Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Du verkar insatt, vilka kriterier måste vara uppfyllda för att beviljas granskningsdispens, kan det vara detta som BH försöker uppnå?
Vi vet ju att prejudikatdispens är så gott som uteslutet, ändringsdispens likaså.
Återstår granskningsdispens samt extraordinär dispens, finns det brottmål som visar hur man resonerar kring detta, kan det vara något som BH försöker åstadkomma?
Hur som helst så tycker jag att NB har en mycket märklig strategi och ett taktisk korkat uppträdande, kan inte vara lätt att vara rådgivare till en sådan chef.
Det är väl i stort sett bara att läsa advokatens argument: Han menar att det framkommit "nya fakta" av sådan art att det är resningsgrundande, dvs att om de varit kända i de lägre rätterna så hade utgången blivit en annan. Därför yrkas på PT, alternativt att HD (om jag fattar saken rätt) helt sonika återförvisar målet till hovrätten för ny prövning utifrån nytt bevisläge.
Problemet är bara som jag skrev igår att det inte har framkommit någon ny bevisning och inte heller har advokaten kunnat visa på några sakfel i tolkningen av bevisen. Det enda är datortrafiken då och den har aldrig varit någon avgörande pusselbit. För att ta upp målet måste det vara fel som kan antas haft avgörande inverkan på utgången i målet.
Samma sak gäller - om än på ett annat vis - tjafset om hårstrån. Enligt huvudregeln är den vägen stängd eftersom bevisningen är känd och försvaret i så fall borde ha krävt testning av dem tidigare under processen. Nu kan ju HD i slutändan göra lite som de vill om de nu VILL pröva ett mål. Det såg vi i målet med mannen som kastade sin fru från en balkong häromåret. Men varför skulle de göra det här? Nerijus går inte fri för att vi kan bestämma djurhåren kommer från en häst, en ko eller en katt. Mänskliga hårstrån från ett annat huvud än Nerijus eget eller offret friar honom inte heller. Det pekar möjligen på en hypotetisk med-GM. Men det rubbar inte DNA-bevisningen en millimeter. Och eftersom han inte vill bjuda på en alternativförklaring till hur hans DNA hamnat där, vad han egentligen gjort under tidsperioden och vad hans syfte med att "fråga om vägen" dagen innan var (ett par kilometer från det egna hemmet) så står åklagarens beskrivning. Den må vara behäftad med frågetecken på en del punkter. Men som du vet måste man inte i ett brottmål slå fast vad som hände i varenda mikrosekund av förloppet för att fälla den tilltalade till ansvar.
I övrigt är det bara advokaten som kommer med egna tolkningar av saker som han menar är mer riktiga än de som domstolen gjort utifrån åklagarens sakframställan. Men det menar jag är bara bevisvärdering.
Några rättegångsfel från hovrättens sida har heller inte åberopats.
En jurist får gärna korrigera mig, men jag skulle bli mycket förvånad om det finns någon enda i hela Sverige (som är vid sina sunda vätskor) som tror på en annan utgång i målet en liggande dom. Det torde med all säkerhet även gälla advokaten Hurtig.