Brickebacken - ganska nära, går att cykla, stökigt område, gym och mataffär i Brickebacken centrum

Centralt - finns ett nybyggt studentboende mellan Behrn Arena och Vågen. Nära till gym och mataffär
Grankottevägen - mellan Brickebacken och universitetet. Mataffär 1 km, gym på universitetet.
Markbacken - "Knarkbacken" på andra sidan byn. Gränsar till Varberga och Oxhagen.

Norr - Nära mataffärer och 1.5 km till gym. Dålig bussförbindelse till universitetet?
Oxhagen - Ett av de värre områdena. Gränsar till Varberga och Haga.
Rosta - Ganska lugnt område på andra sidan stan. Långt till gym. Mataffär finns. 20 min buss till uni.

Sörbyängsvägen - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.
Stjärnskruven - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.
Studentgatan - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.

Teknisten - Läs ovanstående kommentar om centralt.
Tengvallsgatan - Andra sidan byn. Ligger bredvid Markbacken.
Tybble - Nära Ica Maxi, gym och universitetet.

Varberga - Ett av de stökigare områdena.
Vasastan - "Gamla stan" Nära gym, cafe, mataffärer, 20 minuter buss till universitetet.
Vivalla - Skojar du?!?! Området är känt för rekrytering till ISIS bland annat.

Grymt, tack!

I sin kundanmälan får man fylla i max fem önskade områden, så jag kör på: Sörbyängsvägen, Stjärnskruven, Studentgatan, Tybble och Bågen! Lär till skolstart enbart fått ihop cirkus 100 pinnar, får se hur långt det räcker...
Citera
2016-04-22, 11:49
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Grymt, tack!

I sin kundanmälan får man fylla i max fem önskade områden, så jag kör på: Sörbyängsvägen, Stjärnskruven, Studentgatan, Tybble och Bågen! Lär till skolstart enbart fått ihop cirkus 100 pinnar, får se hur långt det räcker...
Bra val. Se till att söka lägenhet ofta - det är stor konkurrens.

http://www.orebrostudentkar.se/ny-student/studentboende/

Längre ner på den sidan finns en länksamling med några ytterligare hyresvärdar. Tärnvägen ska vara dugligt och ligger i ett av stans lugnare områden.
Citera
2016-04-22, 12:18
Medlem
Grmmbls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Bra val. Se till att söka lägenhet ofta - det är stor konkurrens.

http://www.orebrostudentkar.se/ny-student/studentboende/

Längre ner på den sidan finns en länksamling med några ytterligare hyresvärdar. Tärnvägen ska vara dugligt och ligger i ett av stans lugnare områden.
På Tärnvägen är det JE-bygg och Behrns som har fastigheter. JE lämnar man en intresseanmälan till och kan få erbjudanden efter hand. Hos Behrn anmäler man intresse hos när det finns lediga fastigheter som man anmäler sig till. JE har även studentlägenheter på Erik Rosendals väg som ligger ett stenkast från tärnvägen.

Även Asplunds fastigheter med boende på universitetsgatan finns som alternativ, men de lägger enbart ut lägenheter i 24h, så du får vara snabb att lämna intresseanmälan.

SFS studenthus håller på med nybyggen nära ICA Maxi (och universitetet), lämna en intresseanmälan hos dem med.

Nu har jag ingen större koll på hur önskemålen fungerar hos ÖBO, men lägenheter på Sörbyängsvägen, stjärnskruven och i bågen går för många hundra poäng. Välj istället Brickebacken för att få möjlighet till grankottelägenheter och övriga i Brickebacken då det är mycket mera realistiskt att få boende där med en mindre summa poäng. Även centralt kan vara att tänka på eftersom de är höga i hyran och således mindre populära... Men ett boende är bättre än inget. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in