2016-04-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De allra första uppgifterna, som kom innan yppandeförbudet, var att Lisas mobil rört sig söderut innan den lade av.

Apropå det övriga, kommer jag att tänka på Billy Batongs vittnesmål. Vad var det för moped som stod med en hjälm på styret vid den södra kafégaveln kl 18.11? Vems var den och hur har alla egentligen rört sig där ikring?

Ja, det påstods så i media. Finns det något citat på det direkt från polisen eller framgår det av FUP någonstans?
Det fanns två master i området. Bytte mobilen till en sydligare mast som täcker samma område?

Minns Billy Batong rätt?

Edit.
18.22.22 finns registrering på mast NV Blomberg (inkommande sms?)

18.26.41 finns registrering på mast SV Blomberg (fickringning)

Detta är nog grunden till första uppgiften om rörelse söderut. Bägge masterna täcker in cafét med ungegär samma avstånd, men olika vinklar. Kan ha räckt med att hon gick runt cafébyggnaden för att mobilen skulle byta mast.
(Finns annan postare som kan detta bättre)
Senast redigerad av Prudent 2016-04-14 kl. 23:05.
2016-04-14, 22:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja man tycker ju det. Men som du såg så anklagade Rönnbäck brodern och där var inte NB med på banan när Brandtler tryckte på. Han anade väl att det var advokatska språket som talade - som den erfarne advokat han själv är.

Brandtler gjorde samma sak när det handlade om varför Irina inte infann sig på plats - drog ur NB att det låg advokatdiskussioner bakom. Även med hotbilden som hon förstorade upp.
Han gjorde riktigt fina instick och nöp IR i örat lite här och där.

Hur det sen blir på pränt vet jag inte. Kan de gå via allmänt svammel om DNA överföring? Inte en susning.
Åh, jag är för trött för att tänka nu, känner jag. Men det skulle väl vara detsamma som att ifrågasätta den tekniska bevisningen som redan är fastslagen av HR. Tror inte det räcker med ny bevisprövning. Det som ska till är ny teknisk bevisning i så fall som, om den varit känd när HR fällde sin dom, skulle ha friat NB. Nån expert här i tråden får gärna ta vid....
2016-04-14, 22:45
Medlem
Citat:
Tycker du frånvaro av spår i bilen - som lätt kan förhindras med plast - väger tyngre än de 10 DNA träffar han avsatt på kläderna?
Eller var det nedskärningen, tidsaspekten,hur Lisa hamnar i ladan, tvättade arbetskläder på söndag eller nåt annat som dominerade mer i ditt tycke?

Om han använt plast, han kan inte få in kroppen i skåpet utan plast utan att skrapa i skåp eller kropp som var delvis avklädd för övrigt så är det mycket frågetecken men endast hans och L DNA så det är säkert han men hur
2016-04-14, 22:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fast en gång så i rättssalen...då skymtade hans rätta jag fram...

Gärningsmannen, som nyligen hade all makt över försvarslösa offer, krymper i rättssalen. Det blir inte mycket kvar av det farliga. Förrän plötsligt, skickas en obevakad blick fylld av hat i väg. Jag såg den definitivt i Skaraborgs tingsrätts sal 5 i dag.
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/han-sag-yngre-och-klenare-ut-an-vantat/

Hat där det egentligen bara borde finnas utrymme för uttryck av plågad skam och skuld.
Ja, se där. Han rör ju på sig.. En blick - men obehaglig sådan mitt i hans kokongbeteende. Usch..
Citat:
Sök ingen mänsklighet längre således hos den här mannen för nån sån står ej längre
att finna och har kanske aldrig gjort på riktigt.
Jag reagerade snarare på att han sitter i sin egen värld och när så många olika personer beskriver att han verkar helt borta så är det väl nåt konstigt med honom. Skulle han inte vakna till helt emellan och svara helt adekvat på förhörsfrågor så låter det som han vore kataton rent av.

Jag har även sett detta i andra varianter - dagdrömmeri, flykt och fantasier går hand i hand.
En mördare försvann totalt mitt i förhör och var helt borta en stund och ejakulerade.
Alltså inte att NB skulle ejakulera men jag pratar om att vissa snabbt går in i sin egen värld som om det blir nån sorts verklighetsflykt likt en on/off knapp.
Detta sker även under en intervju med Rader som FBI agenten Douglas håller. Han far iväg han också - när det diskuteras om morden.
Citat:
“I remember every detail from every crime,” Rader said. “I remember every detail like most people do their favorite movie and I play it over and over again inside my head. That’s really how it all started back when I was a child. I had these thoughts and images that played out inside my head. The more I thought about them, the stronger they became. I just got so caught up in them that pretty soon... they took me over. I couldn’t fight them anymore.”

“I always felt you had to have had a camera in order to remember all that detail,” I said. “You must have an amazing memory.”

Rader turned his face away from the camera and stared off at a distant wall in the room where he was sitting. For all I knew he was daydreaming.."
2016-04-14, 22:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Om han använt plast, han kan inte få in kroppen i skåpet utan plast utan att skrapa i skåp eller kropp som var delvis avklädd för övrigt så är det mycket frågetecken men endast hans och L DNA så det är säkert han men hur
Men självklart finns Lisas DNA i skåpet... och plasten är givetvis inte kvar för då skulle de ha återfunnit denna. Är det spannmålssäcken så har han vält ur henne innan han trycker in henne. Om han har handskar så lär det inte finnas nåt från honom. Dvs lika lite som det fanns på hjälm eller mobil.
2016-04-14, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Åh, jag är för trött för att tänka nu, känner jag. Men det skulle väl vara detsamma som att ifrågasätta den tekniska bevisningen som redan är fastslagen av HR. Tror inte det räcker med ny bevisprövning. Det som ska till är ny teknisk bevisning i så fall som, om den varit känd när HR fällde sin dom, skulle ha friat NB. Nån expert här i tråden får gärna ta vid....
Det tror inte jag heller. Det vore nog att komma med en tesked när det behövs en slägga.
Men han lär väl närma sig DNA från min-klient-är-ingen-mördare-perspektivet.
Nä, vi får veta snart, inte långt kvar nu.
2016-04-14, 23:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag hävdar fortfarande inte att hon ljög medvetet även om det inte kan uteslutas helt och hållet (av mig i alla fall).

Det är lite roligt att du konstaterar att hon inte är dum i huvudet och samtidigt insinuerar att hon är för dum för att dra en trovärdig lögn.

Nej det insinuerar jag inte, tvärtom. Om hon verkligen ville ljuga medvetet så är hon smart nog att ljuga bättre.
2016-04-14, 23:05
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det tror inte jag heller. Det vore nog att komma med en tesked när det behövs en slägga.
Men han lär väl närma sig DNA från min-klient-är-ingen-mördare-perspektivet.
Nä, vi får veta snart, inte långt kvar nu.

När kan man läsa det tror du?
2016-04-14, 23:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fast en gång så i rättssalen...då skymtade hans rätta jag fram...

Gärningsmannen, som nyligen hade all makt över sitt försvarslösa offer, krymper i rättssalen. Det blir inte mycket kvar av det farliga. Förrän plötsligt, skickas en obevakad blick fylld av hat i väg. Jag såg den definitivt i Skaraborgs tingsrätts sal 5 i dag.
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/han-sag-yngre-och-klenare-ut-an-vantat/

En svart blick, som här:
https://minfil.org/D80ambb5b5/image.png
2016-04-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det räcker alltså inte för dig att utredningen visat att NB hängt Lisa, klätt av henne för att det gjorde honom upphetsad och det var något han länge fantiserat om att göra? Du vill höra de orden från honom? Då kommer du få vänta. Han kommer aldrig erkänna detta skamfulla, vidriga mord.
Jodå, vänta bara 15 år när han vill ha sitt straff tidsbestämt. OM han blir sittande i svenskt fängelse vill säga, annars så kommer han säkert vädja till Sveriges regering och påvisa vilken mönsterfånge han vart och be dom lägga ett gott ord för han till Litauiska myndigheter. Som sagt, vänta 15 år bara. Om han överlever villsäga
2016-04-14, 23:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Hoppas det blir skarpt läge för monstret imorgon och att Karin Skarp skickar hem honom i Litauiskt fängelse där knäppgöken hör hemma istället för att sitta så här och tiga, väl medveten om vad han gjort för jag tror inte på nån glömska för han vet mycket väl vad han ställt till med!

"Tig min mun så får du socker......."
"Att tala är silver, att tiga är guld......."
"Den som säger minst, vet mest......."

Finns åtskilliga ordspråk, och du/ni förstår nog poängen här i tråden vad jag menar.

Ha, det kommer inte bli till stånd med nåt pt, det fattar väl vem som helst.

Lars-Göran Wennerholm förklarar ju att vilken grundlig polisutredning det var, han har förstår inte vad som skulle utredas mera.

För att HD ska ta upp det måste antingen BH visa att det finns juridisk fråga som skulle kunna leda till ett prejudikat eller nåt alldeles extra.
Det måste vara något exceptionellt, ett resningsskäl eller att det uppenbart är feldömt. LW säger ju att det inte räcker med att NB har ändrat uppfattning! Han verkar ju redan vara körd NB! Då har han ju ingen anledning att öppna käften heller om det inte hjälper .

Nån som vet klockslag när det meddelas om PT kommer ges eller inte?

Förresten, vad var det om att NB var tvungen att sitta i Sveriges fängelse först innan han skulle till Litauiskt fängelse? Han har väl redan suttit av snart ett år och njutit av vad Svenskt fängelse har att erbjuda för gott. Det finns ju tillgång till dator som jag sett i ett av en interns rum. Tänk va bra för NB, då kan han ju fortsätta titta på tejpade småtjejer? OOOPPSSSS, nu kommer väl jag få på tafsen av er. Nja, det kanske låg en liten fråga här och lurade i botten. Får de verkligen ha dator var och en av internerna? TV:n var i allrummet. Datorn i en interns rum. Det är skillnaden jag såg.
Jag har inte följt det så noga.

Huruvida PT kommer att medges meddelas inte imorgon, det handlar om att BH senast imorgon ska lämna in ansökan.

Högsta domstolens handläggning
"Högsta domstolen fattar i normalfallet beslut i frågan om prövningstillstånd ska ges senast sex månader från det att överklagandet kom in till domstolen. Beslutet fattas av ett eller flera justitieråd. Andelen ansökningar om prövningstillstånd som avgörs av ett justitieråd brukar vara ca 95 %.
Om Högsta domstolen beslutar att inte meddela prövningstillstånd kan det beslutet inte överklagas, hovrättens avgörande är då det som gäller."

http://www.hogstadomstolen.se/Overklagande-och-provningstillstand/Overklaga-och-ansokan-om-provningstillstand/
2016-04-14, 23:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
När kan man läsa det tror du?
Den ska väl kunna läsas ganska omgående då den kommer in. Den 12e ankom den in till HD (Trippelmordet) och låg i tråden den 15e. Sen tog det väl drygt 3 veckor innan Hd lämnade besked om jag inte minns fel.
Kort och rätt intetsägande men du kan ladda den här:
(FB) Trippelmord i Uddevalla, 2015-03-07 - två bröder dömda i HovR - en på flykt

Edit. Avslag PT den 3 mars enligt media.
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 23:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in