2016-04-16, 18:18
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
En tredje effekt är den hydrodynamiska expansion du tydligen saknar begrepp om liksom vitsen med räfflat gevär av grövre kaliber istället för det höghastighetsvapen du börjat tjata om.

Du skriver gång på gång om hydrodynamisk expansion. Det är ett begrepp som används inom kvantmekaniken, alltså i en värld vars storleksordning är helt skild från ballistikens. Att slänga sig med fina begrepp och svåra ord är en strategi som kanske funkar ett tag, men det tar tvärt stopp när man gör det inför dem som faktiskt känner till begreppen.

Håll dig till det du vet någonting om istället! Du är tillräckligt intressant utan ihåliga abstraktioner.
Citera
2016-04-16, 18:24
Medlem
mtuqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Kan man veta om OP dog av första eller andra skottet? Av någon anledning anses det självklart att OP dog av första och att LP träffades av andra. Vad säger att det inte kan ha varit tvärtom? Är hela saken en teori? Eller? Jag är osäker.
Har skjutit med olika handeldvapen, från 22a till magnum pa coca cola flaskor pa ca 5 meters avstånd
Det ar storre skillnad pa olika kalibrar an man tror, förenklat later och rekylerar en 22a ungefär lika lite som ett salongsgevar
andra pistoler ar ungefär som man förväntar sig, medan en magnum utmarker sig med bade ett mycket kraftigt ljud och en helt annan rekyl
For mig verkar det darfor rimligt (om det var en magnum) att det var en paus emellan skotten, att det ar det andra skottet som missar samt att skytten tvekar att skjuta fler skott
Det smaller och rekylerar helt enkelt sa kraftigt
For mig sa sticker tva detaljer i traden ut, LP vittnesmal om att skytten skot pa langt avstånd, att det lat som kinapuffar, det borde vara tvärt om, en snarast chockartad upplevelse om det skjuts med en magnum sa nara bakom ryggen pa LP
Det andra ar att skytten sags lagga vanster hand pa OPs axel, det verkar orimligt for da ar skytten sa nara att hogra armen inte kan vara rak eftersom pipan ar lite langare an pa andra pistoler
Det verkar riskabelt, jag har bara skjutit ett par skott med tva hander och brett mellan fotterna, och tror att rekylen gor att kanske slar upp pa nästan mot ansiktet pa skytten om han skot med en hand och krokig arm
Skytten kanske gjorde ett misstag, och var ovan, och det kan förklara varför skytten missade andra skottet och slutade skjuta
Hur Olof skulle falla ar svart att bedöma, jag har bara skjutit pa coca cola flaskor med cola, och dom mer eller mindre exploderar
Vet inte var det var for ammunition, jag var bara gast (i USA)
Andra har skrivit om detta också, ursäkta om jag upprepar och inte bidrar sa mycket, men modiga privatspanare kan ju hyra en magnum och testa att skjuta med en hand och krokig arm
Nagot for ett film team kanske?
Citera
2016-04-16, 18:48
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Kan man veta om OP dog av första eller andra skottet? Av någon anledning anses det självklart att OP dog av första och att LP träffades av andra. Vad säger att det inte kan ha varit tvärtom? Är hela saken en teori? Eller? Jag är osäker.
Allt talar för att det var tvärtom. Frågan är varför polisen ville ha det till första kulan och det blev Säpo först som genom Tore Forsberg skvallrade om den rätta skottordningen för Uddis just. Mörkandet här visar på ytterligare dubbelspel.
Säpo med Näss i spetsen ville väl imponera på NATO och avslöja nazister bland polisen medan Holmer lovat att skydda dem som blivit utsatta för värvningsförsök av officersligan och vänt sig direkt till polisen istället.
Holmers plan att med hjälp av CIA och frivilliga aktörer kunna fejka ett mord och smuggla undan Palme tills eventuella kuppmakare avslöjade sig själva misslyckades då konspirationen eller läckorna genom Säpo var värre än någon kunnat tro.
Citera
2016-04-16, 19:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Du skriver gång på gång om hydrodynamisk expansion. Det är ett begrepp som används inom kvantmekaniken, ......
Har du ett bättre ord för att beskriva den trumpetformade stötvåg som visar sig då en kula tränger in i en vätskefylld kropp så gärna för mig. Jag hörde uttrycket av en rysk expert på området.
Citera
2016-04-16, 19:19
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Har du ett bättre ord för att beskriva den trumpetformade stötvåg som visar sig då en kula tränger in i en vätskefylld kropp så gärna för mig. Jag hörde uttrycket av en rysk expert på området.

Jag förmodar att det du far efter är det som på engelska heter hydrostatic shock. Jag vet inte vad man säger på svenska, men översatt rakt av får vi "hydrostatisk chock". Detta är någonting helt annat än hydrodynamisk expansion.

Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrostatic_shock
Citera
2016-04-16, 20:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jag förmodar att det du far efter är det som på engelska heter hydrostatic shock. Jag vet inte vad man säger på svenska, men översatt rakt av får vi "hydrostatisk chock". Detta är någonting helt annat än hydrodynamisk expansion.
Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrostatic_shock
Hydrostatisk chockvåg är bättre och säger precis vad jag menar. Tack för det! En sådan har en exponentiellt utvidgande form liknande en trumpet. För att en kula skall hålla rak kurs då den tränger genom vätska i synnerhet måste den ha ett starkt spinn som enbart kan åstadkommas med en längre räfflad pipa. Detta tror jag säkert Sonny Björk kände till fast han höll masken med den äran då det ännu fanns hopp om att kuppmakarnas plan skulle avslöjas på annat sätt.
Citera
2016-04-16, 21:23
Medlem
Citat:

Jo om man granskar hela förloppet är det inte otroligt att första skottet var avsett för OP men att det missade och att OP föll efter andra skottet. Det finns en hel del som talar för det. Sök i tråden.
Citera
2016-04-16, 21:24
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Hydrostatisk chockvåg är bättre och säger precis vad jag menar. Tack för det! En sådan har en exponentiellt utvidgande form liknande en trumpet. För att en kula skall hålla rak kurs då den tränger genom vätska i synnerhet måste den ha ett starkt spinn som enbart kan åstadkommas med en längre räfflad pipa. Detta tror jag säkert Sonny Björk kände till fast han höll masken med den äran då det ännu fanns hopp om att kuppmakarnas plan skulle avslöjas på annat sätt.

Citat:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19260
• Vilken typ av vapen har använts? Räfflorna i pipan avsätter rispor på kulan och kan binda ett misstänkt vapen till skottskadan efter provskjutning. I samband med extraktion av kulan är det därför viktigt att inte använda metallföremål (metallpincett, rondskål).
Jag vill tillägga, att inte heller använda sopmaskin. När man letar efter kulor som ska/kan användas i bevisföring.
Citat:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19260
• Skjutavstånd kan bedömas efter ingångshålets utseende. Vid fjärrskott (avlossade på över 1 meters avstånd) bildas en kontusionsring bestående av en smal epiteldefekt närmast hålet och en smal zon av krutgassot från kulan. Vid relativa närskott uppvisar ingångshålet även märken av detonationsprodukterna: ytlig brännskada orsakad av flamman från mynningen, tatuering av krutrester och sotning. Vid absoluta (påsittande) närskott då pipmynningen ligger an mot huden skjuts detonationsprodukterna in i skottkanalen, och ingångsöppningen blir större än utgångsöppningen. Ingångs- och utgångshålens utseende bör även bilddokumenteras för senare rättsmedicinsk analys.
Vad säger ovanstående information om OP's skottskada?
Senast redigerad av Gothus 2016-04-16 kl. 21:34.
Citera
2016-04-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag vill tillägga, att inte heller använda sopmaskin. När man letar efter kulor som ska/kan användas i bevisföring.

Vad säger ovanstående information om OP's skottskada?

Att skytten var erfaren eller välutbilad nog att ej skjuta påsittande skott med följd att blod skulle stänkt tillbaka och gett spårbara bindande bevis på honom själv om han skulle gripits under flykten.
Citera
2016-04-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tveksam iofs om det avlyssnats tal i samband med detta men har själv varit med vid en ubåtsjakt på västkusten där en ubåt fotats i övervattensläge med övertäckta beteckningar. En kille från US Embassy (civil men uppenbart Marinofficer) lotsades runt på alla observations poster som denne markerade på en karta och sedan faxade till beskickningen med min fax. Att forcera den minspärren lär vara omöjligt men totalt eldförbud rådde och ingen hade någon skarp ammunition. Minstationerna bemannades ens ej. Under natten passerade den ut. Av beskrivningarna från de som följde ubåten på ytan framgick att det nog var en Natoubåt av Västtyskt ursprung.

Diskussionerna kring detta kan bara belysa det faktum att de som anklagade OP att vara en landsförrädare använde sig av tvivelaktiga grunder.

Det inspelade talet var ifrån undervattensmikrofonerna och ej tex. Radio. Samma band som "minkarna". Transporterade själv ett sigilslutet paket med band från Mälsten till väntande trenchcoat i Nynäshamns hamn några år senare. Ett sådant här band analyserades även icke oficiellt av motsv. till norska FOA till MUST förtret. Inget mer verkar sipprat ut om resultatet. Kan ha gjorts i privat regi oficerare emellan? Bekräftat av pensionerad norsk und.chef.
Citera
2016-04-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Om man hörde panikartade konversationer på ett språk, så är det lite sensationellt! Att du sedan kan lista ut att ubåten var från ett NATO-land, är även det sensationellt!
Om nu BS hörde detta så, kan man förstå varför BS, inte vill trycka på knappen.
Sedan om BS var informerad innan, eller i samröre med NATO, är oväsentligt i just denna händelse.

Bror Stefenson kunde ej höra inspelningarna innan de nått Försvarstaben manuellt. Hans eldförbud var givet i förväg och bekräftades när man förtvivlat besåg utpasseringen utan att få ingripa. De som satt på Mälsten var av uppfattningen att den var skadad. Hördes tydligen på ljudet.
Citera
2016-04-17, 00:04
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Att skytten var erfaren eller välutbilad nog att ej skjuta påsittande skott med följd att blod skulle stänkt tillbaka och gett spårbara bindande bevis på honom själv om han skulle gripits under flykten.
http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=19260
"• Skjutavstånd kan bedömas efter ingångshålets utseende. Vid fjärrskott (avlossade på över 1 meters avstånd) bildas en kontusionsring bestående av en smal epiteldefekt närmast hålet och en smal zon av krutgassot från kulan. Vid relativa närskott uppvisar ingångshålet även märken av detonationsprodukterna: ytlig brännskada orsakad av flamman från mynningen, tatuering av krutrester och sotning. Vid absoluta (påsittande) närskott då pipmynningen ligger an mot huden skjuts detonationsprodukterna in i skottkanalen, och ingångsöppningen blir större än utgångsöppningen. Ingångs- och utgångshålens utseende bör även bilddokumenteras för senare rättsmedicinsk analys."

Ja ska vi säga att 110-120 cm ifrån OP's rygg, avlossades skottet, enligt de som besitter den kunskapen. En lång arm, eller backade GM efter att han, enligt en del vittnen, skulle ha tagit tag i OP's axel i skottögonblicket?

Kari O, var av uppfattningen 60-120 cm. Ingångshålet var snarlikt utgångshålet i storlek, uppskattningsvis var utgångshålet 0.2-0.4 kvadratcentimeter större. Det borde vara den speciella typen av ammunition's signum.
Det är svårt att ändra på det, enligt obduktionen, faktum som gör gällande att runt ingångshålet i ryggen, fanns rester ut av sot.
Inget tyder på att det fanns sotrester runt utgångshålet i bröstkorgen.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-17 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in