2016-04-19, 21:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mig veterligt så har djurhåret inte undersökts av en expert på djurhår, ko, hjort, katt, spelar ingen roll, samtliga kända(FUP) personer som har rört sig i området vid tiden för försvinnandet borde då ha undersökts beträffande djurinnehav för att man på så vis skulle kunna härleda djurhåret till en person, det måste inte vara svårare än så, jag tycker att antaganden borde vara underordnat fakta.
Nu tycker jag ju att det är förjävla ointressant i sig men sätter troligen NB mer i smeten..
Utöver detta att det därmed är bullshit från BH att signalera: Lisa har inga husdjur.

Men för kännedom gör NFC artbestämning så det ska väl inte vara nåt större problem:
Citat:
För artbestämning är det generella tekniker som används. Då utnyttjas den information som finns i cellkärnans och mitokondriens dna.
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-analyser/djur-dna/
2016-04-19, 22:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta (det fetade) blir jag inte klok på hur menar han. Är han helt inkokt?
Ja, jag begriper mig inte på detta. Jag försökte kolla om det var svindyrt ( ) att analysera djurhår men hittade inget. Däremot att nåt om DNA (humant aka jämförelseprov) kostade nåt på 950:- om det nu är relevant vid hår och inte ordinär topsning?
Citat:
För de brottsutredande uppdragsgivare utanför polisväsendet som inte omfattas av NFC:s instruktion debiteras en analyskostnad om 950 SEK per jämförelseprov, exkl. moms.
http://nfc.polisen.se/tjanster/begar-jamforelse-av-dna/
2016-04-19, 22:07
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det borde även åklagaren tycka vara intressant, att få veta allt.

Mig veterligt så har djurhåret inte undersökts av en expert på djurhår, ko, hjort, katt, spelar ingen roll, samtliga kända(FUP) personer som har rört sig i området vid tiden för försvinnandet borde då ha undersökts beträffande djurinnehav för att man på så vis skulle kunna härleda djurhåret till en person, det måste inte vara svårare än så, jag tycker att antaganden borde vara underordnat fakta.

Om håret inte undersöktes så kan man knappast ha gjort en korrekt teknisk bedömning av värdet av håret, det är min uppfattning. Hur som helst så är det inte omöjligt att dra slutsatser av ett djurhår om man kan art och individbestämma det, hur det kom dit, vem som förde det dit eller andra omständigheter som gjorde att håret hamnade i trosan.

Beträffande hårtussarna så kan de lika gärna komma ifrån litauernas bostad som offrets bostad, men utan undersökning så kan man inte veta, jag ogillar antaganden när det står livstidsstraff på spel.

Jag vänder mig emot hur utredningen har gått till, det handlar inte om skuldfrågan.

Det är alltid någon som vänder sig mot polisens utredningar i mordfall, och om det beror på dumhet eller okunskap vet man ju inte. Däremot så funderar jag på om det är 1 huvudhårstrå som han gafflar om, och några djurhår som förmodligen till utseendet ser ut som dom i vasken där även snören låg.

Ett huvudhår vill alltså Hurtig ha till antingen I eller A, och då är detta ett jättebevis? Jag förstår inte resonemanget faktiskt och är du säker på att man kan få fram en DNA profil på detta unika, extremt viktiga hårstrå? Vad säger detta hårstrå i så fall att det kom dit från bilen eller från N?
Är detta hår verkligen ett bevis med värde på vad? Mord? Ja, då har man minsann inga krav utan man tar ett hårstrå som ett tungt bevis. Nej, vet du vad det är ju sämre än sämst det här. Tankeförmågan har havererat fullständigt.
2016-04-19, 22:08
Medlem
Citat:

Om håret inte undersöktes så kan man knappast ha gjort en korrekt teknisk bedömning av värdet av håret, det är min uppfattning. Hur som helst så är det inte omöjligt att dra slutsatser av ett djurhår om man kan art och individbestämma det, hur det kom dit, vem som förde det dit eller andra omständigheter som gjorde att håret hamnade i trosan.

Beträffande hårtussarna så kan de lika gärna komma ifrån litauernas bostad som offrets bostad, men utan undersökning så kan man inte veta, jag ogillar antaganden när det står livstidsstraff på spel.

Jag vänder mig emot hur utredningen har gått till, det handlar inte om skuldfrågan.

På vilket sätt tänker du att det skulle påverka skuldfrågan?

Lisa har legat inknölat i ett plåtskåp i en arbetsbod på Martorp, med bla trosorna vid fotknölarna i 5 dagar. Ovanpå Lisa fanns en mängd arbetskläder av diverse personer. Martorp har en stor djurbesättning så de som äger kläderna har med största sannolikhet kommit i kontakt med djur. Det fanns även spår av möss i boden.

Så exakt vad skulle bidraget av detta hårstråts härstamning leda till?
2016-04-19, 22:12
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Lisa har legat inknölat i ett plåtskåp i en arbetsbod på Martorp, med bla trosorna vid fotknölarna i 5 dagar. Ovanpå Lisa fanns en mängd arbetskläder av diverse personer. Martorp har en stor djurbesättning så de som äger kläderna har med största sannolikhet kommit i kontakt med djur. Det fanns även spår av möss i boden.

Varulven i Minsk kanske?
Nej, alltså det här är så låg nivå så jag vet inte. WOAW ett hårstrå det är det tyngsta beviset i Sveriges mordhistoria. Inte 10 DNA träffar på ett offer utan ett hårstrå på rot.
2016-04-19, 22:13
Medlem
Citat:

Åklagaren tycker säkert det är intressant med, men han måste oundvikligen väga utredningsinsatserna mot nyttan med dem. Om han sedan bedömt rätt avgörs väl till viss del i varje överklagande som görs i fallet.

Enligt LJ (i någon artikel som länkats under dagen) kände utredarna inte till djurhåret. Varför NFC inte rapporterade det har inte framkommit ännu.
Jag håller med LOE2 att även om man kommer fram till djurart saknar det högst troligt avgörande bevisvärde.

Huvudhåren beskrivs som tussar och tovor, vilket för mig inte låter som något som kommit direkt från någons huvud.
NFC bör veta bäst om huruvida det är möjligt att få DNA ur en ensam telogen hårrot. Med samtidig risk att förbruka det lilla spåret kanske det var rätt att avstå analys tills vidare.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-19 kl. 22:36.
2016-04-19, 22:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Martorp har en stor djurbesättning så de som äger kläderna har med största sannolikhet kommit i kontakt med djur. Det fanns även spår av möss i boden.
Ursäkta, men jag kunde dock inte låta bli att gapskratta mitt i denna hårresande diskussion.
För det påminde mig om Aristocats.
Citat:
2016-04-19, 22:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Får börja med att korrigera mig själv (trött idag..)
"Nerijus menar att alternativa gärningsmän eller hypteser inte går att utesluta."
.. Ska det givetvis stå.

BH får väl undersöka jämt bäst han vill. Diskussionen handlar väl om det finns nåt värde i överklagan.

1-25 handlar om NB hemma och om flash i datorn. Det har redan analyserats i tråden. Det är AB enligt metadata.
26-29 är intet nytt för han tjatar om blandbild DNA.
Hårstråna får en lång utläggning i punkt 30-36.

Han skriver sen att utredningen saknar robusthet, att det är ny bevisning och att det föreligger resningsskäl i samband med det det han tagit fram.

För övrigt fattar jag dock inte varför han inte ber om en analys på ett hårstrå med rot eller på ett djurhår (lär knappast kosta skjortan) snarare än att nästintill idka kohandel i frågan (inspirerad av ordval R, hahahaha).

Om nu Hurtig anser att detta är så förbannat viktigt (hår) att han skriver om detta så analysera då.

Men Nerijus avvaktar detta tills de tagit ställning till PT?

"Nerijus avvaktar med att åberopa bevisning tills dess att Högsta domstolen tagit ställning till frågan om prövningstillstånd."
Det här liknar en föreställning, regisserad av Hurtig. Han använder Nerijus tystnad som en slags tyngd till vad han själv kommit med för hypoteser - och hoppas att HD skall vilja syna hans "triumf", d.v.s vad Nerijus har på hjärtat. Men, han spelar alldeles för högt, för Nerijus kommer aldrig att delta aktivt i Hurtigs skådespel vad som än händer. Nerijus förblir tyst för han vet att vad han än skulle hitta på så vänds allt mot honom ändå, bevisningen är för stark. Det är ju som det är, men så länge han inte gjort bort sig genom att själv prata så kan han fortsätta att säga han är "oskyldig och har aldrig sett Lisa". Bättre för honom att låta Hurtig ta smällen och göra bort sig och Nerijus familj för då kan alltid Nerijus skylla på honom i kontakten med sin familj. Om det blir någon mer kontakt med dem.
Han borde ha bränt sina kort även där.

Med tanke på att Hurtig, Rönnbäck, deras medhjälpare samt inhyrda experter gått igenom fallet, FU och egna "spår och tips" och inte presterat mer till nu och Hurtigs inlaga så kan man nog summera det hela med att - Den tyste Nerijus är helt jävla körd, utan återvändo.

Det fanns inget mer, det finns ingen väg ut, det är bara att acceptera livstidsdomen.
Det måste bli ett slut på det här eländet, för rättvisans skull och för Lisa och hennes familjs skull.
2016-04-19, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är alltid någon som vänder sig mot polisens utredningar i mordfall, och om det beror på dumhet eller okunskap vet man ju inte. Däremot så funderar jag på om det är 1 huvudhårstrå som han gafflar om, och några djurhår som förmodligen till utseendet ser ut som dom i vasken där även snören låg.

Ett huvudhår vill alltså Hurtig ha till antingen I eller A, och då är detta ett jättebevis? Jag förstår inte resonemanget faktiskt och är du säker på att man kan få fram en DNA profil på detta unika, extremt viktiga hårstrå? Vad säger detta hårstrå i så fall att det kom dit från bilen eller från N?
Är detta hår verkligen ett bevis med värde på vad? Mord? Ja, då har man minsann inga krav utan man tar ett hårstrå som ett tungt bevis. Nej, vet du vad det är ju sämre än sämst det här. Tankeförmågan har havererat fullständigt.

Ett hårstrå måste inte bevisa något i sig, dock så kan det vara en ledtråd till något som man ännu inte känner till, värdet kan knappast bestämmas innan man vet vad man har att göra med, ganska självklart om du tänker efter tror jag.

Man kan inte veta om det går att få fram DNA om man inte undersöker och försöker utvinna DNA, det är väl också ganska självklart?
2016-04-19, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ett hårstrå måste inte bevisa något i sig, dock så kan det vara en ledtråd till något som man ännu inte känner till, värdet kan knappast bestämmas innan man vet vad man har att göra med, ganska självklart om du tänker efter tror jag.

Man kan inte veta om det går att få fram DNA om man inte undersöker och försöker utvinna DNA, det är väl också ganska självklart?
Maila Hurtig. Sen kan det vara försent. NB har ju valt att vänta tills bedömning av PT enligt honom...
2016-04-19, 22:19
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Hur kommer det sig att du inte har kommit på det här med hårstråna tidigare om du nu
är så bekymrad över hur utredningen har skötts ?
Det stod ju faktiskt om hårstråna i FUP .
Det blev väl lite lättare nu att bara haka på när Hurtigs fantasier blev offentliggjorda va ?
Är det något mer som bekymrar dig när det gäller utredningen ?
Jag menar som inte fanns med i Hurtigs och Nerijus PT-ansökan .
Undrar förresten om Nerijus ens vet vad som står i ansökan .
Det låter mer som om det är Björne enbart som har haft skrivarhatten på .
2016-04-19, 22:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Om man skulle funnit att det kommer från skåpet i Martorp (för att man jämfört och funnit likadana där) så skulle man ju antagligen kunnat utesluta en ev. annan gärningsman eller medgärningsman. Likaså om man funnit att hårstrået är från Lisa eller någon i Lisas familj (det kan ju fastnat i tvättmaskinen eller torktumlare). Är det djurhår som även finns i slaktboden så hade man med relativtstor säkerhet kunnat anta att hon kläddes av där, innan hon transporterades till Martorp. Beståndsdelarna i händelseförloppet blir mer definierat oavsett om det ger större eller mindre utrymme för alternativ- eller medgärningsman.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in