2016-04-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Förslagsvis har BH tittat vidare på denna formulering från NFC:

"Ett tiotal korta okarakteristiska hårstån som var upp till 16 mm långa".

"Stråna var inte lämpade för morfologisk jämförelse mot person".

Såsom stråna beskrivs kan de ju faktiskt härröra från ett djur.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
T ex från ett hundhuvud ? NFC skulle alltså ha kunnat göra distinktionen huvud men inte kunnat avgöra djurarten (inklusive människa). Det finner jag otroligt.
2016-04-16, 11:59
Medlem
Och från "Djurtjyrkogården" tänker jag på exorcism...

...som har blivit väldigt populärt inom katolicismen och framförallt i öst idag - år 2016
Saker som är svåra att ge en förklaring på förklaras som besatthet av onda demoner utifrån den katolska kyrkans perspektiv och tro

Ni som har lusläst FUPen - har man kollat katten?
2016-04-16, 12:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det vore mycket märkligt om det inte fanns hår från djur i en lada och bland alla grejer där, där man handskats med djur och djurkroppar.

Om det inte är det så har jag två förslag;

1.Nerijus hade med sig sin lilla gose-katt som lockbete.
Eller, har man katt så är det givet att det alltid fastnar katthår på ens kläder.

2.Djurhåren kommer från odjuret Nerijus.

Eller, så är detta en riktig pudel.....
Det måste ju ha dröst av alla olika sorters hår från det där klädbyltet som täckte hennes kropp.

Men jag slår vad om att det rör sig om en pudel...
2016-04-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och från "Djurtjyrkogården" tänker jag på exorcism...

...som har blivit väldigt populärt inom katolicismen och framförallt i öst idag - år 2016
Saker som är svåra att ge en förklaring på förklaras som besatthet av onda demoner utifrån den katolska kyrkans perspektiv och tro

Ni som har lusläst FUPen - har man kollat katten?
Ja, de har kollat katten, så att den inte skadades när det var en klantig polis som råkade stöta till den. Katten klarade sig och har det bra nu.

Jag håller med dig i att det är en brist att inte kolla alla! Men katten var ju bara en minderårig liten unge när detta hemska inträffade.

Beträffande djurhår, läste jag om ett fall i USA där enda ledtråden på ett brottsoffer var hundhår, och den döda hade ingen hund. Det lilla material de hade av hundhår sändes till ett labb som kunde få ut DNA, och tala om vilken ras det var på mördarens hund. Efter det spanade polisen efter män med en sådan hund, fick fast mördaren och han dömdes på ett enda bevis, på hundhåret.

I detta fall finns det så mycket bevis, att man av processekonomiska skäl slutar utreda och ta fram mer bevisning när åklagaren anser att han kan uppfylla sin bevisbörda. Så katten, ska betraktas som oskyldig. Men man vet aldrig, utifrån vad jag lärt mig av att läsa i denna tråd.
2016-04-16, 12:21
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det är meningslös disutera med dig, din argument börjar - "Men om.... "
Det är inga fakta.
Det hittades kvitto i soptunnan. Det borde finnas DNA från den person.
Lätt att hitta.

läs fup, där hittar du fakta.
2016-04-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
I det fallet fick polisen den underökning som de hade beställt och inget annat.
Därav undersöktes enbart spår efter den polisen hade som GM.
Det var några uppe i Norrland so tipsade polisen att det skulle kunna
vara en älg, och då undersöktes det om det skulle kunna vara älghår/saliv.

Alltså fick den oskyldige maken sitta som misstänkt under en lång tid, just för
att polisen bestämt sig för ett cenario som i detta fall visade sig vara fel.

Ganska intresant att se hur polisen jobbar och deras sätt att "jobba brett"

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/213329?programid=909
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3277339

Man införskaffade även en gris som man försökte köra över
med åkgräsklipparen, det gick inte så jävla bra.

Jag tycker det är ett grundläggande fel i hela upplägget
med NFC. Det ska inte bero på om en polis ställer rätta frågor.
Det är bättre å peka med hela handen och säga, hitta något.

Blir det dyrt, jo det blir det säkert, men när det ligger ett
livstidsstraff i potten så borde det få kosta, allt för att det ska bli rätt.
2016-04-16, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant analogi!
Finns det något djur som kan mota in flickor i lador, hantera tejp och snöre, flytta på lik till ett skåp, förutom det odjur som nu är dömd?
För du menar väl inte att katten, kossorna eller en ridhäst kan vara de som utförde denna gärning?
Hahahahahaha.
Citat:
I fallet med älgen var det olyckligt polisarbete. Men för mig och alla andra som vistas mycket i skogen, så är en mördarälg väldigt långsökt.
Ja, det var hårstrå med i bilden - men fallet är det mest extrema GMP stött på så att jämföra med detta rättsfall är i sig korkat.

Om de hade lagt ner hade det däremot varit väldigt olyckligt och dåligt polisarbete.
Hon dog i september och det tolkades sen som hjorthår: maken hittar henne och det är mkt grovt våld och inte ett synligt spår efter nåt/nån annan människa. De ber GMP om hjälp.
Av anledningen att de inte kunde få ihop skadorna och hur han kunde ha dödat henne.
Det hela initierades av gärningsmannaprofilgruppen som kopplas in vid svåra, komplicerade fall.
Maken avfärdas sen mars 2009.

Att tänka: Jag behöver ringa en älgexpert är väldigt annorlunda.
Att sen ringa NFC och be dem leta älgsaliv likaså - det sker inte per automatik.
Däremot skickades förfrågan ut i världen från polis om djur (vildsvin?) kunde ha åsamkat dessa skador.
Anledningen att han var häktad (en vecka) var givetvis som du säger: Väldigt långsökt/extremt udda och därmed mycket svårt även för polis.

Att återkommande älta detta mycket udda mord relaterat till detta är långsökt.
Senast redigerad av develi 2016-04-16 kl. 13:01.
2016-04-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Förstår verkligen inte BH om detta är det enda han har, han gör ju sig själv till åtlöje, måste ju rimligen
inte vara omöjligt att kasta in handduken och bara konstatera att det är ingen idé att söka PT i HD.

Blir intressant detta, någon som vet om hela innehållet i överklagan blir offentligt direkt på måndag, eller om det dröjer tills dess HD lämnar besked, eller blir det aldrig helt offentligt?

Sen den här diskussionen om håren i underkläderna är ju rent nonsens, spelar ju ingen roll för bevisläget överhuvudtaget oavsett vem det tillhör. Möjligen som ett indicium mot NB, men ett bevisvärde som skull minska misstankarna mot honom finns ju inte överhuvudtaget.

FÖ, någon som hört något om samfundet har kommit med eller kommer med något betänkande runt IR:s svammel och uppträdande i TR och HR?

Om vi bara antar att håret kommer från en av AJs
söner, skulle du då tycka att det är ointressant?

Jag vet inte, men tror att IR kommer undan med sitt agerande i rätten.
Så länge hon inte åsidosätter klientens intressen tror
jag hon får gå ganska långt.
2016-04-16, 13:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi bara antar att håret kommer från en av AJs
söner, skulle du då tycka att det är ointressant?

Jag vet inte, men tror att IR kommer undan med sitt agerande i rätten.
Så länge hon inte åsidosätter klientens intressen tror
jag hon får gå ganska långt.
Med analys av mtDNA kan du inte få fram vilken person håren tillhör. Analysen är värdelös ur bevissynpunkt.
2016-04-16, 13:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det vore mycket märkligt om det inte fanns hår från djur i en lada och bland alla grejer där, där man handskats med djur och djurkroppar.

Om det inte är det så har jag två förslag;

1.Nerijus hade med sig sin lilla gose-katt som lockbete.
Eller, har man katt så är det givet att det alltid fastnar katthår på ens kläder.
2.Djurhåren kommer från odjuret Nerijus.
Eller, så är detta en riktig pudel.....
Ja jag var ironisk förut när jag citerade Hurtigs kommentar om att Lisa inte hade nåt husdjur och skrev:
Nej, men NB hade i form av katten Truls.

Hjort ligger sen nära till hands (slaktrum).
De hade hittat nåt som visade sig inte vara humant blod. Bland annat grävling ger samma utslag på förtestprovet (ett djur till men minns inte om det var iller). Dock lär alla sådana vilda djur vara ointressanta i sig.
2016-04-16, 13:15
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En klockren beskrivning!

Björne får nu aldrig chansen att riktigt breda ut sig kring just det här fallet i en flott
uppslagen rättegångsförhandling då även det "tåget" har lämnat stationen för gott.
Hans medverkan begränsar sig till denna överklagan till HD.
Sen är det finito med alltihop och Nerijus anträder resan till allvarets Kumla.
Och Björne får förstås snart nya möjligheter att äntra mediascenen, osvikligt välstajlad
och framgångshungrig.

Så mycket för Hurtigs PEDAGOGISKA ansats. NB tiger sin vana trogen som en mur utan sprickor. Hurtigs yttrande så långt, andas knappast någon djupare dialog med klienten. Vi får detaljerna på måndag.
2016-04-16, 13:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Förslagsvis har BH tittat vidare på denna formulering från NFC:

"Ett tiotal korta okarakteristiska hårstån som var upp till 16 mm långa".

"Stråna var inte lämpade för morfologisk jämförelse mot person".

Såsom stråna beskrivs kan de ju faktiskt härröra från ett djur.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Som jag begriper avser Hurtig - Hår, trosor - sid. 492:
Citat:
Tillvarataget materialet undersöktes makro- och mikroskopiskt. Då iakttogs två små tovor av några ljusa hårstrån av huvudtyp. Sannolikheten är låg för att de skulle så ut så om de kommer från Lisa Holm. Resultaten talar starkt för att hårstråna inte kommer från Lisa Holm (Grad -3).
I materialet iakttogs inte några hårstrån som var lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.

Lite bonus om undersökningsmetod..

B-SF011* - Standardförfarande för DNA-undersökning av hårrötter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in