2016-04-19, 22:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett hårstrå måste inte bevisa något i sig, dock så kan det vara en ledtråd till något som man ännu inte känner till, värdet kan knappast bestämmas innan man vet vad man har att göra med, ganska självklart om du tänker efter tror jag.

Man kan inte veta om det går att få fram DNA om man inte undersöker och försöker utvinna DNA, det är väl också ganska självklart?

Och hur står sig hårstråt till det som redan är tungt så som bevisning i form av DNA träffar som då N har lämnat efter sig? Kan det vara Ns hårstrå? Du är medveten om vad NFC har sagt om håret på rot va?

Hårstrån i mordfall är alltid lika fascinerande och jag vill gärna se om du kan hitta ett fall där ett hårstrå är avgörande för skuldfrågan då det gäller ett mord.
2016-04-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Varulven i Minsk kanske?
Nej, alltså det här är så låg nivå så jag vet inte. WOAW ett hårstrå det är det tyngsta beviset i Sveriges mordhistoria. Inte 10 DNA träffar på ett offer utan ett hårstrå på rot.

10 DNA träff på offret? Var tog du om det ifrån? Källa!
Du kanske ville säga - DNA på offrets kläder?
Det är en stor skilnad.
2016-04-19, 22:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hur kommer det sig att du inte har kommit på det här med hårstråna tidigare om du nu
är så bekymrad över hur utredningen har skötts ?
Det stod ju faktiskt om hårstråna i FUP .
Det blev väl lite lättare nu att bara haka på när Hurtigs fantasier blev offentliggjorda va ?
Är det något mer som bekymrar dig när det gäller utredningen ?
Jag menar som inte fanns med i Hurtigs och Nerijus PT-ansökan .
Undrar förresten om Nerijus ens vet vad som står i ansökan .
Det låter mer som om det är Björne enbart som har haft skrivarhatten på .

Men bara för att Rönnbäck svingar vilt och drar till med konspiration och sannolikt har fel så gör ju det inte att utredningen framstår som grundlig och metodisk.
2016-04-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ett hårstrå måste inte bevisa något i sig, dock så kan det vara en ledtråd till något som man ännu inte känner till, värdet kan knappast bestämmas innan man vet vad man har att göra med, ganska självklart om du tänker efter tror jag.

Man kan inte veta om det går att få fram DNA om man inte undersöker och försöker utvinna DNA, det är väl också ganska självklart?
Tänker att åklagarsidan får ju alltid vara beredd på en PT ansökan och att den kan gå igenom, kan delar av den ej utredda matrialet vara åklagarens ESS i rockärmen.
2016-04-19, 22:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
10 DNA träff på offret? Var tog du om det ifrån? Källa!
Du kanske ville säga - DNA på offrets kläder?
Det är en stor skilnad.

Nej, det är inte så stor skillnad och han är fortfarande dömd till livstids fängelse även om domen inte vunnit laga kraft. Så jag tror inte jag kan ta fram en bättre källa faktiskt.

Sen får man se det i vidare perspektiv så som avsaknad av alibi, och bett sina nära ljuga. Synlig på byn av vittnen, och utpekad av vittne om att han försökt få med kvinnan i bilen. Trots att han känner till vägen han frågar efter. Dock avböjer ju kvinnan den bilturen.

Sen har du det här då med all sperma och hans maniska onani och mordscenen med blottat kön och bröst. Han släpper spår på rör, snöre som är av typ som offret har runt halsen. Jackan, byxorna, och hans egen frus sekret på offrets trosa. Så vad fan är det med dig?
2016-04-19, 22:34
Medlem
I punkt 58-60 gör BH/NB en grej av att DNA-blandbilden på snöret kan ha uppkommit vid NFC pga provtagningstekniken, att detta är en ny okänd uppgift samt att HR borde åsatt detta ett lägre bevisvärde.

Vad är det som är nytt med det?
Blandbild säger inget om huruvida bägge DNA avsatts vid samma tillfälle bara att de hittats på samma område som topsats.
I TR framfördes väl försvaret att NBs DNA på snöret kan ha kommit från tidigare användning av snöret och rätten har redan tagit hänsyn till den möjligheten när bevisen värderats?
2016-04-19, 22:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Åklagaren tycker säkert det är intressant med, men han måste oundvikligen väga utredningsinsatserna mot nyttan med dem. Om jan sedan bedömt rätt avgör väl till viss del i varje överklagande som görs i fallet.

Enligt LJ (i någon artikel som länkats under dagen) kände utredarna inte till djurhåret. Varför NFC inte rapporterade det har inte framkommit ännu.
Jag håller med LOE2 att även om man kommer fram till djurart saknar det högst troligt avgörande bevisvärde.

Huvudhåren beskrivs som tussar och tovor, vilket för mig inte låter som något som kommit direkt från någons huvud.
NFC bör veta bäst om huruvida det är möjligt att få DNA ur en ensam telogen hårrot. Med samtidig risk att förbruka det lilla spåret kanske det var rätt att avstå analys tills vidare.

Hurtig åberopar djurhår som ett triumfkort - NY bevisning.
Han begär dock ingen analys till RK. Lägger heller inte en krona själv.
Kommer HD anse ett djurhår som nåt överväldigande - om Hurtig själv inte ens vet vad det är?

Jag begriper mig inte på resonemanget alls eftersom det handlar om skuldfråga och om det är en fossil rest sen mjölkrummets tidevarv eller ko från Martorp:
Vad leder det till?

Om det visar sig vara en gammal grävling när det då finally ska analyseras... och?

Han skriver sen att hans klient valt att invänta HDs bedömning - med risk för avslag PT.
Varför i hela friden?

Det är ju fö mer risker med en djurhårsanalys om det nu visar sig vara hans katt och ÅK behöver inte mer bevisning om så vore fallet.
Senast redigerad av develi 2016-04-19 kl. 22:38.
2016-04-19, 22:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Intressant diskussion men det viktigaste tycker jag är, att NB/försvaret alls tar upp frågan. Om det är NB:s hårtussar blir det ju spiken i kistan. Man kan faktiskt tänka sig att NB vet vems det är, eller åtminstone är säker på att de inte är hans egna.
2016-04-19, 22:53
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men bara för att Rönnbäck svingar vilt och drar till med konspiration och sannolikt har fel så gör ju det inte att utredningen framstår som grundlig och metodisk.

Kände du dig träffad av påhakandet ?
Det verkar ju inte vara någon större skillnad på Rönnbäck och idolen Hurtig .
Båda svingar vilt utan att komma med några direkta saker som pekar på
att utredningen skötts dåligt
Vad är det i Hurtigs ansökan som är så fantastiskt bra ?
Apropå vad som är tillåtet som du jollrar om och har fel i emellanåt .
Är det tillåtet av Hurtig att sitta och hitta på massa egna hypoteser och fantasier ?
Jag tvivlar starkt på att Nerijus vet till fullo vad som står i ansökan .
Den pekar ju mest på att han är skyldig och inte på att han är oskyldig .
Ett par jävla hårstrån , trams om annan mordplats och förväxlade datorer .
Inte mycket att komma med för att vara från en "stjärna" som Hurtig minsann .
2016-04-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta (det fetade) blir jag inte klok på hur menar han. Är han helt inkokt?
Med min buktalartolkning, så säger BH att det är fullt möjligt att det finns alternativa gärningsmän (som i andra stycken förtydligas såsom sannolikast varande AB och/eller IB). Med det här upplägget blir budskapet rätt sofistikerat, för att inte bitvis kunna uppfattas som absurt, för samtidigt förbehåller sig NB rätten att tiga med hänsyftning på den snäva kretsen av tänkbara alternativa gärningsmän (dvs av förment hänsyn till de anhöriga, som han just lämnat ut för grovt misstänkliggörande). För att lyckas få till det här med en förmodligen föga behjälplig NB, måste BH nästan slå knut på sig själv. Jag skulle inte förvånas om jag finge veta att mottagaren av skrivelsen fnissat vid läsandet.
2016-04-19, 23:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant diskussion men det viktigaste tycker jag är, att NB/försvaret alls tar upp frågan. Om det är NB:s hårtussar blir det ju spiken i kistan. Man kan faktiskt tänka sig att NB vet vems det är, eller åtminstone är säker på att de inte är hans egna.

Du har inte studerat överklaganden från dödsdömda i USA, det hör jag det.

När man sitter med arslet rejält inklämt i kniptången så tar man till ALLT man kan hitta i sin utredning som det finns minsta lilla frågetecken kring. Även om det är perifera saker som vare sig bevisar eller motbevisar någonting. Även om det är saker som lika troligt kan peka mot en själv.

Det finns inget spännande i det här, inga hemlisar som Nerijus "vet" men inte vill säga rent ut. Hurtig har helt enkelt gått igenom utredningen och grävt fram de smärre oklarheter han kan hitta. Eftersom hans klient kräver det så skriver han sen ett överklagande som är nästintill helt substanslöst ur ett HD-perspektiv eftersom det till 90-95% är centrerat kring bevisvärderingsfrågor. Den enda felaktighet han har kunnat hitta är datoranvändningen. Men den bevisar inget som kan få kniptångens grepp om baltröven att ens lätta lite grann. Den trollar inte bort något DNA, den trollar inte bort den samlade bilden av övrig bevisning i målet.

Du har som du haft hela tråden igenom för mycket livlig fantasi och för lite kritiskt, strukturerat tänkande. Mördaren sitter och han kommer att bli sittande. Om han inte tar livet av sig så kommer han inte att få andas frihetens luft på bra många år.
2016-04-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Med min buktalartolkning, så säger BH att det är fullt möjligt att det finns alternativa gärningsmän (som i andra stycken förtydligas såsom sannolikast varande AB och/eller IB). Med det här upplägget blir budskapet rätt sofistikerat, för att inte bitvis kunna uppfattas som absurt, för samtidigt förbehåller sig NB rätten att tiga med hänsyftning på den snäva kretsen av tänkbara alternativa gärningsmän (dvs av förment hänsyn till de anhöriga, som han just lämnat ut för grovt misstänkliggörande). För att lyckas få till det här med en förmodligen föga behjälplig NB, måste BH nästan slå knut på sig själv. Jag skulle inte förvånas om jag finge veta att mottagaren av skrivelsen fnissat vid läsandet.

Det är många märkliga skrivningar i denna ansökan.

Citat:
"Nerijus avvaktar med att åberopa bevisning tills dess att Högsta domstolen tagit ställning till frågan om prövningstillstånd."

Eftersom NB redan är dömd i två instanser och nu ligger bevisningen hos honom. Det är väl nu i sista sekunden innan saken prövas som han kläcka ur sig vad han vet. Mycket märklig skrivning. Verkar nästan som ansökan har tutats ihop under ett krogbesök.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in