2016-04-14, 19:13
Medlem
pantherTypeGs avatar
Spotify hotar med att lämna Sverige om politikerna inte gör några förändringar. De hänvisar bland annat till bostadsbristen och skatter. Nu kanske de satsar på andra länder istället. Sverige kan förlora massor med jobb.

Vad tycker ni? Gör dom rätt? Bör dom lägga sig i politiken?

http://qz.com/661319/sweden-must-change-quickly-spotify-threatens-to-leave-the-country/?utm_source=digg&utm_medium=twitter
Citera
2016-04-14, 19:15
Medlem
Ascics avatar
Det påverkar ju dem direkt, klart som fan att de gör rätt i att lägga sig i.
Citera
2016-04-14, 19:20
Medlem
kinky_Ms avatar
De kan komma igen när de går med vinst. Nu vill de bara ha ändrade skatteregler så att de kan betala sin personal med värdelösa optioner.
Citera
2016-04-14, 19:23
Avslutad
Bra med lite påtryckningar, men samtidigt... Hur realistiskt är det att tro att någonting kommer förändras så pass snabbt att det spelar någon roll för Spotify? Om den svännska modellen innebär sämre resultat för dem, kommer aktieägarna kräva att de flyttar omedelbart.

Nej, jag tror det här utspelet grundar sig i något annat. Kanske skapa lite goodwill genom att visa att man inte står på maktens sida. Surfa lite på politikerföraktet, liksom.

Oavsett vilket så är det bra att starka röster säger emot galenskaperna.
Citera
2016-04-14, 19:29
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Oj är det en mänsklig rättighet för spotify att hyra billigt i sthlm? Fjantigt. Det finns ledigt men i andra hand till marknadsmässig hyra, varsegod Spotify.

Spotifyanställda kan väl bo var som helst i landet dessutom? Tex i Ånge?

Spotify verkar lite 90-tal. Kom in i matchen fö faen, idag finns internet, man kan jobba på distans.

Spotify gör självklart förluster pga att de är omoderna. Efterbliven kritik från dem med andra ord.
Citera
2016-04-14, 19:32
Medlem
sinewaves avatar
Klart som korvspad att de funderar på att flytta. Spotify är ett företag som helt och hållet har sin plattform online, finns väldigt liten anledning att sitta i Sverige. Kompetensen kan man lika väl få i t ex USA men då med betydligt trevligare skatteklimat.

Detta är denna och förra regeringens fel. De gör företagande i Sverige dyrt trots att dessa företag samtidigt behövs för att driva AB Sverige. Vad är det egentligen AB Sverige hoppas på när de får de större företagen med framtidsvisioner och annat att sticka utomlands?
Citera
2016-04-14, 19:35
Medlem
Jag förstår inte varför de inte bara flyttar i Malmö eller liknande. Fortfarande relativt billigt att köpa boende samt väldigt nära till en större huvudstad än Stockholm. Fattar inte varför företag har sina huvudkontor i Stockholm, det ligger så avsides. Skatten på personaloptionerna är ju knepigt, bör skattas som inkomst av värdepapper när man väl löser in optionen.
Citera
2016-04-14, 19:58
Medlem
Ek och Lorentzon är minst sagt lite tröttsamma. Att gnälla om billiga bostäder i Stockholm och mer programmering i skolan. Det blir inte billigare bostäder för deras anställda om de flyttar till USA, om de inte planerar att flytta ut i vischan. Då kan de flytta upp sitt företag till någon gammal bruksort i Norrland. Skitbillig hyra där ute också.

När vi ändå är inne på det varför är moderbolaget skrivet i Luxemburg och inte i Sverige? Är det inte koolt att betala skatt i Sverige eller? Har Lorentzon slutat skatteplanera ännu och skicka pengar till sitt brevlådsföretag på Cypern? Skatteplanerar han fortfarande? Det kanske förklarar att det inte kan byggas så många billiga lägenheter till programmeringsslavarna på Spotify. Förövrigt så kan nog alla som har ett jobb där få ihop pengar till att betala hyran, och de lär tjäna så pass bra att skaffa en bostad inte är det största problemet om de erbjuds en anställning.
Citera
2016-04-14, 20:08
Medlem
"Buhu, vi vill anställa från utlandet eftersom vi inte vill betala Stockholmslöner men bostadsmarknaden sätter käppar i hjulen för vår plan"
Citera
2016-04-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Jag förstår inte varför de inte bara flyttar i Malmö eller liknande. Fortfarande relativt billigt att köpa boende samt väldigt nära till en större huvudstad än Stockholm. Fattar inte varför företag har sina huvudkontor i Stockholm, det ligger så avsides. Skatten på personaloptionerna är ju knepigt, bör skattas som inkomst av värdepapper när man väl löser in optionen.
för att vi som kan välja inte vill bo i Malmö, fattar du väl.

Edit: Stockholm är dessutom större än Köpenhamn, ditt stolpskott.
Senast redigerad av rofltraktor 2016-04-14 kl. 20:59.
Citera
2016-04-14, 20:14
Medlem
note-its avatar
Tycker de ska gå med vinst och snacka sen. Varför inte flytta företaget till Umeå eller liknande ort? Svårt att förstå varför dom jiddrar.
Citera
2016-04-14, 20:20
Medlem
Jag vet ej vad Spotify är eller om jag någonsin kommer att behöva deras tjänster. Det enda jag är helt säker på är att det kommer att gå att konsumera deras tjänster oavsett var i världen de befinner sig. Precis som jag kan få tag på en japansk bil i Sverige eller köpa ett par kinatillverkade strumpor.

Vi lever väl för tusan i en konkurrensutsatt och globaliserad värld?

Globalisering innefattar givetvis även utflyttning från Sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in