• 1
  • 2
2016-04-14, 20:23
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
En bostadsrätt är inte en fastighet.
Beträffande lånet, om föräldrarna tar lånet på sig, då kan de utnyttja ränteavdraget, som student utan inkomster har du ingen nytta av ränteavdraget.

Men jisses, hur orkar vissa? Du förstår ju vad folk menar? Fastighet är en fast egendom ja, men i vardagligt tal brukar tala om ägt boende som fastighet. Men du har ju rätt i sak. Nöjd nu?

OnT: Istället för att diskutera petitesser, hur mkt vill du gå plus i månaden på lägenheten eller vill du bara göra en rejäl förtjänst när du säljer?
Citera
2016-04-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Men jisses, hur orkar vissa? Du förstår ju vad folk menar? Fastighet är en fast egendom ja, men i vardagligt tal brukar tala om ägt boende som fastighet. Men du har ju rätt i sak. Nöjd nu?

OnT: Istället för att diskutera petitesser, hur mkt vill du gå plus i månaden på lägenheten eller vill du bara göra en rejäl förtjänst när du säljer?
Haha, tack!

Jag satsar först och främst på den långsiktiga vinsten efter sälj av lägenhet. Att tjäna lite i månaden vore inte heller fel om det nu är möjligt men är nöjd även med +-0 och därefter tjäna vid försäljning
Citera
2016-04-14, 20:55
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boreltusk1
Haha, tack!

Jag satsar först och främst på den långsiktiga vinsten efter sälj av lägenhet. Att tjäna lite i månaden vore inte heller fel om det nu är möjligt men är nöjd även med +-0 och därefter tjäna vid försäljning

Det jag skulle kolla är hur mycket förtjänst du skulle kunna göra om du sålde idag. Visst, du kan göra en större förtjänst om ett par år, men om du säljer idag slipper du allt arbete som det innebär att vara hyresvärd. Det är inget som gör av sig självt. Du kommer få samtal av den du hyr ut till, saker kommer strula(kyl/frys t.ex). Kanske att du tycker är vårt det! Men tänk på det.
Citera
2016-04-15, 15:15
Medlem
Citat:
Det jag skulle kolla är hur mycket förtjänst du skulle kunna göra om du sålde idag. Visst, du kan göra en större förtjänst om ett par år, men om du säljer idag slipper du allt arbete som det innebär att vara hyresvärd. Det är inget som gör av sig självt. Du kommer få samtal av den du hyr ut till, saker kommer strula(kyl/frys t.ex). Kanske att du tycker är vårt det! Men tänk på det.
Jobba är jag beredd att göra då jag i framtiden vill hålla på med hyresfastigheter på en hög nivå. Det är däremot säkerheten i ett köp av lägenhet jag tänker på, går det att på något sätt kolla upp innan huruvida man får hyra ut samt höra med eventuella hyresgäster, dvs. Så man har det fixat innan köpet?
Citera
2016-04-16, 10:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vad skall TS sälja idag?

Det framgår tydligt i trådstarten att TS inte har någon bostadsrätt idag, han överväger att köpa en i höst.
Senast redigerad av trottwell 2016-04-16 kl. 10:16.
Citera
2016-04-16, 10:18
Medlem
Citat:
Jobba är jag beredd att göra då jag i framtiden vill hålla på med hyresfastigheter på en hög nivå. Det är däremot säkerheten i ett köp av lägenhet jag tänker på, går det att på något sätt kolla upp innan huruvida man får hyra ut samt höra med eventuella hyresgäster, dvs. Så man har det fixat innan köpet?
Ja visst. Bara att ringa föreningen och fråga.
Citera
2016-04-16, 16:34
Medlem
Tack för alla svar, ska ringa bostadsföreningen på måndag. Tror ni det är dumt att köpa nu, i och med de höga priserna eller tro ni man ändå kan göra vinst på ca 5 år?
Citera
2016-04-16, 17:53
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, ska ringa bostadsföreningen på måndag. Tror ni det är dumt att köpa nu, i och med de höga priserna eller tro ni man ändå kan göra vinst på ca 5 år?
Beror på mycket, men amorteringskravet som införs i juni kommer mest troligt att dämpa priserna på små lägenheter.
Var tänker du själv bo? Ett alternativ är att köpa en trea och hyra ut ett rum. På så sätt kan föreningen inte sätta käppar i hjulet iaf.
Citera
2016-04-16, 18:08
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Hej,
Inför min studiestart ht-16 har jag tänkt att köpa en bostadsrätt, en 1a för att hyra ut i andra hand.
I staden där jag bor lider det bostadsbrist och det bör inte vara problem att få den uthyrd. Tänker hyra ut den så att hyresintäkter täcker ränta + amortering + hyra för lägenheten, för att därmed kunna tjäna pengar på lägenheten på sikt.

Är ny inom detta, tror ni det är en fungerbar idé eller är det bara dumt? Fördelar, nackdelar?

Väldigt tacksam för svar!

Några års vinstöverskott av uthyrning med allt vad det innebär i krångel kan enkelt raderas ut vid en nedgång av priser. En lånefinansierad bostadsrätt är en investering med enorm hävstång, inget att ta lättvindigt på. Skulle inte göra det efter så kraftiga uppgångar som vi sett om jag inte var tvungen för att ha någonstans att bo.
Citera
2016-06-06, 13:45
Medlem
Hittar du en bra person du litar på är andrahandsuthyrning toppen! Det finns massa sajter som kan hjälpa till med det. Här kan du t.ex. räkna fram vilken hyresnivå du kan hyra ut för (verkar bara fungera i Stockholm just nu): https://qasa.se/hyreskollen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in