2016-04-14, 00:36
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Medvetandet är dock inte kopplat till den materia som utgör oss. All materia i vår kropp byts ut flera gånger under en livstid men medvetandet bibehålls.

Medvetandet existerar, vår identitet är intimt sammankopplat med medvetandet, medvetandet är oberoende av materian eftersom den byts ut i ett konstant flöde i kroppen.
Det verkar snarare vara du som blandar ihop begreppen.

Identitet är en mental konstruktion i ett medvetande som existerar som en oljedroppe på vattenytan.
Det flyter runt på materian och existerar under dess begränsningar, men har förmågan att forma materian efter sin vilja. Identitet är ett enormt överskattat koncept som är irrelevant i de flesta avseenden. Medvetandet däremot, är den mest kraftfulla existensen i universum eftersom det kan manipulera materia efter sin egen vilja.

Klargörande: med identitet åsyftar jag inte vår upplevelse av oss själva genom våra medvetandetillstånd, vilket du verkar tro att jag gör. Givetvis menar jag identitet i filosofisk mening, d.v.s., A=A, ((A=B=C)->A=C), (A=B)->(B=C). Jag håller med dig om att identitet, även i mer definierad form, är svårt. Men vad ett medvetande är, är ett ännu svårare koncept. Bara genom påståendet att medvetandet existerar har du slutit dig till en massa saker!

Du menar vidare att medvetandet hos en individ existerar över tid (hoppas jag förstått dig rätt), medan materian som utgör individen byts ut. Vad i medvetandet är det som existera? Uppenbarligen byter vi medvetandetillstånd hela tiden, var finns den kärna som du implicit hävdar finns? Är det inte snarare så, att liksom materian över tid byts ut, byts medvetandet ut i form av olika medvetandetillstånd.

Visst, dualister tror att medvetandet är någonting trancendent, eller iaf frånkopplat kroppen, vilket därmed kan vara beständigt över tid. Det finns dock inga belägg för att så skulle vara fallet. Fysikalismen, d.v.s. teorin om att medvetandet utgörs av fysiska processer i hjärnan har bättre stöd.

Dessutom, genom ditt påstående att medvetandet kan existera eller bestå över tid sluter du dig implicit till att medvetandet är identiskt över tid. Således verkar du inte komma undan det där med identitet...
Citera
2016-04-14, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Klargörande: med identitet åsyftar jag inte vår upplevelse av oss själva genom våra medvetandetillstånd, vilket du verkar tro att jag gör. Givetvis menar jag identitet i filosofisk mening, d.v.s., A=A, ((A=B=C)->A=C), (A=B)->(B=C).

Om identitet inte upplevs så finns den inte. Identitet är ett mänskligt koncept som inte existerar utanför vårt medvetande. För att komma undan det så måste du definiera identitet universiellt.

Citat:
Du menar vidare att medvetandet hos en individ existerar över tid (hoppas jag förstått dig rätt), medan materian som utgör individen byts ut. Vad i medvetandet är det som existera?

En kontinuerlig upplevelse av liv.

Citat:
Uppenbarligen byter vi medvetandetillstånd hela tiden, var finns den kärna som du implicit hävdar finns? Är det inte snarare så, att liksom materian över tid byts ut, byts medvetandet ut i form av olika medvetandetillstånd.

Då hade vi inte haft en kontinuerlig upplevelse av liv.

Citat:
Visst, dualister tror att medvetandet är någonting trancendent, eller iaf frånkopplat kroppen, vilket därmed kan vara beständigt över tid. Det finns dock inga belägg för att så skulle vara fallet. Fysikalismen, d.v.s. teorin om att medvetandet utgörs av fysiska processer i hjärnan har bättre stöd.

Det är intimt sammankopplat med kroppen. Vi känner inte till något medvetande som inte är kopplat till en kropp. Jag har inte påstått något annat.

Citat:
Dessutom, genom ditt påstående att medvetandet kan existera eller bestå över tid sluter du dig implicit till att medvetandet är identiskt över tid. Således verkar du inte komma undan det där med identitet...

Du hittar på en massa saker, som vad jag sluter mig implicit till. Ingenstans har jag påstått att medvetandet är identiskt över tid, det är inte heller ett krav för min argumentation även om du försöker bestämma att det är det.
Lika lite som en livsform behöver vara identisk från början till slut, så måste medvetandet vara det.

Det jag inte kommer över är att du inte definierar identitet på ett sätt som visar att det är något universellt som inte är kopplat till medvetande.
Citera
2016-04-14, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Det läskiga är ju att ifall man återföds så kan man ju lika gärna återfödas som råtta eller något annat otrevligt djur. Men vem bestämmer vad jag återföds till egentligen och varför blir jag just den nya varelsen? Behöver ju absolut inte ens vara här på jorden man återföds heller.

Det kommer inte finnas någon koppling mellan mitt nuvarande liv och nästa såvida inte det religösa faktiskt är sant.

Om återfödelse skulle vara en realitet som var bekräftad och om det skulle finnas någon som bestämde vad man återföddes som, så skulle det sannolikt vara man själv som fattade det beslutet.

Kan du svara på vem som skulle kunna ha inflytande över det beslutet? Finns det något tillfälle där du saknar beslutsrätten i ditt metvetande?
Om inte, varför skulle du sakna det efter döden?
Citera
2016-04-14, 08:39
Medlem
SilviaNights avatar
Citat:
Om återfödelse skulle vara en realitet som var bekräftad och om det skulle finnas någon som bestämde vad man återföddes som, så skulle det sannolikt vara man själv som fattade det beslutet.

Kan du svara på vem som skulle kunna ha inflytande över det beslutet? Finns det något tillfälle där du saknar beslutsrätten i ditt metvetande?
Om inte, varför skulle du sakna det efter döden?
Jag är mer inne på det att varför blir jag just den nya varelsen när det är helt nya byggstenar och finns ingen koppling till livet före. Med samma logik så skulle jag kunde vara du nu.
Citera
2016-04-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Jag är mer inne på det att varför blir jag just den nya varelsen när det är helt nya byggstenar och finns ingen koppling till livet före. Med samma logik så skulle jag kunde vara du nu.

Vad skiljer dig från mig?
Citera
2016-04-14, 11:25
Medlem
Citat:
Vad skiljer dig från mig?

Jag gillar frågan så tar den från min vinkel.

Vi är ju båda här. Det skiljer ju oss inte.
Vi är på olika positioner.
Rent koordinatigt. Det skiljer oss.
Sen är det väl lite krimskrams som yttre attribut osv, men det innersta sådär.
Du är där. Jag är här. Det skiljer oss.
Från börjar var vi nog dock alla på samma position.
Där innan big bang.
Och om tiden kan gå baklänges, vilket den i teorin kan göra.
Så kan vi vara på samma position nu också.
Citera
2016-04-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Det du måste förstå först är att du innan födseln inte existerade du var alltså död.

Sedan uppkom du i existens. (Livet)

Sedan dör du igen och slutar existera igen.

Vad är då oddsen till att du uppkommen till liv igen?

Det har ju hänt förut? Det är med andra ord normalt i universum att födas till ett liv, det har vi ju bevis på.

Tycker ni att detta var en logiskt förklaring?

Egentligen brukar man inte skriva i en tråd där man håller med om det som sägs, eftersom det är onödigt. Jag tänker dock bryta mot denna kotym här och meddela att jag håller med helt i TS resonemang.
Citera
2016-04-14, 21:07
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, du kan ju alltid se det på det viset.
Men det blir lite annorlunda om man tex jämför med en insekt, en stekel.
Det finns de som menar att de har någon slags kollektivt svärm-medvetande som du säkert har hört.
Dvs att drottningen ligger där och föder upp alla dessa arbetare och soldater etc som nån slags fristående kroppsdelar som kan utföra drottningens vilja på avstånd, men som ändå är hon.
Dvs varje drottning är ensam i början, när hon hittar ett ställe att bygga bo på.
Där börjar hon lägga ägg och när de blir vuxna så slipper drottningen göra något. Barnen blir hennes förlängda armar.

Se en planet så, som en "Gaia/ekosystemet" en modergudinna/drottning som är det huvudsakliga medvetandet, som föder upp alla dessa olika arter (med självstyrande självmedvetande) som alla arbetar för att hålla Gaia vid liv.
Det innebär då att varje gång en organism dör, så dör inte medvetandet utan det uppgår i Gaia, och en ny biologisk kropp kommer att födas snart som medvetandet återföds i.

Riktigt coolt. Visste inte något om det här. Tack!
Citera
2016-04-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Det du måste förstå först är att du innan födseln inte existerade du var alltså död.

Sedan uppkom du i existens. (Livet)

Sedan dör du igen och slutar existera igen.

Vad är då oddsen till att du uppkommen till liv igen?

Det har ju hänt förut? Det är med andra ord normalt i universum att födas till ett liv, det har vi ju bevis på.

Tycker ni att detta var en logiskt förklaring?

Jag håller med.
Men tänker gå emot bara för att.

Innan du föddes så existerade du inte.

Sedan upp kom du i existens.

Sen dör du och existerar inte längre.

Skillnaden mellan första icke existensen och den andra är att du existerade däremellan.
Således kan man inte kalla det för samma icke existens före och efter existensen.
En icke existens före.
En icke existens efter.
Är det samma icke existens?
Eller 2 olika?
Citera
2016-04-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Rent koordinatigt. Det skiljer oss.

Det beror på perspektiv. Om man inte bor på jorden så är våra positioner på klotet oväsentliga.
Citera
2016-04-15, 01:05
Medlem
Citat:
Det beror på perspektiv. Om man inte bor på jorden så är våra positioner på klotet oväsentliga.

Om du är där och jag är här oavsett på klotet eller i universum så är vi inte på samma ställe.
Våran position blir ju aldrig samma före vi är exakt samma.
Som vi en gång var.
Där vid big bang nån gång.
Citera
2016-04-15, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Om du är där och jag är här oavsett på klotet eller i universum så är vi inte på samma ställe.
Våran position blir ju aldrig samma före vi är exakt samma.
Som vi en gång var.
Där vid big bang nån gång.

Jojo, men vilken skillnad innebär det? På vilket sätt separerar det oss som är av betydelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in