2016-04-17, 00:40
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Bror Stefenson kunde ej höra inspelningarna innan de nått Försvarstaben manuellt. Hans eldförbud var givet i förväg och bekräftades när man förtvivlat besåg utpasseringen utan att få ingripa. De som satt på Mälsten var av uppfattningen att den var skadad. Hördes tydligen på ljudet.
Utav vem, gavs eldförbud till BS?
Citera
2016-04-17, 05:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Bror Stefenson kunde ej höra inspelningarna innan de nått Försvarstaben manuellt. Hans eldförbud var givet i förväg och bekräftades när man förtvivlat besåg utpasseringen utan att få ingripa. De som satt på Mälsten var av uppfattningen att den var skadad. Hördes tydligen på ljudet.

Det är väl här någonstans logiken börjar halta om att Palme skulle varit lierad med Sovjet i U-båtsfrågan.

Ett antal marinofficerare gav uttryck för att man saknade förtroende för Statsministern. I ovanstående fall så kom inte eldförbudet från Palme. Hans direktiv var att försvaret fick använda minor på eget ansvar. BS har själv bekräftat detta i en intervju 2007.

Samtidigt vet vi att Nato och marinen genomförde U-båtsövningar tillsammans i svenskt fostervatten. Weinberger och Speed har bekräftat. Där Borgnäs TV-program och böcker har gett mer kött på benen.

I samband med dessa övningar har man alltså skyllt på Sovjetunionen och i förlängningen på Palme. Alltså två flugor i en smäll. Undrar vem som var pappa till det upplägget.......

Enbart detta utpekande av OP som landsförrädare kan ha gett en grupp inspiration, anledning eller legitimitet att ta tillfället i flykten mordkvällen. Alltså har det i högsta grad med MOP att göra så länge vi inte vet orsaken till mordet.

En artikel i sammanhanget.

http://www.dn.se/nyheter/malsten-platsen-for-konspirationsteori-1982/
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-17 kl. 05:33.
Citera
2016-04-17, 07:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo om man granskar hela förloppet är det inte otroligt att första skottet var avsett för OP men att det missade och att OP föll efter andra skottet. Det finns en hel del som talar för det. Sök i tråden.
Det behövs otroligt mycket fantasi för att tro att det första skottet som måste ha gått tvärs över huvudet och mellan paret Palme och som fick Olof till att ducka medan Lisbet skyndade på skulle ha varit en miss från samma skytt som högst 2 sek. senare prickar exakt rätt från en helt annan vinkel på större avstånd.
Citera
2016-04-17, 08:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag vill tillägga, att inte heller använda sopmaskin. När man letar efter kulor som ska/kan användas i bevisföring......
Vad säger ovanstående information om OP's skottskada?
Man kan lugnt konstatera att polisen med Holmer var mer angelägen om att sopa undan spåren av den mordkula som egentligen inte skulle ha funnits men ändå sköts så att åtminstone det scenario man lovat åt regeringen och som CIA skulle ha hjälpt till med fortfarande kunde tänkas så som Dammegård till slut lurades att tro.
De utplacerade kulor som sedan skulle upphittas eller bytas med mordkulan var klart preparerade med Östlings combat vapen. Om de kom från samma vapen gick inte ens att avgöra och inte heller vilken som skulle ha varit mordkulan. Fyndplatsen för den minst sannolika blev ändå den som entydigt rapporterades så som indiern berättade.
Mordkulan som Belich hittade och beskrev stämmer varken med utseende eller för någon av de olika fyndplatser på mellan 5 och 12m som även Holmer helt uppenbart bluffade om.
Då det gäller skottskador är jag tack och lov ingen expert utan minen på Sonny då Kari påpekade den trumpetformade sårkanalen sa mig allt. Videofilmen jag måste ha sett för närmare 15 år sedan har jag tyvärr inte kunnat återfinna.
Citera
2016-04-17, 08:45
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det behövs otroligt mycket fantasi för att tro att det första skottet som måste ha gått tvärs över huvudet och mellan paret Palme och som fick Olof till att ducka medan Lisbet skyndade på skulle ha varit en miss från samma skytt som högst 2 sek. senare prickar exakt rätt från en helt annan vinkel på större avstånd.
Varför måste det ha gått "tvärs över huvudet och mellan paret Palme"? Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men jag tolkar det som att du utesluter att GM och paret Palme hade någon form av kontakt. I så fall är det orimligt att Olof dog av skott nummer två ja. Men saken förändras väl om de t ex stannade? Det finns som bekant vittnen som pekar på att så kan ha varit fallet, både genom direkta beskrivningar och genom indirekta, som t ex de som hör första skottet, tittar dit, hör andra skottet och ser Olof falla. Olof föll på nolltid och om någon som befann sig på avstånd tittar dit då den hör skottet och ändå lyckas se offret falla, måste blicken ha vara overkligt snabb. Detta tillsammans med hur Olof landade (med armarna uppåt) och andra saker, som t ex Lisbets utpekande av Pettersson, kan utan någon överdriven fantasi föra tankarna till att hon döljer något. Eller?Jag är osäker.
Citera
2016-04-17, 08:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
.....
Enbart detta utpekande av OP som landsförrädare kan ha gett en grupp inspiration, anledning eller legitimitet att ta tillfället i flykten mordkvällen. Alltså har det i högsta grad med MOP att göra så länge vi inte vet orsaken till mordet.....
Den som dolt sin ryssrädsla ända sedan han gick ut som kursetta och till att vara amiralen bakom dealen med NATO och sedan var sammansvuren med uppropet att beskylla Palme var just Schuback som ända till sin död förra året var höjd över all misstanke.
Citera
2016-04-17, 08:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Varför måste det ha gått "tvärs över huvudet och mellan paret Palme"? Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men jag tolkar det som att du utesluter att GM och paret Palme hade någon form av kontakt. I så fall är det orimligt att Olof dog av skott nummer två ja. Men saken förändras väl om de t ex stannade? Det finns som bekant vittnen som pekar på att så kan ha varit fallet, både genom direkta beskrivningar och genom indirekta, som t ex de som hör första skottet, tittar dit, hör andra skottet och ser Olof falla. Olof föll på nolltid och om någon som befann sig på avstånd tittar dit då den hör skottet och ändå lyckas se offret falla, måste blicken ha vara overkligt snabb. Detta tillsammans med hur Olof landade (med armarna uppåt) och andra saker, som t ex Lisbets utpekande av Pettersson, kan utan någon överdriven fantasi föra tankarna till att hon döljer något. Eller?Jag är osäker.
Det var efter identifiering och ståndsrätt och då OP ändå fortsatte gå efter LP som startskottet gick för Baresic.
Citera
2016-04-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Varför måste det ha gått "tvärs över huvudet och mellan paret Palme"? Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men jag tolkar det som att du utesluter att GM och paret Palme hade någon form av kontakt.

Du måste lära dig att Oves tolkningar är extremt varierande över tid och innehåller mestadels fantasi och inte har mycket med verkligheten att göra.

Ove är fångad i en ständigt muterande konspiration med sig själv i mitten med hela världen inblandad från bostadsrättsföreningen via arbetsgivare till polis, underrättelsetjänster och privatpersoner.

Det går helt enkelt inte att få ordning på eftersom det inte finns någon ordning och har varit så genom alla år.
Citera
2016-04-17, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns bara ett levande spår kvar i Palmemordet vid det här laget. WT-personerna och aktiviteten kring dessa som leder rakt in mot känsliga förhållanden och aktioner.

Hur var det nu igen.

Efter att två personer hört av sig de första dagarna efter mordet, vittnandes om att de sett män med WT, så gick Holmer ut i pressen och efterlyste fler.

Han fastnade vid Skelleftehamnsmannen. Vilket han gjorde en grej av i sin egen bok. Där man lade ner mer energi på att identifiera honom än ursprunget till observationerna. Samtidigt som Dalgrens berättelse vittnar om vem som kanske ledde dessa WT-trupper.

I fortsättningen lade PU ner mer energi på att bortförklara observationerna än att söka ursprunget till dessa.

Ett par dagar innan Dag offentligt gav uttryck för att PU för första gången skulle utreda dessa observationer, gav Dahlsten och Donald sina förklaringar. Finns det någon som tror att det var en slump. Där Dag sade att om man kan identifiera dessa personer så kan man koncentrera sig på ETT avsnitt i utredningen. Där han nogsamt inte talade om vilket avsnitt. Vi kommer samtidigt ihåg vad Ölvebro sade i sitt installationstal. Han var villig att utreda alla spår utom polisspåret. Där Dahlsten idag hänvisar till poliser. En uppgift han fått från utredande poliser.

Frågan vi måste ställa oss är om PU redan på mordnatten visste om ursprunget. Där bröderna Poutianens bok visar att vi befinner oss i en labyrint. Där dessa WT hittills befunnit sig i en återvändsgränd i samma labyrint.

Nu är jag ute på djupt vatten, men är verkligen PU självständig idag vars verksamhet inte kan styras. Där Holmer styrde från början och Ebbe som fortsatte hans värv. Med stöd från Lidbom och ytterst IC. Varför skulle det vara annorlunda idag. Även fast det inte är lika uppenbart.

Slutsatsen är given för mig. Någon, eller några, har gett klartecken till att det till slut ska utredas officiellt. Utan att informera om vad utredningen ska leda till, eller att det nödvändigtvis måste vara sanningen. Där samtidigt både Dahlsten och Donald uppenbarligen blivit informerade i förväg.

Samtidigt kan vi notera att Dahlsten, Donald och förundersökningsledare Skarp offentligt propagerar för att CP var skyldige. I bakgrunden håller IC och Löfven officiellt med. Liksom många andra.

Om vi kan klura ut var källan till denna nya insikt finns så har vi en ledtråd till den, eller de, som idag anser sig kunna tjäna på en slutlig officiell lösning.

Vem kan diskret ge en tidigare medarbetare till Palme, en tidigare säkerhetsman och en nuvarande spaningsledare samma färdriktning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-17 kl. 09:26.
Citera
2016-04-17, 09:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det är väl här någonstans logiken börjar halta om att Palme skulle varit lierad med Sovjet i U-båtsfrågan.

Ett antal marinofficerare gav uttryck för att man saknade förtroende för Statsministern. I ovanstående fall så kom inte eldförbudet från Palme. Hans direktiv var att försvaret fick använda minor på eget ansvar. BS har själv bekräftat detta i en intervju 2007.

Samtidigt vet vi att Nato och marinen genomförde U-båtsövningar tillsammans i svenskt fostervatten. Weinberger och Speed har bekräftat. Där Borgnäs TV-program och böcker har gett mer kött på benen.

I samband med dessa övningar har man alltså skyllt på Sovjetunionen och i förlängningen på Palme. Alltså två flugor i en smäll. Undrar vem som var pappa till det upplägget.......

Enbart detta utpekande av OP som landsförrädare kan ha gett en grupp inspiration, anledning eller legitimitet att ta tillfället i flykten mordkvällen. Alltså har det i högsta grad med MOP att göra så länge vi inte vet orsaken till mordet.

Een artikel i sammanhanget.

http://www.dn.se/nyheter/malsten-platsen-for-konspirationsteori-1982/
Det verkar ha funnits för många generaler och för lite att göra. När det väl hände något, kunde man inte komma till skott.
Citera
2016-04-17, 09:57
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ett par dagar innan Dag offentligt gav uttryck för att PU för första gången skulle utreda dessa observationer, gav Dahlsten och Donald sina förklaringar. Finns det någon som tror att det var en slump. Där Dag sade att om man kan identifiera dessa personer så kan man koncentrera sig på ETT avsnitt i utredningen. Där han nogsamt inte talade om vilket avsnitt. Vi kommer samtidigt ihåg vad Ölvebro sade i sitt installationstal. Han var villig att utreda alla spår utom polisspåret. Där Dahlsten idag hänvisar till poliser. En uppgift han fått från utredande poliser.
Var det inte så, att DF o Dag, var bland de första på plats, efter skotten?

Citat:
Nu är jag ute på djupt vatten, men är verkligen PU självständig idag vars verksamhet inte kan styras. Där Holmer styrde från början och Ebbe som fortsatte hans värv. Med stöd från Lidbom och ytterst IC. Varför skulle det vara annorlunda idag. Även fast det inte är lika uppenbart.

Slutsatsen är given för mig. Någon, eller några, har gett klartecken till att det till slut ska utredas officiellt. Utan att informera om vad utredningen ska leda till, eller att det nödvändigtvis måste vara sanningen. Där samtidigt både Dahlsten och Donald uppenbarligen blivit informerade i förväg.

Samtidigt kan vi notera att Dahlsten, Donald och förundersökningsledare Skarp offentligt propagerar för att CP var skyldige. I bakgrunden håller IC och Löfven officiellt med. Liksom många andra.

Om vi kan klura ut var källan till denna nya insikt finns så har vi en ledtråd till den, eller de, som idag anser sig kunna tjäna på en slutlig officiell lösning.

Vem kan diskret ge en tidigare medarbetare till Palme, en tidigare säkerhetsman och en nuvarande spaningsledare samma färdriktning
IC börjar bli till åren och inser att majoriteten av de som var direkt ansvariga för utförandet utav avrättningen, har avlidit.
Citera
2016-04-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Var det inte så, att DF o Dag, var bland de första på plats, efter skotten?

IC börjar bli till åren och inser att majoriteten av de som var direkt ansvariga för utförandet utav avrättningen, har avlidit.

Jag tror inte det är så lätt.

Hade det enbart rört sig om individer hade aldrig mörkläggningen blivit så kompakt.

Det mesta tyder på att det finns något som övertrumfar allt. Något som än i denna dag kan orsaka konsekvenser.

Frågan är vad. Och vilka som än idag kan utsättas för konsekvenser.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-17 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in