Citat:
Ursprungligen postat av
nihJaunih
När hon var på intervjun på den svenska ambassaden i Tokyo så satt jag utanför och väntade, och enligt personen på svenska ambassaden så hade allting gått väldigt bra och det borde inte dröja länge innan man får ett besked. Medan min sambo tog ett foto samt fingeravtryck så pratade jag lite snabbt med personen i fråga som intervjuade henne.Han berättade att "många inte klarar av att svara på allt som de frågar men min sambo hade svarat "rätt" på allt och till och med sagt allas person nummer i min familj inkl 4 sista siffrorna.
Gällande turist visum så vill jag inte äventyra någonting, för enligt någon handläggare på
Migrationsverket så tar de inte beslut medan personen i fråga är i landet.
De tar först ett beslut då hon är i Japan vilket är varför jag inte tänker äventyra något. Detta är nog med smärta som det är..
Den princip som oftast tillämpas på Migrationsverket är slumptalsmetoden.
Tråden är full med exempel på att turordningsregler inte följs.
Flest exempel i tråden är dock väntetider på över 1 år.
Under det första året av väntetid är de därför osannolikt att något beslut fattas.
Men det finns exempel på kortare väntetider också.
Och standardsvaret från Migrationsverket är fortfarande att väntetiderna är långa.
Efter ett års väntetid är mycket större sannolikhet att beslutet fördröjs om den sökande är i Sverige.
Men för att ett beslut skall kunna fattas så måste en handläggare börjat handlägga ärendet.
När handläggaren börjar handlägga så är det vanligt att de begär in nya handlingar av olika anledningar:
De hittar inte inskickade handlingar
De har dåliga inscannade kopior av handlingarna
De vill få nya kopior för orginalhandlingarna gäller inte längre (på grund av den långa väntetiden)
Om handläggaren börjar begära nya handlingar så bör den sökande snarast åka tillbaka till hemlandet.