2016-04-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Nu tar du i för mycket, som vanligt.

"Nerijus gör gällande...Nerijus hjälpt till att ta ned och sedan transportera bort kroppen
Nerijus menar att alternativa gärningsmän eller hypoteser inte går att utesluta."

Jag tror att Nerijus är medskyldig. Den uppfattningen har även BH. Den uppfatnninegn har även Nerijus själv enligt ansökan.

Fanatikskt tro på Nerijus skuld verkar däremot vara stark, i alla fall i den här diskussionen.

Var ser du det ?
2016-04-20, 17:02
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tänker också här på hur udda det ju var när AJ i förhör i HR på alla sätt berömde NB även om han vet om att NB dömts för mordet på Lisa, samt inte minst att ahn dömts för att ha försökt sig på att attackera hans svärdotter Adriana.
Det är ju något där som inte stämmer.

Fast det har han ju inte blivit iofs.
2016-04-20, 17:03
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Han kan dock begära resning senare om det skulle framkomma ny bevisning.
Förstås. Intressant att följa den rent juridiska aspekten för en novis. Hurtigs argument är i min värld en uppvisning i konsten att skylla ansvaret från Nerijus. Brandtler dissar förstsås överklagan.
http://www.skovdenyheter.se/article/advokat-sagar-overklagandet-i-lisa-holmfallet/
2016-04-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är inte anstånd han frågar efter.
Inte vet han heller om det är positivt för klienten.
Nu ser jag inte de här stråna som exhalterande versus DNA etc. men jag fattar mig inte på BH alls.
Det är ju inte mycket annat som är nytt (om nåt).
Ska han inte iaf ha kunnat begära detta till RÅ om han nu inte vill ta ur egen kassa? Han har väl haft all tid i världen på sig via det anstånd som redan fanns på 1,5 mån.
Eller menar han att detta strå är så intressant att det får HD att smacka förnöjt oavsett om det inte är analyserat förut?
Djurhåren ser jag som fullständigt skit det samma. BH betonar att Lisa inte hade husdjur. Om BH vetat att NB hade katt hade han nog hoppat över punkt 33. Eller så försöker han sig på en rövare mot HD..

Eller kanske inte.
Vill minnas en video där Lisa håller i en katt, så någon
kompis med katt fanns det förmodligen.

Fast det klart nu finns ju Truls att tillgå om det skulle behövas
göras en jämförelse
Det kommer ju aldrig att ske.
2016-04-20, 17:04
Medlem
Citat:
Tack för svaret

Jag tænker på om det skulle kunna vara så att NB berättat för BH att en av Arne J's söner har varit inblandade i mordet och iom att NB har en mycket stark lojalitets känsla genimot AJ att NB då har haft mycket svårt för att berätta vem denne person är och hur han är inblandad.

Jag tänker också här på hur udda det ju var när AJ i förhör i HR på alla sätt berömde NB även om han vet om att NB dömts för mordet på Lisa, samt inte minst att ahn dömts för att ha försökt sig på att attackera hans svärdotter Adriana.
Det är ju något där som inte stämmer.

Så frågan är om "Med tanke på den personkrets som borde ha utretts mer ingående väljer Nerijus att utnyttja sin rätt att tiga" om denna personkrets skulle kunna vara Jönsson familjen och inte som alla tror AB och IB.

Jag läste nämligen häromdagen att man inte får anklaga/nämna någon annan möjlig GM i et överklagande om man inte har bevis och/eller om denna person inte tidigare delgivits misstanke i fallet och att detta endast kan tas upp i en evt ny rättegång dvs om prövningstillstånd ges.

Jag tänkte likadant när AJ pratade i HR.
Det verkade att han var nästan tacksam för NB.
För vad?
2016-04-20, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Mysko snubbe som vill mena att han kan vara "medskyldig" men inte berättar hur. Dessutom, hur kan man ha en uppfattning om något sånt - endera har det hänt eller så har man en uppfattning om att det kan ha hänt. STOR skillnad.
Resonemanget i denna överklagan är så vridet så vem som helst måste förstå hur Hurtig försökt vrida och vrända på formuleringarna så det inte ska bli fel då hans klient är tyst.
"Nerijus menar"? Hahaha, Hurtig har förklarat för honom HUR det måste beskrivas i överklagan eftersom han är tyst.
"Hurtig menar" - och Nerijus håller med, är en bättre beskrivning.
Precis, ett buktalerinummer.....Nerijus låter framföra är vad jag kan tro.
2016-04-20, 17:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Jag läste nämligen häromdagen att man inte får anklaga/nämna någon annan möjlig GM i et överklagande om man inte har bevis och/eller om denna person inte tidigare delgivits misstanke i fallet och att detta endast kan tas upp i en evt ny rättegång dvs om prövningstillstånd ges.

Får och får, teoretiskt sätt är det väl möjligt men visst man kan riskera att göra sig skyldig till falsk tillvitelse eller förtal samt som advokat handla i strid med advokatsamfundets regler. Men skulle så ske kan HD inte bortse från att personen nämnts, detta är inte U.S.A där bevisning kan "be ruled admissible" utan vi har fri bevisföring (nu är väl förvisso inte omnämndaet av någon att se som bevisning men ändå).
2016-04-20, 17:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Fast det har han ju inte blivit iofs.

I HRs dommen blev NB väl dömd för att ha försökt sig på att locka Adriana tlll sin bil och att Adriana var tänkt som offer och när detta inte lyckades så blev det Lisa i stället, eller misstar jag mig?
2016-04-20, 17:20
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
I HRs dommen blev NB väl dömd för att ha försökt sig på att locka Adriana tlll sin bil och att Adriana var tänkt som offer och när detta inte lyckades så blev det Lisa i stället, eller misstar jag mig?

Inte dömd (han var inte åtalad för försök till något brott) det togs upp som en del (troligen liten del) av bevisningen. Dock lämnade hovrätten den inte helt utan avseende som tingsrätten.
2016-04-20, 17:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag tänkte likadant när AJ pratade i HR.
Det verkade att han var nästan tacksam för NB.
För vad?

Präcis!
Tacksam för att skydda någon av AJs familj?

Någon som vet om AJ besökt NB sedan han greps den 12 Juni?
2016-04-20, 17:21
Medlem
Citat:
Någon som vet?

1.Om NB berättat för BH vem GM är, och det är hans bror och/eller fru, är det då tillåtet för hans advokat, alltså BH, att inte berätta vem det är ?

2. Om NB berättat för BH vem GM är, och det inte är varken hans bror och eller fru, är det då tillåtet för hans advokat, alltså BH, att inte berätta vem det är ?
Ingen vet utom NB och BH. Min uppfattning är att NB inte berättat om någon GM. Övriga får fylla på med sina gissningar.
2016-04-20, 17:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Präcis!
Tacksam för att skydda någon av AJs familj?

Någon som vet om AJ besökt NB sedan han greps den 12 Juni?

En slutats, e contrario, är att så inte skett (vidare hade han restriktioner från och med den första häktningen fram till åtalet).

Skulle NB vidare vara till freds med att familjemedlemmar pekas ut som tänkbara gärningsmän i ett överklagande men inte att någon från AJ:s familj kan ha varit det?

Märkligt i så fall...
Senast redigerad av Tingsnotarien 2016-04-20 kl. 17:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in