2016-04-18, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Det kände jag på mig. Låt då bli att skriva då det bara splittrar diskussionen. Om du är intresserad men inte har kunskap så kan man läsa trådar och lära sig, det är ingen som tvingar dig att skriva, one liners som byter fokus i aktuell frågeställning.
Men jag måste väl kunna fråga om jordens krökning t ex?
Även om jag inte har svar menar jag.
Citera
2016-04-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Men jag måste väl kunna fråga om jordens krökning t ex?
Även om jag inte har svar menar jag.

Det är där du går fel, det finns i anda FB forum inom vetenskap där du ska ställa din fråga.

I denna tråd påstås jorden vara platt, och de som påstår det ska lägga fram belägg för varför det vet/tror/antar ja det spela ingen roll men här ska bevisas att jorden är platt.

Av någon underlig anledning så är det de som anser att jorden är sfärisk som får förklara mest varför jorden är sfärisk och de som anser att den är platt ställer frågor ( det är underligt att de som ska bevisa är de som ifrågasätta de som de borde övertyga)

Så ta dina frågor och leta upp lämplig tråd för dina one liners.
Citera
2016-04-18, 14:40
Bannlyst
Citat:
Det är där du går fel, det finns i anda FB forum inom vetenskap där du ska ställa din fråga.

I denna tråd påstås jorden vara platt, och de som påstår det ska lägga fram belägg för varför det vet/tror/antar ja det spela ingen roll men här ska bevisas att jorden är platt.

Av någon underlig anledning så är det de som anser att jorden är sfärisk som får förklara mest varför jorden är sfärisk och de som anser att den är platt ställer frågor ( det är underligt att de som ska bevisa är de som ifrågasätta de som de borde övertyga)

Så ta dina frågor och leta upp lämplig tråd för dina one liners.
Så du menar att det inte är relevant för tråden ifall båtar kan ses med teleskop långt efter att dom borde försvunnit?
Citera
2016-04-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Ok. Fan ta dig. Jag ska förklara för dig. Sista gången.

En gas är ett tillstånd som uppstår när trycket är så pass lågt, att molekyler i ämnet inte binder sig med elektrostatiska krafter. De övergår i fri form. När de är i denna fria form har de en rörelse som beskrivs som Brownsk rörelse. Då gasen är i fri rörelse kommer molekylerna att ockupera det potentiella rummet som finns. För deras rörelseenergi gör att de tillslut kommer att nå alla delar av rummet. Så expanderar du rummrt gasen befinner sig i, kommer molekylerna att sprida ut sig i hela rummet. "De liksom sugs ut i rummet". Därmed sjunker densiteten för att volymen är större per molekyl. Men massa totalt sätt i hela volymen kommer förbli den samma.

Densitet=massa/volym

Det beror på hur man ser på gaser och gasers egenskaper. Antingen följer man den gamla skolan och lagar som ”Boyles lag”, ”Charles lag” och experiment av Prescott Joule eller nya flummiga idéer, lanserade av charlatanen Einstein och de sionistkontrollerade medierna, att gaser består av atomer och molekyler. Naturligtvis är det sistnämnda mer känt eftersom det gör Nasas påstådda rymdfärder mer trovärdiga. Alla fall i teorin. Du får gärna tro att gaser är atomer och molekyler men att arrogant hävda att det är en universell sanning är rent ut sagt korkat. Det du beskriver är inte ”fri expansion” utan en förvrängning av det för att passa den politiska agendan. Inbillar du dig att den så kallade vetenskapen är fri från individer som vill manipulera oss i önskad riktning?

Du nämner Newtons tredje lag i din beskrivning av raketen. Vad är det som skapar reaktionen när raketmotorn förbränner bränslet? Räcker det med att bli av med massa?

Sätter du massan som konstant och ökar volymen så sjunker densiteten.

Det finns ingen masslös gas. Gas är alltså en tillstånd materia kan finnas i.
-Fast, flytande, gas och plasma.

Å till sist.

Newtons tredje lag säger att varje kraft på ett objekt ger en motsatt men lika stor kraft tillbaka. Detta är av enorm relevans i hur världne fungerar.

En kraft är.
Kraft=massa*acceleration

Så vill du kunna flytta en raket, behöver du ha ett drivmedel som du accelerar i motsatt riktning. Detta fungerar så att man bränner drivmedlet i en kammare som har öppningen i ändan. När du bränner drivmedlet, expanderar den i en rätt så våldsam reaktion, du ser ju hur det skjuter ut i röven på en raket.

All den energi som skjuts ut i röven, motsvarar den energi som knuffar raketen.

Thrust

Det beror på hur man ser på gaser och gaser egenskaper. Antingen följer man den gamla skolan och lagar som ”Boyles lag”, ”Charles lag” och experiment av Prescott Joule eller nya flummiga idéer, lanserade av charlatanen Einstein och de sionistkontrollerade medierna, att gaser består av atomer och molekyler. Naturligtvis är det sistnämnda mer känt eftersom det gör Nasas påstådda rymdfärder mer trovärdiga. Alla fall i teorin. Du får gärna tro att gaser är atomer och molekyler men att arrogant hävda att det är en universell sanning är rent ut sagt korkat. Det du beskriver är inte ”fri expansion” utan en förvrängning av det för att passa den politiska agendan. Inbillar du dig att den så kallade vetenskapen är fri från individer som vill manipulera oss i önskad riktning.

Du nämner Newtons tredje lag i din beskrivning av raketen. Vad är det som skapar reaktionen när raketmotorn förbränner bränslet? Räcker det med att bli av med massa?
Senast redigerad av Sebban 2016-04-18 kl. 14:52.
Citera
2016-04-18, 14:49
Medlem
Citat:
Så du menar att det inte är relevant för tråden ifall båtar kan ses med teleskop långt efter att dom borde försvunnit?

Nu blev det fel, du är kvar i denna tråd, utmärkta förklaringar om jordens form och horisont finns utförligt beskrivits på andra trådar och facklitteratur.

Nu måste vi lämna plats till de som ska förklara att jorden är platt.
Citera
2016-04-18, 15:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Bil av med är en väldigt oprecis term. Men om vi i stället säger att massan förändrar sin hastighet så stämmer det.

Raketbränslet accelererar vilket betyder att det har utsatts för en kraft (F=m*a, a > 0 & m > 0)
Newtons 3:e innebär att om bränslet är utsatt för kraften F så måste något annat vara utsatt för en lika stor men motriktad kraft. F_bränsle = - F_raketen
Senast redigerad av madtop 2016-04-18 kl. 15:08.
Citera
2016-04-18, 15:07
Bannlyst
Citat:
Nu blev det fel, du är kvar i denna tråd, utmärkta förklaringar om jordens form och horisont finns utförligt beskrivits på andra trådar och facklitteratur.

Nu måste vi lämna plats till de som ska förklara att jorden är platt.
Men tycker du verkligen inte att det är intressant att folk verkar ha sett båtar och städer som inte ska gå att se?
Citera
2016-04-18, 15:09
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Det beror på hur man ser på gaser och gaser egenskaper. Antingen följer man den gamla skolan och lagar som ”Boyles lag”, ”Charles lag” och experiment av Prescott Joule eller nya flummiga idéer, lanserade av charlatanen Einstein och de sionistkontrollerade medierna, att gaser består av atomer och molekyler. Naturligtvis är det sistnämnda mer känt eftersom det gör Nasas påstådda rymdfärder mer trovärdiga. Alla fall i teorin. Du får gärna tro att gaser är atomer och molekyler men att arrogant hävda att det är en universell sanning är rent ut sagt korkat. Det du beskriver är inte ”fri expansion” utan en förvrängning av det för att passa den politiska agendan. Inbillar du dig att den så kallade vetenskapen är fri från individer som vill manipulera oss i önskad riktning.

Omfg... Doxastic. Det är din symptom.

Håll politiken utanför detta. Vi diskuterar idéer. Och har du svar på tal, så vill jag har ett vetenskapligt argument som mäter sig mot detta. Inte en naiv världssyn som du får av att rota dig psykotisk i internets alla hörn.

Skärp dig. För du bevisade precis mina tidigare påståenden att du inte skulle lyssna, då du redan vet.

Nu ligger bollen på din planhalva. Seriösa och utrönade vetenskapliga teorier. Eller en massa analogier från tomtar på Internet. Ditt val.
Citera
2016-04-18, 15:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men tycker du verkligen inte att det är intressant att folk verkar ha sett båtar och städer som inte ska gå att se?

Jag är betydligt mer intresserad av varför man inte kan se Gotland från Landsort.
Citera
2016-04-18, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag är betydligt mer intresserad av varför man inte kan se Gotland från Landsort.
Antingen för att jorden är rund eller för att luften inte är så klar där.
Citera
2016-04-18, 15:16
Medlem
Citat:
Gaser saknar massa och kan endast existera under tryck.
Är du med på att vatten har massa?

När du kokar vattnet övergår en del till gasformen ånga. Eftersom gasen ånga saknar massa måste massan stanna kvar i vattenkokaren. Koka upp allt vatten och kontrollera om vattenkokaren väger lika mycket som när du precis fyllt den med vatten.

Var har massan tagit vägen om vattenkokaren väger lika lite som när den var tom?
Citera
2016-04-18, 15:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du får gärna tro att gaser är atomer och molekyler

Tror du inte på molekyler över huvud taget? Eller är det bara molekyler i gasform du ställer dig tvivlande till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in