2016-04-12, 21:25
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricky2259
Ansökan 2015-02-20
Interjuv 2015-12-10
Beslut 2016-04-12
Land, Vitryssland

Grattis tycks stå på 14 månader nu i alla fall. Tack för du skrev..

Men bör det inte ha minskats tanke på alla de anställde ? Drygt 1000 fler..
Citera
2016-04-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ansökan 2015-02-20
Interjuv 2015-12-10
Beslut 2016-04-12
Land, Vitryssland

Grattis!
Ansökte du inifrån Sverige eller utifrån?
Vilka frågor ställde Migrationsverket under intervjun?
Vilken enheten fattade ett beslut i ditt ärende?
Senast redigerad av Snowwhiteness 2016-04-13 kl. 13:38.
Citera
2016-04-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Grattis tycks stå på 14 månader nu i alla fall. Tack för du skrev..

Men bör det inte ha minskats tanke på alla de anställde ? Drygt 1000 fler..

På Migrationsverket så fungerar det tydligen så att ju fler de anställer desto längre tid
tar handläggningen.
Eftersom Migrationsverkets alla nya handläggare måste läras upp av gamla handläggare
innan de kan börja arbeta. Den utbildningen tar 3-4 månader.
Vad är det då som de nya handläggarna behöver lära sig?
Kan det vara att alla handläggare måste kunna alla standardsvar innan de får börja handlägga?
Citera
2016-04-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowwhiteness
Grattis!
Ansökte du inifrån Sverige eller utifrån?
Vilka frågor ställde Migrationsverket under intervjun?
Vilken enheten fattade ett beslut i ditt ärende?

Ansökte från Vitryssland.
Allmänna frågor såsom hur mycket vi har träffats, boende mm
Tyvärr vet jag ej vad det är för beslut och vilken enhet, jag har ej fått beslutet hemskickat ännu.
Citera
2016-04-14, 08:47
Medlem
Om man får PUT på grund av anknytning för första gången, hur länge brukar det vara giltigt?
Citera
2016-04-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ansökte från Vitryssland.
Allmänna frågor såsom hur mycket vi har träffats, boende mm
Tyvärr vet jag ej vad det är för beslut och vilken enhet, jag har ej fått beslutet hemskickat ännu.

Skönt att bli klar
Citera
2016-04-14, 09:30
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowwhiteness
Om man får PUT på grund av anknytning för första gången, hur länge brukar det vara giltigt?

PUT är väl 5 år ? Därefter ska du kunna bli svensk medborgare.
Citera
2016-04-15, 18:37
Medlem
Jag fick svar från en handläggare på MIG idag :
"Ni sökte i december 2014 och just nu arbetar vi med ärenden som inkom i maj/juni 2014".
Jag slutat lita på migrationsverket. De svarar väldigt olika.
Citera
2016-04-15, 21:33
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Oj oj oj ..det var illavarslande!!! Då förstår man varför vissa har fått det på kort tid (några månader), medan andra har fått vänta. När man följt denna tråd ett tag. Så vet man hur "vi" har kliat oss på huvudet, försökt komma underfund hur det funkar med deras kösystem. Inte konstigt vi har blivit förvirrade av hur det funkar.

Haha ja, jag fick precis ytterligare ett exempel på de inte har något kösystem.

Min sambos kompis, samma nationalitet och kom till Sverige strax efter min sambo sökte om att förlänga sitt uppehållstillstånd 13e april. Hon fick svar på 1 dag
Vi har väntat över 6 månader nu.
Citera
2016-04-15, 22:30
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsy
Jag fick svar från en handläggare på MIG idag :
"Ni sökte i december 2014 och just nu arbetar vi med ärenden som inkom i maj/juni 2014".
Jag slutat lita på migrationsverket. De svarar väldigt olika.
Finns det några särskilda omständigheter i ditt ärende som gjort att det hamnat bland långbänksärendena? Som tidigare avslagen asylansökan, tidigare genomgången anknytningsinvandring med annan partner? Är det ansökan inifrån Sverige?

Man hör om vissa ärenden som hamnar bland de som ska undersökas närmare, särskilt lång tid tar det om den svenske partnern också behöver intervjuas.
Citera
2016-04-15, 23:41
Medlem
Hej! Förlåt om detta har kommit upp tidigare men det är en riktigt lång tråd och skulle desperat behöva svar.

Min fästman från USA ansökte att få komma hit som sambo i juli 2015. Vi har såklart inte fått svar ännu, men han ska på intervju på ambassaden i DC om två veckor (maj 2016).

Min fråga är: Får han på riktigt inte hälsa på som turist i Sverige medans ansökan ligger hos Migrationsverket?

De säger att han inte får det

Kod:
According to the Swedish Immigration law, Alien's act, applicants must be outside Sweden when he or she has a pending application for a residence permit. The application is likely to be rejected if the applicant is in Sweden when the decision is taken. This is in accordance with the Alien´s  Act, Chapter 5, § 18, first paragraph." 

Vågar han komma hit i sommar ändå? Vet de att han är i Sverige så fort han flygit in till Arlanda eller? :S Vi har inte setts på ett år och har redan köpt biljetten - vad sjutton ska vi göra?

Tacksam som tusan för svar!
Citera
2016-04-16, 12:25
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgul
Hej! Förlåt om detta har kommit upp tidigare men det är en riktigt lång tråd och skulle desperat behöva svar.

Min fästman från USA ansökte att få komma hit som sambo i juli 2015. Vi har såklart inte fått svar ännu, men han ska på intervju på ambassaden i DC om två veckor (maj 2016).

Min fråga är: Får han på riktigt inte hälsa på som turist i Sverige medans ansökan ligger hos Migrationsverket?

De säger att han inte får det

Kod:
According to the Swedish Immigration law, Alien's act, applicants must be outside Sweden when he or she has a pending application for a residence permit. The application is likely to be rejected if the applicant is in Sweden when the decision is taken. This is in accordance with the Alien´s  Act, Chapter 5, § 18, first paragraph." 

Vågar han komma hit i sommar ändå? Vet de att han är i Sverige så fort han flygit in till Arlanda eller? :S Vi har inte setts på ett år och har redan köpt biljetten - vad sjutton ska vi göra?

Tacksam som tusan för svar!

Kolla inlägg (FB) (Frågetråden för uppehållstillstånd - frågor som rör uppehållstillstånd /mod) någon sida bak, samt efterföljande inlägg.

Verkar finnas lite utrymme för tolkning. Flera har rest även om de haft en pågående ansökan, men samtidigt får flera samma information som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in