Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Gratulerar till att ha misslyckats med att bemöta argumenten.
Vilka argument? Det jag svarade på var ett felaktigt påstående du gjorde dig skyldig till.
Du påstod felaktigt att Spotify inte skulle behöva rekrytera från utlandet. Du har inte kommit med något som helst stöd för det.
Jag tog en liknelse med hockey för att det är något som de som inte förstår Spotifys verksamhet kanske förstår bättre. Ska man sätta ihop ett vinnande NHL-lag så har det stor betydelse för hur man rekryterar. Kan man acceptera att hockeyspelare är inte likvärdiga, så borde man iaf kunna ana att det gäller ingenjörer också.
Men av ditt svar att döma klarar du inte det. Kan du berätta var det tar emot?
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Jag återupprepar, varför står lönerna stilla trots bristen? För att sprida så mycket högerpropaganda som du gör så verkar du helt omedveten om vad som brukar hända med priserna när efterfrågan överskrider tillgången.
Vilken brist?
Spotify pekar på svårigheter med rekrytering.
* Dels svårigheter för personalen att skaffa bostad.
* Dels problem med ersättning. (Konfiskatorisk beskattning av personaloptioner).
Spotify har alternativ. De kan expandera i andra länder.
Och till en viss kostnad kan de transferera verksamhet från Sverige till andra länder. Det är en kostnad som är ok att ta ifall det är bra på längre sikt. Men onödig ifall politikerna ändrar det som är fel.
Det Spotify gör är att peka på att om förutsättningarna inte ändras så behöver dom ta till alternativen.
Samma situation gäller för andra företag som ska försöka överleva på den globala marknaden. Spotify är ingalunda ensamma.
Regering och Riksdag får då grunna på hur man vill ha det i Sverige framöver.
A) Antingen har man med företag som överlever på den globala marknaden. Och har en hygglig levnadsstandard.
B) Eller en agrarkultur som exporterar råvaror för att kunna importera det nödvändigaste. Dvs det 30-tals scenario jag beskrev.
Få partier kommer öppet att säga att de förordar B) utan istället komma med svåra känsloutbrott och förnekelser. Liksom kommunister ägnade sig åt förnekelser om Sovjet och Öststaterna förr. Men verkligheten är brutal här. Antingen anpassar man sig till A) eller så blir det B).
Det är faktiskt få partier, om ens något, som för en politik som leder till A). Det är ett bekymmer för Sveriges framtid.
För varje år på vägen mot B) blir det svårare att ta sig till en väg mot A).
Hur många ser att Grekland jobbar på en väg mot A)?