2016-04-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Det stämmer. Jag har hela tiden kallat hängmattan för just en illustration. Syftet med den är ju att förklara ett fenomen som vi lekmän inte förstår annars. Vill du ha ett exempel istället så kan du få det också:

Jorden snurrar runt solen. Månen snurrar runt jorden.

Vi vet detta eftersom vi mha den allmänna relativitetsteorin har lyckat förklara hur gravitation fungerar på det här området.

Det finns en uppsjö av bevis för detta. I princip skulle jag behöva sammanfatta hela tråden. Men jag tror inte det är bevis du är ute efter. Du vill bara kunna säga att jag inte med säkerhet kan veta hur det ligger till. Och faktum är att det kan jag inte. Det är tänkbart att allt är en konspiration. Det är tänkbart att vi lever i Matrix och att jag just nu ligger i en batterikokong i den verkliga världen, där jorden är platt.

Så vi får gå på det näst bästa istället. Allt pekar på att jorden är rund och befinner sig i omloppsbana runt solen. Den heliocentriska världsbilden + en rund jord är långt mer trolig än den geocentriska + platt jord. Den förra är bevisad. Den senare är det inte.

Vet inte. Jag har inte uttalat mig i ballong-diskussionen då jag inte är påläst på området.

Vet inte heller. Är inte påläst om Cavendish och avstår därför från att ha en åsikt i frågan för närvarande.

Har en fråga till dig också. Vilka logiska brister i mina tidigare förklaringar har du hittat hittills?

Ok, tack för dina svar. När det gäller mina frågor om ballongexperimentet och Cavendish så får jag invänta svar från mines eller kanske någon annan istället.

Ja, det kan väl stämma lite att jag ville få fram att det inte går att säga med någon 100-procentig säkerhet att Jorden är rund. Jag respekterar att du anser att den heliocentriska modellen är mest sannolik. I mitt fall så anser jag att det mest sannolika är en platt jord.

"Har en fråga till dig också. Vilka logiska brister i mina tidigare förklaringar har du hittat hittills?"

Kan du förtydliga exakt vilka förklaringar du syftar på då? Jag tror att jag har adresserat några av dem redan.
Citera
2016-04-16, 20:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Jag larvar mig inte, utan ställer legitima frågor till dig. Om du ska hänvisa till ett sådant experiment för att ge belägg på din gravitationsteori så måste vi väl veta exakt hur experimentet går till och även så måste vi väl veta material, densitet osv?

Min egen förklaring skulle se ut så här:

Kulans densitet är högre än syltens, och eftersom att upp är upp och ner är ner på en platt jord så kommer kulan att sjunka till botten enbart pga en naturlag som gör gällande att objekt med högre densitet än omgivningen sjunker nedåt. Detta förklarar också det faktum att pingisbollen som har en lägre densitet än sylten inte kommer att sjunka nedåt.

Nu får du ta och höja dig ett par snäpp...

Hur vet kulan vad som är upp och ned?
Vilken naturlag pratar du om?
Densitet är ingen kraft. Utan kraft kan du inte förflytta föremål. Vilken kraft drar kulan nedåt?

Du förklarar inte ett skit utan upprepar bara samma sak om och om igen...
Citera
2016-04-16, 20:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
så anser jag att det mest sannolika är en platt jord.

"Har en fråga till dig också. Vilka logiska brister i mina tidigare förklaringar har du hittat hittills?"

Kan du förtydliga exakt vilka förklaringar du syftar på då? Jag tror att jag har adresserat några av dem redan.

Vad sägs om att du inte lyckats förklara varför en sak med högre densitet helt plötsligt kan accelerera mot jordens mittpunkt.
Citera
2016-04-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu får du ta och höja dig ett par snäpp...

Hur vet kulan vad som är upp och ned?
Vilken naturlag pratar du om?
Densitet är ingen kraft. Utan kraft kan du inte förflytta föremål. Vilken kraft drar kulan nedåt?

Du förklarar inte ett skit utan upprepar bara samma sak om och om igen...

Varför måste kulan veta vad som är upp och ner? Naturlagen som jag pratar om gör att kulan sjunker nedåt. Jag har aldrig påstått att densiteten är en kraft, den är i det här fallet en orsak. Erbjuder bara en alternativ förklaring till vad som sker, eftersom att jag ställer mig mycket skeptisk till att gravitationskraften överhuvudtaget existerar. Du behöver inte hålla med mig.
Citera
2016-04-16, 20:23
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:

Jag tänker på bristerna du i detta inlägg påstår dig ha funnit. Vilka är dessa?
Citera
2016-04-16, 20:26
Medlem
Citat:
Vad sägs om att du inte lyckats förklara varför en sak med högre densitet helt plötsligt kan accelerera mot jordens mittpunkt.

Kanske du istället kan vara snäll och förklara experimentet med de båda ballongerna och hur detta kan komma sig utifrån erat sätt att se på det? Jag vill gärna höra hur ni tänker kring detta fenomen!
Citera
2016-04-16, 21:06
Medlem
Citat:
Hur vore det om du i stället försökte förklara dina "teorier"?

Och du kan börja med att förklara hur densitet (kg/l) kan dra en sten nedåt. Vi är överens om att det behövs "något" som drar stenen nedåt. Vad är detta "något"?

Och ett svar i stil med att "en sten är tyngre per liter än en kork" duger inte.

Nästa fråga du duckat är vad du tror om alla som har mätt avståndet till månen (inkl jag). Är vi en del i konspirationen eller är vi bara osedvanligt dumma i huvudet?

Du kan även förklara varför flygrutter på södra halvklotet ser ut som de gör.
Och varför ett gyro/pendel uppför sig som de gör.
Och varför stjärnkonstellationerna varierar beroende på var du är.
Vad en månförmörkelse är.
Hur det kommer sig att GPS fungerar på sydpolen.
Att vi har undersökt Antarktis väldigt utförligt utan att hitta "ismuren".
Att kineserna, ryssarna, japanerna har tagit fotografier på en rund jord.
Att precis alla människor som har en högre utbildning än lekskolan förstår att jorden är en sfär.

Det var många frågor på en gång. Orkar inte sitta och skriva utförliga svar på alla dessa just nu, för det skulle innebära så oerhört mycket text och det skulle ta jättelång tid. Men jag kan ge en förklaring på de flesta av dem:

Stämmer det att man har mätt avståndet till månen så är det inget absolut belägg för att Jorden är en sfär. Självklart tror jag inte att alla människor som förespråkar en heliocentrisk modell av universum är en del av den större konspirationen. Som sagt tidigare: De som konspirerar mot mänskligheten i största allmänhet är toppskiktet av makteliten i olika hemliga sällskap osv. Lär någon ut en lögn till dig, och du tror på den, och sedan för den vidare till andra för att du tror på att det är sanningen som du har lärt dig, så innebär inte det att du medvetet konspirerar mot andra. Du lär bara ut det som du själv tror är sanningen och har därför ingen skuld i det. Det innebär heller inte att du är någon illasinnad person.

Flygrutter har du frågat om tidigare och jag har erkänt att detta är ett frågetecken för flat earthers och jag utvecklade det även mer i mitt tidigare inlägg. Så du får gå tillbaka och läsa det igen om du har glömt bort vad jag sa. Varför upprepar du frågan när du redan har fått ett svar?

Gyro/pendel kan jag inte svara på. Har inte satt mig in i detta ännu.

Stjärnkonstellationer och månförmörkelse innebär långa förklaringar, så det får jag ta vid ett senare tillfälle.

GPS tror jag är landbaserat med master och liknande.

Har du själv undersökt Antarktis och om det finns någon ismur? Om inte så litar du bara på en hörsägen vilken nödvändigtvis inte behöver vara sann med tanke på alla andra lögner som vi serveras.

Bilder på en rund jord är enligt mig med största sannolikhet fejkade och CGI. Det kan också vara äkta filmer eller foton som har tagits med kameror med en fisheye-lins. Eftersom att jag tror att denna konspiration om den runda Jorden innefattar hela världens maktelit så utesluter det inte att frimurare i t ex Kina, Ryssland och Japan också fejkar alltihopa precis så som USA med sitt NASA gör.
Citera
2016-04-16, 21:08
Bannlyst
Citat:
Variationerna har vi redan diskuterat i tråden och de är försumbara. Orkar inte kolla fakta just nu men det handlar om cykliska variationen på tusendelar.

Självklart är några mycket små avvikelser på "konstanten" G inget belägg för att vi inte har en kraft som drar massor mot jorden.
*"some recent measurements of high precision are, in fact, mutually exclusive"
Citera
2016-04-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Jag tänker på bristerna du i detta inlägg påstår dig ha funnit. Vilka är dessa?

Japp, jag ska försöka ta mig an detta vid tillfälle. Återkommer!
Citera
2016-04-16, 21:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför måste kulan veta vad som är upp och ner? Naturlagen som jag pratar om gör att kulan sjunker nedåt. Jag har aldrig påstått att densiteten är en kraft, den är i det här fallet en orsak. Erbjuder bara en alternativ förklaring till vad som sker, eftersom att jag ställer mig mycket skeptisk till att gravitationskraften överhuvudtaget existerar. Du behöver inte hålla med mig.

Hur kan din "naturlag" förklara vart kulan ska ta vägen. Vad är upp och vad är ned.

Din förklaring är ingen förklaring utan bara förvirrade tankar utan substans.'

Citat:
Det var många frågor på en gång. Orkar inte sitta och skriva utförliga svar på alla dessa just nu, .

Bra. Då har vi klargjort det.
Citera
2016-04-16, 21:16
Medlem
Citat:
Hur kan din "naturlag" förklara vart kulan ska ta vägen. Vad är upp och vad är ned.

Din förklaring är ingen förklaring utan bara förvirrade tankar utan substans.'

Bra. Då har vi klargjort det.

Du fick svar på de flesta av dina frågor, på dem som jag ärligt kan svara på. Om du är hederlig så ge mig nu ett svar tillbaka när det gäller ballongexperimentet! Har du inget svar så säg det i så fall.
Citera
2016-04-16, 21:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kanske du istället kan vara snäll och förklara experimentet med de båda ballongerna och hur detta kan komma sig utifrån erat sätt att se på det? Jag vill gärna höra hur ni tänker kring detta fenomen!

Inte innan du förklarar vad som drar stenen nedåt.
Eller för all del svarar på alla andra frågor:

Varför ser man inte polstjärnan från södra halvklotet?
Varför driver ett gyro med 15 grader per timme vid nordpolen?
Varför flyger flygbolag som de gör?
Varför roterar mars?
Varför har jag mätt avståndet till månen och jag fick ett helt annat resultat än dina 40km?
Varför anser alla bildade människor att jorden är en sfär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in