2016-04-14, 19:15
Medlem
FuckPFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staind
Ok. När jag trycker på F2 så hamnar jag iaf i ASUS UEFI BIOS Utility.

Om du använder windows kan du skriva följande i kör/run:

msinfo32

Kolla raden "BIOS MODE"

Står det Legacy = bios mbr boot

Står det UEFI = UEFI boot

Det kommer att stå Legacy hos dig....
Citera
2016-04-14, 19:15
Medlem
stainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Som sagt, UEFI kan emulera BIOS, men det betyder inte att det faktiskt är BIOS. BIOS är uråldrigt och bara en megabyte ROM. UEFI ligger på 2-3 megabyte, ibland upp till 4 eller mer. UEFI är ganska nytt. Ofta kallas UEFI dock, "UEFI-BIOS" och detta är rent tekniskt inkorrekt, men man menar helt enkelt "BIOS 2.0" eller något liknande. UEFI är ett helt nytt firmware system som är tänkt att ersätta BIOS, och är överhuvudtaget inte BIOS.

Nej.

CSM finns inte på BIOS

Vilken modell? Z97 är såvitt jag vet helt UEFI.

Det gör du inte.

Hur många hårddiskar har du, och storlek? Du kommer inte kunna kryptera dem med VeraCrypt om de är större än 2TB. Då får du köra BitLocker.

Det enklaste du kan göra är att flytta över alla filer du vill spara på Windowspartitionen till någon av de andra diskarna, gå in i UEFI, slå på Secure Boot och UEFI Drivers first/only, radera Windowspartitionen, installera Windows på den så att den blir UEFI/GPT, och sedan när den biten är fixad, ser du till att dina resterande icke-Windowsdiskar också är GPT (backa upp all data först dock) och krypterar dem med BitLocker (eller något annat krypteringsverktyg som så småningom klarar att kryptera GPT-diskar). Finns ingen anledning att köra BIOS/MBR överhuvudtaget idag. UEFI är den nya relativt öppna och framtida standarden, har mer och bättre funktionalitet och säkerhet.

Edit:

Kan tilläggas, att ifall du kan använda musen när du är i "BIOS", så är det UEFI du kör med.

Hm, alright då. Jag går in på UEFI UTILITY (kan använda musen där) och där finns fliken CSM Launch -> Enabled

Under denna finns 4 olika boot flikar
  • Boot Device Control
  • Boot from Network Devices
  • Boot from Storage Devices
  • Boot from PCI-E/PcCI expansion Devices

Alla dessa har några valmöjligheter men samtliga är "Legacy OPROM first" valda, utom Boot Device Control, där det är "UEFI and Legacy OPROM". Om nu detta är av intresse...

Moderkortet är som sagt Z97-A, vet ej om det finns någon mer utförlig beteckning. Har 5 diskar utöver systemdisken, varav 3 är +2TB tyvärr.
Men jag får läsa igenom ditt svar mer noggrant i morrn, måste gå och käka nu. Stort tack för ditt tålamod.
Citera
2016-04-14, 19:37
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staind
Hm, alright då. Jag går in på UEFI UTILITY (kan använda musen där) och där finns fliken CSM Launch -> Enabled

Under denna finns 4 olika boot flikar
  • Boot Device Control
  • Boot from Network Devices
  • Boot from Storage Devices
  • Boot from PCI-E/PcCI expansion Devices

Alla dessa har några valmöjligheter men samtliga är "Legacy OPROM first" valda, utom Boot Device Control, där det är "UEFI and Legacy OPROM". Om nu detta är av intresse...

Moderkortet är som sagt Z97-A, vet ej om det finns någon mer utförlig beteckning. Har 5 diskar utöver systemdisken, varav 3 är +2TB tyvärr.
Men jag får läsa igenom ditt svar mer noggrant i morrn, måste gå och käka nu. Stort tack för ditt tålamod.
Tanka Speccy eller OpenHardwareMonitor och kolla vad du får fram för modell på moderkortet.

Ja, det är av intresse. Ändra det till UEFI only eller vad du nu har för valmöjligheter på ditt moderkort. Men som sagt, detta när du är redo att formatera Windows (glöm inte backup osv).

Har du partitioner på dina 2+ TB diskar, så kanske de också är i MBR, och mindre än 2TB per partition. Annars är de i GPT, så du behöver inte pilla och trixa här.
Citera
2016-04-15, 10:12
Medlem
Hur går jag tillväga för att kryptera en viss mapp så det blir helt omöjlig att komma åt?
Citera
2016-04-15, 10:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
Hur går jag tillväga för att kryptera en viss mapp så det blir helt omöjlig att komma åt?

Hur ska vi svara på det utan att veta vad du har för operativsystem. Själv anvönder jag bara EFS som är inbyggd i Windows. Klart.

Men om du gör fel (låter andra använda din inloggning etc så fin s det inget bra sätt (andra kan alltid radera ditt innehåll)
Citera
2016-04-15, 12:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Går ju att skapa en "Container" i t ex Veracrypt och stoppa in dom mappar som man inte vill att andra skall komma åt där. Då är ju innehållet skyddat från att läsas av obehöriga. Detta hindrar ju inte någon att slänga hela "Containern" men detta skyddar man sig enklast mot genom att ha säkerhetskopior.
Citera
2016-04-15, 20:41
Medlem
ursäkta, sitter på os x el capitan 10.11.3

spelar ingen roll om någon kan radera, är enbart jag som använder min dator.

har lite dokument som jag vill hålla privat vid eventuell husrannsakan, så hur går jag tillväga?
Citera
2016-04-15, 23:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
ursäkta, sitter på os x el capitan 10.11.3

spelar ingen roll om någon kan radera, är enbart jag som använder min dator.

har lite dokument som jag vill hålla privat vid eventuell husrannsakan, så hur går jag tillväga?

FileVault 2
Citera
2016-04-20, 07:08
Nu håller jag på att bli tokig. Jag ska kryptera datorn. Fick höra att Veracrypt ska vara det bästa programmet för ändåmålet.

Jag laddar ner det. Följer en guide. BOM! Det fallerar på första punkten. Där står det att min hårddisk har något som heter ptg, men programmet bara stödjer hårddiskar med något som heter mbr. Jag söker information om detta och hittar en guide. Jag följer instruktionerna. När jag skriver in kommandot om konvertering till det där mbr kommer ett felmeddelande "åtgärden kan inte utföras på en fisk som innehåller en växlingsfilsvolym".

Söker mig vidare och försöker på alla sett komma till rätta med problemet. Hittar massor av instruktioner. Problemet är bara att i dessa är datorn uppdelad i flera diskar, min har bara en enda. Hur bär man sig åt då? Kan man dela på hårddisken? Kan man inte kryptera allt utan bara en del? Jag vill inte att en jävel ska komma åt min dator.

Ursäkta om det blev flummigt. Klockan är 7 och jag har suttit sen midnatt med den här skiten. Det kanske bara är jag som är korkad, men jag har sökt information utav bara helvete.
Citera
2016-04-20, 10:54
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Det fallerar på första punkten. Där står det att min hårddisk har något som heter ptg, men programmet bara stödjer hårddiskar med något som heter mbr.

Att konvertera från GPT till MBR innebär oftast att du får aktivera "Legacy BIOS" istället för UEFI. Gör först backup. Aktivera Legacy Boot i BIOS. Installera om Windows. Kryptera. Återsäll data från backup. Det är det snabbaste sättet och ger minst frustration och tandagnisslan.
Citera
2016-04-20, 13:08
Medlem
mutemes avatar
Okej, jag är rätt grön på det här med kryptering. Jag behöver dock kryptera lite känsliga prylar, t.ex. textdokument och lite andra grejer.

Min idé är att skapa en mindre partition (säg runt... 5gb). Skulle ju önska att man får ange lösenord varje gång man ska gå in på partitionen. Jag vill helst slippa att kryptera systempartitionen, jag stänger liksom aldrig av datorn och skulle man plötsligt få husis hinner man ju inte stänga av datorn.

Vad är smartast att använda då? Och hur säkert skyddas filerna mot polisens it-experter (eller hur man nu ska beskriva dom)? Problem med swapfiler?
Citera
2016-04-20, 14:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
Okej, jag är rätt grön på det här med kryptering. Jag behöver dock kryptera lite känsliga prylar, t.ex. textdokument och lite andra grejer.

Min idé är att skapa en mindre partition (säg runt... 5gb). Skulle ju önska att man får ange lösenord varje gång man ska gå in på partitionen. Jag vill helst slippa att kryptera systempartitionen, jag stänger liksom aldrig av datorn och skulle man plötsligt få husis hinner man ju inte stänga av datorn.

Vad är smartast att använda då? Och hur säkert skyddas filerna mot polisens it-experter (eller hur man nu ska beskriva dom)? Problem med swapfiler?
Då skapar man enklast en så kallad krypterad "Container" med hjälp av t ex Veracrypt. Den skapas då som en fil som du kan dubbelklicka på och mata in ditt lösenord och så monteras den som en ny enhet som du kan spara känsliga filer på. Det man bör se upp med om man har systempartitionen okrypterad är ju dock att temporära filer kan lägga sig på systemenheten då man t ex laddar in t ex ett Worddokument från den krypterade enheten så skall man vara 100 % säker på att känslig information inte kan laddas in från tempfiler eller växlingsfilen så måste systemdisken krypteras. Att stänga av datorn genom att t ex rycka sladden om man får husis tar ju typ några sekunder så jag har svårt att se att man inte skall hinna med detta. Man kan ju ha både systemdisken krypterad och en container om man t ex vill låna ut datorn men inte vill att dom skall komma åt vissa känsliga filer.
Senast redigerad av Jonas1968 2016-04-20 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in