Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Det är väl i stort sett bara att läsa advokatens argument: Han menar att det framkommit "nya fakta" av sådan art att det är resningsgrundande, dvs att om de varit kända i de lägre rätterna så hade utgången blivit en annan. Därför yrkas på PT, alternativt att HD (om jag fattar saken rätt) helt sonika återförvisar målet till hovrätten för ny prövning utifrån nytt bevisläge.
Problemet är bara som jag skrev igår att det inte har framkommit någon ny bevisning och inte heller har advokaten kunnat visa på några sakfel i tolkningen av bevisen. Det enda är datortrafiken då och den har aldrig varit någon avgörande pusselbit. För att ta upp målet måste det vara fel som kan antas haft avgörande inverkan på utgången i målet.
Samma sak gäller - om än på ett annat vis - tjafset om hårstrån. Enligt huvudregeln är den vägen stängd eftersom bevisningen är känd och försvaret i så fall borde ha krävt testning av dem tidigare under processen. Nu kan ju HD i slutändan göra lite som de vill om de nu VILL pröva ett mål. Det såg vi i målet med mannen som kastade sin fru från en balkong häromåret.
Men varför skulle de göra det här? Nerijus går inte fri för att vi kan bestämma djurhåren kommer från en häst, en ko eller en katt.
I övrigt är det bara advokaten som kommer med egna tolkningar av saker som han menar är mer riktiga än de som domstolen gjort utifrån åklagarens sakframställan. Men det menar jag är bara bevisvärdering.
.. Outgrundliga äro HDs vägar men att de kan sin sak processmässigt råder ingen tvekan.
Du nämner balkongfallet och däri finns vägledning från HD angående bevisvärdering - intressant och relevant läsning om att hålla sig till det centrala. För övrigt är punkt 62 intressant i sig i den domen för där inkommer det sunda resonemanget som jag efterlyste i HovRs resonemang.
Typ förvisso möjligt, men är det rimligt?
Metadatan ger ju för handen att det är ABs flashspår (det står ju hans namn x2 där) så där vet jag inte vad BH tänkt sig komma med.
Jag kan inte begripa vart analyserna är om det nu är sånt fokus på djurhår och ett hårstrå med rot.
Jag fattar inte varför BH (oj, förlåt jag menar Nerijus) avvaktar med att åberopa bevisningen och ska invänta prövningstillstånd.
Vad är det som händer i slutet på överklagan?
Det finns då andra fall där tekniska utredningar har skett från BHs sida (återskapande film etc).
I TR och HovR har ÅK bevisbördan och försvaret ska skapa tvivel och leta alternativa gärningsmän och förlopp. Nu ska det väl handla om att försvaret verkligen tar fram nytt och varför landar det bara på åberopan?
Nu känns ju "det nya"/den "nya" bevisningen mer som rena gissningarna och insinuationer. Om det sen visar sig vara NBs lugg och en gammal grävling så sitter han väl snarare mer i smeten och vi vet att ladan besöks av aggressiva varelser även nattetid.