2016-04-16, 03:08
  #127861
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag tror att både Rönnbäck och Hurtig tror att de glider runt i en amerikansk advokat-tv-serie.
Det är drama, förhandsvisningar om vad som komma skall och de får uppmärksamhet i media som om de vore filmstjärnor. Men, precis som i en tv-serie får vi nog tänka att det inte händer på riktigt för det gör det ju inte utan det är bara tomt prat för huvudpersonen Nerijus säger fortfarande ingenting och då kan ju Hurtig försöka komma med egna konstruerade historier om ditt och datt men det faller oerhört platt då Nerijus inte är med på tåget. En jävligt dålig tv-serie var detta med dålig verklighetsförankring hos manusförfattarna och med en huvudperson - Nerijus - som minsann inte lyder order och han har fortfarande "aldrig sett Lisa" och då kan ju advokatstroppen försöka fantisera hur mycket han vill, men ingen bryr sig.
En klockren beskrivning!
Den förstnämnde gled runt så pass mycket så att hon tappade närmast helt greppet
om verkligheten. Det blev ovärdigt. Det blev bisarrt och hörde inte hemma i en svensk
domstol. Knappast i något annat lands domstol heller.
Det var som om all etik, allt av hänsynstagande var satt ur spel och man plötsligt fick
tillåta sig vad som helst i princip av grovheter för att "segra" och "segra" är ju visst allt
men det stora problemet här var att någon seger aldrig var möjlig att kunna räkna med
och då borde man anpassa sig efter det obönhörliga förhållandet och tona ned
sig väsentligt mer än vad som var fallet. Men nedtoning var inte den här damens melodi direkt.
IR fick sin stora chans att visa upp sig men som hon visade upp sig...
Det blev en kalkonrulle av hennes "föreställning."

Riskerar då efterträdaren att valsa iväg för långt han också i sina ansträngningar för
den livstidsdömdes räkning så att han får en kalkonstämpel på sig han också?
Att döma av vad som på fredagen framkom så slipper man i vart fall höra mera om
paranoida konspirationer och utfall mot krafter som polis, NFC, militär och folket i de
gula västarna som är så duktiga på att leta reda på folk, levande eller döda.
Det "tåget" är ju ingen mening att hoppa på en gång till förvisso.
Det man fick höra är väl vad som går att knåpa ihop av det magra man har att tillgå
emedan det fortfarande tydligen finns en envetet blånekande Nerijus Bilevicius.

Björne får nu aldrig chansen att riktigt breda ut sig kring just det här fallet i en flott
uppslagen rättegångsförhandling då även det "tåget" har lämnat stationen för gott.
Hans medverkan begränsar sig till denna överklagan till HD.
Sen är det finito med alltihop och Nerijus anträder resan till allvarets Kumla.
Och Björne får förstås snart nya möjligheter att äntra mediascenen, osvikligt välstajlad
och framgångshungrig.
2016-04-16, 03:10
  #127862
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Skillnaden mellan honom och IR är ju att han åtminstone inte dristar sig med att attackera utredningen (eller varenda individ som var inblandad i den) på samma korkade sätt hon gjorde.

– I det här fallet kan jag säga att det är så att bevisningen inte är stark.

– Det är fel person man har tagit och låst in för det här brottet. Man har missat sanningen, säger Rönnbäck.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6280453
Detta med advokatska framtoningen är rätt pinsam många ggr. Om de presenterar så långsökta åsikter som gemene man kan se är rent strunt - hur kan de då inbilla sig att rätten ska köpa svamlet?
I vissa meningar blir det så dumt att de nästintill nedvärderar rätten att behöva ta ställning till skitargument som om de vore lättlurade och okunniga..
Det blir indirekt brist på respekt på nåt sätt. Det är inte en rookie de ska övertyga liksom..
En bra advokat sjunker inte ner under ribban och ägnar sig åt pajkastning och oetiska skamgrepp, rent ljuger om styrkan i bevisningen istället för att inse läget och utgå därifrån. De får väl ändå ha lite klass och mycket handlar ju om retorik samt att kunna sälja in sitt budskap.
Då kan jag iaf acceptera deras feta löner. Hahahahaha.
2016-04-16, 03:30
  #127863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Kanske skulle kunna vara så, men ser inte riktigt av vilken anledning isf. Ett enligt utredarna mer eller mindre betydelselöst djurhår borde väl inte vara av såpass känslig karaktär att det hamnar där tänker jag. Men vem vet.

Jo, precis, men iom. att han börjar uttala sig om mordplatsen på det sätt han gör så blir jag direkt även skeptisk mot vad han påstår om datorn. Som sagt, det skulle vara ytterst sensationellt om han kunde bevisa att mjölkrummet inte är mordplatsen eller om han hittar ett tekniskt alibi åt NB som utredarna isf helt hade missat. Så vad gäller datorn så tror jag att det mer eller mindre är tomt prat från hans sida.

Skulle också kunna vara så att någon använt NBs dator, men iom. att utredarna kommit fram till att det rörde sig om ABs dator så skulle det ju ändå vara en stor tabbe från deras sida om det visade sig att det faktiskt handlade om NBs dator, även om det var IB eller någon annan som använde den just då. Men enda sättet som det skulle kunna hjälpa NB är som du säger om det går att bevisa att bara NB kunnat använda den just då, och hur det skulle vara möjligt vet jag inte.

Datorkortet borde NB spelat för länge sedan, om det över huvud
taget existerar, vilket jag också betvivlar.

Förmodligen blir det Kumla Riksmottagning och ingen HD.

Vi får väl se på måndag vad han har plitat ihop.
2016-04-16, 03:31
  #127864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta med advokatska framtoningen är rätt pinsam många ggr. Om de presenterar så långsökta åsikter som gemene man kan se är rent strunt - hur kan de då inbilla sig att rätten ska köpa svamlet?
I vissa meningar blir det så dumt att de nästintill nedvärderar rätten att behöva ta ställning till skitargument som om de vore lättlurade och okunniga..
Det blir indirekt brist på respekt på nåt sätt. Det är inte en rookie de ska övertyga liksom..
En bra advokat sjunker inte ner under ribban och ägnar sig åt pajkastning och oetiska skamgrepp, rent ljuger om styrkan i bevisningen istället för att inse läget och utgå därifrån. De får väl ändå ha lite klass och mycket handlar ju om retorik samt att kunna sälja in sitt budskap.
Då kan jag iaf acceptera deras feta löner. Hahahahaha.

Instämmer. Jag är så pass gammal att jag var med när Palmes misstänkte baneman blev friad i HR.
Det var en klockren och hårresande sågning av åklagaren, det fans inte tillstymmelse av pajkastning.

Den slutpläderingen av Falk var ljusår från detta spektakel som hittills har utspelat sig i TR och HR och tydligen önskas det en fortsättning i HD. Det är helt bedrövligt.
2016-04-16, 03:41
  #127865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta med advokatska framtoningen är rätt pinsam många ggr. Om de presenterar så långsökta åsikter som gemene man kan se är rent strunt - hur kan de då inbilla sig att rätten ska köpa svamlet?
I vissa meningar blir det så dumt att de nästintill nedvärderar rätten att behöva ta ställning till skitargument som om de vore lättlurade och okunniga..
Det blir indirekt brist på respekt på nåt sätt. Det är inte en rookie de ska övertyga liksom..
En bra advokat sjunker inte ner under ribban och ägnar sig åt pajkastning och oetiska skamgrepp, rent ljuger om styrkan i bevisningen istället för att inse läget och utgå därifrån. De får väl ändå ha lite klass och mycket handlar ju om retorik samt att kunna sälja in sitt budskap.
Då kan jag iaf acceptera deras feta löner. Hahahahaha.

Jag anar en viss ironi om feta löner.

Annars ser det för jävligt ut när ett målsägarbiträde håvar
hem flera hundratusen medans anhöriga till ett mordoffer får 50.000kr.
2016-04-16, 03:42
  #127866
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vart kan jag läsa mer om fingeravtrycket?
Ingenstans för Reedme menar DNA avsättning från hans fingrar på insidan jeansen bland allt han avsatt äcklet.
2016-04-16, 03:46
  #127867
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta med advokatska framtoningen är rätt pinsam många ggr. Om de presenterar så långsökta åsikter som gemene man kan se är rent strunt - hur kan de då inbilla sig att rätten ska köpa svamlet?
I vissa meningar blir det så dumt att de nästintill nedvärderar rätten att behöva ta ställning till skitargument som om de vore lättlurade och okunniga..
Det blir indirekt brist på respekt på nåt sätt. Det är inte en rookie de ska övertyga liksom..
En bra advokat sjunker inte ner under ribban och ägnar sig åt pajkastning och oetiska skamgrepp, rent ljuger om styrkan i bevisningen istället för att inse läget och utgå därifrån. De får väl ändå ha lite klass och mycket handlar ju om retorik samt att kunna sälja in sitt budskap.
Då kan jag iaf acceptera deras feta löner. Hahahahaha.

Haha, verkligen! Kan bli direkt genant att lyssna till. Och värst av allt blir det när de låter det gå ut direkt över offrets anhöriga genom direkta påhopp och rent förtal, då går det väldigt snabbt från tragikomiskt till något väldigt diaboliskt. Vet inte hur man kan förmå sig göra något sådant, inte ens som advokat...
2016-04-16, 03:52
  #127868
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag anar en viss ironi om feta löner.
Annars ser det för jävligt ut när ett målsägarbiträde håvar
hem flera hundratusen medans anhöriga till ett mordoffer får 50.000kr.
Målsägarbiträdets lön är en piss i mississippi och väl värd iom det stöd som anhöriga får.
Utöver detta var det mycket som Brantler tillförde målet via sina utfrågningar. Han visste precis vart han skulle kliva in - vilket sen rätten mycket väl begriper varför..

Han spärrade Rönnbäck på flertal ställen så hon till och med bröt in mitt under förhör och tolköversättning och sa "advokatens fel" då han ertappade henne med fingrarna i syltburken.

Nästan en miljon* däremot för advokatens cirkus - oavsett om det givetvis tar tid att läsa FUP, gräva i slasken, sitta med på förhör, samordning/förberedelser och klura ihop nåt - gör mig banne mig förskräckt gällande löneklyftor relaterat till ansvar som finns även i andra yrken.

* eller c:a 2000:-/tim inkl moms enligt IR själv.

Undrar vad taxan är per timme hos en sk "stjärnadvokat"?

Edit.
Citat:
anhöriga till ett mordoffer får 50.000kr.
Skandalöst lågt.
__________________
Senast redigerad av develi 2016-04-16 kl. 04:07.
2016-04-16, 04:17
  #127869
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Haha, verkligen! Kan bli direkt genant att lyssna till. Och värst av allt blir det när de låter det gå ut direkt över offrets anhöriga genom direkta påhopp och rent förtal, då går det väldigt snabbt från tragikomiskt till något väldigt diaboliskt. Vet inte hur man kan förmå sig göra något sådant, inte ens som advokat...
Helt enig. Det finns ingenting som gör mig så förbannad som detta - oavsett om det är en advokat eller en privatperson.

Fy i helvete när det sparkas på anhöriga eller offret i nån sorts desperat, fullständigt oetisk kamp att försvara en klient eller åtalad.
Jag ser det inte ens som ett friskt agerande - det är far beyond det som räknas till normal medmänsklighet och etik.
__________________
Senast redigerad av develi 2016-04-16 kl. 04:28.
2016-04-16, 06:31
  #127870
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helt enig. Det finns ingenting som gör mig så förbannad som detta - oavsett om det är en advokat eller en privatperson.

Fy i helvete när det sparkas på anhöriga eller offret i nån sorts desperat, fullständigt oetisk kamp att försvara en klient eller åtalad.
Jag ser det inte ens som ett friskt agerande - det är far beyond det som räknas till normal medmänsklighet och etik.
Det är nästan så att man anar att denna typ av advokater måste ha en speciell personlighet med bristande empatisk förmåga och helt känslokalla utan att känna några skamkänslor även om man går helt överstyr, som att sparka på offer och anhöriga. Lite åt psykopathållet.
Att totalt skärma av sunt förnuft, empatisk förmåga och rent folkvett om hur man uppför sig - för att man låter sig KÖPAS till det med vansinnigt hög timpenning - är ganska äckligt.
Det klarar inte vem som helst av, eller rättare sagt - vem som helst vill inte sänka sig till den nivån för de flesta har ett samvete som inte kan köpas för pengar.

Jämför med hur Geir Lippestad agerade som försvarare åt monstret Breivik, där ser man en advokat som har stil, klass och ingen respektlöshet i sitt försvarsarbete.
__________________
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-16 kl. 07:09.
2016-04-16, 07:57
  #127871
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jovisst, jag förstår. Men visst är det märkligt med utsagor om djurhår som ingen på forumet kan finna stöd för i FUP:en ? Var har advokaten fått detta ifrån, om han inte misstar sig eller rentav fabulerar ? Om han menar, att de som humant hår beskrivna "huvudhåren" mycket väl vid en undersökning kan visa sig vara djurhår, så borde han väl ha sagt det ? Nu har ju djurhåren fått ett eget liv i media.

Förslagsvis har BH tittat vidare på denna formulering från NFC:

"Ett tiotal korta okarakteristiska hårstån som var upp till 16 mm långa".

"Stråna var inte lämpade för morfologisk jämförelse mot person".

Såsom stråna beskrivs kan de ju faktiskt härröra från ett djur.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-04-16, 08:39
  #127872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Trots snart 10700 sidor har jag fortfarande inte fått något svar varför och när moppen lämnades ut.
Något som vet?
Är det inte märkligt att det inte är angivet?

När du ställer denna fråga, som du snöat in på, som visar du oss alla hur du hanterar och sorterar information. Det är de små sakerna och det obetydliga i livet, som får orimligt stora proportioner för dig. Denna brist hos dig, medför att du bortser från de fakta andra människor diskuterar.

Moppen har ingen betydelse alls ur bevishänseende. Eftersom det handlar om att binda en gärningsman till ett mord, det vidrigaste och sorgligaste mord, de flesta av oss hört talas om.

Moppen har betydelse som en omständighet som indikerade från början, när man letade efter Lisa, att hon inte kommit iväg, eller befann sig långt bort. Det vi vet är att det var inget fel på moppen, och att den verkade inte vara saboterad. En slutsats som visade sig vara korrekt, då Lisa försvann i direkt anknytning till sin arbetsplats, innan hon åkt iväg.

I övrigt så har man inte hittat teknisk bevisning på moppen. En sak som du ser som en brist, just för att du inte förstår att detta rör sig om ett mord, och inte om en stulen eller saboterad moppe!

Moppen tillhör Lisas pappa, och han fick den tillbaka när polisen ansåg att den inte behövdes längre för utredningen. När, var, och hur är bara en praktisk sak, du vill veta, som är så långt borta från sakfrågan, en fråga kan bli.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in