2016-04-18, 11:37
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur intellektuell var Svartenbrandt?

Det är väl inte riktigt svar på din fråga, men enligt Aftonbladet studerade han i slutet av sjuttiotalet och fick femmor i alla ämnen. Vad han studerade och i vilken form framgår inte.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/14/svarten5.html
Citera
2016-04-18, 12:24
Medlem
Dottern skriver på sin Facebook "du tände eld på lägenheten och dig själv - det värsta självmordet".

Vet inte om hon spekulerar eller vet men oavsett så är en person som Svartenbrant impulsiv nog att kunna begå skruvade saker.
Citera
2016-04-18, 12:51
Medlem
"Polisen misstänker: Svartenbrandt startade branden" skriver Svt.se.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/polisen-misstanker-svartenbrandt-startade-branden
Citera
2016-04-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Candyman666
Dottern skriver på sin Facebook "du tände eld på lägenheten och dig själv - det värsta självmordet".

Vet inte om hon spekulerar eller vet men oavsett så är en person som Svartenbrant impulsiv nog att kunna begå skruvade saker.
Absolut - Svartenbrant tillhörde gruppen "klassisk psykopat med svag impulskontroll". Viktigt att komma ihåg att de flesta psykopater inte hamnar i fängelse, men en stor procent av alla fängelsekunder ÄR psykopater enl forskning. Och en psykopat kan man aldrig någonsin lita på, de är outförutsägbara och skadar allt och alla inkl familjen där de drar fram.
Citera
2016-04-18, 13:01
Medlem
seattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det är väl inte riktigt svar på din fråga, men enligt Aftonbladet studerade han i slutet av sjuttiotalet och fick femmor i alla ämnen. Vad han studerade och i vilken form framgår inte.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/14/svarten5.html

Enligt hans Facebook har han studerat religion vid Örebros Teologiska Högskola.
Citera
2016-04-18, 15:09
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Absolut - Svartenbrant tillhörde gruppen "klassisk psykopat med svag impulskontroll". Viktigt att komma ihåg att de flesta psykopater inte hamnar i fängelse, men en stor procent av alla fängelsekunder ÄR psykopater enl forskning. Och en psykopat kan man aldrig någonsin lita på, de är outförutsägbara och skadar allt och alla inkl familjen där de drar fram.
Källor om forskningen.
Citera
2016-04-18, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur intellektuell var Svartenbrandt?

För sensationsmedia har han alltid vart aktuell, oavsett om han vart bankrånare eller parkbänksfyllo, med Svartenbrant på löpsedeln så stiger upplagan, annars så hade de inte skrivit så mycket om honom.
Citera
2016-04-18, 16:48
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
För sensationsmedia har han alltid vart aktuell, oavsett om han vart bankrånare eller parkbänksfyllo, med Svartenbrant på löpsedeln så stiger upplagan, annars så hade de inte skrivit så mycket om honom.
Frågan du besvarar löd: Hur intellektuell var Svartenbrandt?

Svårt att utläsa något kring det i ditt svar.
Citera
2016-04-18, 16:59
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/svartenbrandt-begars-haktad-1
Publicerad:18 april 2016 - 11:07

Gamle Svarten gick således loss vid häktningen. Påföljande kaosfylla, "hela världen är emot mig", munksjälvbränning hemma vid köksbordet. "Nu jävlar ska jag visa dom allihop, jag hämnas genom att ta livet av mig". Sicken pajas. Saknad av precis ingen alls.
Citera
2016-04-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Personer med låg pension brukar få bostadstillägg (efter ansökan). Troligen blir bostadstillägget högre om man står ensam för bostaden. Har flera bekanta som får över 90 % av sin boendekostnad betald av Pensionsmyndigheten.

Jag tror inte han sökt bostadstillägg men det skulle va intressant att veta. Tror inte att någon hjälpte honom med praktiska viktiga saker. 80% är väl det man får o han var berättigad med folkpension. Men kronofogden drog med så han hade 4500:-/månad.
Citera
2016-04-18, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emma80

Ojdå, hur intellekuell är jag egentligen???
Svartenbrant har aldrig vart speciellt intellektuell, klart på botten av de kriminella.
Minns att hans fru sa nån gång att Svarten kommit viftande med en räkning i handen och frågat hur man skulle gå tillväga för att betala den, han hade aldrig upplevt det problemet innan. Då var han väl typ 50 år.
Något kriminalvården borde ha lärt honom eller skolan tycker jag, hur ska de annars förvänta sig att han ska klara sig ute på fri fot.
Senast redigerad av pe11e 2016-04-18 kl. 18:33. Anledning: tillägg
Citera
2016-04-18, 18:21
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80

Jag är rätt säker på att man inte kan använda ordet intellektuell i samma mening som Svartenbrandt! Intellektuell, intelligent och allmänbildad för att nämna några ord har inte samma betydelser. Han var kanske inte svagbegåvad, men han saknade ett antal bokstäver i alfabetet och hade ingen som helst konsekvensanalys, samtidigt som hans impulskontroll med all säkerhet var nästan noll. Ungefär som vilken kriminell invandrare som helst idag. Han var helt enkelt en väldigt unik svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in