2016-04-19, 21:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är för det första inte bara öar som kan ta på. En teg är en åkerlapp, och på samma sätt som man är ute på åkern är man ute på tegen. En slätt befinner man sig också , och därför heter det på Västerslätt. Men sedan har du rätt i att det i Umeå rent generellt används på om stadsdelar också utan någon speciell språklig anledning, och detta verkar också gälla nytillverkade stadsdelar, så att det inte bara heter på Haga och på Grubbe, utan på Ersboda och på Tomtebo, medan närliggande avgränsade orter, också mycket närliggande, som Ersmark och Röbäck, tar i. Det kan ha att göra med umemålets prepositionsval rent allmänt. används i fler positioner där än i rikssvenskan. Åtminstone när jag var liten gick man t ex inte till affärn i Umeå, man gick affärn.
I Piteå och tydligen andra delar av Norrland ses man inte om en stund utan på en stund.
Citera
2016-04-20, 00:05
Medlem
Citat:
Det är för det första inte bara öar som kan ta på. En teg är en åkerlapp, och på samma sätt som man är ute på åkern är man ute på tegen. En slätt befinner man sig också , och därför heter det på Västerslätt. Men sedan har du rätt i att det i Umeå rent generellt används på om stadsdelar också utan någon speciell språklig anledning, och detta verkar också gälla nytillverkade stadsdelar, så att det inte bara heter på Haga och på Grubbe, utan på Ersboda och på Tomtebo, medan närliggande avgränsade orter, också mycket närliggande, som Ersmark och Röbäck, tar i. Det kan ha att göra med umemålets prepositionsval rent allmänt. används i fler positioner där än i rikssvenskan. Åtminstone när jag var liten gick man t ex inte till affärn i Umeå, man gick affärn.

Samtidigt förefaller konstruktioner med "i" sammanfalla med stadsdelar som tidigare varit eller fortfarande är egna postorter, en adress i Sävar eller Röbäck har inte "Umeå" som ort efter postnumret, det har däremot "Teg", "Ersboda" med flera. Verkar dock inte ha något samband med vilka som tidigare varit fristående som orter, Teg var exempelvis ett municipalsamhälle.
Citera
2016-04-21, 18:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I Piteå och tydligen andra delar av Norrland ses man inte om en stund utan på en stund.

Ja om du får hitta på själv så blir det förstås en bra historia. Norrland är ju så otroligt enhetligt och du har exakt koll på hur det är.
Citera
2016-04-21, 21:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samtidigt förefaller konstruktioner med "i" sammanfalla med stadsdelar som tidigare varit eller fortfarande är egna postorter, en adress i Sävar eller Röbäck har inte "Umeå" som ort efter postnumret, det har däremot "Teg", "Ersboda" med flera. Verkar dock inte ha något samband med vilka som tidigare varit fristående som orter, Teg var exempelvis ett municipalsamhälle.
Observera just i samband med Teg att är den naturliga prepositionen, och att det således mycket väl kan ha hetat på Teg så länge orten har funnits - som bynamn vet jag att det åtminstone är belagt sedan mitten av 1500-talet. Vilka orter som är egna postorter tror jag inte har mycket att göra med saken rent kausalt; jag kan bra av egna erfarenheter säga att prepositionsbruket är betydligt äldre än den nuvarande postortsindelningen, som ju tillkom vid postnummerreformen 1968, då jag var tolv år gammal.
Citera
2016-04-21, 21:58
Medlem
Citat:
Observera just i samband med Teg att är den naturliga prepositionen, och att det således mycket väl kan ha hetat på Teg så länge orten har funnits - som bynamn vet jag att det åtminstone är belagt sedan mitten av 1500-talet. Vilka orter som är egna postorter tror jag inte har mycket att göra med saken rent kausalt; jag kan bra av egna erfarenheter säga att prepositionsbruket är betydligt äldre än den nuvarande postortsindelningen, som ju tillkom vid postnummerreformen 1968, då jag var tolv år gammal.

Ok, men situationen är nu att för samtliga stadsdelar nyttjas "på", förutom några få, de som jag kommer på är Röbäck, Holmsund, Sävar och Holmsund och Hörnefors, som man bor "i".
Citera
2016-04-22, 00:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, men situationen är nu att för samtliga stadsdelar nyttjas "på", förutom några få, de som jag kommer på är Röbäck, Holmsund, Sävar och Holmsund och Hörnefors, som man bor "i".
Jo, det är likadant som det var på min tid. Och min tolkning av detta är att stadsdelar som uppkommit som stadsdelar i Umeå stad tar under alla förhållanden, medan orter som uppkommit som självständiga enheter tar den för ortnamnet naturliga prepositionen, vilken oftast är i (Sävar, Holmsund, Röbäck, Ersmark,) men ibland på (Teg).
Citera
2016-04-28, 08:40
Medlem
PeterNosters avatar
Här förekommer både i och på i en salig blandning. Vad som används på respektive plats framgår i en del fall av artikeln. Om det är -holme eller -berg verkar det naturligt med på.

De flesta är på men jag tror dessa är i:

I Färjestad
I Haga
I Klara
I Bergvik
I Bellevue
I Gustavsberg, Hagalund, Henstad och Hultsberg
I Sandbäcken
I Viken

I artikeln står i Våxnäs men där har jag bara hört på. Kan kanske bero på om man menar industriområdet eller bostadsområdet.
- Jag bor i Våxnäs.
- Bilprovningen ligger på Våxnäs

http://karlstad.se/Bygga-och-bo/Flytta-till-Karlstad/Bostader-och-bostadsomraden/Bostadsomraden-i-Karlstad/
Citera
2018-03-27, 12:00
Medlem
Pajosvs avatar
Nytt språkfenomen: I affären eller på affären, I skolan eller på skolan?

Sedan några få år tillbaka har jag märkt att många numera säger exempelvis "Jag var affären och köpte mjölk idag." Eller "Barnen är skolan just nu."

Detta fenomen förekommer givetvis även på Flashback. Jag har i många Flashback-trådar sett tråddeltagarna ex. säger "Vi tråden borde..." Varför skriver man inte "Vi i tråden borde..."?

Detta fenomen uppfattar jag som relativt nytt. På min förra arbetsplats så sa man ex. "Kalle är i förrådet för att hämta..."

När jag av olika anledningar har besökt min gamla arbetsplats vid några tillfällen så har hört att personalen helt plötsligt säger "Kalle är förrådet för att hämta..."

Jag tror inte att detta har med regionala skillnader att göra. Varför har man börjat skriva och skriva på detta sätt helt plötsligt?
Citera
2018-03-27, 12:05
Avslutad
Intressant. Vet inte vad det beror på men nog finns det situationer där "i" låter fel och "på" låter bättre.

Exempel:

Jag jobbar på lager
Jag jobbar på bensinstation

Eller?
Citera
2018-03-27, 12:13
Medlem
Banangurkazzs avatar
Så om du ringer en polare och undrar var polaren är tex och polaren svarar,

>> Jag sitter på /tåget/bussen>>, så tolkar du det som att de begett sig upp på ovandelen av tåget och sitter där?
Citera
2018-03-27, 12:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Intressant. Vet inte vad det beror på men nog finns det situationer där "i" låter fel och "på" låter bättre.

Exempel:

Jag jobbar på lager
Jag jobbar på bensinstation

Eller?

I de exempel som du nämner så är det okej med tycker jag, så har man väl nästan alltid sagt.

Jag jobbar i lagret låter inte bra, även om det säkert är korrekt. Däremot kan man säkert säga "Jag jobbar i lagerhanteringen eller på lagerhanteringen." Och då syftar det väl på en plats eller avdelning? Då tycker jag att både i och lagerhanteringen är korrekta.

"Jag jobbar i bensinstationen" tyder nästan på att personen aldrig går utanför bensinstationens dörr.

Ett annat exempel:
"Jag jobbar ICA" och "Jag jobbar i ICA-affären.

Ytterligare ett exempel:
När jag hör, eller i skrift ser "Jag jobbar på affären" så tänker jag inte på att personen jobbar i en affär, utan för mig betyder det att personen jobbar på att ro någon affär eller uppgörelse i hamn.
Senast redigerad av Pajosv 2018-03-27 kl. 12:58.
Citera
2018-03-27, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
I de exempel som du nämner så är det okej med tycker jag, så har man väl nästan alltid sagt.

Jag jobbar i lagret låter inte bra, även om det säkert är korrekt. Däremot kan man säkert säga "Jag jobbar i lagerhanteringen eller på lagerhanteringen." Och då syftar det väl på en plats eller avdelning? Då tycker jag att både i och lagerhanteringen är korrekta.

"Jag jobbar i bensinstationen" tyder nästan på att personen aldrig går utanför bensinstationens dörr.

Ett annat exempel:
"Jag jobbar ICA" och "Jag jobbar i ICA-affären.

Ytterligare ett exempel:
När jag hör, eller i skrift ser "Jag jobbar på affären" så tänker jag inte på att personen jobbar i en affär, utan för mig betyder det att personen jobbar på att ro någon affär eller uppgörelse i hamn.

Jag håller med. Jobba affären syftar enligt mig också på en affärsuppgörelse med vilken personen arbetar.

Gällande företagsnamn blir det så gott som alltid eftersom det inte syftar på den faktiska platsen utan snarare arbetsgivaren.

Jag jobbar på ICA.
Kalle jobbar på skatteverket.
Lisa jobbar på karolinska.
Emanuel jobbar på Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här