Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Som sagt, UEFI kan emulera BIOS, men det betyder inte att det faktiskt är BIOS. BIOS är uråldrigt och bara en megabyte ROM. UEFI ligger på 2-3 megabyte, ibland upp till 4 eller mer. UEFI är ganska nytt. Ofta kallas UEFI dock, "UEFI-BIOS" och detta är rent tekniskt inkorrekt, men man menar helt enkelt "BIOS 2.0" eller något liknande. UEFI är ett helt nytt firmware system som är tänkt att ersätta BIOS, och är överhuvudtaget inte BIOS.
Nej.
CSM finns inte på BIOS
Vilken modell? Z97 är såvitt jag vet helt UEFI.
Det gör du inte.
Hur många hårddiskar har du, och storlek? Du kommer inte kunna kryptera dem med VeraCrypt om de är större än 2TB. Då får du köra BitLocker.
Det enklaste du kan göra är att flytta över alla filer du vill spara på Windowspartitionen till någon av de andra diskarna, gå in i UEFI, slå på Secure Boot och UEFI Drivers first/only, radera Windowspartitionen, installera Windows på den så att den blir UEFI/GPT, och sedan när den biten är fixad, ser du till att dina resterande icke-Windowsdiskar också är GPT (backa upp all data först dock) och krypterar dem med BitLocker (eller något annat krypteringsverktyg som så småningom klarar att kryptera GPT-diskar). Finns ingen anledning att köra BIOS/MBR överhuvudtaget idag. UEFI är den nya relativt öppna och framtida standarden, har mer och bättre funktionalitet och säkerhet.
Edit:
Kan tilläggas, att ifall du kan använda musen när du är i "BIOS", så är det UEFI du kör med.
Hm, alright då. Jag går in på UEFI UTILITY (kan använda musen där) och där finns fliken CSM Launch -> Enabled
Under denna finns 4 olika boot flikar
- Boot Device Control
- Boot from Network Devices
- Boot from Storage Devices
- Boot from PCI-E/PcCI expansion Devices
Alla dessa har några valmöjligheter men samtliga är "Legacy OPROM first" valda,
utom Boot Device Control, där det är "UEFI and Legacy OPROM". Om nu detta är av intresse...
Moderkortet är som sagt Z97-A, vet ej om det finns någon mer utförlig beteckning. Har 5 diskar utöver systemdisken, varav 3 är +2TB tyvärr.
Men jag får läsa igenom ditt svar mer noggrant i morrn, måste gå och käka nu. Stort tack för ditt tålamod.