Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Accepterar du samma pendlingsavstånd som i London eller Mountain View så är det inget problem att hitta bostad i närheten av Stockholm heller. Det blir dock bosättning i orter som Enköping eller motsvarande.
Jag tittade på lägenheter i Enköping. Kötiden verkar vara från 2008-2010 beroende på vilken slags lägenhet man står i kö för. Är det en kötid på 6-8 år som du vill beskriva som "inget problem"?
Ska Spotify och Ericsson vänta i 8-10 år på att de ingenjörer de anställer ska börja arbeta??
Vad jag förstår är det mångåriga kötider i stort sett överallt, i Sverige. (Inte i andra länder). Och så blir det när man låter HGF sätta hyresnivån under marknadshyra. Det går inte att bygga bort. Så länge den reglerade hyran är under marknadshyra blir det kö.
Det fundamentala felet är hyresregleringen.
Jag tittade på lägenheter att hyra för Liverpool (då det kanske motsvara Stockholm bättre än London). Där kunde man hyra 3 rums-lägenheter för ca 500 pund i månaden. Och det fanns gott om bostäder till uthyrning. Fanns dyrare och billigare också. Man kunde hyra "radhus" under 500 i månaden.
Tog man bara bort Sovjetkonstruktionen med hyresreglering skulle folk kunna skaffa HR i stort sett på dagen. Och då skulle Fastighetsbolagen bygga nya HR där hyresnivåerna indikerade att folk är beredda att betala. (Dvs där man bygger BRF nu. Troligen skulle BRF-byggandet helt stanna av till förmån för HR).
Hyresnivån för HR skulle landa strax ovanför boendekostnaden för likvärdig BR. Trots allt kan de flesta välja mellan HR och BR och då kommer de att se till att boendekostnaden bli likvärdig.