2016-04-14, 01:06
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ni må ju vara dåligt naiva om ni tror att något som är fysiskt beroendeframkallande som intas varje dag inte ger ett beroende oavsett storlek eller konsekvenser.

Det ger GARANTERAT ett beroende att dricka 1-3 öl om dagen under längre tid, sen hur det manifesterar sig är självklart olika.

Att dricka 1 öl om dagen ger inte fysiskt beroende. Psykiskt däremot...
Citera
2016-04-14, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx

Jo, både och. För du fortsätter dricka, och kan aldrig totalt lägga undan det.
Citera
2016-04-14, 03:42
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx

Öh? Jaha? Läste du ens mitt inlägg?

Klart det ger ett fysiskt beroende om det är fysiskt beroendeframkallande!

Sen klargjorde jag att symptomen kan variera i kraftig grad.

Förmodligen känner de flesta ingenting, men det är otroligt svårt att skilja på psykiskt och fysiskt beroende, särskilt vid så låga nivåer.

Kom med något konkret istället för att bara försvara ölen som om det inte vore ett beroendeframkallande preparat.

Du kan ju fråga lite alkisar hur dom hamnade i träsket.

Det börjar ALDRIG med en flaska sprit om dagen, utan snarare en öl.
Citera
2016-04-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Socker orsakar inte livshotande abstinensbesvär.
Må så vara, men det är rätt få alkisar som når detta stadium. Man måste vara riktigt jävla hårdalkad för det.
Citera
2016-04-14, 12:21
Medlem
SituationReports avatar
De flesta barn till en pappa som dricker öl varje dag kan intyga att det är ett jävla helvete.

Även om pappan är lycklig, arg och lever länge, så lär inte hans familj göra det särskilt länge till. Den psykiska terrorn av en öldrickande person är ett av de mest skadliga fenomenen på folkhälsan. Exempelvis: Plötsliga dödshot och hot om fysiskt våld. I vissa fall även aktivt fysiskt våld.

Det sker psykologiska förändringar i hjärnan över tid som ger väldigt konstigt och impulsivt beteende som dessutom ger ångest, ilska och irrationella tankar. Detta är något som alkoholdrickare inte kan eller vill se, eftersom i deras värld så är allt de är arga och har ångest över, något som inte anses bero på alkoholen. Men så fort de slutar dricka så blir allt lugnt och fint igen.

Att alkohol i förlängningen även ger leverskador och cancer är då marginella problem. Det finns även dokumenterat att alkohol ger demens liknande skador på hjärnan.

Alkoholens skador på
Kroppen:
http://www.niaaa.nih.gov/alcohol-hea...s-effects-body
Hjärnan:
http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa63/aa63.htm
Senast redigerad av SituationReport 2016-04-14 kl. 12:25.
Citera
2016-04-14, 14:06
Medlem
MrPokers avatar
En öl. Då menar vi väl ändå en flaska eller burk på 33 till 50cl? Runt 5,0% alkohol i volymprocent? Nej, det kommer inte göra dig till alkoholist och förstöra ditt liv.

Känns som att många här i tråden tror att en öl motsvarar litervis eller ren sprit döma på konsekvenserna de förutspår.

"Drug is drugs" lever tydligen än...
Citera
2016-04-14, 15:43
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
om man dricker 1 gång per helg, så att man blir full, men INTE dricker en droppe under vardagen, klassas man ändå som alkholist?

Det beror väl på hur du reagerar om du _inte_ skulle vara full över en helg. Blir du galen av att vara nykter på din designerade fylletid så är det väl alkoholism, men vem bryr sig?
Citera
2016-04-14, 18:02
Bannlyst
Finns det verkligen personer som kan hålla disciplinen att dricka
just 1 öl om dagen under flera års tid? Jag tror att dom som nu har ett behov av att dricka alkohol
varje dag nån gång då och då tar 2-3 öl, kanske vid nån helg eller nått speciellt tillfälle, kanske dricker man också 4 öl eller mer nån gång. Sen fortsätter det under flera års tid.
Jag var själv inne i den här spiralen. Dricker man på det här viset under en lång period
så kommer det att påverka kroppen. Immunförsvaret försämras, kroppen blir "svagare",
jag kunde ibland få hjärtklappningar eller ångest, sen när man drack igen så dämpades
ju ångesten så klart. Jag hade också en ovana med att röka cigg när jag drack. det blev som nån slags
ritual - man belönade sej själv med det. Men det håller fan inte i längden. Jag tror att problemet blir
när kroppen aldrig får vila och återhämta sej. Det är inte bra. Om man inte vill vara nykterist så kan man väl dricka nån gång ibland vid festliga tillfällen och bara njuta av livet. Men det dagliga drickandet, nej det tror jag inte på. Man borde ta tag i dom problemen som ligger bakom istället för att bedöva problemen med alkohol.
Citera
2016-04-14, 19:40
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Vad är det de säger, är det inte att mer än fem öl i veckan så är man eller räknas man som alkoholist? En öl om dagen gör dig därmed till alkoholist. Men med tanke på att de flesta knappast blir mer påverkade av en 33cl 5,0% öl än av en mugg kaffe så är det knappast något som lär rubba ens vardag om man har någorlunda disciplin att inte öka intaget.
Citera
2016-04-14, 20:08
Medlem
KarlStefanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Läser man runt lite så verkar det som många tycker det är okej att dricka varje dag, sålänge det bara är någon öl eller två. "Det är väl inte så farligt"
Detta stämmer inte, sluta romantisera och rättfärdiga ert drickande.

Om det så än bara är en klunk, så fort etanol går in i ditt blod så slår kicken igång och du förändras psykoaktivt, även om du kanske inte förstår det själv. Det limbiska systemet i din hjärna blir beroende och såfort alkoholen är ute ur ditt system så börjar den påverka ditt dagliga liv mer och mer, även om du kanske inte förstår det själv direkt. Att ta en kall liten öl om dagen kan i det långa loppet leda till livsfarliga konsekvenser. Alkohol är en drog som rankas nästan lika farlig som heroin och kokain.

Vad jag vill säga med detta är att folk måste sluta romantisera drogen alkohol och få folk att tro det är okej att dricka varje dag, om det är små mängder. Vad säger ni?

Innan du skriver ett inlägg så bör du för det första ta reda på all fakta!

Alkohol är farligare än både kokain och heroin, orkar inte googla källa men du kan nog hitta det själv. Lycka till!
Citera
2016-04-14, 20:16
Medlem
08as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
om man dricker 1 gång per helg, så att man blir full, men INTE dricker en droppe under vardagen, klassas man ändå som alkholist?
Isåfall känner jag otroligt många fler alkolister än vad jag trodde
Citera
2016-04-15, 03:25
Medlem
shUbR3s avatar
Man ska inte få unna sig nånting längre innan det är "livsfarligt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in