2016-04-17, 11:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Media vurmar ju för allt som säljer..

Jag tror att bidragande orsaker till Svartenbrandts popularitet är att han i sin ungdom var relativt snygg. Att han var intelligentare än den genomsnittliga kåkfararen - som vanligtvis är relativt dumma i huvudet.. Att han begick brott som var "sexiga" - dvs. rån (post, bank, systembolag..) istället för exempelvis källarinbrott. Att vapen ofta var inblandade i dessa brott (precis som i tv:s kriminalserier). Att han inte slutade med brott ens i "mogen ålder" så att han hann bli känd för en större publik. Att han ofta lovade bot och förbättring - ungefär som folks nyårslöften om bättre leverne - men sen återföll igen. Det blev en "känna igen sig" faktor hos tidningsläsare som kanske kämpade med "sina dåliga sidor" - typ klarade inte av att sluta röka/kröka eller misslyckades med bantningen..

I tv-serier dör vanligtivs skurkarna. I det verkliga livet blev kvinnor och barn svårt misshandlade, häktesvakter, poliser och andra både knivade och skjutna.

Fast tidningarna skriver inte ur den synvinkeln och Malou intervjuade inte Svartenbrandt på det sättet: "Hur kan du som vuxen man misshandla en liten flicka och fortfarande titta dig själv i spegeln?"

Tidningarna skriver också om dessa "helt vanliga svenska kvinnor" som slår följe med den här sortens psykopater trots att man samtidigt vet vilka människovrak dessa kvinnor är.

Enda sättet att undvika liknande svartensbrandt i framtiden är att omhänderta barn på ett tidigt stadium så fort man märker att deras föräldrar inte klarar av föräldrauppgiften.

Men då blir det ett jävla liv i media..

Håller med i din beskrivning av hur Svarten kunde bli "populär". När han var som värst i yngre år så såg ju inte kriminaliteten ut som den gör idag, så han och Clark Olofsson stack ju liksom ut extra på den tiden. Idag skulle dom förmodligen ha försvunnit in i mängden av alla grova brottslingar. Det är ju dagliga skottlossningar, rån, överfall osv.
Svarten skulle ha fått ett bättre omhändertagande som barn, men frågan är om det skulle ha hjälpt då jag gissar på att han har grav ADHD. Helt naturligt att dottern sörjer sin pappa, barns kärlek till sina föräldrar är oftast stark och jag är övertygad om att Svarten älskade henne.
Citera
2016-04-17, 11:59
Medlem
Johnnythefoxs avatar
Grattis till Svenska samhället En idiot mindre. Har inte läst igenom allt här.
Satt galningen eld på huset själv? Var han för rädd för tyna bort i cancern? Ville ha sin dam med in i döden ? Inte ovanligt i alla fall.

Grattis grattis
Citera
2016-04-17, 12:01
Medlem
Det står på Wikipedia att Svartenbrandt var gift och tog sin nya frus efternamn Carlander. Men på Ratsit står båda som ogifta folkbokförda i olika lägenheter. 1201 och 1202..

I vilken av lgh brann det?
Citera
2016-04-17, 12:24
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotte
En liten fundering från en medlem som sällan uttalar sig. Hur kan man sitta i ett fönster på tredje våningen och fotografera sin egen räddning medan ens gubbe håller på att dö bakom en?

Hon måste ju vara störd om hon fotograferar samtidigt som hon blir räddad och sedan lägger ut det i din blogg. Jag vet inte vad hon har på sig i sitt förflutna. Fyllekörningar vet man ju.
Att hon var ihop med Svarten var väl ingen tillfällighet. Det kan lika gärna vara hon som tänt på.
Hur fan kan man ha en dunk bensin i en lägenhet?
Citera
2016-04-17, 12:51
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Hon måste ju vara störd om hon fotograferar samtidigt som hon blir räddad och sedan lägger ut det i din blogg. Jag vet inte vad hon har på sig i sitt förflutna. Fyllekörningar vet man ju.
Att hon var ihop med Svarten var väl ingen tillfällighet. Det kan lika gärna vara hon som tänt på.
Hon har inte alla hästar hemma, Indianer i kanoten, hissen går inte hela vägen upp heller. och att det är något som inte stämmer är ju uppenbart. Utredningen kommer att påvisa det. Bensin till en moped kanske? Men fan, inte i lägenheten. Det luktar ju. Skumt är det då.
Citera
2016-04-17, 12:53
Medlem
Hur kommer nu Jackie att göra för att tjäna max på Pappans död ? Blir det bok el, publicering personliga brev.
Senast redigerad av vem-F 2016-04-17 kl. 13:08. Anledning: Felstavat namn
Citera
2016-04-17, 12:59
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Läs mitt inlägg igen och återkom, du verkar inte förstått någonting av vad jag ville få fram.

Jodå, jag har förstått. Du vill få detta till en rasfråga, vilket det uppenbarligen inte är. Du fetade ju texten till och med.
Senast redigerad av Avva66 2016-04-17 kl. 13:01.
Citera
2016-04-17, 13:01
Medlem
_Dante_s avatar
Enligt polisen var han beväpnad med en yxa där inne...Inte så "buddhisch-munkisch" i mitt tycke..Buddist-munkar är alltigenom fredliga och väna gentemot andra människor.. Han måste ha fått något om bakfoten där på slutet... Att det dessutom fanns bensin i lägenheten tyder ju på att det var planerat (Att tända på sig själv i lägenheten utan hänsyn till andra i huset) och enligt frugan så tyckte han att det var ett "värdigt" sätt att avsluta sitt liv brinnande som en munk han visat på YouTube..

Jag tror han led av en EXTREM grandios självbild där han tyckte att det skulle vara som kronan på verket att avsluta sitt liv som nån slags "helig man" efter sitt fantastiska liv. Han jämförde sig med Nelson Mandela i en föreläsning (finns att hitta på Youtube) där Mandela uttalade sig om hur åren i fängelset format honom till den han blev och vad han senare uträttade.... Hade Lars-Inge inte i ett tidigt skede kommit att formas av frihetsberövande hade han troligtvis blivit en "vanlig pigknullare" (hans egna ord) som arbetade och gjorde rätt för sig vilket väl inte hade varit så glamoröst och utvecklande som hans liv nu istället blev.
Att han på slutet blev omvänd och kom till insikt med saker och ting är BS! Han blev gammal och sjuk bara, och sättet att i sin sjukdom avsluta sitt liv var bara ett sätt att få en sista löpsedel!
Citera
2016-04-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vem-F
Hur kommer nu Jackie att göra för att tjäna max på Pappans död ? Blir det bok el, publicering personliga brev.

Kanske sitta med Malou och samtala om detta efter tio?

"hur mycket hon saknar pappan - som hon hade fått nog av och gjort slut med"…
Citera
2016-04-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess

Hon är lillasystern till en polare till Svartenbrandt. Uppvuxen i liknande kretsar.. Sjukpensionär..
Citera
2016-04-17, 13:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Denna personkult kring Svartenbrandt är ju helt sjuk. Gå in på expressen eller aftonbladet. Grannar som ska uttala sig hit, döttrar som sörjer dit. Varför ska man hylla en av Sveriges värsta brottslingar? Återigen, detta är ingen Åse-Nissekaraktär utan en snubbe som ofta använde sig av automatkaliber och sköt skarpt mot polisen. Han tog kvinnor till gisslan och misshandlade dem, och misshandlade sin styvdotter när hon var 10 år. Vad är det med honom som man ska hylla? Han har gått ur tiden, och inte en dag för tidigt om du frågar mig!

Så sjukt komiskt att ett forum som många gånger ojar sig över kriminella invandrare hyllar samma typ av beteende när det är en helylle svensk som gör det.
Han var en av oss, han var en olycksbroder, han var ett svin, han var en idiot.
Han var en av oss, nu är han död, låt honom var ifred nu när han äntligen är fri.
Senast redigerad av Onanikrem 2016-04-17 kl. 13:52.
Citera
2016-04-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Enligt polisen var han beväpnad med en yxa där inne...Inte så "buddhisch-munkisch" i mitt tycke..Buddist-munkar är alltigenom fredliga och väna gentemot andra människor.. Han måste ha fått något om bakfoten där på slutet... Att det dessutom fanns bensin i lägenheten tyder ju på att det var planerat (Att tända på sig själv i lägenheten utan hänsyn till andra i huset) och enligt frugan så tyckte han att det var ett "värdigt" sätt att avsluta sitt liv brinnande som en munk han visat på YouTube..

Jag tror han led av en EXTREM grandios självbild där han tyckte att det skulle vara som kronan på verket att avsluta sitt liv som nån slags "helig man" efter sitt fantastiska liv. Han jämförde sig med Nelson Mandela i en föreläsning (finns att hitta på Youtube) där Mandela uttalade sig om hur åren i fängelset format honom till den han blev och vad han senare uträttade.... Hade Lars-Inge inte i ett tidigt skede kommit att formas av frihetsberövande hade han troligtvis blivit en "vanlig pigknullare" (hans egna ord) som arbetade och gjorde rätt för sig vilket väl inte hade varit så glamoröst och utvecklande som hans liv nu istället blev.

Att han på slutet blev omvänd och kom till insikt med saker och ting är BS! Han blev gammal och sjuk bara, och sättet att i sin sjukdom avsluta sitt liv var bara ett sätt att få en sista löpsedel!

Han var för gammal för att råna banker. Enda vita inkomsten var garantipensionen på ca 7 tusen.. Drogerna kostar en hacka och prostata-cancern kanske förhindrade honom från att hålla frugan lycklig..

Vad finns det då kvar av "glamouren"? Vilka framtidsutsikter - förutom den plågsamma döden?

Jag förstår om han ville dö, men har svårt för sättet. Återigen total avsaknad av omtanken av andra: "jag, jag, jag .." in i det sista..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in