Citat:
Medvetandet är dock inte kopplat till den materia som utgör oss. All materia i vår kropp byts ut flera gånger under en livstid men medvetandet bibehålls.
Medvetandet existerar, vår identitet är intimt sammankopplat med medvetandet, medvetandet är oberoende av materian eftersom den byts ut i ett konstant flöde i kroppen.
Det verkar snarare vara du som blandar ihop begreppen.
Identitet är en mental konstruktion i ett medvetande som existerar som en oljedroppe på vattenytan.
Det flyter runt på materian och existerar under dess begränsningar, men har förmågan att forma materian efter sin vilja. Identitet är ett enormt överskattat koncept som är irrelevant i de flesta avseenden. Medvetandet däremot, är den mest kraftfulla existensen i universum eftersom det kan manipulera materia efter sin egen vilja.
Medvetandet existerar, vår identitet är intimt sammankopplat med medvetandet, medvetandet är oberoende av materian eftersom den byts ut i ett konstant flöde i kroppen.
Det verkar snarare vara du som blandar ihop begreppen.
Identitet är en mental konstruktion i ett medvetande som existerar som en oljedroppe på vattenytan.
Det flyter runt på materian och existerar under dess begränsningar, men har förmågan att forma materian efter sin vilja. Identitet är ett enormt överskattat koncept som är irrelevant i de flesta avseenden. Medvetandet däremot, är den mest kraftfulla existensen i universum eftersom det kan manipulera materia efter sin egen vilja.
Klargörande: med identitet åsyftar jag inte vår upplevelse av oss själva genom våra medvetandetillstånd, vilket du verkar tro att jag gör. Givetvis menar jag identitet i filosofisk mening, d.v.s., A=A, ((A=B=C)->A=C), (A=B)->(B=C). Jag håller med dig om att identitet, även i mer definierad form, är svårt. Men vad ett medvetande är, är ett ännu svårare koncept. Bara genom påståendet att medvetandet existerar har du slutit dig till en massa saker!
Du menar vidare att medvetandet hos en individ existerar över tid (hoppas jag förstått dig rätt), medan materian som utgör individen byts ut. Vad i medvetandet är det som existera? Uppenbarligen byter vi medvetandetillstånd hela tiden, var finns den kärna som du implicit hävdar finns? Är det inte snarare så, att liksom materian över tid byts ut, byts medvetandet ut i form av olika medvetandetillstånd.
Visst, dualister tror att medvetandet är någonting trancendent, eller iaf frånkopplat kroppen, vilket därmed kan vara beständigt över tid. Det finns dock inga belägg för att så skulle vara fallet. Fysikalismen, d.v.s. teorin om att medvetandet utgörs av fysiska processer i hjärnan har bättre stöd.
Dessutom, genom ditt påstående att medvetandet kan existera eller bestå över tid sluter du dig implicit till att medvetandet är identiskt över tid. Således verkar du inte komma undan det där med identitet...