2016-04-20, 15:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ok, så han får inte ljuga men han får alltså tiga, vilket ju i sig är ett svar.

Måste va komik på hög nivå om han skulle få frågan under pågående rättegång.

Men det kanske aldrig sker, jag har ingen aning.

Jag antar att du menar att han ska kliva av omgående
när han fått beskedet av klienten.

Din sista mening....det beror väl på vad klienten riskerar eller är åtalad för. Försvaret måste inte hitta ytterligare GM. Man skulle ju i så fall aldrig kunna hålla rättegång där de misstänkte skyller på varandra utan det skulle bli ett evigt advokatbytande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-20 kl. 16:11.
2016-04-20, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är väl i stort sett bara att läsa advokatens argument: Han menar att det framkommit "nya fakta" av sådan art att det är resningsgrundande, dvs att om de varit kända i de lägre rätterna så hade utgången blivit en annan. Därför yrkas på PT, alternativt att HD (om jag fattar saken rätt) helt sonika återförvisar målet till hovrätten för ny prövning utifrån nytt bevisläge.

Problemet är bara som jag skrev igår att det inte har framkommit någon ny bevisning och inte heller har advokaten kunnat visa på några sakfel i tolkningen av bevisen. Det enda är datortrafiken då och den har aldrig varit någon avgörande pusselbit. För att ta upp målet måste det vara fel som kan antas haft avgörande inverkan på utgången i målet.

Samma sak gäller - om än på ett annat vis - tjafset om hårstrån. Enligt huvudregeln är den vägen stängd eftersom bevisningen är känd och försvaret i så fall borde ha krävt testning av dem tidigare under processen. Nu kan ju HD i slutändan göra lite som de vill om de nu VILL pröva ett mål. Det såg vi i målet med mannen som kastade sin fru från en balkong häromåret.

Men varför skulle de göra det här? Nerijus går inte fri för att vi kan bestämma djurhåren kommer från en häst, en ko eller en katt.

I övrigt är det bara advokaten som kommer med egna tolkningar av saker som han menar är mer riktiga än de som domstolen gjort utifrån åklagarens sakframställan. Men det menar jag är bara bevisvärdering.
.. Outgrundliga äro HDs vägar men att de kan sin sak processmässigt råder ingen tvekan.
Du nämner balkongfallet och däri finns vägledning från HD angående bevisvärdering - intressant och relevant läsning om att hålla sig till det centrala. För övrigt är punkt 62 intressant i sig i den domen för där inkommer det sunda resonemanget som jag efterlyste i HovRs resonemang.
Typ förvisso möjligt, men är det rimligt?

Metadatan ger ju för handen att det är ABs flashspår (det står ju hans namn x2 där) så där vet jag inte vad BH tänkt sig komma med.

Jag kan inte begripa vart analyserna är om det nu är sånt fokus på djurhår och ett hårstrå med rot.
Jag fattar inte varför BH (oj, förlåt jag menar Nerijus) avvaktar med att åberopa bevisningen och ska invänta prövningstillstånd.
Vad är det som händer i slutet på överklagan?

Det finns då andra fall där tekniska utredningar har skett från BHs sida (återskapande film etc).
I TR och HovR har ÅK bevisbördan och försvaret ska skapa tvivel och leta alternativa gärningsmän och förlopp. Nu ska det väl handla om att försvaret verkligen tar fram nytt och varför landar det bara på åberopan?

Nu känns ju "det nya"/den "nya" bevisningen mer som rena gissningarna och insinuationer. Om det sen visar sig vara NBs lugg och en gammal grävling så sitter han väl snarare mer i smeten och vi vet att ladan besöks av aggressiva varelser även nattetid.
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 16:01.
2016-04-20, 15:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det spelar egentligen ingen roll för lojalitetsplikten huruvida klienten drabbas eller inte. Ett exempel från advokatsamfundets disciplinnämnd är att en advokat som hade en klient som berättade att han skulle begå självmord, berättade för klientens mamma om detta, han fick en erinran (eller möjligen även en varning) av disciplinnämnden. Så långt sträcker sig lojalitetsplikten.

Nej domstolen kommer inte ställa frågan så som jag nämnde tidigare blir detta ett problem av sällan praktiskt betydelse, annat är det om förfalskade handlingar lämnas in eller vittnen åberopas som man vet kommer begå mened.
Åh hej. Det var bra du kom. Hjälp mig med detta:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-04-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om man "har en uppfattning" om en händelse så betyder det att det är något man tror kan ha hänt.
Vet man med säkerhet vad som hänt uttrycker man sig inte så, då uttrycker man sig med bestämdhet ATT just detta hänt. Pricken över i är då att man också berättar detta.

Ok. Tack för svaret.

Vi var inte på plats när allting hände. Vi kan bara spekulera. Nerijus har medgett, enligt ansökan på PT, att han var på plats, men vi kan inte veta säkert, inte ens hans advokat, om detta stämmer vad Nerijus säger. Advokaten har inte behövt skriva allt i ansökan, vad Nerijus har sagt. Han tar upp kortfattad bara den delen som gäller hans ansökan om resning, och det som Nerijus har godkänt.

Varför då vi skulle bedömma Nerijus mening? Varför skulle vi bedömma advokatens mening? På vilka grunder?

Citat:
Ingenting.

Jag ifrågasätter och reflekterar över hur han lagt upp sin/Nerijus överklagan.

Citat:
Vad har du emot polis, åklagare och ledamöterna i tingsrätt och hovrätt?

Jag vill svara så att jag är en person som ifrågasätter. Om Hurtig (i just detta ärende) vet jag ingenting annat än har läst hans ansökan om PT. Det är allt och jag anser att ansökan är seriös.
2016-04-20, 16:02
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Outgrundliga äro HDs vägar men att de kan sin sak processmässigt råder ingen tvekan.
Du nämner balkongfallet och däri finns vägledning från HD angående bevisvärdering - intressant och relevant läsning om att hålla sig till det centrala. För övrigt är punkt 62 intressant i sig i den domen för där inkommer det sunda resonemanget som jag efterlyste i HovRs resonemang.
Typ förvisso möjligt, men är det rimligt?

Metadatan ger ju för handen att det är ABs flashspår (det står ju hans namn x2 där) så där vet jag inte vad BH tänkt sig komma med.

Jag kan inte begripa vart analyserna är om det nu är sånt fokus på djurhår och ett hårstrå med rot.
Jag fattar inte varför BH (oj, förlåt jag menar Nerijus) avvaktar med att åberopa bevisningen och ska invänta prövningstillstånd.
Vad är det som händer i slutet på överklagan?

Det finns då andra utredningar där tekniska utredningar har skett från BHs sida (återskapande film etc).
I TR och HovR har ÅK bevisbördan och försvaret ska skapa tvivel och leta alternativa gärningsmän och förlopp. Nu ska det väl handla om att försvaret verkligen tar fram nytt och varför landar det bara på åberopan?

Nu känns ju "det nya"/den "nya" bevisningen mer som rena gissningarna och insinuationer. Om det sen visar sig vara NBs lugg och en gammal grävling så sitter han väl snarare mer i smeten och vi vet att ladan besöks av aggressiva varelser även nattetid.

Det stämmer att åklagaren har bevisbördan beträffande skuldfrågan men när det gäller frågan om PT måste det vara sannolikt att den nya bevisningen skulle påverkat utgången i den tidigare rättegången, det är väl egentligen inte tal om bevisbörda utan mer vilka krav som krävs för att ett PT ska meddelas. Givetvis kan man undra om det nu finns analyser som kan vara av intresse varför dessa inte åberopats ännu. Om det var möjligt att begära anstånd med att komplettera ansökan vore detta såklart att föredra, istället för att begära om resning för det fall analyserna visar något som talar till NB:s förmån.
2016-04-20, 16:03
Medlem
Citat:
Hotad av vem?
IR som en ledsen mor?! Madre Mia... Hon var ju besk som eter i rätten och hade väl knappast den utstrålningen.

Utstrålning har jag inte talat om, tvärtom. Är en ledsen hund då bättre beskrivning om en advokat som verkade nästan börja gråta i en rättsal. Hon var alldeles för svag och inte tillräkligt engagerad. Nerijus skulle ha behövt byta advokat till HR.
2016-04-20, 16:05
Medlem
Citat:
Det där var helt nya fakta.
Är det någon som hotat honom eller är han bara rädd för straffet han måste ta för sitt brott?

Jag kan knappast tro att han var en frivillig medhjälpare.
2016-04-20, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det stämmer att åklagaren har bevisbördan beträffande skuldfrågan men när det gäller frågan om PT måste det vara sannolikt att den nya bevisningen skulle påverkat utgången i den tidigare rättegången, det är väl egentligen inte tal om bevisbörda utan mer vilka krav som krävs för att ett PT ska meddelas. Givetvis kan man undra om det nu finns analyser som kan vara av intresse varför dessa inte åberopats ännu. Om det var möjligt att begära anstånd med att komplettera ansökan vore detta såklart att föredra, istället för att begära om resning för det fall analyserna visar något som talar till NB:s förmån.
Ja, det är inte anstånd han frågar efter.
Inte vet han heller om det är positivt för klienten.
Nu ser jag inte de här stråna som exhalterande versus DNA etc. men jag fattar mig inte på BH alls.
Det är ju inte mycket annat som är nytt (om nåt).
Ska han inte iaf ha kunnat begära detta till RÅ om han nu inte vill ta ur egen kassa? Han har väl haft all tid i världen på sig via det anstånd som redan fanns på 1,5 mån.
Eller menar han att detta strå är så intressant att det får HD att smacka förnöjt oavsett om det inte är analyserat förut?
Djurhåren ser jag som fullständigt skit det samma. BH betonar att Lisa inte hade husdjur. Om BH vetat att NB hade katt hade han nog hoppat över punkt 33. Eller så försöker han sig på en rövare mot HD..
2016-04-20, 16:14
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Utstrålning har jag inte talat om, tvärtom. Är en ledsen hund då bättre beskrivning om en advokat som verkade nästan börja gråta i en rättsal. Hon var alldeles för svag och inte tillräkligt engagerad. Nerijus skulle ha behövt byta advokat till HR.

Ledsen hund ?
Mera som en rabiessmittad hund i så fall .
Hennes utfall mot allt och alla talar väl sitt tydliga språk .
Tyvärr så blev ju bytet av advokat till denna omgången ingen större succé .
På mig verkar det mest som om Hurtig tar vid där Rönnbäck slutade .
Allt och alla är skyldiga till fel utom mördaren Nerijus som är världens
snällaste och mest missförstådda person .
Många tycker synd om mördaren men offret verkar man strunta i totalt .
Vissa spån verkar till och med ha ont av att målsägarbiträdet talade
om hur Lisa var som person .
2016-04-20, 16:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jämför inte hundar med IR - det vore inte snällt. Mot hunden.
Va? nästan skulle gråta i rättsalen?! Det finns inte minsta belägg för det du säger. Du verkar ha glott på bilder och varken lyssnat eller läst slutpläderingar och förhör.

Det minsta man kan kalla henne är svag och inte engagerad. Det är det enda jag skulle kunna ge henne stilpoäng för. Däremot att det som kom var vedervärdigt dåligt är en annan femma.
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 16:30.
2016-04-20, 16:18
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ja, det är inte anstånd han frågar efter.
Inte vet han heller om det är positivt för klienten.
Nu ser jag inte de här stråna som exhalterande versus DNA etc. men jag fattar mig inte på BH alls.
Det är ju inte mycket annat som är nytt (om nåt).
Ska han inte iaf ha kunnat begära detta till RÅ om han nu inte vill ta ur egen kassa? Han har väl haft all tid i världen på sig via det anstånd som redan fanns på 1,5 mån.
Eller menar han att detta strå är så intressant att det får HD att smacka förnöjt oavsett om det inte är analyserat förut?
Djurhåren ser jag som fullständigt skit det samma. BH betonar att Lisa inte hade husdjur. Om BH vetat att NB hade katt hade han nog hoppat över punkt 33. Eller så försöker han sig på en rövare mot HD..

Jo man kan faktiskt undra, jag menar endast förekomsten av ett hår gör det ju inte sannolikt att domen skulle fått ett annat utfall, det är givetvis analysen av håret som är av främst intresse.
2016-04-20, 16:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Måste tacka Tingsnotarien för koncisa och upplysande inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in