Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 12:21
  #6433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Vad har man på sin dator, och varför måste man ha med den till USA om man känner att man måste kryptera den?!

Du kanske vill ge ut all din information, dina vänners namn, telefonnummer, adresser, foton, filmer, vad du surfat, vilka konton du använder och liknande, jag vill det då inte.
Citera
2017-07-28, 14:21
  #6434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBG99
Du kanske vill ge ut all din information, dina vänners namn, telefonnummer, adresser, foton, filmer, vad du surfat, vilka konton du använder och liknande, jag vill det då inte.

Det är väl allmänt obra att lagra filmer, foton, etc på en bärbar dator om man nu är rädd om dom. Men visst, vill gränskontrollen titta igenom mina foton får dom väl göra det, så roliga är dom nog inte.

Sen har jag ett antal olika datorer, så jag har ju möjlighet att ta med en relativt ren dator om jag hade velat, men som jag skrev så överväger jag att skippa ta med dator vid nästa inresa pga att det just finns möjlighet att det blir en massa extra bök i tullen.
Citera
2017-08-16, 19:21
  #6435
Medlem
DouglasQuaids avatar
Min dator som är fulldiskrypterad med Bestcrypt gjorde en windowsuppdatering (KB4034674). Den startar inte efter uppdateringen. Felmeddelande:

Tyvärr är jag ingen windowsexpert så jag uppskattar om någon vill ta sig tid att guida mig rätt med nästa steg.
Har tänkt mig:
1. Avkryptera bestcrypt på C disken och Recovery
2. Avinstallera Bestcrypt
3. När Bestcrypt är borta, starta om datorn (antar den startar från rätt disk vid varje omstart trots jag micklat lite?)
4. Göra någon slags recovery eller laga disken enligt microsofts instruktioner
Gör jag rätt?
Citera
2017-08-16, 19:46
  #6436
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasQuaid
Min dator som är fulldiskrypterad med Bestcrypt gjorde en windowsuppdatering (KB4034674). Den startar inte efter uppdateringen. Felmeddelande:

Tyvärr är jag ingen windowsexpert så jag uppskattar om någon vill ta sig tid att guida mig rätt med nästa steg.
Har tänkt mig:
1. Avkryptera bestcrypt på C disken och Recovery
2. Avinstallera Bestcrypt
3. När Bestcrypt är borta, starta om datorn (antar den startar från rätt disk vid varje omstart trots jag micklat lite?)
4. Göra någon slags recovery eller laga disken enligt microsofts instruktioner
Gör jag rätt?
Så den bootar alltså in i Windows? Vilken version av Bestcrypt har du?
Citera
2017-08-16, 20:58
  #6437
Medlem
DouglasQuaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Så den bootar alltså in i Windows? Vilken version av Bestcrypt har du?

Bestcrypt version 3.75.00 och Windows 10. Och i icke-administratörsläge i Bestcrypt (som den är när man startar programmet) så visar menyn Mount point = Not formatted or not mounted, C: = encrypted and Mounted.

Så jag kan alltså "mounta" C driven med hjälp av mitt lösenord och USB stickan (recovery). När det är gjort fungerar den som vanligt.
Citera
2017-08-16, 21:26
  #6438
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasQuaid
Bestcrypt version 3.75.00 och Windows 10. Och i icke-administratörsläge i Bestcrypt (som den är när man startar programmet) så visar menyn Mount point = Not formatted or not mounted, C: = encrypted and Mounted.

Så jag kan alltså "mounta" C driven med hjälp av mitt lösenord och USB stickan (recovery). När det är gjort fungerar den som vanligt.
Skulle nog föreslå att du avkrypterar då. Ha Windows 10 recovery redo om Windows vägrar starta efteråt, men tror inte det kommer vara ett problem.

Tänkte om problemet var att du hade en gammal version men tydligen inte då du har senaste.
Citera
2017-08-16, 22:40
  #6439
Medlem
DouglasQuaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Skulle nog föreslå att du avkrypterar då. Ha Windows 10 recovery redo om Windows vägrar starta efteråt, men tror inte det kommer vara ett problem.

Tänkte om problemet var att du hade en gammal version men tydligen inte då du har senaste.

Låter vettigt med recovery, jag brukar slarva med det annars men den här gången vill jag inte prova utan.

Tack Salxar för snabb hjälp!
Citera
2017-09-06, 14:16
  #6440
Medlem
sweden_lands avatar
Hej Flashback!

Jag förstod det som att detta var den rätta tråden att ställa mina frågor i.

Jag har en laptop, ssd hårddisk.
Jag vill kryptera min dator.

Vilket program är bäst och bör jag tänka på något särskilt?
Citera
2017-09-06, 19:16
  #6441
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej Flashback!

Jag förstod det som att detta var den rätta tråden att ställa mina frågor i.

Jag har en laptop, ssd hårddisk.
Jag vill kryptera min dator.

Vilket program är bäst och bör jag tänka på något särskilt?
Har du Windows 10 Pro? I så fall är Bitlocker bästa alternativet. Har du inte Windows 10 Pro och är inte villig att betala 200 för det så skulle jag tipsa om BestCrypt:

https://u.teknik.io/E5dhw.zip#kxJogH...ZOkyZ1pcP3EFkV
Lösenord: flashback

I den filen har du både crack och installationsfilen. Ha så kul!
Citera
2017-09-09, 12:42
  #6442
Medlem
sweden_lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Har du Windows 10 Pro? I så fall är Bitlocker bästa alternativet. Har du inte Windows 10 Pro och är inte villig att betala 200 för det så skulle jag tipsa om BestCrypt:

https://u.teknik.io/E5dhw.zip#kxJogH...ZOkyZ1pcP3EFkV
Lösenord: flashback

I den filen har du både crack och installationsfilen. Ha så kul!
Hej!
Jag har Windows 10 Home. Så då är det BestCrypt som gäller? Jag vet att jag använde Truecrypt för många år sedan. Hur är det med Bestcrypt, har säkerhetsexperter genomsökt programmet?
Citera
2017-09-09, 13:55
  #6443
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej!
Jag har Windows 10 Home. Så då är det BestCrypt som gäller? Jag vet att jag använde Truecrypt för många år sedan. Hur är det med Bestcrypt, har säkerhetsexperter genomsökt programmet?
Japp då är det BestCrypt du ska köra på. Truecrypt har lagt ner och om din dator har Secure Boot funkar inte efterföljaren VeraCrypt något vidare bra. Jag har ingen aning om den har haft en audit eller liknande, kan du nog hitta på Google. Men jag har kört med BestCrypt ett bra tag nu och det har funkat utmärkt. Bruce Schneier tipsar t.ex. om BestCrypt.
Citera
2017-10-01, 11:35
  #6444
Medlem
DouglasQuaids avatar
Hur säkrar ni upp er data på en fulldiskkrypterad disk? Alltså så att ni snabbt är uppe på banan om hårdisken kraschar eller om ni av någon anledning vill formatera om och börja om från början?

Jag har krypterat min Whonix i VM VirtualBox och har krypterat värdsystemet också som en extra säkerhetsåtgärd. Har bestcrypt idag, eventuellt går jag över till Bitlocker på nästa dator. Lite därför jag frågar, borde väl bli ganska komplicerat med Bitlocker?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback