2016-04-19, 23:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du fattade ju inte ens den enkla jag la upp
Jo tyvärr.

Citat:
*Hjälp*
har du ett kg bly eller ett kg bomull behöver du lika mycket kraft för att accelerera upp massan i samma hastighet i vakuum
Du fattade ju inte ens den enkla jag la upp
Jag har inte frågat om 1 kg i vakuum, jag har frågat om motståndet i en konstruktion endast beror på hur tung konstruktionen ifråga är - detta frågar jag eftersom det var vad du verkade påstå...
Citera
2016-04-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så om man t.ex ställer nåt jättetungt i källaren på ett hus byggt av okokt spaghetti så kan det nästan inte rasa alls eftersom det blir så tungt, det kommer åtminstone att ta extremt lång tid om det trots allt rasar pga t.ex. ett farligt hologram.

Ja vad säger du själv? Du tror att en skyskrapa på över 400 meter höjd vilket innebär att det är en extremt stark byggnad kan rasa igenom sig själv.. Det är skillnad på spagetti och stålbalkar men det tror kanske inte du?
Citera
2016-04-19, 23:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja vad säger du själv? Du tror att en skyskrapa på över 400 meter höjd vilket innebär att det är en extremt stark byggnad kan rasa igenom sig själv.. Det är skillnad på spagetti och stålbalkar men det tror kanske inte du?

Jag vet inte riktigt - det beror väl på hur mycket spaghettin väger antar jag? Jättemycket sån där tung tortellini i botten på en skyskrapa så står den nog kvar! (för det är väl det du påstår?)
Citera
2016-04-19, 23:33
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ja vad säger du själv? Du tror att en skyskrapa på över 400 meter höjd vilket innebär att det är en extremt stark byggnad kan rasa igenom sig själv..
Varför tror du att en 400 meter hög byggnad måste vara extremt stark? Kan det möjligen vara för att det behövs?

Om den inte vore extremt stark, vad skulle hända då? Skulle den låta bli att kollapsa tack vare dina matematiska beräkningar?
Citera
2016-04-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Om den inte vore extremt stark, vad skulle hända då? Skulle den låta bli att kollapsa tack vare dina matematiska beräkningar?
inte kollapsa men blåsa sönder så den bryts

när något går sönder får man följa fysikens lagar och då går det sönder på de svagaste områdena
Citera
2016-04-20, 00:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
inte kollapsa men blåsa sönder så den bryts

när något går sönder får man följa fysikens lagar och då går det sönder på de svagaste områdena

Är det bara just risken att blåsa omkull som ökar om man bygger en för klen konstruktion? Eller skulle t.ex. risken att rasa pga följderna av att byggnaden fick ett fullastat flygplan rätt in i sig kunna tänkas öka också?
Citera
2016-04-20, 00:08
Medlem
Citat:
Är det bara just risken att blåsa omkull som ökar om man bygger en för klen konstruktion? Eller skulle t.ex. risken att rasa pga följderna av att byggnaden fick ett fullastat flygplan rätt in i sig kunna tänkas öka också?

Nope, flygplan är lätta och går till och med sönder av fåglar
Citera
2016-04-20, 00:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nope, flygplan är lätta och går till och med sönder av fåglar

Så vad händer med ett flygplan som flyger in i en skyskrapa?
Studsar det mot väggen?
Blir det upplöst i nanopartiklar?
Faller det ner på marken?
Knölas det ihop?
Herregud, varför frågar jag ens.. Flygplan är ju lätta och går sönder och skyskrapor är tunga - helt ofarligt med andra ord (så länge det inte blåser förstås för då ramlar ju skyskrapan ändå).
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-04-20 kl. 00:13.
Citera
2016-04-20, 00:16
Medlem
Citat:
Så vad händer med ett flygplan som flyger in i en skyskrapa?
Studsar det mot väggen?
Blir det upplöst i nanopartiklar?
Faller det ner på marken?
Knölas det ihop?
Herregud, varför frågar jag ens.. Flygplan är ju lätta och går sönder och skyskrapor är tunga - helt ofarligt med andra ord (så länge det inte blåser förstås för då ramlar ju skyskrapan ändå).

rätt svar: Knölas det ihop?

Flygmotorerna gör skada då de är väldigt starka
Citera
2016-04-20, 00:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
rätt svar: Knölas det ihop?

Flygmotorerna gör skada då de är väldigt starka

Men inte så mycket skada väl? Inte om huset är tungt i alls fall? Eller?
Citera
2016-04-20, 00:22
Medlem
Citat:
Men inte så mycket skada väl? Inte om huset är tungt i alls fall? Eller?
inte mer än väggen planet slår ihop med. balkar i kärnan som inte träffas av flygmotorerna har planet inga möjligheter att göra sönder
Citera
2016-04-20, 06:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
inte mer än väggen planet slår ihop med. balkar i kärnan som inte träffas av flygmotorerna har planet inga möjligheter att göra sönder

Så lite skrapmärken på fasaden samt två hål lika stora som motorerna är vad du anser vore det "naturliga" resultatet av att flyga in ett passagerarflygplan i en skyskrapa?
(Förutsatt att byggnaden är så tung så den inte redan har blåst omkull förstås?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in