Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Tanken slog mig igår att det vore intressant om du satte tänderna i punkt 49 som dels har större intresse och fördjupat dig mer ingående vad BH påstår bland annat om vad Martina säger versus Adam. Utöver hans "medicinska" utlåtanden vill säga. Gärna med komplement av Moosky (sekretessdelen) och LOE2 (p 51).
Jag sammankallar ett expertisråd. Hahahahaha. Skämt åsido vore det intressant att bena ner.
Ok.
(Påminner om att det är mina egna tolkningar av text och förhör och till stor del taget ur minnet, så reservation för fel och misstag)
Punkt 49:
* NB menar att uppgifter lämnade av MOF talar mot hängning och för strypning som dödsorsak.
Rättsläkare AB säger att sett till helheten är strypning ett möjligt, men mindre sannolikt alternativ och konstaterar att det inte helt säkert går avgöra om dödsorsaken är hängning, strypning eller en kombination därav.
* I TR påtalar MOF en förändring, ev. blödning, bakom struphuvudets hinnor som inte dissikerats fram och undersökts närmare eller nämnts som skada på offret.
Minns inte att MOF drar någon slutsats av vad det fyndet står för och inte heller att AB går in på det.
Beskrivningen går inte att läsa om i sekretessat obduktionsprotokoll.
Kommer sannolikt från våldet/snöret men jag förstår inte hur BH kan komma fram till att det kan bero på skada från strypning, men inte från hängning.
* BH hävdar att brott på tungbenet talar för att kroppen hängt, men att frånvaro av blödning vid brottet tyder på att hängning/tungbensbrott skett efter döden.
AB säger tydligt att någon sådan slutsats inte går att dra eftersom mindre blödningar kan lösas upp genom autolys under förruttnelsen.
* På något konstigt vis får BH det till att även blod/DNA under naglarna pekar på att hon hängts efter döden (syftningsfel?)
BH säger samtidigt att det tyder på att hon klöst sig själv på halsen i avvärjningssyfte, men att det inte går att se några nagelmärken på halsen.
MOF säger att bilder saknas men spekulerar i att beskrivna fläckformiga avskavningar ovan och nedom snörfåran på halsens vänstra sida mycket väl kan vara från LH naglar.
AB nämner inga självförvållade avvärjningsskador.
* BH påtalar det som en brist att viktiga spår kan ha försvunnit eftersom det dröjde fyra dagar innan obduktionen gjordes.
Fyra dagar är en sanning med modifikation.
Kroppen lyftes ut lördag morgon efter 04.40 och fraktades ett par timmar senare till rättsläkarstationen.
Söndag var helgdag.
Måndag gjordes röntgenundersökningar (i liksäck).
Tisdag packades kroppen upp och teknikerna gjorde omfattande spårsäkringar som tog så stor del av dagen att själva obduktionen fick förläggas till onsdagen.
Den rättsmedicinska undersökningen av kroppen inleddes alltså på måndagen och slutfördes på onsdagen.
Att man förhåller sig till normal arbetstid och gängse rutiner istället för att forcera dygnet runt med rättsmedicinsk undersökning har jag ingen synpunkt på. Man bör dock kunna förutsätta att kroppen fram till undersökning förvaras i en sådan miljö och temperatur att förändringar under tiden minimeras.