2016-04-18, 15:37
Medlem
PeterNosters avatar
Efter att ha läst igenom denna tråd så är jag tveksam till var jag befinner mig.

Jag bor i Sverige för det är en stat.
Jag bor den skandinaviska halvön. Det är ju nästan en ö.
Jag bor i Skandinavien men det är ju ingen stat.

Är Sverige ett land i Skandinavien den skandinaviska halvön?
Citera
2016-04-18, 15:50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Efter att ha läst igenom denna tråd så är jag tveksam till var jag befinner mig.

Jag bor i Sverige för det är en stat.
Jag bor den skandinaviska halvön. Det är ju nästan en ö.
Jag bor i Skandinavien men det är ju ingen stat.

Är Sverige ett land i Skandinavien den skandinaviska halvön?
Det är exakt så det är. Du bor i Skandinaven för att det är ett geografiskt begränsat område.
Citera
2016-04-19, 16:18
Medlem
Man säger i alla fall att man bor på jorden, inte i.
Citera
2016-04-19, 17:09
Medlem
Om vi återgår till den nivå som dryftades i början av denna tråd, alltså på eller i stadsdelar, så var där kopplingar till öar som styrde. Ser inte riktigt något av det när motsvarande analys görs av stadsdelar i Umeå: Det uttrycks städse "På Teg" eller "Sandbacka, Berghem, Grubbe" eller vilken som helst av stadsdelarna här, men däremot "i Röbäck", "i Holmsund", " i Sävar" exempelvis. Ingen av dessa är öar, det enda jag kan se är att de varit fristående tidigare, är det styrningen till "i"?
Är det på motsvarande sätt i andra städer?
Citera
2016-04-19, 17:59
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om vi återgår till den nivå som dryftades i början av denna tråd, alltså på eller i stadsdelar, så var där kopplingar till öar som styrde. Ser inte riktigt något av det när motsvarande analys görs av stadsdelar i Umeå: Det uttrycks städse "På Teg" eller "Sandbacka, Berghem, Grubbe" eller vilken som helst av stadsdelarna här, men däremot "i Röbäck", "i Holmsund", " i Sävar" exempelvis. Ingen av dessa är öar, det enda jag kan se är att de varit fristående tidigare, är det styrningen till "i"?
I Västerås bor man också "på" stadsdelar och invandrarna säger att dom bor "i", i Göteborg är det tvärtom - lite lustigt tycker jag.
Citera
2016-04-19, 18:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Man säger i alla fall att man bor på jorden, inte i.

Hur många människor finns i världen?
Citera
2016-04-19, 19:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I Västerås bor man också "på" stadsdelar och invandrarna säger att dom bor "i", i Göteborg är det tvärtom - lite lustigt tycker jag.
Man bor på Gårda i Göteborg.
Citera
2016-04-19, 20:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Man bor på Gårda i Göteborg.
Gör man? Det har jag aldrig hört någon säga.
Citera
2016-04-19, 20:38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Gör man? Det har jag aldrig hört någon säga.
Man gör det om man är gammal.
Tror att det handlar om https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_Gårda
Antar att ägorna en gång sträckte sig över E6.
Citera
2016-04-19, 21:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Man gör det om man är gammal.
Tror att det handlar om https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_Gårda
Antar att ägorna en gång sträckte sig över E6.
Så är det säkert.
Citera
2016-04-19, 21:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Hur många människor finns i världen?

Lika många som på jorden.
Citera
2016-04-19, 21:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är för det första inte bara öar som kan ta på. En teg är en åkerlapp, och på samma sätt som man är ute på åkern är man ute på tegen. En slätt befinner man sig också , och därför heter det på Västerslätt. Men sedan har du rätt i att det i Umeå rent generellt används på om stadsdelar också utan någon speciell språklig anledning, och detta verkar också gälla nytillverkade stadsdelar, så att det inte bara heter på Haga och på Grubbe, utan på Ersboda och på Tomtebo, medan närliggande avgränsade orter, också mycket närliggande, som Ersmark och Röbäck, tar i. Det kan ha att göra med umemålets prepositionsval rent allmänt. används i fler positioner där än i rikssvenskan. Åtminstone när jag var liten gick man t ex inte till affärn i Umeå, man gick affärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in