2016-04-20, 16:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Advokaten har tystnadsplikt, så den bryts bara vid klientens godkännande.

OK, tack

Så det betyder då att om NB sagt till BH att xx mördade Lisa, då har BH, om NB ber om det och/eller att BH av någon anledning anser att det är rätt strategi, rätt till att tiga om mördarens identitet?
2016-04-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Hela hans inlaga handlar så vitt jag förstår om bevisvärdering.

Han påstår att NFC har gjort fel vid DNA test, han menar att trosorna borde
ha undersökts utförligare, han påstår att datorerna har förväxlats,
han lägger fram en ny teori om hur och var mordet skett.

Kan man kalla det bevisvärdering?

Förövrigt så undrar jag hur fan NB tänker, jag ska prata
om vi får PT, Hurtig har det nog inte så jävla lätt
2016-04-20, 16:31
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK, tack

Så det betyder då att om NB sagt till BH att xx mördade Lisa, då har BH, om NB ber om det och/eller att BH av någon anledning anser att det är rätt strategi, rätt till att tiga om mördarens identitet?

Självklart, så länge han inte får en direkt fråga, vilket inte är direkt sannolikt. Om han mot förmodan skulle få det så hamnar i han i en svår situation lojalitetsplikt/tystnadsplikt gentemot den positiva sanningsplikten gentemot domstolar. Om man måste välja skulle nog en advokat prioritera lojalitetsplikten men givetvis ska man avträda, om det är möjligt.
2016-04-20, 16:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag kan knappast tro att han var en frivillig medhjälpare.
Du skrev att han kände sig hotad och rädd nu och därför inte ville prata.
VEM menar du hotar honom NU i häktet?
VAD är han rädd för, förutom att ta sitt straff?
2016-04-20, 16:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jo man kan faktiskt undra, jag menar endast förekomsten av ett hår gör det ju inte sannolikt att domen skulle fått ett annat utfall, det är givetvis analysen av håret som är av främst intresse.
Ja, det är dels ett risktagande med sista meningen om att avvakta med att åberopa bevisningen. Får han avslag så är det ju kört.
Sen begriper jag som sagt inte hur ett åberopande kan kallas ny bevisning om man inte ens vet vart det leder för klientens skull.
Peka på att undlåta gör undersökningar (ej begärt tidigare) och det andra om NFC ser jag ingen vits med heller om han el klienten inte har större intresse själva i nuläget av en analys.
2016-04-20, 16:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Får han avslag så är det ju kört.

Han kan dock begära resning senare om det skulle framkomma ny bevisning.
2016-04-20, 16:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Självklart, så länge han inte får en direkt fråga, vilket inte är direkt sannolikt. Om han mot förmodan skulle få det så hamnar i han i en svår situation lojalitetsplikt/tystnadsplikt gentemot den positiva sanningsplikten gentemot domstolar. Om man måste välja skulle nog en advokat prioritera lojalitetsplikten men givetvis ska man avträda, om det är möjligt.
Ja, det har diskuterats tidigare att advokaten kommer i konflikt med sanningen/ed om NB erkänner mord, tänker fortsätta med den inställningen utåt och vill ha advokaten med sig på den linjen (främjande av orätt). Har ska väl advokaten försöka lotsa klienten. Annars får han avveckla sig och påstå att de personkemin inte stämmer eller att de inte är eniga hur rättsfallet ska drivas (bryter ej sekretessen). Nån la sen en länk om detta i tråden.
2016-04-20, 16:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
En advokat har positiv sanningsplikt i förhållande till sin klient men endast negativ sanningsplikt i förhållande till domstolar, han kan således undvika att berätta det men skulle han t.ex. få en fråga om NB berättat vem det är så får han inte ljuga. Dock hamnar han såklart i en svår sists då han har lojalitetsplikt/tystndsplikt gentemot sin klient (kan förstås inhämta samtyckte från klienten för att undvika att åsidosätta denna).

Samma svar beträffande punkt 1 och 2.

Tack för svaret

Jag tænker på om det skulle kunna vara så att NB berättat för BH att en av Arne J's söner har varit inblandade i mordet och iom att NB har en mycket stark lojalitets känsla genimot AJ att NB då har haft mycket svårt för att berätta vem denne person är och hur han är inblandad.

Jag tänker också här på hur udda det ju var när AJ i förhör i HR på alla sätt berömde NB även om han vet om att NB dömts för mordet på Lisa, samt inte minst att ahn dömts för att ha försökt sig på att attackera hans svärdotter Adriana.
Det är ju något där som inte stämmer.

Så frågan är om "Med tanke på den personkrets som borde ha utretts mer ingående väljer Nerijus att utnyttja sin rätt att tiga" om denna personkrets skulle kunna vara Jönsson familjen och inte som alla tror AB och IB.

Jag läste nämligen häromdagen att man inte får anklaga/nämna någon annan möjlig GM i et överklagande om man inte har bevis och/eller om denna person inte tidigare delgivits misstanke i fallet och att detta endast kan tas upp i en evt ny rättegång dvs om prövningstillstånd ges.
2016-04-20, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Han kan dock begära resning senare om det skulle framkomma ny bevisning.
Ja, det begriper jag med. Jag skrev igår om att BH var med om Butts tionde försök till resning men avslag igen 2010.

Edit. Skulle det vara en anledning är det ju rent rävspel. Hålla på bevisning, få avslag PT och sen kolla om det är positivt för klienten via en analys och sen återkomma?
Jag menar samma gamla hårstrån som förut alltså.
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 16:51.
2016-04-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du skrev att han kände sig hotad och rädd nu och därför inte ville prata.
VEM menar du hotar honom NU i häktet?
VAD är han rädd för, förutom att ta sitt straff?

Spela inte dum nu. Han som tvingade/lurade honom att hjälpa till, förståss.
2016-04-20, 16:49
Medlem
Citat:
Jo så är det ju, att inte svara kan vara ett svar i sig. Ja, låt oss säga att NB en månad innan en HUF antingen berättar för honom att han själv gjort det eller tydligt utpekar någon annan skulle jag i första hand överväga om jag kommer få någon direkt fråga på detta. Det vanliga är ju att så inte sker då advokaten inte blir förhörd, så på detta vis kan man undvika att bryta mot den positiva sanningsplikten. Däremot kan han givetvis inte använda det i en plädering. Den försiktige advokaten som inte vill riskera att frågan tas upp bör givetvis avträda men i praktiken tror jag sånt är sällsynt. Det är vanligare när det gäller skriftliga handlingar, om en klient t.ex. vill ange förfalskade dokument som bevisning, eller även när det gäller muntlig bevisning åberopa ett vittne som man vet kommer begå mened.

Ok, tack.
Vågar du dig på en liten gissning om han får PT
2016-04-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag vet inte riktigt var du läser vad du anför nu, men jag läser punkt.51:
Lisa Holms hårstrå i kanten på hålet i väggen kan lika gärna förts dit av gärningsmannen, och behöver inte betyda att Lisa Holm mördats i förrummet.

Men om du i din egen individ, tycker att det är rimligt att någon som interagerat med Lisa under dagen, snappat upp ett av hennes hårstrån, vilket sedan vi genomletning av ladan, händelsevis lossnar och hamnar 2m upp i taket i just detta hörn, där även en blodavsättning från Nerijus råkar finnas. Inom samma lilla (i förhållande till resten av ladan) area där även snöre och örhänge påträffas.
Jag värderar inte din tanke, men måste konstatera att det rör sig om otur för Nerijus i någon grad, om så är fallet.
Hurtig är så angelägen om att tråckla in AB, att det ibland slår över. Han vill tex flytta själva mordplatsen och detta med hårstrået ingår i denna strävan. Men att 51 Lisa Holms hårstrå i kanten på hålet i väggen kan lika gärna förts dit av gärningsmannen har väl åklagaren inget emot s a s.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in