• 1
  • 2
2016-04-12, 21:30
Medlem
Hej,
Inför min studiestart ht-16 har jag tänkt att köpa en bostadsrätt, en 1a för att hyra ut i andra hand.
I staden där jag bor lider det bostadsbrist och det bör inte vara problem att få den uthyrd. Tänker hyra ut den så att hyresintäkter täcker ränta + amortering + hyra för lägenheten, för att därmed kunna tjäna pengar på lägenheten på sikt.

Är ny inom detta, tror ni det är en fungerbar idé eller är det bara dumt? Fördelar, nackdelar?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2016-04-12, 21:39
Medlem
cacas avatar
Besittningsrätten kan ställa till det.

Bostadsrättsföreningen kanske säger nej.

Vad gör du om den snälla tjejen som du hyrt ut till har en kille som kommer ut från kåken och förvandlar din lya till knarkarkvart och skiter i betala, de svarar inte i tele, du får inte tag på hon du hyrt ut till osv. Klarar du ligga ute med de pengarna fast du pluggar då? ( har en kompis som råka ut för detta när den hyrde ut hus, tog 1,5 år och en del huvudvärk innan den vart av med pundarna)

Kyl och frys pajar, bara köpa nytt direkt, har du råd mitt i terminen med det?

Din hyresgäst drar och du hittar ingen ny som vill betala caf du vill ha, problem eller ok?

Så, ska du plugga, lägg pengarna på dina studier och köp lägenhet när du behöver. Du är för känslig för störningar och har för dålig ekonomisk backup ifall det händer nått.
Citera
2016-04-12, 22:01
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Bodde själv i en hyrd bostadsrätt ett tag. För mig gick det bra. Gubben som hyrde ut var vettig och lägenheten var fräsch!

Men det finns verkligen exempel när det inte går så bra. Som du redan fått höra i denna tråd kan det spåra ur rejält om det vill sig riktigt illa. Så fundera ordentligt innan du gör detta.
Citera
2016-04-12, 22:04
Medlem
Tack för två bra och seriösa svar!
Detta är något jag verkligen ska tänka över och få vägledning från en vän som för tillfället hyr ut fastigheter!

Hur ser ni på kombinationen studielån + bolån, helst vill jag jobba samtidigt som studierna för att slippa ta studielån men om vi ser till värsta fall att man behöver ta båda, är detta rent idiotiskt?
Citera
2016-04-12, 23:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boreltusk1
Tack för två bra och seriösa svar!
Detta är något jag verkligen ska tänka över och få vägledning från en vän som för tillfället hyr ut fastigheter!

Hur ser ni på kombinationen studielån + bolån, helst vill jag jobba samtidigt som studierna för att slippa ta studielån men om vi ser till värsta fall att man behöver ta båda, är detta rent idiotiskt?

Du får inget bolån om du lever på studielån och saknar inkomster.
Citera
2016-04-12, 23:07
Medlem
Jag gör så, rekommenderar det inte. Alltid en jäkla massa tjäbbel från de som hyr och man går inte tillräckligt med vinst för att det ska vara värt det imo. Senaste killen ville hyra till augusti men drog efter 1 & 1/2 månad, så nu måste jag fixa en ny igen.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du får inget bolån om du lever på studielån.
Har man föräldrar som inte är med i lyxfällan och går med på stå med på lånet så löser det sig.
Senast redigerad av Storejohan 2016-04-12 kl. 23:10.
Citera
2016-04-13, 08:32
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storejohan
Jag gör så, rekommenderar det inte. Alltid en jäkla massa tjäbbel från de som hyr och man går inte tillräckligt med vinst för att det ska vara värt det imo. Senaste killen ville hyra till augusti men drog efter 1 & 1/2 månad, så nu måste jag fixa en ny igen.

Har man föräldrar som inte är med i lyxfällan och går med på stå med på lånet så löser det sig.

Här är ett av de största problemen. Du kommer troligen signa på massa sol och vårare som inte är beredda att ta det ansvaret som du hoppats. Det som också suger är att du inte kommer få så mycket deg utav det heller.
Citera
2016-04-13, 18:50
Medlem
Precis som ni skriver får jag inget bolån som student, därför ska mina föräldrar gå i borgen för mig.
Undrar mest om det är dumt att ha studieskulder + bolån på denna lägenhet i det långa loppet, kan jag hamna i en otroligt svår situation?

En tanke för att få vettiga hyresgäster är att be de visa referenser från tidigare boende, har ni andra förslag?
Citera
2016-04-13, 19:18
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Precis som ni skriver får jag inget bolån som student, därför ska mina föräldrar gå i borgen för mig.
Undrar mest om det är dumt att ha studieskulder + bolån på denna lägenhet i det långa loppet, kan jag hamna i en otroligt svår situation?

En tanke för att få vettiga hyresgäster är att be de visa referenser från tidigare boende, har ni andra förslag?

Det är rätt troligt att bostadsrättsföreningen säger nej, generellt sett vill de inte att man köper för att hyra ut. Detta behöver du ju ha koll på innan du köper också, så du inte står där med en lägenhet som du sen inte kan hyra ut.

Du kan förvisso hyra ut den utan att informera föreningen, men då riskerar du att bli utesluten (i värsta fall) om det skulle uppdagas.

Besittningsrätt däremot är inget problem, det kan man avtala bort.
Citera
2016-04-14, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Det är rätt troligt att bostadsrättsföreningen säger nej, generellt sett vill de inte att man köper för att hyra ut. Detta behöver du ju ha koll på innan du köper också, så du inte står där med en lägenhet som du sen inte kan hyra ut.

Du kan förvisso hyra ut den utan att informera föreningen, men då riskerar du att bli utesluten (i värsta fall) om det skulle uppdagas.

Besittningsrätt däremot är inget problem, det kan man avtala bort.
Detta är otroligt viktigt att kolla upp, tack för tips!
Vill helst göra allting "korrekt" och inte fuska med det. Jag tror på idèn på det sätt att jag tror att fastigheter stiger i värde, tror ni på det?
Citera
2016-04-14, 12:15
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Detta är otroligt viktigt att kolla upp, tack för tips!
Vill helst göra allting "korrekt" och inte fuska med det. Jag tror på idèn på det sätt att jag tror att fastigheter stiger i värde, tror ni på det?

De största klippen på bostadsmarknaden har nog redan gjorts. Men fastigheter stiger stadigt i värde och lär väl göra det ett bra tag framöver. Men det kostar på att tjäna de stålarna. Både tid, pengar och ork.
Citera
2016-04-14, 16:40
Medlem
trottwells avatar
En bostadsrätt är inte en fastighet.
Beträffande lånet, om föräldrarna tar lånet på sig, då kan de utnyttja ränteavdraget, som student utan inkomster har du ingen nytta av ränteavdraget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in