2016-04-21, 14:58
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi har, som vanligt, även här olika åsikter. Du har dina och jag har mina.
Fast det är viktigt att hålla sig på jorden. Vi talar faktiskt om det gamla, tämligen oskyldiga Sverige och inte en kåkstad i Rio de Janeiro.
Vi får inte glömma att vissa källor har varit bra på att skrodera och uttrycka sig lite väl dramatiskt.
Citera
2016-04-21, 15:05
Medlem
Burgesss avatar
Ryktet om det gamla Haga är betydligt överdrivet. Det är en gammal arbetarstadsdel. Det var nergånget det sista innan renoveringen.
Att det skulle råda laglöshet som i Christiania stämmer däremot inte.
Citera
2016-04-21, 15:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rivningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Det var nergånget det sista innan renoveringen.

Det var nergånget en lång tid innan rivningarna började.

Göta Lejon köpte upp ett stort antal fastigheter i t. ex. Haga och Annedal och lät sedan dessa förfalla. Därför fanns det också många rivningskontrakt som t. ex. Gay erhöll.

Först börjades det att rivas i Oscar Fredrik och sedan fortsatte detta i de övriga två stadsdelarna.

Jag besökte Haga själv första gången 1971-72 och minns att då hade dessa börjat. Det förekom en hel del protester och minns att fastigheter där hade blivit ockuperade.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-21 kl. 15:22.
Citera
2016-04-21, 15:29
Medlem
KeithRichardss avatar
Den här detaljrika publikationen beskriver hela processen angående Hagas omvandling:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2009/2009_64.pdf
Citera
2016-04-21, 18:44
Medlem
Den här "finska narkotikaligan" som sägs ha härjat i Haga i kretsar kring bla Solbritt, vilka var det? Antar att dessa inte var fredliga typer, kanske hade Dahlsjö-gänget något med dessa att göra?
Citera
2016-04-21, 20:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finska ligan i Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Den här "finska narkotikaligan" som sägs ha härjat i Haga i kretsar kring bla Solbritt, vilka var det? Antar att dessa inte var fredliga typer, kanske hade Dahlsjö-gänget något med dessa att göra?

Finska ligor fanns redan i Göteborg åtminstone under andra delen av 1950-talet.

Den finska ligan som härjade i Haga då Solbritt försvann var inga fredliga typer. De var fruktade. Vilka dessa var vet jag inte.

1965 hade ännu inte narkotikahandeln tagit "riktig fart" i Göteborg. Detta år ligger i en brytningstid mellan spritlangning och narkotikalangning.

Om Dahlsjö-gänget kom att ha kontakt med denna liga vet jag inte. Åtminstone har inget sådant framkommit.
Citera
2016-04-21, 20:36
Medlem
olasvenssons avatar
Är det inte konstigt att även bilen är borta?
Citera
2016-04-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Ryktet om det gamla Haga är betydligt överdrivet. Det är en gammal arbetarstadsdel. Det var nergånget det sista innan renoveringen.
Att det skulle råda laglöshet som i Christiania stämmer däremot inte.

Jag växte upp i Haga på den tiden. Nog tycker jag att det kan liknas vid Christiania. Ingen tänkte så mycket på det på det. För oss var det helt normalt.
Senast redigerad av Locky 2016-04-21 kl. 21:26.
Citera
2016-04-21, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tjallare fick det tufft.

Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Vi ska också komma ihåg att detta var 1960-talet.
Det var delvis det "gamla" Sverige. Många hade fortfarande en rädsla inför det som de uppfattade som överhögheten. Jag har själv sett vuxna människor lyfta på hatten och buga sig när det kom en bil i ett litet samhälle, just därför att de kände sig underlägsna. Klassindelningen i samhället levde kvar.
De anhöriga till de här tre ynglingarna kanske inte var rädda i den meningen, men de kan ha saknat tilltro till "makten".

Det gamla Sverige var på väg att försvinna för alltid under 1960-talet.

Klassindelningen levde i allra högsta grad kvar.

I Haga så var polisen under 1960-talet inte någon man talade med - om det inte var alldeles nödvändigt. Som t. ex. då Kjell-Åke anmäldes försvunnen.

Detta handlade kanske inte direkt om rädsla utan mera att man ville ha med polisen att göra så lite som möjligt. Kanske var detta orsaken till att Dahlsjö kom att anmälas som försvunnen 1966 och Gay inte förrän 1968?

Personer som ansågs som tjallare fick det tufft i denna stadsdel.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-21 kl. 22:06.
Citera
2016-04-21, 22:42
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Är det inte konstigt att även bilen är borta?
Jo det stör mig i mina funderingar om att försvinna från sverige lätt.
Vi snackar ju om mitten av sextiotalet då Sverige hade en av världens största handelsflotta och Göteborg som storhamn med tusentals anlöp och avgångar med fartyg dessutom amerikabåtarna kryssningar mm.

Och detta var ju innan rederianställningen hade trätt i kraft man gick helt enkelt och bara ner till fartygen och sökte hyra eller genom sjöfartsförmedlingen om det var svenska fartyg och arbete som sjöman fanns det gått om på den tiden.
Sjöfartsboken var hur enkelt som helst att förfalska med ett löst påklistrat foto pass var också lätt för dom som kunde göra det mot betalning vore enkelt att ta en annans Persons identitet dessutom så drog en massa sjömän omkring på kajerna och runt haga majorna stigberg oftast lätt alkoliserade fanns ju folk som ingen skulle sakna även om personen skulle försvinna inte bara svenska utan även utländska sjömän som blivigt akterseglade kallades även boms gå på bommen.
Citera
2016-04-22, 07:19
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Den här detaljrika publikationen beskriver hela processen angående Hagas omvandling:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2009/2009_64.pdf

En utmärkt länk på min ära. En del hus var ju så dåliga att de var tvungna att skynda sig att ockupera dom innan de ramlade ihop av sig själva.
Observera - det har nämnts tidigare i tråden - Dahlsjös hus står kvar exakt så som det var även 1965.
Citera
2016-04-22, 07:24
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Jag växte upp i Haga på den tiden. Nog tycker jag att det kan liknas vid Christiania. Ingen tänkte så mycket på det på det. För oss var det helt normalt.

Jag var också mycket i Haga. Det var nergånget. Det klasskillnad. Det var mycket rosa cyklar med blommor på. Det låter lite som om det var någon slags rodeo, men detta stämmer inte. Jag har aldrig känt mig hotad på något sätt. Jag vill nog säga att det var mer bohemiskt än laglöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in